رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر افزود: این میزان اراضی شناسایی شده از نیمه دوم سال گذشته تاکنون در حال اقدام و پیگیری بوده و امیدواریم هر چه سریعتر با همکاری مراجع قضایی شاهد رفع تصرف و برگرداندن این اراضی به محیط زیست و اراضی ملی باشیم.
کد خبر: ۹۰۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵ 23 September 2020
رئیس اداره محیط زیست ملایر با بیان اینکه ۹۳ هزار متر مربع از اراضی ملی در مناطق حفاظت شده شهرستان به صورت شخم‌های مشکوک و غیر مجاز شناسایی شده است گفت: با کمک منابع طبیعی ۵ هزار و ۳۰۰ متر تاکنون از متصرفین خلع ید شده است.

به گزارش فارس، عباس نجاری با اشاره به اینکه این شهرستان دارای دو منطقه حفاظت شده لشگردر و گلپرآباد است اظهار کرد: سه منطقه شکارممنوع شامل منطقه زند، علوی و تالاب آقگل در این شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۹۳ هزار متر مربع از اراضی ملی در مناطق حفاظت شده شهرستان به صورت شخم‌های مشکوک و غیر مجاز شناسایی شده است افزود: در این زمینه با کمک منابع طبیعی حدود ۵ هزار و ۳۰۰ متر تاکنون از متصرفین خلع ید شده و مابقی نیز با همکاری مراجع قضایی در دست اقدام و پیگیری است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر افزود: این میزان اراضی شناسایی شده از نیمه دوم سال گذشته تاکنون در حال اقدام و پیگیری بوده و امیدواریم هر چه سریعتر با همکاری مراجع قضایی شاهد رفع تصرف و برگرداندن این اراضی به محیط زیست و اراضی ملی باشیم.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده لشگردر با مساحت حدود ۱۶ هزار هکتار در جنوب شرقی ملایر واقع شده است تصریح کرد: این منطقه به لحاظ دارا بودن پتانسیل‌های بالا در سال ۶۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و در سال ۶۹ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

نجاری گفت: این منطقه در سه وضعیت کوهستانی، تپه ماهور و دشت واقع شده و ۱۱ چشمه دائمی را در خود جای داده و ۱۶ روستا در اطراف منطقه وجود دارد.

وی اظهار کرد: منطقه حفاظت شده لشگردر دارای تنوع گیاهی و جانوری بالایی است و ۲۲۶ گونه گیاهی، ۷۵ گونه پرنده و ۱۸ گونه پستاندار در آن زندگی می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر با بیان اینکه به منظور صیانت از منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر دو پاسگاه محیط‌بانی در اطراف این منطقه وجود دارد گفت: وجود صنایع حاشیه منطقه، استخراج و فعالیت‌های معدنی، چرای زودهنگام و مازاد بر ظرفیت در مراتع منطقه و دام غیر مجاز، تخریب و شخم‌زنی اراضی و تبدیل مراتع به اراضی کشاورزی، خشکسالی، وجود عشایر در منطقه، بوته‌کنی و برداشت بی‌رویه پوشش گیاهی منطقه از جمله تهدید‌های منطقه لشگردر طی سال‌های اخیر بوده است.

وی در ادامه با اشاره به وجود منطقه حفاظت شده گلپرآباد تأکید کرد: این منطقه در سال ۸۵ به عنوان منطقه شکارممنوع معرفی شد و به علت داشتن شرایط مناسب زیستی و تنوع گونه‌ای مناسب در سال ۸۶ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

نجاری افزود: منطقه حفاظت‌شده گلپرآباد با وسعتی ۸ هزار و ۳۲۶ هکتار در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان واقع شده و دارای چندین چشمه و از تنوع حیاتی به ویژه پوشش گیاهی بسیار غنی برخوردار است و از این رو رشد و تکثیر حیات وحش آن در خور توجه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار