بازگشت شور و نشاط به کشتی استان، ترغیب خانواده‌ها همدانی برای فعالیت فرزند‌شان در این رشته ورزشی، ایجاد انگیزه برای کشتی‌گیران و مربیان استان با عقد قرارداد‌های مالی و حل برخی مشکلات مالی آنها، ایجاد انگیزه برای کشتی‌گیران جوان و در نهایت پیشرفت و توسعه کشتی استان از اهداف مدیران همدان برای حضور در لیگ برتر بود.
کد خبر: ۸۸۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳ 13 August 2020
در حالی که در ابتدای سال ۹۹ اخبار زیادی در رابطه با حضور تیمی از همدان در لیگ برتر کشتی منتشر شد، رئیس هیئت کشتی استان همدان گفت: در لیگ برتر کشتی شرکت نمی‌کنیم.

به گزارش تسنیم، اردیبهشت ماه امسال بود که بحث حضوری تیمی از استان همدان در لیگ برتر کشتی به بحث داغ رسانه‌ها و اهالی جامعه کشتی همدان تبدیل شده بود و موافقان و مخالفانی داشت.

استاندار همدان و مدیرکل ورزش و جوانان استان از موافقان حضور در لیگ برتر کشتی بودند و حتی در این رابطه جلسات متعددی با حضور اعضای هیئت کشتی و نیز رئیس سازمان لیگ در استانداری و اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار شد.

بازگشت شور و نشاط به کشتی استان، ترغیب خانواده‌ها همدانی برای فعالیت فرزند‌شان در این رشته ورزشی، ایجاد انگیزه برای کشتی‌گیران و مربیان استان با عقد قرارداد‌های مالی و حل برخی مشکلات مالی آنها، ایجاد انگیزه برای کشتی‌گیران جوان و در نهایت پیشرفت و توسعه کشتی استان از اهداف مدیران همدان برای حضور در لیگ برتر بود.

نگرانی کارشناسان و خبرنگاران از حضور همدان در لیگ برتر.

اما اهالی کشتی و جامعه ورزشی نویسان استان خاطرات خوبی از حضور تیمی از همدان در لیگ برتر نداشتند. آخرین حضور تیمی از استان همدان در لیگ برتر کشتی با اشتباهات جلال صابریون، رئیس وقت هیئت به بدهکاری صد و ۱۰ میلیونی هیئت (با دلار هزار تومان) و اختلاف بین اهالی کشتی استان ختم شد.

صابریون بدون آن که اسپانسری حمایت مالی تیم را بر عهده بگیرد تیمی را برخلاف قوانین ورزش کشور (هیئت‌های ورزشی نمی‌توانند در ورزش حرفه‌ای هزینه کنند) روانه لیگ برتر کرد و بدهی سنگینی را بردوش هیئت گذاشت.

به اذعان کارشناسان، این بدهی سنگین که تا چند ماه پیش نیز سنگینی بارش بر دوش هیئت قبل و هیئت فعلی بود، و نیز تمرکز بیش از حد هیئت وقت بر مسابقات لیگ برتر و غافل ماندن از استعدادیابی و آماده‌سازی تیم‌های پایه از عوامل اصلی افت کشتی استان همدان در اواخر دهه ۸۰ و استمرار آن تا اواخر دهه ۹۰ است؛ این تجربه تلخ باعث شد که تعدادی از پیشکسوتان و کارشناسان کشتی استان و نیز برخی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری تسنیم مخالفت خود را با حضور کشتی همدان در لیگ برتر اعلام کنند.

دلایل مخالفت کارشناسان با حضور همدان در لیگ

خبرگزاری تسنیم در ۲ گزارش با عناوین "اصرار مدیران ورزش استان بر حضور در لیگ برتر؛ بی‌پولی درد کشتی استان" و نیز " حضور در لیگ برتر عایدی جز ضرر برای کشتی همدان ندارد" به تفصیل، در گفت‌وگو با کارشناسان به پیامد‌های ناگوار حضور تیمی از همدان در لیگ برتر پرداخت که از آن جمله می‌توان به نبود حامی مالی در همدان برای حمایت از تیم، افتادن هزینه‌های تیم بر دوش هیئت همانند دوره ریاست جلال صابریون، تعداد کم کشتی‌گیران همدانی که توانایی حضور در لیگ برتر را ندارند (حداکثر ۳ کشتی‌گیر) و اجبار به استفاده از کشتی‌گیران سایر استان‌ها، تمرکز هیئت بر لیگ برتر و غافل ماندن از امر مهم استعدادیابی، بی‌انگیزگی مربیان پایه با دیدن قرارداد‌های چند ده میلیونی مربیان لیگ برتری (همان اتفاقی که در دوره آخر لیگ برتر برای همدان افتاد) و در نهایت اختلاف بین کشتی‌گیران و مربیان و بازگشت حاشیه به ورزش اول استان اشاره کرد.

موضع قابل قبول رئیس هیئت

در این میان اما، حمیدرضا یاری رئیس هیئت کشتی استان همدان در قبال حضور یا عدم حضور تیمی از همدان در لیگ برتر موضع قابل قبولی گرفته بود.

وی در چندین گفت و گو پیرامون حضور تیمی از همدان در لیگ برتر عنوان کرد: تنها در شرایطی در لیگ برتر شرکت خواهیم کرد که یک حامی مالی هزینه‌های تیم را بر عهده بگیرد. اتفاقی که در نهایت رخ نداد و رئیس هیئت کشتی استان به درستی تصمیم گرفت تیمی از همدان در لیگ برتر شرکت نکند

تلاش برای کسب مدال طلای المپیک

رئیس هیئت کشتی استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با بیان این که کشتی همدان ۳۲ مدال‌آور آسیایی و بین المللی و دو نایب قهرمان المپیک دارد اظهار داشت: از زمانی که کار را برعهده گرفتم هدفم بازگرداندن کشتی همدان به دوران اوج بود.

وی افزود: تنها اتفاقی که من را در پایان دوران مدیریتم راضی خواهد کرد کسب مدال طلای المپیک است.

حمیدرضا یاری با بیان این که چند سالی بود که کشتی در کل کشور کمرنگ شده بود گفت: رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب کمتر به کشتی می‌پردازند و بیشترین تعداد اخبار ورزشی به فوتبال اختصاص دارد.

وی با اشاره به این که خبرنگاران ورزشی نقش پررنگی در علاقمند کردن نونهالان و نوجوانان به این رشته دارند عنوان کرد: در چند سال اخیر استقبال از کشتی کم شده است و رسانه‌ها با مطرح کردن قهرمانان و مربیان ارزنده و تبلیغ این رشته باید نونهالان و نوجوانان را برای حضور در این رشته ترغیب کنند.

توجه به امر استعدادیابی و تیم‌های پایه

رئیس هیئت کشتی استان همدان با بیان که کشتی همدان از اواخر دهه ۸۰ دچار رکود شد تصریح کرد: همه برنامه‌های هیئت حول محور استعدادیابی و توجه به تیم‌های پایه می‌چرخد.

یاری افزود: برای مسابقات قهرمانی کشور در سال گذشته ۱۸ اردو برای تیم‌های استان با حضور مربیان مطرح و مدال‌آور برگزار کردیم. در چندین مسابقه چند جانبه در خارج از استان هم حضور داشتیم و یک مسابقه چندجانبه نیز در همدان برگزار کردیم.

وی عنوان کرد: تیم امید همدان در سال گذشته در مسابقات قهرمانی کشور دوم، نونهالان پنجم و بزرگسالان چهارم شدند و در جام کودک هم یک مقام اولی و یک مقام دومی به دست آوردیم.

رئیس هیئت کشتی استان همدان تاکید کرد: امید زیادی به تیم جوانان استان داشتیم و مطمئن بودیم این تیم یکی از ۳ تیم برتر در مسابقات قهرمانی کشور خواهد شد، اما مسابقات جوانان در اسفند ماه بود که به دلیل شیوع کرونا لغو شد.

در لیگ برتر شرکت نمی‌کنیم

یاری در رابطه با عدم حضور تیمی از همدان در مسابقات لیگ برتر کشتی گفت: ما از ابتدا هم تمایلی برای حضور در لیگ برتر نداشتیم، اما اگر اسپانسری، حاضر بود حمایت مالی از تیم همدان را برعهده بگیرد غیرعقلانی بود که مانع از این کار شویم.

وی تصریح کرد: البته بایک حامی مالی در ابتدا به توافق رسیدیم، اما در ادامه بنا به دلایلی حضورش به عنوان اسپانسر تیم همدان در لیگ برتر میسر نشد.

یاری با اشاره به این که با توجه به برگزاری مسابقات لیگ برتر امسال بدون تماشاگر و نیز عدم پخش تلویزیونی مسابقات به این نتیجه رسیدیم حضور در لیگ برتر امسال کمک چندانی به گرم شدن تنور کشتی در همدان نمی‌کند.

وی تاکید کرد: با اینحال با رایزنی‌های صورت گرفته با تیم‌های لیگ برتری همه کشتی‌گیران همدانی که قابلیت حضور در بالاترین سطح مسابقات کشتی کشور را دارند با دوبنده تیم‌های دیگر در لیگ امسال کشتی می‌گیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار