به راستی جوانان امروزی چه تفاوتی با جوانان آن روزگار دارند؟ جوانانی که این روز‌ها هجمه‌های اطلاعاتی، هجمه‌های فرهنگی و موضوع جنگ نرم و استکبار سازماندهی شده و برنامه ریزی شده علیه خود را می‌بینند، آیا توانسته‌اند از این مسیر سربلند بیرون بیایند و در موقعیت‌هایی، چون جوانان زمان دفاع مقدس وارد کار شوند؟
کد خبر: ۹۰۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵ 24 September 2020
جوانان امروزی همان روحیه جوانان دوران دفاع مقدس را دارند، اما گویی الگوهایشان را گُم کرده اند؛ این جمله قسمتی از صحبت‌های یک رزمنده جنگ تحمیلی است که بر ترویج فرهنگ دفاع مقدس تاکید دارد.

به گزارش مهر، روزگار دفاع مقدس و البته جنگ تحمیلی نشان داد که جوانان در عرصه‌های مختلف از همان روز‌های اول و جرقه‌های ابتدایی شکل گیری انقلاب، ایثار و مقاومت‌ها، جان فشانی‌ها حضوری پُررنگ و فعال داشته‌اند.

اما به راستی جوانان امروزی چه تفاوتی با جوانان آن روزگار دارند؟ جوانانی که این روز‌ها هجمه‌های اطلاعاتی، هجمه‌های فرهنگی و موضوع جنگ نرم و استکبار سازماندهی شده و برنامه ریزی شده علیه خود را می‌بینند، آیا توانسته‌اند از این مسیر سربلند بیرون بیایند و در موقعیت‌هایی، چون جوانان زمان دفاع مقدس وارد کار شوند؟

جوانان در آن دوران به رهبری امام خمینی (ره) لبیک گفتند و پای کار آمدند و حال در گام دوم انقلاب شاهدیم که مقام معظم رهبری تاکیدشان بر نقش آفرینی جوانان است چنان که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کرده‌اند: «جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیت‌های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، اما به اصول خود بشدت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدت حساس است؛ با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند؛ بی‌شک فاصله میان باید‌ها و واقعیت‌ها، همواره وجدان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد، اما این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بار‌ها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد.»

«اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم؛ سخن اوّل درباره گذشته است… عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه خود یا گوش سپردن به تجربه دیگران نمی‌توان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید؛ برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدید‌های ناشناخته قرار خواهد گرفت.»

جوانان؛ محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی

ایشان در بخش دیگری از این بیانیه مطرح فرموده‌اند: «راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است؛ دنباله این مسیر که به گمان زیاد، به دشواری گذشته‌ها نیست، باید با همت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود؛ مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند.

با توجه به این بیانات و حال که در هفته دفاع مقدس قرار داریم و روز به روز نقش امیدآفرینی در جوانان و انگیزه بخشی به آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، بر آن شدیم تا پای صحبت دو رزمنده و راوی دفاع مقدس بنشینیم و نظر و خاطرات آن‌ها را در خصوص نقش جوانان امروزی و نقش جوانان در دفاع مقدس جویا شویم که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید:

هاشم لبخنده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در سال ۱۳۶۳ به عنوان یک بی‌سیمچی و نیروی بسیجی گردان وارد جبهه شد و تا پایان دفاع مقدس نیز حضور فعال داشته است، عنوان کرد: آن روز‌ها با شوقی پا در این مسیر گذاشتم و ۱۶-۱۷ ساله بودم و مطمئن هستم که اگر با تولید محتوای مناسب، بتوان آن شوق را در جوانان ایجاد کرد، همه جوانان امروزی هم به آن سمت خواهند رفت، اما به جوانانمان الگوی خوب معرفی نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه شهدای دفاع مقدس در تمامی زمینه‌ها الگوی ما هستند، گفت: این شهدا می‌توانند برای جوانان امروزی نیز بهترین الگو باشند، اما متأسفانه جوانان تا حدی الگوهایشان را گم کرده‌اند.

این رزمنده در تشریح این موضوع مطرح کرد: اگر برای جوان امروزی، شهدا و اهداف دفاع مقدس را الگو قرار دهیم، این جوان بسیار موفق‌تر خواهد بود، اما متأسفانه یک سری الگو‌ها از خارج از کشور و الگوسازی از برخی از افراد را شاهد هستیم و بحث فضای مجازی هم به این موضوع دامن زده و شاهدیم که تعدادی از جوانان را از مسیر درست و اصلی، منحرف ساخته‌اند.

لبخنده با تاکید بر اینکه نیاز است تا در این زمینه بیشتر برنامه ریزی و کار شود، عنوان کرد: باید الگو‌های درست، الگو‌هایی از جنسِ جوانمردی و گام‌های شهدا و رزمندگان دفاع مقدس را برای جوانان ترسیم کنیم تا بتوانند راه درست را پیدا کنند.

وی ادامه داد: باید بحث‌های مختص دفاع مقدس و روحیات و اهدافی که در این مسیر وجود داشت به طور خاص و ویژه و البته گسترده‌ای برای جوانان مطرح شود.

مادیات ممکن است برخی کار‌ها را تا حدی پیش ببرد، اما به هدف نهایی نخواهد رساند
لبخنده به نقش گسترده جوانان در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در آن زمان همه برای رضای خدا کار می‌کردند نه برای مادیات و حقوق و پول و مواردی از این دست، حال زمان آن رسیده تا بار دیگر این موضوعات برای نسل‌های امروزی جوان و نوجوانمان نیز جا انداخته شود و به جوانان نشان دهیم همه چیز ما با پول مادیات درست نمی‌شود و مادیات ممکن است برخی کار‌ها را تا حدی پیش ببرد، اما به هدف نهایی نخواهد رساند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ چندین نفر آمده‌اند و رفته‌اند، اما اسمی از آن‌ها باقی نمانده، مطرح کرد: کسانی که برای رضای خدا قدم برداشته‌اند نامشان جاودانه مانده است و جمله زیبای حضرت امام (ره) در این زمینه را شنیده‌ایم که فرمودند «شهدا، امام زادگانِ عشق اند که مزارشان زیارتگاهِ اهلِ یقین است»؛ بدین سان اگر ما و جوان‌های این انقلاب، آن الگو‌ها را برای خود حفظ کنند، یقیناً به خیلی از اهداف خواهند رسید.

ویژگی بارز جوانان آن دوران «اطاعت پذیری» بود

این رزمنده با اشاره به اینکه ویژگی بارز جوانان آن دوران «اطاعت پذیری» بود، عنوان کرد: آن‌ها از، ولی امر، رهبر و امام خود، بزرگان خود، پدر و مادرشان اطاعت می‌کردند و اگر الان جوانان امروزی نیز حرف بزرگترهایشان، حرف، ولی فقیه خود را مدنظر داشته باشند، موفق خواهند شد.

لبخنده از حضور جوانان نسل‌های جوان انقلاب و دهه هفتادی‌ها در جبهه دفاع از حرم یاد کرد و گفت: جوانان ما ناامید نیستند، اما نباید اجازه دهیم که برخی کم و کاستی‌های محدود موجب ناامیدی جوانان شود و از سویی باید بتوانیم بار دیگر انگیزه جوانان را برای قدم نهادن در مسیر درست تقویت سازیم که البته در این مسیر، نیاز به الگوسازی درست و جذب اعتماد جوانان داریم.

لبخنده در ادامه عنوان کرد: بخشی از این موضوع نیازمند عملکرد‌های مناسب مسئولان است تا بتوانند با اقدامات خوب و درست خود بذر امید را در دل جوانان امروزی بکارند.

این رزمنده دفاع مقدس در پایان صحبت‌های خود به وضعیت شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: این روز‌ها شاهدیم که جوانان در بسیاری از زمینه‌های مقابله با ویروس کرونا پای کار آمده‌اند و این نشان می‌دهد که جوانانمان اهل عمل و قدم نهادن در مسیر درست هستند، اما باید در فضای مجازی بتوانیم کم کاری‌هایمان را برای الگوسازی جبران و برنامه‌های خوبی برای معرفی الگوی انقلابی به جوانان امروزی در پیش بگیریم.

محمود نوری یکی دیگر از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که از ۱۶-۱۷ سالگی به جبهه رفته و تا پایان جنگ تحمیلی در جبهه حضور داشته است؛ وی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: جوانان در زمان دفاع مقدس، متحول شده بودند و برای خودسازی پای کار می‌آمدند و به درجات عالی می‌رسیدند ضمن اینکه برخی از آن‌ها نیز به شهادت نائل آمدند.

این راوی دفاع مقدس با اشاره به اینکه جوانان امروزی، آگاه و بافرهنگ هستند و اگر روزی موضوعی چه به لحاظ سیاسی، فرهنگی و یا اخلاقی را شاهد باشیم، جوانان امروزی هم مانند جوانان دفاع مقدس پای کار خواهند آمد، افزود: این جوانان در صورت نیاز، حتی خیلی بهتر از جوانان دفاع مقدس پا پیش خواهند گذاشت چنان که در زمینه سوریه رفتن و دفاع از حرم نیز بر این موضوع صحه گذاشتند.

وی با بیان اینکه باید بر روی برنامه‌های دفاع مقدس بیشتر کار کرد، عنوان کرد: سال‌های قبل شاهد استقبال جوانان از برنامه‌های راهیان نور و اربعین بودیم و حال که موضوع کرونا پیش آمده باید تولید محتوا را به سمت مناسبی سوق دهیم که جوانان از این الگو‌ها دور نباشند، اما در مجموع، بر این باورم که تاکنون موقعیتی خاص را شاهد نبوده‌ایم که ببینیم این جوانان چقدر پای کار هستند و، چون جوانان دفاع مقدس به میدان خواهند آمد.

در دوران دفاع مقدس به جوانان بها داده می‌شد و مسئولیت‌های بیشماری به آن‌ها سپرده می‌شد
نوری با تاکید بر اینکه در دوران دفاع مقدس به جوانان بها داده می‌شد و مسئولیت‌های بیشماری به آن‌ها سپرده می‌شد، گفت: از جوانان امروزی می‌خواهم که صبور باشند تا وضعیت سیاسی بهتری پیش بیاید.

وی در خصوص فضای آن روز‌های دفاع مقدس نیز مطرح کرد: زمان طاغوت، فضای بسیار پلیسی و خفقان شدیدی را شاهد بودیم، اما صحبت‌های حضرت امام (ره) توانست اندیشه‌های خدایی را در جوانان پرورش دهد و آنان برای خودسازی، علم و البته خداشناسی پای کار آمدند و ایران از لحاظ سیاسی خیلی رشد کرد.

این راوی دفاع مقدس در بخش پایانی گفتگو با اشاره به اینکه در دوران جبهه و جنگ همه جوانان دنبال خودسازی بودند و به راستی که یک دانشگاه شکل گرفته بود، گفت: این جوانان توانستند با روحیه خودسازی به مقامات بالایی هم دست پیدا کنند، در سن ۲۱ سالگی فرمانده لشگر و محور می‌شدند و حتی به درجه والای شهادت نائل می‌آمدند، موضوعی که این روز‌ها می‌تواند به عنوان یک سرمشق برای جوانان امروزی معرفی شوند.

اما به راستی حال در روزگاری که هجمه‌های فرهنگی، هویت جوانان را مورد هدف قرار داده و در فضای مجازی بار‌ها بر الگو‌های غربی تاکید می‌شود، زمان آن نرسیده تا داشته‌های تاریخی و فرهنگی خود را که البته شهدا و رزمندگان دفاع مقدس بخش اعظمی از آن هستند، به جوانان و نوجوانان این مرز و بوم معرفی کنیم؟.

می‌توان، تور‌های گردشگری جنگ را راه اندازی کرد، اردو‌هایی با حضور راویان جبهه و جنگ که آن روز‌ها نوجوان و جوان بوده‌اند پایه ریزی کرد و با تولید محتوای مناسب راه درست را برای یک جوان ایرانی روشن کرد؛ و به یقین که ما جوانان این مرز و بوم، به سان همان جوانان دفاع مقدس پای کار هستیم و اطاعت از رهبری و، ولی فقیه را سرلوحه تک تک گام‌هایمان قرار داده‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار