مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه به ایام عزاداری ماه محرم نزدیک می‌شویم و برگزاری مراسم درخور با حفظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه است گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا وو کمیته امنیت انتظامی دستورالعملی برای این منظور لحاظ شده و کارگروهی به نام «کارگروه عزاداری»» شکل گرفته تا ضمن تأمین سلامتی مردم، عزاداری نیز به نحو شایسته‌ای برگزار شود.
کد خبر: ۸۸۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷ 13 August 2020
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: امسال به خاطر وضعیت کرونا کمتر از ۴۰ درصد هیات‌های همدان مراسم محرم را برگزار می‌کنند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری در کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای استان همدان ضمن قدردانی از تلاش عوامل بهداشت و درمان استان در کنترل کرونا اظهار کرد: آن‌ها جهادگونه در سنگر سلامت حضور یافته و حافظ جان هموطنان هستند که قدردانن هستیم.

وی تاکید کرد: این قشر با ازخودگذشتگی و اقدامات لازم توانستند قدرت و توانایی نظام جمهوری اسلامی را بار دیگر به رخ جهانیان بکشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه به ایام عزاداری ماه محرم نزدیک می‌شویم و برگزاری مراسم درخور با حفظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه است گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا وو کمیته امنیت انتظامی دستورالعملی برای این منظور لحاظ شده و کارگروهی به نام «کارگروه عزاداری»» شکل گرفته تا ضمن تأمین سلامتی مردم، عزاداری نیز به نحو شایسته‌ای برگزار شود.

وی با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در روز عید غدیر برای ما فصل‌الخطاب است افزود: ایشان فرمودند: به آن دستورالعمل‌هایی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده پایبندم و همه موظفیم مطابق آن عمل کنیم.

نظیری با اشاره به اینکه در برگزاری مراسم عزاداری هیات‌های حسینی طی ایام محرم دو حالت تعریف شده که یا باید در فضای سرپوشیده و مسقف برگزار شود و یا در فضای باز گفت: تاکید کرده‌ایم هر هیأتی فضای رعایت پروتکل‌ها را ندارد مراسم برگزار نکند که البته چندین هیات این موضوع را اعلام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال برگزاری مراسم عزاداری باید طبق ابلاغ ستاد ملی مقابله باکرونا باشد افزود: کارگروهی تشکیل داده‌ایم که نماینده، ولی فقیه در استان، استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکیی همکاری خوبی داشته‌اند و نقطه‌نظرات خوبی عنوان شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: طبق دستورالعمل‌ها اگر مکان برگزاری عزاداری، سرپوشیده و مسقف است اولا باید ارتفاع سقف ۶ متر مربع باشد و ثانیا تهویه مناسب داشته باشد؛ ضمن اینکه باید به تایید کارشناس اداره مرکز بهداشت شهرستان برسد.

وی بیان کرد: از طرف دیگر برگزاری مراسم هیات با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین هر نفر دو متر و با ظرفیت یک چهارم در نظر گرفته شده که حداکثر زمان برگزاری مراسم در فضای سرپوشیده نیز یک ساعت تعریف شده است.

نظیری با تاکید به اینکه برنامه سینه‌زنی نباید به صورت کامل در فضا‌های سربسته برگزار شود خاطرنشان کرد: اگر هیاتی مراسم خود را در فضای سربسته دارای شرایط لازم برگزار کند، فقط مربوط به مراسم منبر است نه روضه‌خوانی و سینه‌زنی.

وی عنوان کرد: اگر هیاتی در پی برگزاری مراسم سینه‌زنی است باید حتما در فضای باز باشد، در این شرایط نیز فاصله‌گذاری دو متر موضوعی قطعی بوده و استفاده مستمر از ماسک نیز باید مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با تاکید به اینکه عزاداران حسینی باید آداب عزاداری و توجه به حق‌الناس را مد نظر داشته باشند افزود: وقتی قرار بر برگزاری مراسم در فضای باز باشد رعایت حال مردمم و همسایگان تکلیف شرعی ما می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نهایت زمان برگزاری مراسم هیات یعنی پایان مراسم در فضای باز ساعت ۲۳:۳۰ خواهد بود گفت: بعد از این ساعت هیچ هیاتی نخواهیم داشت، چون مردم اذیت خواهند شد.

وی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم دو ساعت مراسم عزاداری در فضای باز، ضرورتی ندارد دو ساعت باشد و یک ساعت هم کافی است گفت: برگزاری برخی برنامه‌ها به خاطر تجمع بالا مانند بیت‌العباس زنجان، نخل‌گردانی یزد، تشت‌گذاری اردبیل و مراسم شیرخوارگان حسینی ممنوع است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه تشخیص ستاد مقابله با کرونای استان این بود که مراسم روز سوم شهادت امام حسین (ع) که در همدان به «سوم عاشورا» معروف است جزو موارد خاص محسوب شود عنوان کرد: امسال مراسم سوم عاشورا و حرکت دستجات عزاداری به سمت میدان امام (ره) را نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه عزاداری روز تاسوعا و عاشورا هم بدون دسته‌روی برگزار می‌شود تصریح کرد: از طبل، سنج و امثال آن در دسته‌جات عزاداری جلوگیری خواهد شد.

نظیری با بیان اینکه همه مردم در عزاداری ماه محرم صاحب نذر هستند، اما باید امسال به شیوه متفاوتی ادا شود گفت: با توجه به کرونا برگزاری برخی از نذر‌ها به مانند سال‌های گذشته با ضوابط اداره بهداشت مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه نذورات مسئله دقیقی است و نمی‌توان برای ادای نذر یک قاعده کلی داد، چون به نیت نذرکننده بستگی دارد افزود: از رئیس حوزه‌های علمیه استان درخواست کردیم یک تیم کارشناسی از طلاب را تا محرم برای بررسی نذورات اختصاص دهند و ایشان نیز پذیرفتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه مدیر مخابرات منطقه همدان نیز قول همکاری داده‌اند تا خط ارتباطی در اختیار حوزه علمیه قرار دهیم و مردم سوالات خود را در این زمینه از کارشناسان بپرسند گفت: تلاش ما بر این است که اگر از نظر فقهی مشکلی وجود ندارد نذورات را به سمت کمک‌های مومنانه و توزیع اقلام بهداشتی سوق دهیم.

وی از وجود ۲ هزار و ۲۰۰ هیات عزاداری ثبت شده در استان خبر داد و گفت: امسال هیات‌های عزاداری باید در سامانه کشوری «بیرق» ثبت‌نام و فرم‌های مربوطه را پر کنند.

نظیری با اشاره به اینکه از بیستم مردادماه این سامانه فعال است خاطرنشان کرد: در مجموع بیش از ۳ هزار هیات ثبت شده و ثبت نشده در استان وجود دارد که تا صبح امروز ۹۷ هیات در سامانه بیرق ثبت نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی از هیات‌ها به ویژه در روستا‌ها دسترسی به ثبت‌نام اینترنتی ندارند و ما برای آن‌ها شرایط ثبت‌نام دستی را فراهم کرده‌ایم که بیش از صد فرم تهیه شده است گفت: البته امسال پیش‌بینی می‌شود کمتر از ۴۰ درصد هیات‌ها مراسم محرم را برگزار کنند، چون تعدادی اعلام کرده‌اند شرایط لازمم رعایت پروتکل‌ها را ندارند و ممکن است جان مردم به خطر بیافتد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی همدان تا اطلاع ثانوی از ساعت قبل از هشت صبح تا ۲۲ شب فعال است تا کار را سامان دهد گفت: خوشبختانه اداره کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان همکاری خوبی را دارند تا مدارس و سالن‌های ورزشی در اختیار هیات‌ها قرار گیرد.

وی اظهار کرد: هیات‌ها می‌توانند درخواست کنند که این فضا‌ها در اختیار آن‌ها قرار گیرد و مراسم با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار