آزمایشگاه میکروبی و بیولوژی فاضلاب در آزمایشگاه مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان همدان راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۹۱۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳ 20 October 2020

 
آزمایشگاه میکروبی و بیولوژی فاضلاب در آزمایشگاه مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان همدان راه‌اندازی شد.

به گزارش تابناک همدان به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، برای نخستین بار آزمایشگاه میکروبی و بیولوژی فاضلاب در آزمایشگاه مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان همدان راه‌اندازی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در حاشیه راه‌اندازی این آزمایشگاه اظهار کرد: این آزمایشگاه آمادگی اجرای طرح پایش خود اظهاری و نمونه‌برداری و انجام آزمون‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی مربوط به پساب خروجی واحد‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی را دارد.

سید هادی حسینی‌بیدار با بیان اینکه توسعه سامانه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در سال‌های اخیر از سرعت بالایی برخوردار بوده است گفت: افزایش شمار تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در حال بهره‌برداری و توسعه روز افزون آن در سالیان آتی از یک سو و اهمیت و حساسیت این تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و سرمایه‌های ملی از سوی دیگر می‌تواند تبعات فنی و اجتماعی و زیست محیطی جبران ناپذیری را ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان بیان کرد: حفظ و صیانت از این سرمایه‌های عظیم ملی تنها توسط نیرو‌های متخصص، کارآمد، بااراده و نیز تجهیزات کافی و مدرن میسر است.

وی اضافه کرد: آزمایشگاه‌های فاضلاب در راستای راهبری صحیح و دقیق تصفیه‌خانه‌ها و توجه به استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط زیست با انجام آزمایش‌های مورد نیاز مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

حسینی‌بیدار با اشاره به اینکه شهریور ماه سال ۹۴ آزمایشگاه شیمی و فیزیک فاضلاب برای اولین بار در استان همدان راه‌اندازی شد گفت: برای احداث و بازسازی ساختمان آزمایشگاه شیمی و فیزیک ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته بود و هزینه تامین دستگاه‌ها و تجهیزات نیز با تخمین ۱۰ میلیارد ریال بوده است.

 وی با بیان اینکه این آزمایشگاه توانست در سال ۹۵ با آنالیز حدود یک‌هزار نمونه فاضلاب، مشکل کیفیت خروجی تصفیه‌خانه همدان را حل کند خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه همچنین توانست عملکرد تصفیه‌خانه را بهبود ببخشد و کمک ارزنده‌ای به برتر شدن نیروگاه شهید مفتح در سطح کشور کند.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان بیان کرد: در حال حاضر نمونه‌های فاضلاب تصفیه‌خانه‌های کل استان در این آزمایشگاه آنالیز می‌شوند به طوری که آزمایشگاه شیمی و فیزیک قادر به آنالیز پارامتر‌هایی همچون کلر باقیمانده، کدورت، دما، آمونیاک، فسفات، سولفات، نیترات و... در فاضلاب است.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری از آزمایشگاه کنترل کیفیت فاضلاب استان همدان، موجب صرفه‌جویی بیش از پنج میلیارد ریالی در سال به ازای آنالیز نمونه‌ها شده است. 

حسینی‌بیدار با بیان اینکه هزینه‌های راه‌اندازی آزمایشگاه‌های شیمی فیزیک و میکروبیولوژی فاضلاب با توجه به مشکلات فعلی حدود سه میلیارد ریال بود گفت: هزینه‌ها با استفاده از امکانات موجود از جمله تجهیزات و کابینت‌های آزمایشگاهی در امور آب و فاضلاب‌های استان که در حال حاضر بلااستفاده بودند و در آزمایشگاه فاضلاب مورد استفاده قرار گرفتند، حدود ۳۰۰ میلیون ریال کاهش یافت.

وی ادامه داد: اخیراً با عقد قرارداد با شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان، ۵۵۰ عدد نمونه از شرکت‌های صنعتی استان در طول یکسال در این آزمایشگاه تست خواهد شد که سودآوری قابل توجهی به مبلغ یک میلیارد ریال را برای شرکت آب و فاضلاب به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه میکروبی و بیولوژی فاضلاب همدان بیان کرد: برای احداث و بازسازی ساختمان آزمایشگاه میکروبی و بیولوژی پنج میلیارد ریال تخصیص یافته و هزینه تامین دستگاه‌ها و تجهیزات نیز هشت میلیارد ریال بوده است. 

وی تصریح کرد: این آزمایشگاه برای نخستین بار است که در استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، تا با آنالیز نمونه‌های میکروبی (توتال کلیفرم و فیکال کلیفرم) و بیولوژی (شاخص‌های بیولوژیک: پروتوزوا، متازوآ‌ها و...) در فاضلاب کل استان، به بهبود عملکرد تصفیه‌خانه‌ها کمک کند.

حسینی‌بیدار یادآور شد: طبق نظریه مقالات معتبر بین‌المللی احتمال وجود کووید-۱۹ در فاضلاب خام تایید می‌شود، اما این ویروس در فاضلاب تصفیه شده به دلیل گندزدایی و کلرزنی از بین می‌رود که می‌توان در آزمایشگاه میکروبی فاضلاب از عملکرد خروجی تصفیه‌خانه‌ها با تست نمونه‌ها آگاه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز با بیان اینکه آزمایشگاه به دلیل کنترل خروجی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب از لحاظ بار میکروبی و آلودگی‌های ویروسی کمک شایانی به حفظ محیط زیست می‌کند گفت: آزمایشگاه شرکت آب و فاضلاب از بدو تاسیس دارای گواهینامه معتمد محیط زیست است.

محسن جعفری‌نژاد بیان کرد: به منظور کاهش آلودگی محیط زیست، بر اساس ضوابط و قوانین حفاظت محیط زیست، تمام واحد‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی موظف به آنالیز پساب تولیدی خود هستند و نتایج را در قالب طرح خود اظهاری به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌کنند.

وی اضافه کرد: آزمایشگاه مرکزی فاضلاب (معتمد سازمان حفاظت محیط زیست) در راستای طرح پایش خود اظهاری قادر به نمونه‌برداری و انجام آزمون‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی مربوط به پساب خروجی واحد‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار