در سال‌های گذشته اهمیت ندادن به ساخت و ساز‌ها منجر به رواج ویلاسازی در باغ‌ها و ناهمگون شدن چهره‌های این مناطق سبز و طبیعی همدان شده است و همین مساله باعث اعتراض‌ها و گلایه مندی دوستداران طبیعت و ورود قاطعانه مسوولان مرتبط در ماه‌های اخیر شد.
کد خبر: ۸۹۶۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸ 08 September 2020
تشدید نظارت بر هرگونه ساخت‌وساز در حریم شهر همدان به ویژه باغ‌ها از سوی نیرو‌های پلیس ساختمان اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری با گسترش چتر نظارتی بازرسان، موجب از نفس افتادن متخلفان شده است.

ضعف نظارت بر ساخت و ساز‌های حریم شهر به ویژه باغ‌ها در سال‌های گذشته یکی از چالش‌های پیش روی دوستداران محیط زیست و طبیعت بود که با تقویت این حوزه از سوی مدیریت شهری، منجر به عزم مسوولان در گسترش چتر نظارتی بازرسان شد.

در سال‌های گذشته اهمیت ندادن به ساخت و ساز‌ها منجر به رواج ویلاسازی در باغ‌ها و ناهمگون شدن چهره‌های این مناطق سبز و طبیعی همدان شده است و همین مساله باعث اعتراض‌ها و گلایه مندی دوستداران طبیعت و ورود قاطعانه مسوولان مرتبط در ماه‌های اخیر شد.

در حالی که هرگونه اقدام در ساخت و ساز باغ‌ها از قبیل فنس کشی، کرت بندی، تراس بندی، تعمیرات و نوسازی، تعمیرات جزیی و اساسی، ترمیم دیوار و دیوارکشی، احداث و مرمت بنا، نصب آلاچیق و سایه بان، احداث انباری و سرویس بهداشتی، احداث اتاق کارگری و خانه باغی نیاز به مجوز دارد، برخی افراد فرصت طلب بدون اخذ مجوز همواره به دنبال راهکار‌های غیرقانونی هستند.

تردد آزادانه به ورودی باغ‌ها با حداقل نظارت لازم باعث رواج ساخت و ساز‌های غیرقانونی شد، اما اکنون با فعالیت چشمگیر مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان این چالش به حداقل رسیده است.

این روز‌ها گشت‌های پلیس ساختمان ویژه باغ‌ها مجهز به دوربین و سیستم ردیاب جی. پی. اس هستند و کنترل و نظارت به خوبی انجام می‌شود و از سوی دیگر نصب و افزایش کانکس‌های نظارتی در ورودی مسیر‌های باغ‌ها باعث تشدید نظارت‌ها شده است.

این روز‌ها گشت‌های پلیس ساختمان ویژه باغ‌ها مجهز به دوربین و سیستم ردیاب جی. پی. اس هستند و کنترل و نظارت به خوبی انجام می‌شود و از سوی دیگر نصب و افزایش کانکس‌های نظارتی در ورودی مسیر‌های باغ‌ها باعث تشدید نظارت‌ها شده است.
این کانکس‌ها تمامی باغ‌های حریم شهر همدان را تحت نظارت و کنترل تردد خودرویی دارند و بدون مجوز امکان حمل مصالح وجود نخواهد داشت.

نظارت ۲۴ ساعته

برای نخستین بار طرح گشت‌زنی پلیس ساختمان این شهر در راستای نظارت دقیق بر ساخت‌وساز‌ها به ویژه در باغ‌ها به صورت ۲۴ ساعته راه‌اندازی شد.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان در این باره اظهار داشت: در راستای تاکید اعضای شورا و شهردار همدان مبنی بر نظارت و برخورد جدی با متخلفان ساخت وساز به ویژه در باغ‌ها، مرحله نخست این طرح در مناطق بکر و طبیعی دره مرادبیگ و سیلوار اجرایی شد.

محمدعلی گلشن افزود: مناطق دره مرادبیگ و سیلوار در مجموع با سه هزار و ۸۰۰ قطعه باغ به دلیل گستردگی از اهمیت خاص محیط زیست و طبیعت برخوردار هستند هر چند این طرح در تمامی مناطق چهارگانه اجرایی شده است.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان اضافه کرد: در این راستا عوامل پلیس ساختمان همراه با ماموران انتظامی به صورت شبانه روزی نسبت به نظارت بر ساخت وساز‌های این منطقه اقدام می‌کنند ضمن اینکه خودرو‌های گشت زنی مجهز به دوربین و ردیاب هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی گشت موتوری نیز گفت: برای نخستین بار گشت اختصاصی موتوری و خودرویی به صورت ۲۴ ساعته به همراه عوامل انتظامی در سطح باغ‌های حریم شهر راه‌اندازی شده است تا بر ساخت و ساز‌های مجاز و غیرمجاز نظارت داشته باشند.


گلشن با بیان اینکه راه‌اندازی این گشت به منظور جلوگیری از مخدوش کردن سیما و منظر در محدوده و حریم شهر همدان است، گفت: هرگونه ساخت و ساز‌ها در باغ‌های واقع در محدوده و حریم شهر همدان باید با مجوز انجام شود و باغداران برای اقداماتی از قبیل فنس کشی، کرت بندی، تراس بندی، تعمیرات و نوسازی، تعمیرات جزئی و اساسی، ترمیم دیوار و دیوارکشی، احداث و مرمت بنا، نصب آلاچیق و سایه بان، احداث انباری و سرویس بهداشتی، احداث اتاق کارگری و خانه باغی نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

وی اضافه کرد: شهرداری‌های مناطق مرجع صدور مجوز هستند و شهروندان نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و ساخت وساز غیرمجاز مراتب را با شماره ۱۳۷ شهرداری همدان به صورت ۲۴ ساعته اطلاع دهند.

مسیر اخذ مجوز هموار است

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان با اشاره به شرایط اخذ مجوز قانونی برای حمل هرگونه مصالح به سمت باغات این شهر گفت: هرگونه اقدام برای مرمت و بازسازی نیاز به اخذ موافقت نامه از سوی مناطق چهارگانه شهرداری دارد و سپس فرد متقاضی برای اخذ مجوز باید به اداره پیشگیری شهرداری مراجعه کند.

هرگونه اقدام برای مرمت و بازسازی اماکن در حاشیه شهر همدان نیاز به اخذ موافقت نامه از سوی مناطق چهارگانه شهرداری دارد و سپس فرد متقاضی برای اخذ مجوز باید به اداره پیشگیری شهرداری مراجعه کند.
گلشن افزود: در مجوز صادره از سوی اداره پیشگیری روز و ساعت حمل مصالح مشخص است و به غیر از روز‌های تعطیل، مجوز‌های صادره بین ساعت هشت صبح تا ۱۳ بعدازظهر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت رویت هرگونه مصالح و وسایل بنایی، خودرو فرد متخلف توقیف می‌شود و هماهنگی لازم نیز با پلیس راهور برای انتقال خودرو به پارکینگ صورت گرفته است.

گلشن بیان کرد: دادستانی همدان نیز حمایت همه جانبه از این اقدام دارد و برخورد‌های قانونی با متخلفان نیز قاطعانه انجام می‌شود.

وی با اشاره به نصب کانکس نگهبانی در تمامی ورودی‌های اصلی باغات حریم شهر همدان گفت: این کانکس‌ها ۲۴ ساعته فعال هستند.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان با اشاره به فعالیت گسترده این حوزه گفت: در یازده ماه گذشته ۷۴۱ مورد مصالح و لوازم از متخلفان ضبط شد.

گلشن افزود: در این مدت به جدیت در حوزه برخورد با متخلفان ورود پیدا کردیم و بیشترین اقلام و مصالح ضبط شده مربوط به حوزه‌های شهرداری منطقه یک و ۲ همدان است.

وی از مردم خواست در صورت رویت هرگونه تخلف مراتب را به سامانه ۱۳۷ شهرداری اطلاع دهند.

گلشن گفت: از شهروندان همدانی خواهشمندیم قبل از هرگونه حمل مصالح جهت ساخت و ساز در املاک به ویژه در باغات محدوده و حریم شهر، مجوز‌های لازم را اخذ و به گشت‌های کنترل ساختمان و کانکس‌های شهرداری واقع در مبادی ورودی باغات ارایه کنند.

وی افزود: بی‌توجهی به ضوابط قانونی باعث انتقال مصالح به انبار شهرداری، توقیف خودرو و تشکیل پرونده تخلف می‌شود.

بی‌توجهی به ضوابط قانونی باعث انتقال مصالح به انبار شهرداری، توقیف خودرو و تشکیل پرونده تخلف می‌شود.
ثبت ملی باغ‌ها حفظ سرمایه شهر

رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری همدان نیز گفت: ثبت ملی باغ‌های همدان حفظ سرمایه شهری است و انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی در روند اداری این طرح سرعت عمل داشته باشند.

حسین قراباغی اظهار داشت: طرح پیشنهادی استاندار همدان مبنی بر ثبت ملی باغ‌های همدان بسیار ارزشمند است منتهی دستگاه‌های مرتبط باید اقدام لازم را صورت دهند.

وی بیان کرد: باغ‌ها، منابع طبیعی و سرمایه زیست محیطی شهر همدان به شمار می‌روند و این طرح باعث نجات باغ‌ها از هر گونه تخریب و ایجاد تغییر می‌شود.

قراباغی خاطرنشان کرد: این طرح با موفقیت در قزوین اجرایی شد و اکنون توقع داریم که با قید فوریت روند اداری ثبت باغ‌های همدان اقدام شود.

وی افزود: حفظ و صیانت از باغ‌ها در حریم شهر به عنوان سرمایه مهم جزو سیاست‌های اصلی اعضای شورا است و عزم جدی در مقابله با هرگونه تغییر در این منابع مهم طبیعی را داریم.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: باغ شهر بودن همدان باید صیانت و حفاظت شود و در توسعه آینده شهر مدنظر قرار بگیرد.

رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری همدان تاکید کرد: در طرح جامع شهری نیز توجه جدی به حفظ باغ‌های موجود همدان شده است تا آیندگان از این سرمایه مهم بهره‌مند شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار