در زمان حاضر تویسرکان از بزرگترین زنجیره کامل تولید نهال گواهی‌شده گردو در غرب آسیا برخوردار است و در آینده‌ای نه‌چندان دور، پیوندک‌ها و نهال‌های گواهی‌شده گردوی کل کشور و حتی برخی از نقاط خارج از کشور را نیز تأمین می‌کند.
کد خبر: ۹۰۷۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ 07 October 2020
گردوی تویسرکان با مرغوبیت و کیفیتی فراتر از بازار‌های داخلی و در حد استاندارد‌های بین‌المللی در سازمان مالکیت فکری و معنوی جهان (وایپو) ثبت جهانی شده است و ایجاد بازار تخصصی گردو در شهرستان می‌تواند این جایگاه را تثبیت کند.

به گزارش تسنیم، گردو یا همان طلای سبز تویسرکان از مزایای ویژه‌ای مانند طعم دلپذیر، ارزش غذایی بسیار بالا، درصد مطلوب چربی و روغن خاص و ویژگی‌های ممتاز درمانی برخوردار است و یک محصول ناب و بدون رقیب داخلی است که ثبت جهانی شده است و اکنون به یک بازار تخصصی در تویسرکان نیاز دارد.

در زمان حاضر تویسرکان از بزرگترین زنجیره کامل تولید نهال گواهی‌شده گردو در غرب آسیا برخوردار است و در آینده‌ای نه‌چندان دور، پیوندک‌ها و نهال‌های گواهی‌شده گردوی کل کشور و حتی برخی از نقاط خارج از کشور را نیز تأمین می‌کند.

به‌گفته مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان سالانه بین ۱۵ تا ۱۷ هزار تن تولید گردو دارد و همواره از مشتریان خاص خود در بازار‌های داخلی و حتی خارجی برخوردار است و با توجه به این موضوع، ایجاد یک بازار تخصصی گردو در این شهرستان می‌تواند حلقه اثربخش تولید و عرضه گردو را کامل کند.

مدیر انجمن گردوی تویسرکان معتقد است ایجاد بازار تخصصی گردو در این شهرستان علاوه بر تثبیت اعتبار و جایگاه ویژه گردوی تویسرکان، گامی مؤثر و بزرگ برای بهره‌وری از برند (نشان ویژه تجاری) گردوی تویسرکان است.

عبدالله قمری در گفتگو با خبرنگار تسنیم در تویسرکان اظهار داشت: ایجاد بازار تخصصی گردو با تشکیل هیئت امنایی از فعالان تجاری، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های اجرایی دولتی در این بخش سبب می‌شود نظارت دقیق و فراگیری در روند فروش و عرضه گردوی تویسرکان ایجاد شود که هر کس از هر نقطه از کشور و جهان با اطمینان خاطر گردوی اصل تویسرکان را خریداری کند.

وی افزود: راه‌اندازی این بازار تخصصی همچنین زمینه لازم برای کنترل قیمت‌های مصوب و کارشناسی‌شده را فراهم می‌کند و با شناسنامه‌دار کردن عرضه‌کنندگان گردوی اصل تویسرکان در این بازار، خریداران می‌توانند نارضایتی‌های احتمالی را پیگیری کنند.

قمری تصریح کرد: علاوه بر این ایجاد بازار تخصصی گردو در تویسرکان به خودی خود به یک جاذبه گردشگری عامه‌پسند در این شهرستان تبدیل و موجب جذب بیش از پیش گردشگران می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین دیگر سوقات شهرستان تویسرکان مانند سیر، سماق، عسل و آلوی تویسرکان نیز می‌توانند با عرضه در این بازار به پویایی اقتصاد تویسرکان کمک کنند.

ورود گردو به بورس

مدیر انجمن گردوی تویسرکان از تلاش و پیگیری نماینده مردم تویسرکان در مجلس برای ورود گردو به بورس خبر داد و تصریح کرد: پیگیری‌های مستمر و امیدبخشی در این زمینه صورت گرفته است، اما اکنون ورود گردو به بازار بورس به یک متولی نیاز دارد که بتواند تعهد تأمین گردوی خریداری‌شده از سوی مردم را در زمان لازم بدهد.

قمری تأکید کرد: به‌عنوان مثال اتحادیه خشکبارفروشان تویسرکان به‌عنوان فعالان سابقه‌دار در بخش فروش گردو می‌توانند به این عرصه ورود و گردوی تویسرکان را در بازار بورس عرضه کنند.

کاهش واردات گردوی خارجی

عبدالله قمری با اشاره به اینکه با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، امسال واردات گردو از کشور‌های خارجی برای سودجویان بصرفه نیست افزود: همین موضوع موجب کاهش واردات گردوی خارجی به کشور شده است.

وی متذکر شد: در عین حال امسال قیمت گردو با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواجه شده است و در زمان حاضر گردوی پوست سبز با قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و گردوی پوست قهوه‌ای نیز بسته به میزان رطوبت و خشکی گردو که در وزن نهایی این محصول تأثیر دارد با قیمت ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

علاوه بر اینکه ایجاد بازار گردو کنار فعالیت بزرگترین زنجیره کامل تولید نهال گواهی‌شده گردو از اثرگذاری بالایی در تثبیت جایگاه جهانی گردوی تویسرکان برخوردار است، حرکت به سمت و سوی توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی گردو و پرهیز از خام‌فروشی صرف می‌تواند کمک‌هایی قابل توجه به رونق بیش از پیش اقتصاد تویسرکان بکند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار