در گذشته بار‌ها شاهد اشتغال‌های کاذب در بخش‌های مختلف مانند خرید و فروش مکان دفن میت و سنگ قبر سفارشی، شرکت‌های فعال در زمینه رونق بخشی به مجالس عزا و جشن و سرور، افراد سودجو با هویتی جعلی به نام کارچاق‌کن، پزشک نما‌های اهل انرژی درمانی‌های ماورایی یا هیپنوتراپی تقلبی و یا حتی در شکلی ساده‌تر به تهیه کنندگان فله‌ای پایان نامه‌های دانشجویی بوده‌ایم؛ و یا کمی نمایان‌تر خرده فروشان، دوره گرد‌ها و دست فروشی‌هایی که همه روزه در جای جای این شهر مشاهده می‌شود و برای مردم فعالیت آن‌ها عادی شده است.
کد خبر: ۹۰۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹ 23 September 2020
ساخت‌وساز‌های غیرمجاز به ویژه در اراضی و باغ‌های حریم و محدوده شهر همدان هراندازه که با تلاش مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری به حداقل رسیده، اما همچنان با شگرد‌های جالب که زمینه‌ساز اشتغال کاذب نیز شده، پایدار مانده است.

به گزارش ایرنا، سریال ساخت و ساز‌های غیرمجاز همچنان در همدان ادامه دارد و سودآوری چندصد میلیونی به برکت ویلاسازی به خصوص در باغ‌های این شهر باعث شده تا عاملان این تخلف آشکار از هر ترفندی برای به سرانجام رساندن آن استفاده کنند.

در گذشته بار‌ها شاهد اشتغال‌های کاذب در بخش‌های مختلف مانند خرید و فروش مکان دفن میت و سنگ قبر سفارشی، شرکت‌های فعال در زمینه رونق بخشی به مجالس عزا و جشن و سرور، افراد سودجو با هویتی جعلی به نام کارچاق‌کن، پزشک نما‌های اهل انرژی درمانی‌های ماورایی یا هیپنوتراپی تقلبی و یا حتی در شکلی ساده‌تر به تهیه کنندگان فله‌ای پایان نامه‌های دانشجویی بوده‌ایم؛ و یا کمی نمایان‌تر خرده فروشان، دوره گرد‌ها و دست فروشی‌هایی که همه روزه در جای جای این شهر مشاهده می‌شود و برای مردم فعالیت آن‌ها عادی شده است.

اما شاید کمتر فردی تصور این را داشته باشد که در حوزه ساخت و ساز‌های غیرمجاز هم شاهد شگرد‌هایی باشد که در انجام وظیفه عاملان برخورد مانع ایجاد کرده و سنگ‌اندازی می‌کنند.

از آنجا که برای ساخت و ساز غیرمجاز نیاز به حمل مصالح با خودرو‌های باربری است، در نگاه اول این حرکت برای نظارت و برخورد ساده به نظر برسد و اینکه با یک تماس تلفنی می‌توان تخلف را به راحتی گزارش داد.

اما بکارگیری شگرد‌های خاص در این وضعیت هم کار را برای ماموران رفع تخلفات شهرداری همدان مشکل کرده است.

یکی از این شگرد‌ها اسکورت خودروی حامل مصالح است که به هنگام تردد از زوایای مختلف کنترل شده و به هنگام حضور خودرو‌های رفع تخلفات شهرداری، با ایجاد مانع زمینه فرار خودروی حمل مصالح را فراهم می‌کنند.

حتی برخی در همدان با خودرو‌های گران قیمت شاسی بلند اقدام به حمل مصالح کرده‌اند که البته با هوشیاری ماموران پلیس ساختمان همدان توقیف شدند.

برخی نیز بیراهه نوردی را فرصتی برای حمل مصالح به خصوص در نقاط دامنه کوه انتخاب می‌کنند به طوریکه با خودرو‌های دو دیفرانسیل از مسیر‌های سخت و ناهموار رهسپار موقعیت خود می‌شوند.

این رویه، اما در ساخت و ساز‌های محدوده مسکونی کمی متفاوت است و در این بین هستند افرادی که با دریافت مبالغی در مسیر قرار می‌گیرند و به محض رویت عوامل پلیس ساختمان، موضوع را برای توقف کار گزارش می‌دهند.

در این موقعیت فرد خاطی کار ساخت وساز را تعطیل کرده و با قفل کردن درب ساختمان و سکوت مطلق، ساعاتی را در کمین نظاره گر می‌شوند تا عوامل رفع تخلفات شهرداری محل را ترک کنند.

برخی نیز حاضرند با در اختیار قرار دادن ابزار آلات ساخت وساز نظیر وسایل بنایی به ماموران رفع تخلف شهرداری، از این فرصت تا بازگشت دوباره آن‌ها استفاده کرده و هرچه سریعتر سازه غیرمجاز خود را تکمیل کنند.

آن‌ها ترجیح می‌دهند که حتی با جریمه سازه خود را بنا کنند چرا که به هر حال باتوجه به رویه گرانی ملک و املاک در همدان، در آینده‌ای نزدیک سودآوری کلان را نصیبشان می‌کند.

براین اساس است که این افراد با ارایه دستمزد چندبرابری به کارگران، از حداقل زمان برای تکمیل ساخت وساز غیرمجاز خود استفاده می‌کنند که البته با استقبال کارگران ساختمانی نیز مواجه است.

دستمزد چندبرابری نیز باعث شده کارگران بدون توجه به تخلف در کار، تن به ساخت و ساز دهند و از این راه امرار معاش کنند.

ساخت وساز‌های غیرمجاز پای بانوان را برای ممانعت از ورود ماموران رفع تخلفات ساختمانی را نیز باز کرده است و آن‌ها به محض حضور نیرو‌های پلیس ساختمان، به جای همسر خود در مقابل درب ایستاده و اجازه ورود را نمی‌دهد.

نبود نیروی زن در حوزه مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری باعث شده تا این شگرد مورد استفاده عاملان ساخت وساز‌های غیرمجاز قرار بگیرد.

۱۳۰ تخریب در یکسال گذشته

رییس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان گفت: ۱۳۰ مورد تخریب ساخت وساز غیرمجاز باغ‌ها و نقاط مسکونی شهر همدان در یکسال اخیر انجام شد.

محمدعلی گلشن افزود: همچنین در این مدت یک هزار و ۶۶۸ مورد ضبط و توقیف لوازم ساخت وساز‌های غیرمجاز در باغ‌های شهر همدان انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مسکونی نیز هشت هزار و ۱۸۷ مورد وسایل و لوازم ساخت وساز غیرمجاز در یکسال گذشته توقیف و ضبط شده است.

گلشن بیان کرد: در این حوزه یکصد پرونده ساخت وساز غیرمجاز تکمیل و برای صدور حکم به کمیسیون ماده صد ارجاع شد.

وی با اشاره به اینکه الحاق سه روستای قاسم آباد، علی آباد و حسن آباد به شهر همدان حجم کاری اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان را دوچندان کرده است.

گفت: این الحاقیه باعث افزایش بی‌رویه ساخت وساز‌های غیرمجاز شده است.

گلشن اضافه کرد: در یکسال گذشته در مجموع یک هزار و ۱۰ مورد ضبط لوازم و وسایل از محل ساخت وساز‌های غیرمجاز در این مناطق صورت گرفته است.

پلیس ساختمان ناظر بر باغ‌ها

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان با اشاره به اینکه برای نخستین بار گشت اختصاصی پلیس ساختمان در حوزه باغ‌های این شهر به منظور جلوگیری از هرگونه ساخت وساز غیرمجاز راه‌اندازی شده است، گفت: با راه‌اندازی این گشت، فضای نظارت بر ساخت وساز‌های مجاز و غیرمجاز در سطح باغ‌های همدان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی بیان کرد: گشت اختصاصی پلیس ساختمان در حوزه باغ‌ها به صورت مستمر نسبت به بازدید از این مناطق اقدام خواهد کرد.

گلشن اضافه کرد: هرگونه اقدام در ساخت و ساز باغ‌ها از قبیل فنس کشی، کرت بندی، تراس بندی، تعمیرات و نوسازی، تعمیرات جزیی و اساسی، ترمیم دیوار و دیوارکشی، احداث و مرمت بنا، نصب آلاچیق و سایه بان، احداث انباری و سرویس بهداشتی، احداث اتاق کارگری و خانه باغی نیاز به مجوز دارد و شهروندان باید به شهرداری منطقه خود مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۳۷ همدان آماده گزارش‌های مردمی از ساخت وساز‌های غیرمجاز است، گفت: طرح گشت زنی پلیس ساختمان ویژه باغ‌های منطقه دره مرادبیک و سیلوار انجام شده و این سامانه به صورت شبانه روز آماده دریافت هرگونه تخلف خواهد بود.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان خاطرنشان کرد: مناطق دره مرادبیک با ۲ هزار و ۸۰۰ و سیلوار با یک هزار باغ از اهمیت ویژه برخوردار هستند و نظارت بر هرگونه ساخت وساز در این بخش‌ها با تشکیل گشت پلیس ساختمان در حال انجام است.

وی افزود: گشت‌های پلیس ساختمان ویژه باغ‌ها مجهز به دوربین و سیستم ردیاب GPS هستند و کنترل و نظارت به خوبی انجام می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۵۰ مورد ضبط وسایل ساخت و ساز و نیز صدور اخطاریه اقدام کرده است.

پیشگیری بهتر از برخورد

گلشن پیشگیری از هرگونه تخلف را که منجر به آسیب رساندن به محیط زیست، حیف و میل مصالح ساختمانی به خاطر تخریب و نیز زیان‌های مالی بالا می‌شود، بهترین روش برای کاهش ساخت وساز‌های غیرمجاز دانست.

وی بیان کرد: راهکار کاهش ساخت وساز‌های غیرمجاز برخورد و قلع و قمع نیست بلکه نیاز است نسبت به آگاه‌سازی و اطلاع رسانی بهتر به مردم اقدام شود.

گلشن خاطرنشان کرد: بسیاری از شهروندان هنوز قانون ساخت وساز‌های مجاز را نمی‌دانند و اینکه برای چه نوع ساخت و حتی تعمیر و مرمت ملک خود باید مجوز دریافت کنند.

وی افزود: ناآگاهی مردم از قانون ساخت و ساز باعث شده تا میزان تخلفات همچنان ادامه داشته باشد و این افزایش تخلف نه تنها منجر به صرف هزینه و خسارت می‌شود بلکه نیروی انسانی بیشتری را درگیر خواهد کرد.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان خواستار تقویت روابط عمومی مناطق مختلف شهرداری و همکاری لازم از سوی رسانه‌ها به خصوص صدا وسیما در ارتقا سطح آگاهی مردم شد و افزود: تخلف در حوزه ساخت وساز‌های غیرمجاز هرگز از دید ماموران رفع تخلفات شهرداری پنهان نمی‌ماند، اما برخورد همیشه کارساز نیست.

وی افزود: در یکسال اخیر میزان برخورد و ضبط لوازم و تشکیل پرونده برای متخلفان ساخت وساز‌های غیرمجاز افزایش چشمگیری داشته که نشان از روز‌های پرکار نیرو‌های حوزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان است، اما همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم.

گلشن خواستار روان‌سازی در امور اداری برای اخذ مجوز ساخت وساز شد و افزود: سرعت بخشیدن به صدور مجوز‌های قانونی بسیاری از دغدغه‌ها را حل می‌کند.

نیاز به ماموران زن در حوزه رفع تخلفات

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان یکی از نیاز‌های این حوزه را تامین نیروی زن دانست و گفت: در مواقعی شاهد هستیم بانوان با حضور در محل ساخت وساز غیرمجاز مانع از اقدام همکاران ما برای ضبط وسایل و توقف هرگونه ساخت می‌شوند.

وی افزود: براین اساس نیاز است تا با تامین نیروی زن به عنوان مامور پیشگیری و رفع تخلفات شهری، نسبت به برخورد لازم با متخلفان این حوزه اقدام شود.

گلشن خاطرنشان کرد: نبود نیروی زن باعث شده تا متخلفان ساخت وساز‌های غیرمجاز از این شگرد سوء استفاده کرده و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی نبود امنیت شغلی را یکی از دغدغه‌ها دانست و گفت: انتظار داریم مجلس شورای اسلامی همانطور که آتشنشانان را در ردیف مشاغل سخت قرار داد، در این حوزه نیز اقدام لازم صورت بگیرد.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان یادآور شد: در یکسال اخیر ۳۰ نیروی پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان در حین انجام وظیفه مورد ضرب و شتم متخلفان قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۲۰ نیروی انسانی در حوزه سدمعبر، وانت بارها، پلیس ساختمان و اداری مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان فعالیت دارند که البته ۴۰ عامل انتظامی نیز با آن‌ها همکاری می‌کنند.

کلکسیون وسایل بنایی در انبار شهرداری

گلشن با اشاره به حجم گسترده وسایل ضبط شده از تخلفات ساختمانی در انبار شهرداری همدان گفت: حتی برخی از این وسایل مربوط به چندین سال قبل است.

وی افزود: در این انبار کلکسیونی از وسایل توقیف شده ناشی از ساخت وساز‌های غیرمجاز در همدان وجود دارد که برخی از وسایل شامل فرغون، نظیر شهر ماشین را ایجاد کرده است و تمامی وسایل موجود در انبار دارای برچسب و کدگذاری است و توسط پایش تصویری نظارت و کنترل می‌شوند.

گلشن خاطرنشان کرد: این انبار در زمینی به وسعت یک هزار و ۴۰۰ متر است و باتوجه به افزایش میزان وسایل، به زودی چهار هزار متر دیگر نیز به این انبار افزوده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار