امسال هم مرمت تعدادی از بنا‌های تاریخی در دستور کار میراث فرهنگی قرارگرفت، اما با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، کار مرمت مدتی متوقف شد. با بهتر شدن وضعیت، عملیات مرمت بنا‌ها آغاز شده و هم اکنون در دست انجام است.
کد خبر: ۹۰۱۴۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶ 20 September 2020
ابنیه تاریخی میراث گران‌سنگی در پایتخت تاریخ و تمدن هستند. بنا‌هایی که برای ماندگاری نیاز به مرمت دارند، اما کمبود اعتبار مانع بازسازی و نگهداری این یادگار‌های ارزشمند برای نسل‌های بعد شده است.

به گزارش تسنیم، استان تاریخی همدان دارای ابنیه قدیمی بسیاری است که قدمت برخی از آن‌ها به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. بنا‌هایی که هر از چندگاه نیاز به مرمت دارند تا در اثر مرور زمان یا تغییر آب و هوا دچار فرسودگی نشوند.

امسال هم مرمت تعدادی از بنا‌های تاریخی در دستور کار میراث فرهنگی قرارگرفت، اما با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، کار مرمت مدتی متوقف شد. با بهتر شدن وضعیت، عملیات مرمت بنا‌ها آغاز شده و هم اکنون در دست انجام است.

سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در این‌باره به "تسنیم" می‌گوید: ۵۵ طرح مرمتی و مطالعاتی و کاوش‌شناسی ابنیه تاریخی در برنامه کاری وجود دارد که از این تعداد ۳۷ مورد مرمت است.

سیده مریم مختاری موسوی می‌افزاید: از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به مرمت محوطه آرامگاه باباطاهر و بوعلی، خانه ضرابی همدان، بازار و مدرسه شیخعلی خان تویسرکان، خانه قدوسی، خانه صمصام و کاروان سرای سعادت نهاوند و ایجاد کانال دفع رطوبت برای گنبد علویان اشاره کرد.

وی بیان می‌کند: برای هر طرح به طور متوسط ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار هزینه و بخشی از عملیات مرمت انجام شده است، اما با این رقم طرح‌ها پایان نمی‌یابد.

سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی همدان می‌گوید: مطالعات تزئین گنبد علویان، آستان مقدس شاهزاده حسین (ع)، ژئو فیزیک مسجد جامع و کاوش معبد لائودیسه نهاوند هم در حال انجام است.

مختاری موسوی از مرمت یخچال میرفتاح ملایر هم خبر داده و می‌افزاید: این بنا بر اثر بارندگی شدید سال گذشته آسیب جدی دید که کار مرمت و استحکام بخشی پایه گنبد با صرف ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار انجام شده است.

وی اعلام می‌کند: برای تکمیل طرح شامل بازسازی گنبد و محوطه‌سازی بنا، نزدیک به ۵۰۰ میلیون اعتبار نیاز است.

به گزارش تسنیم، شهرستان ملایر دارای آثار زیبایی به یادگار مانده از دوره‌های تاریخی متعدد است که یخچال میرفتاح یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رود؛ بنایی که از نظر نوع در استان همدان منحصر به فرد است.

یخچال «میرفتاح» بازمانده از دوران قاجار، نمونه زیبایی از نوع خود به شمار می‌رود که از جنس آجر و با سقفی گنبدی در ۲ کیلومتری جاده ملایر- بروجرد ساخته شده است.

این یخچال دارای دو ورودی است که یکی به شکل دهلیز بوده و به ریزش و تخلیه یخ و دیگری به رفت و آمد مردم اختصاص داشته و با پلکانی به بخش انتهایی یخدان و محل برداشت یخ منتهی می‌شود.

در بخش بیرونی و داخلی یخدان ۲ ردیف خشت به کار رفته که نقش عایق را داشته و تابستان‌ها مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن یخ‌ها می‌شده است.

هرچند در مقایسه با آثار تاریخی کهن، مدت زمان زیادی از عمر این بنا نمی‌گذرد؛ با این حال در بارندگی‌های شدید ابتدای سال گذشته به شدت آسیب دید و سقف آن فرو ریخت.

بنا بر وعده مسئولان میراث فرهنگی، قرار بود این یخچال سال گذشته مرمت شود، اما به دلیل کمبود اعتبار هنوز تا تحقق کامل این وعده باید منتظر ماند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار