معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با اشاره به اینکه تعامل با سمن‌ها از جمله مباحث مورد تأکید رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان است گفت: به کارگیری ظرفیت عظیم سمن‌ها، مستلزم حمایت و پشتیبانی از اهداف و برنامه‌های آنهاست.
کد خبر: ۹۰۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹ 14 October 2020
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: بهره‌گیری از ظرفیت عظیم نهاد‌های مردمی می‌تواند در راستای پیشگیری از جرم، احیاء حقوق عامه و اصلاح و بازاجتماعی کردن مجرمین نقش اثرگذار ایفا کند.
 
به گزارش فارس، عباس نجفی در نشست بررسی اجرای دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه اظهار کرد: باید از ظرفیت سمن‌ها در راستای پیشگیری از جرم، میانجی گری و صلح و سازش بهره ببریم.

وی بیان کرد: نهاد‌های مردمی از ظرفیت عظیمی برخودار هستند که به بهترین شکل می‌توان در حوزه پیشگیری از جرم، احیاء حقوق عامه و اصلاح و باز اجتماعی کردن مجرمین از آن‌ها استفاده کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با اشاره به اینکه تعامل با سمن‌ها از جمله مباحث مورد تأکید رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان است گفت: به کارگیری ظرفیت عظیم سمن‌ها، مستلزم حمایت و پشتیبانی از اهداف و برنامه‌های آنهاست.

وی ادامه داد: در راستای رسیدن سمن‌ها به اهداف مورد نظر خود و همچنین واگذاری یک برنامه منسجم به این نهاد‌ها ضمن ایجاد شکل و غالب حقوقی باید از سوی دادگستری نیز حمایت و پشتیبانی شوند تا بتوانند برنامه‌های خود را به خوبی اجرا کنند.

نجفی تصریح کرد: به منظور ایجاد هماهنگی، بررسی و تبادل نظر پیرامون اجرای دستورالعمل تعامل با سازمان‌های مردم نهاد، همچنین انتقال تجارب و زمینه‌سازی برای کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی از طریق مشارکت‌های مردمی ایجاد کارگروه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی، می‌تواند در رفع موانع مفید و بسترسازی مسیر را هموارتر سازد.

وی با اشاره به بستر مفید سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضائیه (سجام) در راستای پیشگیری از جرم اظهار کرد: نهاد‌ها و گروه‌های مردمی می‌توانند از طریق سامانه سجام گزارشات خود را مبنی بر تخلفات یا فساد در استان اعلام کنند که این گزارش‌ها مبنای بررسی مرجع مسوول قرار خواهد گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان ابراز کرد: با توجه به اینکه سازمان‌های مردم نهاد در لایه‌های مختلف جامعه قرار دارند و در جریان مسائل و مشکلات جامعه بهتر و دقیق‌ت هستند، می‌توانند در حوزه سیاست‌گذاری مشارکت فعال داشته باشند و پیشنهادات خود را در تنظیم قوانین مطرح کنند تا در تدوین لوایح و بخشنامه‌ها بررسی و لحاظ شود.

وی حوزه پیشگیری از جرایم را بسیار وسیع دانست و بیان کرد: پیشگیری یعنی اینکه قبل ارتکاب جرم بستر‌های آن شناسایی و رفع شود و با استفاده از آموزه‌های دینی، روایات اهل بیت (ع) و آموزش مهارت‌های رفتاری در جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها، این مباحث را در بدنه جامعه تبیین کرد تا شاهد کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی نباشیم.

نجفی ضعف دانش حقوقی در جامعه را از جمله مشکلات دادگستری خواند و با بیان اینکه این مسئله موجب طرح دعاوی اشتباه یا تاخیر و طولانی شدن روند پیگیری دعاوی می‌شود گفت: نهاد‌های مردمی بهترین ظرفیت هستند تا بتوانند این مباحث آموزشی را در بدنه جامعه تبیین کنیم، زیرا اگر قانون‌مداری در جامعه ما نهادینه شود بسیاری از مسائل و مشکلات حل خواهد شد.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: مردم باید نسبت به جرایم و مشکلات جامعه و مبارزه با فساد احساس مسئولین کنند و این حساسیت در جامعه نهادینه شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار