در ۱۶۵ هزار هکتاراز عرصه‌های ملی استان همدان پروژه‌های آبخیزداری وآبخوانداری اجرا می شود.
کد خبر: ۹۱۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱ 15 November 2020
در ۱۶۵ هزارهکتاراز عرصه‌های ملی استان همدان پروژه‌های آبخیزداری وآبخوانداری اجرا می شود.

به گزارش تابناک همدان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان: اسفندیار خزائی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه برای سال جاری در بخش آبخیزداری ۲۰ زیرحوزه در دستور کار است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیزاز تخصیص اعتبار ۲۱ میلیارد تومانی به حوزه‌های آبخیزداری استان خبر داد و گفت: مساحت اجرای این طرح‌ها ۱۶۵ هزار هکتار است.

آبخیزداری راهکار طلایی برا‌ی حفظ منابع پایه آب وخاک

اسفندیارخزائی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه برای سال جاری در حوزه آبخیزداری ۲۰ زیرحوزه در دستور کار است، گفت: طبق برآورد‌ها و گزارش‌های ارائه‌شده در بخش‌های مختلف طرح‌های آبخیزداری شاهد پیشرفت ۳۰ درصدی به‌طور میانگین هستیم.

خزایی با تأکید بر اینکه برای اجرای عملیات آبخیزداری امسال اعتباری بیش از ۲۰ میلیارد تومان ازمحل اعتبارات صندوق توسعه ملی از سوی سازمان جنگل‌ها به استان اعلام شده است، اذعان کرد: برای تکمیل این پروژه نیز پیشنهاد دریافت ۲۰ میلیارد تومان دیگر را ارائه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مبنای اجرای طرح آبخیزداری در نقاط مختلف استان مطالعات انجام‌شده و درعین‌حال درجه فرسایش‌پذیری حوزه‌ها (حوزه‌های آبخیز) است، خاطرنشان کرد: بر این اساس نقاطی که خطر فرسایش بیشتری دارند در اولویت انجام طرح‌های آبخیزداری قرار دارند.

خزایی افزود: بر این اساس نمی‌توان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری انتظار توازن شهرستانی را داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه البته طرح‌های آبخیزداری در همه شهرستان‌ها درحال پیگیری است، خاطرنشان کرد: در هر چهار حوزه اعم از حوزه قره‌چای که ۳۴ درصد اراضی استان را شامل می‌شود و نیز حوزه گاماسیاب و حتی سفیدرود با سهم ۱۱ درصدی و درعین‌حال حوزه گاورود در شهرستان اسدآباد با سهم ۶ دهم درصدی، طرح‌های آبخیزداری درحال اجرا است.

۱۵ حوزه در دستور کار اجرای طرح‌های آبخیزداری است

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه طی سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۲۱ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌ها در ۱۵ حوزه آبخیز استان اختصاص یافته است، گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته انتظار می‌رود در آینده نزدیک این اعتبار مصوب به ۳۰ میلیارد تومان برسد.

محمدمهدی آرتیمانی با اشاره به بخش‌های مختلف طرح آبخیزداری در استان، اظهار کرد: برنامه‌های آبخیزداری امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی شامل اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی، آموزش، ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی و تسهیل‌گری اجرای طرح حدنگاری اراضی ملی و گشت مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی است.

وی با تأکید بر آنکه بخش زیادی از این طرح‌ها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارند که درصورت مساعد بودن وضعیت جوی به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، اذعان کرد: مجموع مساحت طرح‌های در دست اجرا در ۱۵ حوزه آبخیز این استان ۱۶۵ هزار هکتار است.
این مقام مسئول با اشاره به آنکه طرح‌های آبخیزداری با توجه به وضعیت مناطق طبق مطالعات از پیش انجام شده با اولویت اجرا می‌شود، عنوان کرد: اولویت این اداره کل تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اجرای طرح‌های واقع در مناطق بحرانی است.

وی با بیان اینکه ۳۸ میلیارد تومان سال گذشته برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان همدان اختصاص یافت که ۱۰۰ درصد این اعتبار تخصیص یافته است، اظهار کرد: اجرای عملیات بیولوژیکی، تغذیه منابع آبی، کنترل میزان رسوب و فرسایش در حوزه‌های آبخیز از دیگر شاخص‌هایی است که در انتخاب حوزه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

آرتیمانی با تأکید بر اینکه کنترل سیل، بالا بردن میزان مشارکت‌های مردمی ساکن در نواحی مورد انتظار، تقویت پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی از اهداف تعریف‌شده برای طرح‌های آبخیزداری است، ابراز کرد: آبخیزداری مدیریت پایدار سرزمین است که با کمترین هزینه و بازدهی سریع نقش مؤثری در حفظ منابع پایه آب‌وخاک و رونق تولیدات کشاورزی و بهبود کسب‌وکار دارد.

با توجه به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در بحث تحقق پدافند غیر عامل، به نظر می‌رسد استان همدان در این بخش از جایگاه خوبی هم به جهت اجرای پروژه‌های متعدد و هم به جهت دریافت اعتبارات، برخوردار است.
 
به‌گونه‌ای که طی سال‌های اخیر و به‌ویژه امسال با وجود تنگنای مالی اعتبارات مناسبی به اجرای این طرح‌ها در استان تخصیص یافته که ثمره آن را در مواجه با سیلاب ۹۸ مشاهده کردیم؛ بنابراین انتظار می‌رود همان‌طور که مدیرکل منابع طبیعی استان اشاره کرد، بتوان با پیگیری‌ها اعتبارات بیشتری را برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره دریافت کرد تا استان همدان در این بخش به الگوی پدافند در حوزه‌های زیستی به‌ویژه در بخش حفاظت از منابع آبی و خاکی تبدیل شود.
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار