مدیر عامل صندوق کارآفرینی امیدگفت: برای سال جاری پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کار‌های روستایی هدفگذاری شده است هرچند محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم استقبال مردم از مراجعه به بانک به دلیل ترس از انتقال این ویروس باعث عقب‌ماندگی‌هایی در پرداخت تسهیلات شده، اما تمام تلاش ما این است که در شش ماه دوم سال این کاهش پرداخت را که عامل اصلی آن کاهش مراجعات مردمی است جبران کنیم.
کد خبر: ۹۰۶۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴ 05 October 2020

نوراله زاده به مناسبت روز روستا با اشاره به اقدامات صندوق کارآفرینی امید برای حمایت از روستاییان و تامین منابع مالی ایجاد اشتغال پایدار، رونق کسب‌و کار محلی و رشد جریان مهاجرت معکوس به مناطق روستایی اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۷ که قانون اشتغال پایدار روستایی به اجرا درآمد. تاکنون، به حدود ۳۸ هزار طرح روستایی تسهیلات پرداخته‌ایم و بیش از این تعداد پرونده‌های متقاضیان را بررسی و تصویب کرده‌ایم. 

به گزارش تابناک همدان به نقل از ایلنا؛ وی ادامه داد: در دو سال گذشته به ۳۸ هزار طرح تایید شده، دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که تا به امروز برای روستاییان امکان پرداخت چنین منابعی فراهم نشده بود، اما خوشبختانه در این دوره با همکاری دولت و مجلس و با دستور مقام معظم رهبری، بخشی از منابع صندوق کارآفرینی امید به رونق کسب و کار روستایی و حفظ اشتغال مردمان این منطقه اختصاص پیدا کرده‌است.

نوراله زاده با تاکید بر اینکه این تسهیلات اختصاصی، جهشی در حوزه اشتغال روستایی ایجاد کرده، گفت: این جهش و تحول در کسب و کار روستایی هم در آمار و ارقام و هم در مشاهدات میدانی قابل ارائه و احساس است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: در مناطق روستایی که این طرح‌ها اجرا و تسهیلات ارایه شده، شاهد تحولاتی در بخش توسعه اشتغال و رشد مهاجرت معکوس بودیم که ادامه این روند باعث ترغیب روستاییان هم‌جوار شده‌است به‌طوری که چند روز گذشته وقتی از جریان اجرای یکی از این پروژه‌ها در روستا‌های مازندران بازدید می‌کردم، مردم روستا‌های اطراف آن منطقه هم تقاضای اجرای طر‌ح‌های مشابه را داشتند.

نوراله زاده با اشاره به درخواست مقامات محلی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در روستا‌های محل خدمت با حمایت صندوق کارآفرینی امید اظهار داشت: اخیرا تفاهمنامه‌ای در این باره با شورای عالی استان‌ها منعقد کردیم و بسیاری از نمایندگان حاضر در این شورا درخواست توسعه همکاری را داشتند.

وی ادامه داد: به گفته نمایندگان، علت استقبال نمایندگان شورا و مسئولان محلی از این طرح‌ها، اثر بخش بودن پروژه‌های به اجرا رسیده با تسهیلات صندوق در بهبود معیشت مردم و رشد اشتغال در منطقه بوده است. 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با تاکید بر اینکه درخواست استانداران و فرمانداران برای توسعه این مدل از همکاری‌ها افزایش یافته است، گفت: این استقبال گسترده مسئولان و مردم نشان‌دهنده اثرگذاری طرح‌های صندوق بوده که توانسته اهداف در نظر گرفته شده در قانون اشتغال پایدار روستایی را محقق سازد.

نوراله زاده با اشاره به اثرات مثبت ارائه تسهیلات صندوق به کسب و کار‌های روستایی اظهار داشت: مهمترین اثر آن توسعه روستا‌ها و جلوگیری از مهاجرت بوده است؛ به طوری که حتی شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا‌ها هم بودیم و در بازدید‌های میدانی بار‌ها شاهد آن بودم که عده‌ای به واسطه اجرای همین طرح‌های توسعه‌ای از شهر‌های بزرگ به سرزمین مادری خود برگشتند.

وی تاکید کرد: به طور قطع اگر این اقدامات و این جریان ادامه پیدا کند، در چند سال آینده شاهد توسعه روستا‌ها و حفظ اشتغال خواهیم بود به ویژه اگر بتوانیم این اقدامات را با مبنای نظری بارائه دهیم، به سرعت توسعه کمک خواهد شد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره تدوین مبنای نظری و الگوسازی در طرح‌های توسعه‌ای روستایی گفت: در روستا‌های مختلف ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قابل توجهی وجود دارد؛ برای مثال شمال مهد برنج کشور است. همچنین سالانه بدون احتساب تردد‌های تکراری ۱۵ میلیون نفر از مناطق شمالی کشورمان بازدید می‌کنند که اگر سفر‌های تکراری را حساب کنیم آمار‌های گردشگری از این عدد بسیار فراتر می‌رود.

نوراله زاده ادامه داد: در این شرایط فقط کافی است که چند محصول خوراکی برنج پایه (مبتنی بر برنج) را در همین روستا‌ها توسط افراد بومی تولید و در مراکز خرید و سوپرمارکت‌های مناطق شمالی توزیع کنیم. محصولاتی مانند شیربرنج که هم شیر و هم برنج آن از محصولات شمال کشور است و نیازی به تامین مواد اولیه از سایر مناطق ندارد، می‌تواند در ایجاد کسب و کار‌های بومی بسیار موثر باشد و با تنوع‌بخشی به این محصولات، افراد می‌توانند ارزش افزوده ایجاد و درآمدزایی کنند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تاکید کرد: با وجود این ظرفیت و پتانسیل‌های قابل توجه، بومیان مناطق شمالی می‌گویند به این دلیل که اراضی بازدهی ندارد و قیمت تمام شده برنج بالا رفته این اراضی در حال تبدیل به ویلا هستند. این در حالی است که با ایجاد این کسب و کار‌های ساده می‌توان محصولات کشاورزی شمال کشور را حفظ و با فرآورده‌های آن برای مردم منطقه اشتغال ایجاد کرد. 

نوراله زاده با تاکید بر اینکه با توجه به پتانسیل بسیار بالای مناطق شمال کشور در بحث دامداری، کشور نباید با کمبود کره مواجه باشد، گفت: کره‌های محلی با بسته‌بندی و حمل و نقل مناسب می‌تواند در سراسر کشور توزیع شود که نمونه موفق آن پنیر لیقوان است و این مدل موفق را باید توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد مدل توسعه روستا هستیم، اظهار داشت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند کسب و کار روستایی را افزایش دهد و باعث صعودی شدن سیر مهاجرت معکوس شود، رواج این الگو‌های توسعه روستایی است. هر یک از روستا‌های ایران محصولات خاص و منحصر به خود را دارند و با توانمندسازی بومیان و آموزش می‌توانیم از این ظرفیت‌ها به نفع خود مردم روستا استفاده کنیم.

نوراله زاده با تاکید بر اینکه این اقدامات، خارج از پرداخت تسهیلات انفرادی به کسب و کار‌ها و اشتغالزایی است، گفت: در حال انعقاد قرارداد با افرادی هستیم که با این نوع مفهوم کار در روستا‌ها آشنا هستند تا بتوانیم از طریق این افراد حرفه‌ای هدف هر روستا یک محصول، هر خانه یک کارخانه را توسعه دهیم.

وی از اجرای این طرح در ۱۷۰ روستای کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به این شبکه از کسب و کار پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تاکید کرد: البته شاید گفته شود اجرای این طرح‌ها در ۱۷۰ روستا در بین ۳۰ هزار روستای کشور از نظر کمیت کار بزرگی نباشد، اما در عمل این کار بسیار پیچیده و سخت است که ما توانستیم اجرای آن را آغاز کنیم.

نوراله زاده افزود: کافی است یک الگوی درست ایجاد و آن را به اجرا برسانیم، مردم ما بسیار الگوپذیر و رقابت‌پذیر هستند و اجرای یک الگوی درست می‌تواند آن را به سایر مناطق انتقال و سرایت دهد.

وی ادامه داد: مبنای نظری و مدل تامین مالی این پروژه‌ها را تهیه کردیم و در برخی از روستا‌ها هم به مرحله عملیاتی رسیده و در حال توسعه این اقدامات هستیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با تاکید بر اینکه روستا‌های واقع شده در مناطق محروم هم مشمول این تسهیلات شده‌اند، گفت: در مناطق روستایی جوانرود که کولبری در این مناطق رایج است، توانستیم با توانمندسازی گروهی از جوانان شاهد راه‌اندازی خط تولید چیپس باشیم که در حال حاضر تمام محصولاتشان را به کشور عراق صادر می‌کنند و به بازار منطقه‌ای خوبی دست پیدا کرده‌اند.

نوراله زاده با اشاره به توان صادراتی تولیدات روستایی در سایر مناطق ادامه داد: در خوزستان هم این مدل از کسب و کار شکل گرفته است. در گلستان هم شاهد صادارت محصولات روستاییان از جمله خشکبار هستیم. همچنین ۳۰۰ بانوی گلستانی اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولید ابریشم کردند که تمام محصولاتشان را به کشور‌های همسایه صادرات می‌کنند؛ بنابراین علاوه بر اینکه در این حوزه کارآفرینی صورت گرفته، به ارزآوری کشور هم کمک می‌کنند.

وی افزود:همچنین از محل تسهیلات ارائه شده از صندوق کارآفرینی امید از سه روستای شمالی کشور، گل صادر می‌شود و در یکی از روستا‌ها با اجرای همین الگوی توسعه‌ای شاهد صادرات گل به هلند هستیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه تمام این اقدامات نوپا هستند و شبکه‌سازی در آن‌ها زمان می‌برد، گفت: ما هدف عرضه جهانی تولیدات روستایی را دنبال می‌کنیم و شعار ما تولید در روستا و عرضه در جهان است.

نوراله زاده با بیان اینکه برای سال جاری پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کار‌های روستایی هدفگذاری شده است، بیان کرد: هرچند محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم استقبال مردم از مراجعه به بانک به دلیل ترس از انتقال این ویروس باعث عقب‌ماندگی‌هایی در پرداخت تسهیلات شده، اما تمام تلاش ما این است که در شش ماه دوم سال این کاهش پرداخت را که عامل اصلی آن کاهش مراجعات مردمی است جبران کنیم.

وی گفت: از سوی دیگر به دلیل حمایت از کسب و کارها، پرداخت وصول اقساط تا سه ماه به تعویق افتاد که این برای صندوق بار مالی ۶۰۰ میلیارد تومانی به همراه داشت، اما در راستای حمایت از کسب و کار‌های ایجاد شده اجازه دادیم وصول این اقساط تا چند سال عقب‌تر باشد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: البته می‌دانیم که در شش ماه دوم امسال هم سایه کرونا در فعالیت‌های اینچنینی سنگینی می‌کند، اما امیدواریم پرداخت‌ها تسریع شود.

نوراله‌زاده افزود: مهمترین اولویت ما در سال جاری ایجاد مدل تامین مالی هر روستا یک محصول و توسعه مبنای نظری آن است تا بتوانیم محصولات بیشتری را در محیط روستایی با کمک مردم تولید کنیم.

وی تاکید کرد: از یک محصول خرما در بوشهر و خوزستان بیش از ۵۰ نوع محصول دیگر می‌توان تولید کرد که از همین محل کسب و کار‌های متعددی برای بومیان ایجاد می‌شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: قصد آموزش موضوع جدید به روستاییان را نداریم و اتفاقا قصد ما یادآوری داشته‌های گذشته آن‌ها است که این داشته‌ها بسیار ارزشمند هستند و می‌توانند محور توسعه باشند.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار