مدیرسلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه همه ما در زندگی روزمره با استرس مواجه هستیم، اما مهم این است که راه مقابله با آن را بدانیم افزود: گاهی استرس از تحمل فرد خارج است و نمی‌تواند با آن سازگاری پیدا کند.
کد خبر: ۹۰۹۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱ 14 October 2020
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان به ارائه راهکار‌های مقابله با استرس در دوران کرونا پرداخت و گفت: یادگیری راهکار‌های مقابله سالم با استرس جلوی بسیاری از علایم و عوارض ناشی از آن را می‌گیرد.

به گزارش فارس، مهتا سنگستانی با بیان اینکه در شرایط بیماری کرونا استرس افراد افزایش می‌یابد اظهار کرد: استرس فشار و تنش روانی است که همه ما در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم.

وی با تاکید به اینکه این استرس می‌تواند خوشایند یا ناخوشایند باشد گفت: ازدواج و تولد فرزند از جمله استرس‌های خوشایند و مرگ عزیزان و طلاق از استرس‌های ناخوشایندی هستند که ممکن است فرد با آن مواجه باشد.

مدیرسلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه همه ما در زندگی روزمره با استرس مواجه هستیم، اما مهم این است که راه مقابله با آن را بدانیم افزود: گاهی استرس از تحمل فرد خارج است و نمی‌تواند با آن سازگاری پیدا کند.

وی با بیان اینکه ممکن است علایم در فرد به صورت جسمی و روانی باشد که علایم جسمی مانند تپش قلب، برافروختگی، اسهال، استفراغ، تهوع و حتی گرفتگی عضلات بروز می‌کند عنوان کرد: علایم روانی به صورت بی حوصلگی، تحریک‌پذیری، کاهش اعتماد به نفس و عصبانیت و... ظاهر می‌شود.

سنگستانی با بیان اینکه استرس ممکن است علایمی رفتاری مانند خشونت، بی‌قراری، پرخوری، اختلال خواب را در فرد داشته باشد گفت: برخی از افراد ممکن است به مصرف مواد مخدر یا سیگار روی آورند.

وی با تاکید به اینکه اگر راه‌های مقابله با استرس را بدانیم دچار علایم و بعد به دنبال آن دچار عوارض نمی‌شویم افزود: در شرایط فعلی که همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ را شاهد هستیم و پیامد‌های ناگواری به دنبال خود داشته، میزان استرس افراد بالا رفته است.

مدیرسلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان اضافه کرد: در شرایط کنونی علاوه بر عوامل استرس‌زای قبلی، در نتیجه محدودیت‌هایی که در روابط ایجاد شده نیاز به شست‌وشوی مکرر و...، افراد تحت فشار‌های روانی بیشتری قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه می‌توان با یادگیری راهکار‌های مقابله سالم با استرس جلوی بسیاری از علایم و عوارض ناشی از آن را گرفت، خواستار توجه به این موضوع شد.

سنگستانی با بیان اینکه راهکار‌ها می‌تواند سازنده و موثر یا ناسالم باشد گفت: راهکار‌های ناسالم مانند استعمال مواد مخدر و مصرف سیگار علاوه بر اینکه مشکلی را حل نمی‌کنند، مشکلی هم به مشکلات فرد اضافه می‌کنند.

وی عنوان کرد: راهکار‌های سازنده و موثر در دو حیطه می‌گنجد یکی هیجان‌مدار است و هیجانات فرد را کنترل می‌کند و دیگر مسئله‌مدار است.

مدیرسلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه در مقابله هیجان‌مدار فرد تنش و فشار روانی خود را با راه‌های مختلف کنترل می‌کند گفت: در روش مسئله‌مدار فرد مشکل اصلی را حل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در حال حاضر این است که بیماری کرونا همه‌گیر شده و این عامل باعث استرس شده است گفت: شاید عموم جامعه نتوانند این مسئله را حل کنند، اما می‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند.

سنگستانی با بیان اینکه می‌توان راهکار‌هایی که به افراد توصیه کرد این باشد که تمرینات آرام‌سازی انجام دهند افزود: تنفس آرام و عمیق، آرامیدگی عضلات، تصویرسازی ذهنی فرد و تجسم خاطرات خوش زندگی و ... به کنترل استرس کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این روز‌ها ورزش و فعالیت بدنی نباید در زندگی روزمره فراموش شود تاکید کرد: افراد در هر محیطی که می‌توانند مثلا در محیط منزل و حیاط و محیط‌های خلوت بیرون فعالیت بدنی را انجام دهند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه مهمترین فعالیت بدنی پیاده‌روی است گفت: در گروه‌های سنی مختلف شدت ورزش متفاوت است، اما آنچه عمومیت دارد و همه می‌توانند انجام دهند پیاده‌روی با شدت متوسط است که برای همه توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: این فعالیت بدنی را حداقل پنج روز در هفته روزی ۳۰ دقیقه یا سه روز در هفته روزی ۵۰ دقیقه یعنی به طور متوسط ۱۵۰ دقیقه در هفته فرد داشته باشد.

سنگستانی با تاکید به اینکه در تمام بیماری‌های غیرواگیر تغذیه نقش مهمی دارد افزود: در کنترل استرس و اختلالات سلامت روان نیز نقش تغذیه حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه افراد حتما میوه و سبزیجات تازه در برنامه روزانه خود داشته باشند گفت: اگر فرد استرس دارد از مصرف خوردنی‌های دارای کافئین خودداری کند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه مصرف سیگار ممکن است به طور مقطعی به فرد آرامش دهد، اما به دلیل عوارضی که به دنبال دارد قطعا استرس فرد را افزایش می‌دهد افزود: خواب و استراحت کافی در طول شبانه‌روز در کنترل استرس نقش موثری دارد.

وی با بیان اینکه گفتگو کردن می‌تواند در کاهش نگرانی‌ها در فرد موثر باشد خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کرونا امکان برقراری روابط خانوادگی وجود ندارد و با محدودیت‌های موجود ممکن است سلامت روانی فرد تحت تاثیر قرار گیرد که باید ارتباطات را به صورت غیرحضوری یعنی تلفنی، فضای مجازی و ... حفظ کرد.

سنگستانی با اشاره به اینکه فرد سعی کند اخبار ناخوشایند و شایعات را کمتر دنبال کند گفت: اگر می‌خواهند اخبار را دنبال کنند حتما از منابع معتبر باشد و به اخبار بی‌اساس در فضای مجازی توجه نکنند.

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی است افزود: اگر خیال ما راحت باشد که دستورات بهداشتی را رعایت کردیم و اطرافیان هم رعایت می‌کنند از استرس می‌کاهد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان با تاکید به اینکه سعی کنیم به افراد مبتلا به کرونا برچسب نزنیم افزود: این بیماری، انگ نیست، چون چنین تصوری باعث می‌شود وضعیت جامعه بدتر شود و افراد پنهان‌کاری کنند و در نتیجه عامل انتشار ویروس شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار