بازار لوازم یدکی خودرو علی الخصوص در طی یک سال گذشته با اوضاع نابسامانی مواجه است، اگر این روز‌ها برای خرید لوازم یدکی خودرو سری به بازار زده باشید قطعا متوجه افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها شده اید؛ از طرفی جولان کالا‌های قاچاق و بی کیفیت هم باعث نگرانی هایی برای مصرف کننده شده است .
کد خبر: ۹۰۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲ 06 October 2020
افزایش قیمت ارز، تورم، کرونا و… از جمله مشکلاتی است که این روز‌ها بسیاری از صنایع را دچار رکود کرده است. یکی از بازار‌هایی که شدیدا تحت تاثیر این عوامل قرار گرفته، بازار لوازم یدکی خودرو است.

به گزارش تابناک همدان؛ به نقل از عصر همدان، بازار لوازم یدکی خودرو علی الخصوص در طی یک سال گذشته با اوضاع نابه سامانی مواجه شده است، اگر این روز‌ها برای خرید لوازم یدکی خودرو سری به بازار زده باشید قطعا متوجه افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها شده اید و این در حالی است که کالا‌های قاچاق و بی کیفیت چینی هم در این بازار فراوان شده است.

فعالان صنفی لوازم یدکی خودرو معتقدند؛ نبود نظارت بر زنجیره تولید تا عرضه و همچنین گرانی قیمت ارز سبب بحرانی شدن وضعیت این بازار شده و در این وضعیت مردم باید تاوان این جهش قیمت‌ها را بپردازند.

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار عصر همدان برخی از قطعات بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته اند و این در حالی است که قطعات تقلبی و بی کیفیت بازار لوازم یدکی را بدون هیچ سر و صدایی تسخیر کردند و حتی گاهی اوقات بازرسان هم نمی‌توانند اصل و فرعشان را تشخیص دهند.

دراین خصوص یکی از فروشندگان لوازم یدکی خودرو در گفتگویی با بیان اینکه این روز‌ها بازار لوازم یدکی اوضاع خوبی ندارد و شاهد یک رکود در این بازار هستیم، گفت: با گران شدن قیمت ارز از طرفی قطعات ماشین‌های خارجی بالا رفته و از سویی دیگر قیمت قطعات داخلی افزایش یافته، چون کارخانه‌های تولید کننده باید قطعاتشان را با قیمت بالاتر بخرند و همه این‌ها باعث شده قدرت خرید مردم کاهش یابد.

به گفته این فروشنده عواملی همچون کرونا هم در تشدید وضعیت بحرانی بازار لوازم یدکی خودرو موثر است و مردم، چون دیگر کمتر بیرون و سفر می‌روند چندان برای خرید لوازم یدکی اقدام نمی‌کنند.

همانطور که اشاره شد این روز‌ها شاهد افزایش کالای قاچاق و تقلبی که از لحاظ قیمت فرقی با اصل ندارد هستیم و این امر سبب ایجاد مشکلاتی برای تعمیرکاران خودرو شده است. به طوری که به گفته علیرضا نیک آیین، ریبیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو، تعمیرکاران قربانی تقلّب هستند و با توجه به بی کیفیتی قطعات، کار تعمیرکاران زیر سئوال رفته است.

نیک آیین با بیان اینکه کمبود عرضه در بازار لوازم یدکی وجود دارد، معتقد است که کیفیت قطعات هم کاهش داشته است و برخی از کارخانه‌های قطعه ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کردند.

در خصوص بررسی دقیق‌تر ایجاد چنین مشکلاتی در بازار قطعات لوازم یدکی خودرو سید کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه سه سال پیش بازار قطعات خودرو یک بازار پرفروش، دارای فراوانی از لحاظ کمیت کالا و سطح رقابت بین همکاران بود و می‌شود گفت: دردسر‌هایی که در بقیه اصناف وجود دارد در صنف ما کمتردیده می‌شود، اما از سال ۹۶ تا اواخر ۹۸ با وجود نوسانات نرخ ارز، تحریم ها، سیل سال ۹۷ و ... به سختی بازار را ثابت نگه داشتیم تا اینکه قیمت سوخت افزایش پیدا کرد که باعث رکود بزرگی در این صنف شد.

وی ادامه داد: با این تغییر مردم نمی‌توانستند از خودروهایشان استفاده کنند، چون میزان سهمیه بنزین کاهش پیدا کرده بود و در مقابل قیمت آن به شدت بالا رفت.

شرایطمان با شیوع کرونا و عدم واردات سخت شد

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا شرایط را برای صنف لوازم یدکی سخت کرده است ادامه داد: تعطیلی تمام اصناف از اسفند ۹۸ و برخورد این همه گیری با تعطیلات نوروز، باعث خلل در توزیع کالا و کمبود قطعه برای مصرف کننده شد با پیگیری‌هایی که از سازمان صمت و صدا و سیما داشتیم توانستیم در اردیبهشت ماه مغازه‌ها را باز کنیم و به علت نیازی که فروشگاه‌ها و مردم داشتند فروش خوبی داشته باشیم.

کاظمی با شکایت از عدم واردات قطعات اساسی اظهار کرد: ما همان در خواستی که از اسفند ماه از دولت داشتیم الان هم تکرار می‌کنیم با توجه به شیوع این ویروس بسته شدن مسیر واردات مواد اولیه و کالا‌های ضروی باید برای چند ماه آینده این صنعت چاره اندیشی کنیم.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه بیشتر بنادری که با ما در ارتباط بودند و مشکلی از لحاظ حریم در تبادل کالا با این بنادر نداریم ما را به خاطر مشکل ویروس کرونا از ورود و خروج منع کردند تصریح کرد: در گذشته حداقل می‌توانستیم کالا‌های اساسی که نیاز حتمی کامیون‌ها و اتوبوس‌های ما بود یا مواد اولیه تولیدات را از این طریق وارد کنیم، اما با این وضع فشار مضاعفی روی کمبود و در نتیجه گرانی اجناس و قطعات وارد شده است.

افزایش افسار گسیخته نرخ ارز و اجازه هر گونه کنترل بازار را از ما گرفته است

وی با اشاره به اینکه رشد افسار گسیخته نرخ ارز و اجازه هر گونه کنترل بازار را از ما گرفته است ادامه داد: الان با کمبود و گرانی رو به رو هستیم، اما با صراحت به عنوان عضو اتحادیه لوازم یدکی با چند هزارعضوی که دراین اتحادیه داریم می‌گویم به هیچ عنوان در گرانی‌ها خودمان را مقصر نمی‌دانیم و از هر اتهامی مبرا هستیم، چون ما از قبل همه مشکلات و کمبود‌ها را اعلام کردیم و بابت گرانی‌های ناشی از آن هشدار‌های لازم را دادیم همچنین از وزارت خانه‌های مطبوع مثل وزارت صمت و وزارت خارجه درخواست کردیم که با کشور‌هایی مثل عمارات که امکان واردات هست مذاکره شود تا بتوانیم حداقل قطعات اساسی را وارد کنیم.

 نیازمند یاری دولت، سازمان صمت و گمرک هستیم

کاظمی در ادامه با بیان اینکه تمام تلاش ما بر ثابت نگهداشتن بازار است عنوان کرد: تا قبل از بیماری کرونا با تمام مشکلات ساختیم و به هر زحمتی بازار را اداره کردیم، اما تورم شدید عدم حمایت دولت باعث بی نتیجه ماندن این تلاش‌ها می‌شود.

وی با بیان انتظار اعضای صنف از دولت و وزارت صمت برای یاری در واردات کالا‌های اساسی تاکید کرد: اگر از سوی مسئولان یاری نشویم نمی‌توانیم پاسخ گوی مردم باشیم.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در خصوص همکاری گمرک با بیان اینکه ورود کالا به بازار قیمت‌ها را می‌شکند خاطر نشان کرد: این ارگان در شرایط سخت با حذف کاغذ بازی ها، کالا‌های بلوکه شده در انبار را آزاد و ما را یاری می‌کرد اگردر حال حاضر قطعات خودرو در این ارگان انبار شده خواهش ما بازهم همکاری و یاری است.

کاظمی در پایان با بیان اینکه صنف لوازم یدکی خودرو مثل دیگر صنوف ایرانی و شاید جلوتر از آن‌ها همیشه همراه مردم هستند و سعی در جبران کمبود‌ها دارند افزود:هر گونه احتکار و واسطه گری در این صنف را رد کرد و می‌دانم چیزی درانبار‌ها نمی‌ماند و همه در اختیار مردم است.

در ادامه جهت بررسی بازار لوازم یدکی خودرو در همدان یکی از استان‌های غربی کشور گفتگویی با محمود اهور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل همدان صورت گرفت.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل همدان با اشاره به اینکه وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو مناسب نیست گفت: با توجه به افزایش قیمت روز افزون دلار در کشور و اینکه سهم اعظم بازار لوازم یدکی خودرو کشور در اختیار کالا‌های وارداتی است، متاسفانه افزایش قیمت کالا‌ها امری طبیعی است.

تحریم وارد کننده‌ها از سوی برخی تصمیم گیرندگان گمرک کشور از دلایل افزایش قیمت لوازم یدکی

وی تاکید کرد: با افزایش روز افزون قیمت دلار و تحریم وارد کننده‌ها از سوی برخی تصمیم گیرندگان گمرک کشور شاهد گرانی قطعات هستیم.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل همدان ادامه داد: تصمیم گیرندگان گمرک کشور بر این باور هستند که با ترخیص سریع کالا از گمرک بازرگانان و وارد کننده‌ها تشویق به واردات بیشتر و در نتیجه افزایش قیمت ارز در کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه اغلب کالا‌های موجود در بازار از کشور چین وارد می‌شود افزود: عمده لوازم موجود در بازار از تهران، شیراز، اصفهان و سهمی اندک از تبریز تهیه، ولی اغلب از کشور چین وارد کشور می‌شوند.

اهور افزود: متاسفانه کالا‌های چینی وارد شده به کشور از کیفیت پایینی برخوردار هستند که موجب بروز مشکلات می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه سهم کالا‌های اصلی در بازار کمتر از ده درصد است، افزود: علت این امر تحریم کشور است، که سبب شده اغلب کالا‌های موجود چینی و بی کیفیت باشند و به نوعی می‌توان گفت کالا‌های شبیه سازی شده هستند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل همدان عنوان کرد: کالا‌های موجود در بازار که گا‌ها دارای آرم تولیدی در کارخانجات ایرانی هم دارند از چین به صورت کامل یا قطعه قطعه وارد و در کارخانه مونتاژ می‌شوند.

اتمام تاریخ انقضاء لاستیک‌های حواله‌ای
 
در ادامه با اشاره به گرانی لاستیک گفت: لاستیک خودرو‌های سبک به صورت ثبت نام در سایت کارخانه و تحویل از نمایندگی‌ها به راحتی قابل دسترس است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل همدان ادامه داد:، اما کامیونداران برای خرید لاستیک باید از طریق اداره راهداری و دریافت حواله اقدام کرد، که آن هم با وجود لاستیک زیاد در انبار‌ها به صورت قطره چکانی صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: لاستیک‌هایی که با حواله فروخته می شود دو نوع است، که یکی جفتی ۳ میلیون و هشتصد هزار تومان و دیگری جفتی ۷ میلیون و هشتصد هزار تومان است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل همدان ادامه داد: لاستیک با قیمت ۳ میلیون و هشتصد هزار تومان نزدیک دوسال است که در انبار‌ها دپو شده و با توجه به اینکه عمر مفید لاستیک بعد از تولید چهار سال است، مصرف کننده راغب به تهیه لاستیک با کیفیت‌تر است.

اهور ادامه داد: لاستیک‌های سواری دولتی از لحاظ کیفیت هیچ فرقی با لاستیک قیمت آزاد ندارد و قالب کارخانه یکی می‌باشد.

وی در پایان تاکید کرد: باتوجه به قیمت‌های لوازم یدکی مردم در هنگام خرید حتما فاکتور با مشخصات کامل قطعه و قیمت دقیق تهیه کنند که در صورت بروز مشکل اتحادیه بتواند قاطعانه با فروشنده خاطی برخورد نماید.

به گزارش عصر همدان، باتوجه به اهمیت نظم ناوگان حمل و نقل و باربری کشور، امید است وضعیت تولید و توزیع قطعات یدکی خودرو روز به روز پیشرفت داشته باشد در این مسیر از دولت مردان و مسئولان مربوط انتظار می‌رود در راه حل مشکلات تلاشگران این حرفه نظیر مبارزه و نظارت برعدم واسطه گری، حمایت روز افزون برای تامین نیاز‌های تولید کنندگان، ایجاد شرایط مناسب برای واردات اقلام مورد نیاز و جلوگیری از کاغذ بازی‌ها و مراحل اداری پیچیده نهایت همت خود را بگمارند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار