کد خبر: ۹۰۸۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ 13 October 2020
با توجه به اینکه بازار گردشگری یکی از مشاغلی است که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده است و همچنین به علت اهمیتی که این حوزه به جهت ارزآوری برای کشور‌ها دارد اغلب کشور‌ها توجه ویژه‌ای به صنعت توریسم در دوران شیوع ویروس کووید-۱۹ داشته‌اند.
 
اما با وجود اقدامات صورت گرفته براساس آمار‌ها پیش‌بینی می‌شود که تا آخر سال ۲۰۲۰ با کاهش ۷۵ تا ۸۰ درصدی سفر در جهان مواجه خواهیم بود.
 
محمد قاسمی مدیرکل واحد بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شیوع ویروس کرونا یک بحران جهانی است که همه کشور‌ها با آن درگیر هستند بنابراین ما نمی‌توانیم به تنهایی برای بر طرف کردن مشکلی به این وسعت تصمیم بگیریم.
 
براساس آمار‌ها پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال ۲۰۲۰ با افت ۷۵ تا ۸۰ درصدی در حوزه گردشگری مواجه خواهیم بود، زیرا این بحران موجب شده به علت ترس از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ تمایل گردشگران برای سفر کاهش پیدا کند.
 
از سوی دیگر دولت‌ها نیز برای ورود مسافر به کشور خود محدودیت‌هایی را در نظر گرفته‌اند که همین امر موجب شده تا افرادی که تمایل به سفر دارند محدودیت‌های مرزی به آن‌ها اجازه ورود به سایر کشور‌ها را ندهد.
 
یکی دیگر از موارد مهم برای شکل‌گیری سفر فعال شدن خطوط حمل‌ونقل هوایی و زمینی است که به آن‌ها شاهراه گردشگری می‌گویند. اما به منظور جلوگیری از افزایش مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون ایرلاین‌ها از پذیرش مسافر خودداری می‌کنند.
 
قاسمی افزود: با توجه به شرایط موجود در کشور درحال آماده‌سازی شرایط برای دوران پساکرونا هستیم و تلاش می‌کنیم تا خدمات دهندگان تاسیسات گردشگری با حمایت‌های دولتی در محیط کاری خود حفظ شوند.
 
زیرا اگر خدمات و تاسیسات گردشگری از دست بروند و تعطیل شوند در دوران پساکرونا شاید نتوانیم آن‌ها را مجددا راه‌اندازی کنیم؛ بنابراین درحال‌حاضر دولت به‌دنبال راهبرد‌های اصلی است تا بتواند بازار به خواب رفته گردشگری را رونق بخشد.
 
در همین راستا یک بسته حمایتی برای فعالان این حوزه تعریف کرده و برخی از فعالان بازار گردشگری از آن استفاده کرده‌اند و درحال‌حاضر بسته حمایتی جدیدی نیز در دستور کار دولت قرار دارد.
 
در واقع تصمیم گیرنده سفر درحال‌حاضر ستاد ملی مبارزه با کرونا است که آن‌ها نیز تصمیم‌گیری را به عهده استاندار‌ها قرار داده‌اند تا زمانی که استان در وضعیت قرمز و نامطلوب قرار دارد از ورود گردشگر به استان جلوگیری کنند تا شیوع کرونا در کشور بیشتر نشود؛ بنابراین تصمیم‌گیری نهایی درحال‌حاضر برای سفر، با استاندار‌ها است.
 
از سوی دیگر وزارت گردشگری نمی‌تواند به تنهایی با دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص سفر نرفتن مقابله کند.
 
متاسفانه مسوولان سفر را تنها در تردد‌های بین استانی می‌دانند در صورتی که تردد‌های داخل شهری (تردد با مترو، اتوبوس و...) یا رفت و آمد به اطراف استان‌های محل سکونت افراد نیز سفر محسوب می‌شود.
 
وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌ها به منظور رونق بخشیدن به گردشگری داخلی این است که به استان‌ها کتبا اعلام شده تا با تهیه کلیپ‌هایی از استان‌های خود و انتشار آن در استان‌های همجوار؛ اعتمادسازی لازم برای جذب گردشگر را داشته باشند.
 
تحقیقات ما نشان می‌دهد که گردشگری داخلی کشور نیاز به بازیابی ندارند، زیرا توریست‌های داخلی هرچند کم، اما همچنان به سفر می‌روند بنابراین تنها نیازمند اعتمادسازی و تشویق گردشگران برای سفر با تور و استفاده از تاسیسات گردشگری تحت نظارت وزارت گردشگری هستیم.
 
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در روز‌های اخیر با تشویق وزارت گردشگری برای سفر مواجه بوده‌ایم که مدیرکل واحد بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این خصوص گفت: متاسفانه در زمان تشویق برای گردشگری با انتقاد‌های شدیدی مواجه شدیم. در صورتی که منظور متولیان گردشگری از سفر رفتن «گردشگری هوشمند و مسوولانه» است.
 
در واقع این طرح درحالی اجرایی شد که براساس آمار‌ها متوجه شدیم مسوولان با ایجاد شرایط مختلف نمی‌توانند مانع سفر توریست‌های داخلی شوند؛ بنابراین در وزارت گردشگری تصمیم گرفتیم گردشگری خانوادگی با تور و استفاده از تاسیسات و مراکز خدمات گردشگری فعال در سطح کشور را از این طریق رونق دهیم.
 
با چنین راهکاری شرایط را برای فعالان حوزه گردشگری به‌منظور کسب درآمد بیشتر و خروج از رکود ایجاد خواهیم کرد.
در واقع همگام با اعتمادسازی در کشور درخصوص رعایت پروتکل بهداشتی باید تغییراتی در فرهنگ خانوار‌ها نیز صورت گیرد تا سفر انفرادی با وسیله نقلیه شخصی و اقامت در ویلا‌ها را جایگزین سفر با تور و وسایل نقلیه عمومی
کنند.
 
منبع : دنیای اقتصاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار