مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان:
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست با فعالان بخش تعاون و مراسم پانزدهمین دوره معرفی تعاونی‌های برتر استان ضمن تسلیت ایام محرم و گرامیداشت هفته تعاون با اشاره به مزیت‌های تعاونی‌ها در کشور گفت: تعاونی‌ها بهترین ساختار جهت اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی هستند که در ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال موثرند.
کد خبر: ۸۹۸۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵ 11 September 2020
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست با فعالان بخش تعاون و مراسم پانزدهمین دوره معرفی تعاونی‌های برتر استان ضمن تسلیت ایام محرم و گرامیداشت هفته تعاون با اشاره به مزیت‌های تعاونی‌ها در کشور گفت: تعاونی‌ها بهترین ساختار جهت اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی هستند که در ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال موثرند. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کارورفاه اجتماعی استان همدان  احمد توصیفیان گفت: فرهنگ ما معتقد به تعاون است، گسترش فرهنگ تعاون، باعث کارآفرینی، توسعه و عدالت اجتماعی و توزیع بهتر و مناسب‌تر ثروت در جامعه می‌شود. وی گفت: اهمیت موضوع تعاونی‌ها به این دلیل است که تعاونی ها، سازمان‌ها و نهاد‌های مردمی هستند که در عین برخورداری از خصوصیات و مشخصات یک واحد اقتصادی و تجاری، دارای ارزش‌های مکتبی و اجتماعی هم می‌باشند و یکی از اهداف والای تعاون، ساختن انسانی با مسئولیت‌های فردی و جمعی است و تعاون روش موثری برای نیل به مشارکت واقعی و حقیقی و دائمی همه مردم در اجرای برنامه‌های توسعه کشور است.

 توصیفیان در ادامه افزود: تعاون راهکار مناسب برای گردش عدالت اجتماعی است و اقتصاد تعاون با نگرش اقتصاد انسان محور، دارای ویژگی‌های رشد گرایی و باز توزیعی است و فعالیت در عرصه تعاون موجب رونق و جهش تولید داخلی، استقلال و استفاده از ظرفیت ظرفیت‌های اقتصادی است به گونه‌ای که تعاون موجب تجمیع سرمایه‌ها، سرمایه گذاری داخلی، مشارکت افراد در برابری فرصت‌ها است.

وی گفت: برای توسعه اقتصادی نیازمند کار جمعی، سخت کوشی، پشتکار، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تقویت سرمایه‌ی انسانی و اجتماعی است و ضرورت دارد باور تعاون، فرهنگ کار و کار جمعی در جامعه تقویت شود، چراکه فعالیت در عرصه تعاون علاوه بر تاب آوری اقتصادی در شرایط اعمال تحریم‌ها با حاکم بودن روح جمعی سبب نقش‌آفرینی در پیشرفت کشور خواهد شد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: تعاون کار گروهی، داوطلبانه و نظام‌مند است، تکیه بر توان تعاون و شرکت‌های تعاونی که چتر گسترده آن‌ها اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر را پوشش می‌دهد در واقع زیرساخت اقتصاد مقاومتی در کشور است و رویکرد این اداره کل حمایت، هدایت و نظارت بر تعاونی‌ها است به گونه‌ای که ضمن کمک به ثبت و راه اندازی تعاونی‌ها و در اولویت قرار دادن و پیگیری پرونده‌های تسهیلات شرکت‌های تعاونی متقاضی، برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز، بازدید از کلیه تعاونی‌ها و اتحادیه‌های فعال انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی فقط توسعه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ نیست گفت: برای توسعه روستا‌ها می‌توان به ظرفیت‌های بخش کشاورزی و خدمات از قبیل حوزه گردشگری و بوم گردی توجه و اشتغال و درآمدزایی لازم را ایجاد کرد.

وی افزود: الحمدالله در کشور ما بخش تعاونی، یکی از بخش‌های فعال در حوزه اقتصادی کشور است و خصوصاً در سالیان اخیر شاهد افزایش بیشتر تعاونی‌ها هستیم.

احمد توصیفیان در ادامه افزود: از سوی دیگر بسیاری از مردم عزیز روستا‌ها و عشایر کشور ما فعالیت‌های تولیدی کوچک خود را به قیمت‌های ارزان به فروش می‌رسانند یا از طریق واسطه‌ها سودشان را از دست می‌دهند، همین تولیدات کم وقتی در قالب مشارکت در یک شرکت تعاونی شکل بگیرد و هدایت شود می‌تواند هم دوام بیشتری داشته باشد، هم از حمایت‌های دولتی برخوردار شود وهم به قیمت مناسب به فروش برسد و دست واسطه‌ها را از سودی که باید عاید تولیدکننده زحمت کش ایرانی در روستا‌ها و عشایر شود کوتاه نماید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص برنامه و عملکرد شاخص‌های حوزه تعاون در سال ۱۳۹۹ گفت: استان همدان دارای ۱۱۷۲ شرکت تعاونی و اتحادیه فعال با فرصت شغلی ۱۳ هزار و ۴۳۲ نفر می‌باشد که درگرایش‌های مختلف در حال فعالیت است.

تعاونی‌های تولیدی ۶۱۸ تعاونی (با گرایش کشاورزی- صنعتی –فرش- معدنی و...)، تعاونی خدماتی ۳۷۱ تعاونی (شامل حمل و نقل- دهیاری‌ها- سهام عدالت- خدمات بهداشتی و درمانی و...)، تعاونی‌های توزیعی ۱۸۳ تعاونی (شامل مسکن- اعتبار -تامین نیاز مصرف کنندگان و...).

وی تصریح کرد: طی ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴ شرکت تعاونی با فرصت شغلی ۱۱۷ نفر تشکیل گردیده و برای مابقی سال نیز تشکیل ۳۰ شرکت تعاونی در دستور کار قرار دارد.

احمد توصیفیان در ادامه افزود: با توجه به وظیفه این اداره کل مبنی بر نظارت، هدایت و حمایت از تعاونی‌ها، نظارت از کلیه تعاونی‌ها در طول سال در برنامه این اداره کل می‌باشد که با توجه به مشکلات بیماری کرونا تا کنون از ۳۰۳ شرکت تعاونی توسط کارشناسان این اداره کل بازدید به عمل آمده و مشکلات و نواقص آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و به آن‌ها کتباً اعلام گردیده است.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که شرکت‌های تعاونی شخصیت‌های حقوقی می‌باشند و می‌بایست قوانین و مقررات این بخش توسط تعاونی‌ها رعایت گردد، این اداره کل وظف است دوره‌های آموزشی (شامل مهارتی- مدیریتی و حقوقی)، جهت تعاونی‌ها برگزار نماید که این امر به صورت مجازی در سال جاری در حال انجام می‌باشد (تا کنون ۱۶ هزار و ۵۱۰ نفر ساعت دوره برگزار گردیده است). 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اظهار داشت: این اداره کل با تشکیل کمیته صیانت از تعاونی‌ها در جهت حمایت از تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های تولیدی اشتغال زا در حال فعالیت می‌باشد (مشکلات بیمه‌ای –مالیاتی- تسهیلاتی و یا دستگاه‌های اجرایی ذیربط).

احمد توصیفیان از افتتاح مرکز مدیریت و کسب و کار توسعه نوآوری تعاون با حضور اساتید و خبرگان بخش تعاون این استان خبر داد و گفت استان همدان جزو اولین استان‌ها در زمینه راه اندازی مرکز مدیریت و کسب و کار توسعه نوآوری است .

وی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون کشور گفت:این سامانه با هدف شفافیت و اعمال نظارت اعضای تعاونی‌ها در دسترس قرار گرفته است و کلیه تعاونی‌ها موظفند مجامع عمومی خود را در سامانه فوق ثبت نمایند. همچنین از جمله مزایای این سامانه این است که برای تشکیل تعاونی‌ها نیاز به حضور نبوده و به روز رسانی اطلاعات موجود در سامانه انجام می‌شود.

وی از افتتاح ۱۴ شرکت تعاونی با فرصت شغلی ۲۳۵ نفر و حدود ۲۲۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری در هفته تعاون خبر داد که در بخش‌های صنعتی شامل ۶ طرح، کشاورزی ۱ طرح، مسکن ۱ طرح، خدماتی ۵ طرح وهمچنین شرکت تعاونی محافظ سازان رزن به عنوان طرح نمونه افتتاحی این استان با حضور معاون وزیر و معاون استاندار افتتاح گردید.

وی با اشاره به برنامه ویژه حوزه تعاون استان در سال ۱۳۹۹ با عنایت به شعار سال (جهش تولید) به موارد زیر اشاره نمودند: یک -شناسایی تعاونی‌های تولیدیکه با ظرفیت کامل در حال فعالیت نمی‌باشند. دو- شناسایی تعاونی‌های تولیدی که ظرفیت توسعه دارند. سه- تکمیل طرح‌های نیمه تمام تعاونی‌های تولیدی. چهار- توسعه طرح‌های تولیدی موفق تعاونی. پنج- ایجاد وبه بهره‌برداری رساندن طرح‌های تولیدی جدید تعاونی. شش- ارتباط شبکه‌ای مابین تعاونی‌های تولیدی و توزیعی. هفت- راه اندازی مرکز مدیریت و کسب و کار و توسعه نوآوری تعاون.

دراین مراسم از شرکت تعاونی‌های ذیل تجلیل بعمل آمد:

شرکت تعاونی پاک فن بخار همدان، شرکت تعاونی سیمان هگمتان رزن، شرکت تعاونی زیست آب فرایند زاگرس، شرکت تعاونی دهیاری مرکزی ملایر، شرکت تعاونی پارت شیمی تویسرکان، شرکت تعاونی بهاران لبن بهار، شرکت تعاونی سفیده فجر اورقین، شرکت تعاونی کوثر همدان، شرکت تعاونی دهیاری گل تپه، شرکت تعاونی کیف جوان بهار، شرکت تعاونی پایا بسپار آریا، شرکت تعاونی الوند دوخت غرب کبودراهنگ، شرکت تعاونی نوآوران صنعت سبز همدان، شرکت تعاونی اتحادیه مصرف فرهنگیان همدان.
 
 
تعاون راهکار برابری فرصت‌ها و تجمیع سرمایه‌های خرد است
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار