معاون خدمات شهری شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در «فرهنگسرای کسب و کار ولایت» کلاس‌های آموزشی با محتوای مشاغل خانگی، کسب و کار و کارآفرینی راه‌اندازی شده است اظهار کرد: جلسات هفتگی در راستای بررسی طرح‌های کسب و کار توسط هیات امنای فرهنگسرای ولایت تشکیل می‌شود.
کد خبر: ۹۰۳۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷ 24 September 2020
«فرهنگسرای کسب و کار ولایت» در منطقه کمتربرخوردار خضریان یکی از تلاش‌های شهرداری همدان برای فعالیت در راه بهبود فضای کسب و کار این شهر به شمار می‌رود، در حال حاضر همایش‌ها و ارائه مشاوره توسط کلینیک کسب و کار و طرح کاریابی با قوت در حال انجام است و ایجاد فضای رایگان برای کارگاه‌ها در دست احداث است.

به گزارش فارس، بهبود فضای کسب و کار دغدغه‌ای است که در صدر فهرست نگرانی‌ها قرار دارد چراکه تحقق این فضا به معنای ایجاد شغل و پایان دادن به بخشی از معضل بزرگ بیکاری است، بدون تردید برای عملیاتی شدن این مهم تنها یک ارگان و یا سازمان مسؤول نیست، بلکه یک همت همگانی می‌خواهد تا بر این معضل بزرگ فائق آییم.

در این میان قانون برای شهرداری‌ها نیز تکالیفی مشخص کرده تا در راستای بهبود فضای کسب و کار اقداماتی انجام دهند. شهرداری همدان نیز دست به اقداماتی زده تا بتواند در این مسیر گام بردارد.

البته بیشتر این اقدامات برای شهرداری‌ها در راستای ایجاد بازارروز‌ها و یا غرفه‌ها تعبیر می‌شود، با این وجود شهرداری همدان با احداث یک فرهنگسرا به دنبال تقویت کسب و کار در یکی از مناطق کمتربرخوردار شهر همدان است و در نظر دارد تا مسائل اقتصادی و فرهنگی را با یکدیگر پیش ببرد، به همین منظور مجموعه‌ای با عنوان «فرهنگسرای کسب و کار ولایت» را در منطقه خضریان این شهر برپا کرده است و اهداف مختلفی را دنبال می‌کند.

برای اینکه بدانیم در این فرهنگسرا چه اقداماتی انجام می‌شود به سراغ مسؤولان و متولیان آن رفتیم.

راه‌اندازی کلینیک کسب و کار در همدان

معاون خدمات شهری شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در «فرهنگسرای کسب و کار ولایت» کلاس‌های آموزشی با محتوای مشاغل خانگی، کسب و کار و کارآفرینی راه‌اندازی شده است اظهار کرد: جلسات هفتگی در راستای بررسی طرح‌های کسب و کار توسط هیات امنای فرهنگسرای ولایت تشکیل می‌شود.

وحید علی‌ضمیر افزود: در فرهنگسرای ولایت خدماتی، چون طرح کلینیک کسب و کار، اجرای طرح مدرسه کسب و کار پسرانه سلمان، راه‌اندازی و ایجاد بازارچه‌های بومی و محلی، طرح توانمندسازی خوشه‌های کسب و کار در ۶ شاخه، برپایی نمایشگاه محصولات کارگاهی و طرح کاریابی در راستای آموزش و ایجاد فضای مناسب کسب و کار به شهروندان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تفاهمنامه‌های بین دستگاه‌های اجرایی استان با شهرداری در راستای حمایت از مشاغل و کارآفرینی در این فرهنگسرا منعقد شده است ادامه داد: برگزاری همایش‌های کسب و کار، کارآفرینی و نوآوری از جمله اقدامات آموزشی فرهنگسرا به منظور ارتقای جایگاه کسب وکار و کارآفرینی در جامعه بوده است.

استعدادیابی و کارآفرین پروری دو هدف فرهنگسرای ولایت

نماینده سازمان فرهنگی شهرداری در «فرهنگسرای کسب و کار ولایت» همدان در گفتگو با فارس اظهار کرد: کسب و کار ولایت در دو سال گذشته با هدف حمایت از صاحبان کسب و کار، استعدادیابی و کارآفرین پروری تشکیل شده است.

فاطمه ابهر با بیان اینکه این فرهنگسرای با اولویت مناطق کم‌برخوردار مستقر شده تا استعداد‌ها شناسایی و سرمایه گذاری فکری صورت گیرد افزود: هدف ما این است که بتوانیم در این فرهنگسرا در حوزه‌های متفاوت کسب و کار اعم از مشاوره، آموزش، تشکیل زنجیر‌های کسب و کار خرد محلی و ایجاد بستر فروش پایدار و بدون واسطه را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از پروژه‌هایی که فرهنگسرای کسب و کار ولایت ایجاد شده کلینیک کسب و کار با هدف مشاوره در این حوزه برای مردم در نظر گرفته شده و افراد متخصص و مجرب در حیطه کارآفرینی مستقر هستند.

نماینده سازمان فرهنگی شهرداری در «فرهنگسرای کسب و کار ولایت» همدان تصریح کرد: در این کلینیک تدوین طرح کسب و کار و برندینگ، برنامه‌ریزی راهبردی، مشاوره حقوقی بانکی، بیمه و مالیات کسب و کار به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات در فرهنگسرای کسب و کار ولایت انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا (ص) به منظور ارائه مشاوره همه‌جانبه به صورت رایگان است.

ابهر در ادامه به ایجاد طرح توانمندسازی خوشه‌های کسب و کار در ۶ بخش اشاره کرد و گفت: خوشه‌های کسب و کار شامل میناکاری، میوه خشک، قالیبافی، محصولات مسی، کیف و کفش چرم است که بالغ بر ۴۰ تا ۷۰ کارگاه با مجموع ۳ هزار پرسنل فعال دارند.

وی با بیان اینکه این خوشه‌ها به عنوان یک تعاونی در شرف تاسیس هستند و مسیر برای استعدادیابی و شناسایی دیگر خوشه‌ها هموار خواهد شد عنوان کرد: سوله‌هایی با پیشرفت فیزیکی متناسب با برنامه‌ریزی در حال ساخت است تا کارگاه‌های خوشه‌های کسب و کار با توجه به نیرو‌های متخصص و تجهیزات آن‌ها به صورت رایگان در این فضا مشغول به کسب و کار شوند.

نماینده سازمان فرهنگی شهرداری در «فرهنگسرای کسب و کار ولایت» همدان یادآور شد: در وهله اول با توجه به خوشه‌های موجود باید بانک اطلاعاتی تشکیل دهیم و با در نظر گرفتن ظرفیت این کارگاه‌ها تعداد نیروها، تخصص و نیاز‌هایی آن‌ها برای هر کدام از کسب و کار کارگاهی تخصیص خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه یک تا یک و نیم سال آینده فضای کارگاهی فرهنگسرای ولایت به بهره‌برداری خواهد رسید افزود: دغدغه و هدف اصلی شهردار همدان فرهنگسازی کسب و کار و کارآفرین پروری است و این مهم را در راس امور قرار داده است.

ابهر اظهار کرد: از خدمات دیگری که در فرهنگسرای کسب و کار ولایت به شهروندان همدانی ارائه می‌شود کاریابی برای افراد جویای کار است به طوری که شرکت کاریابی آریان با هدف استعدادیابی در این فرهنگسرا مستقر شده و افرادی که جویای کار هستند به مراکزی که نیاز به نیروی متخصص دارند معرفی می‌کند.

مدرسه کسب و کار

وی با بیان اینکه مدرسه غیرانتفاعی متوسطه اول پسرانه با هدف و محوریت آموزش و آشنایی با مشاغل در این مجموعه راه‌اندازی شده است بیان کرد: دانش‌آموزان به صورت ویژه در این مدرسه، کسب و کار و آشنایی با مشاغل را یاد خواهند گرفت و در نهایت استعداد این افراد در طی دوره‌های آموزشی کشف می‌شود تا در آینده در مشاغل بروز و ظهور کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار