حجت‌الله حاتمی گفت: از زمان شیوع کرونا حدود پنج نفر از معتادان متجاهری که به مرکز ماده ۱۶ تحویل داده شدند، مشکوک ابتلا به کروناویروس بودند که مراحل درمان و قرنطینه برای آن‌ها انجام شد و بهبود یافتند و در سایر مراکز ما هیچ موردی از ابتلا به کروناویروس مشاهده نشده است.
کد خبر: ۸۸۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 11 August 2020
مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: پنج نفر از معتادان متجاهری که توسط نیروی انتظامی جمع آوری شده و به مرکز ماده ۱۶ بهزیستی تحویل داده شدند، مشکوک ابتلا به کروناویروس بودند.

به گزارش ایسنا، حاتمی  بیان کرد: یکی از مراکز حوزه اعتیاد سازمان بهزیستی، مرکز ماده ۱۶ یا مرکز درمان و بازتوانی ماده ۱۶ است، این مراکز ویژه معتادانی است که اصطلاحاً به آن‌ها معتادان متجاهر گفته می‌شود یعنی معتادانی که تمایلی به ترک ندارند و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی با دستور استانداری و شورای تأمین اقدام به جمع آوری آن‌ها می‌کند.

وی ادامه داد: این افراد پس از جمع آوری توسط نیروی انتظامی و تأییدیه‌های بهداشتی در تنها مرکز ماده ۱۶ بهزیستی استان ساماندهی می‌شوند و در آنجا بحث درمان و بازتوانی آن‌ها در یک دوره سه ماهه یا نهایت شش ماهه پیگیری می‌شود.

حاتمی افزود: از زمان شیوع کرونا حدود پنج نفر از معتادان متجاهری که به مرکز ماده ۱۶ تحویل داده شدند، مشکوک ابتلا به کروناویروس بودند که مراحل درمان و قرنطینه برای آن‌ها انجام شد و بهبود یافتند و در سایر مراکز ما هیچ موردی از ابتلا به کروناویروس مشاهده نشده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: این مرکز صرفاً برای یک دوره است و معتادی که برای بار دوم مجدداً جمع آوری شود از نظر قانون معتادی نیست که نیازمند درمان باشد بلکه مجرم است و باید تحویل زندان داده شود.

وی در رابطه با سایر مراکز بهزیستی در حوزه اعتیاد بیان کرد: بهزیستی در حوزه اعتیاد در چند بخش فعالیت دارد؛ در بخش پیشگیری از اعتیاد، طی برنامه اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های مختلف فعال است، در بحث درمان و بازتوانایی اعتیاد در بخش کاهش آسیب، مراکزی هست که در آنجا خدمات کاهش آسیب ارائه می‌شود. این مرکز برای معتادانی است که نمی‌خواهند ترک کنند و دارای رفتار پرخطر هستند و در آنجا به آن‌ها خدماتی ارائه می‌شود که آسیب آن‌ها برای خود و اطرافیانشان را به حداقل برسانیم.

حاتمی اضافه کرد: در این مراکز به آن‌ها یک وعده غذای گرم می‌دهیم و خدمات بهداشتی، درمانی، روانشناسی، مددکاری و مصرف دارو به این افراد ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکز اقامتی میان مدت یا کمپ‌ها ویژه افراد خودمعرف است، توضیح داد: در این مراکز معتادان تحت نظر پزشک دارو مصرف می‌کنند و با همراهی روانشناس سیر درمانی آن‌ها طی می‌شود. در آنجا درمان، درمان پرهیزمدار است و ۲۱ روز تا یک ماه با قابلیت تمدید دوره باید در مراکز بمانند و سم زدایی شوند.

حاتمی گفت: دو اصطلاح ترک و بهبودی با هم متفاوت است؛ افراد پس از مراجعه به مراکز اقامتی میان مدت صرفاً ترک کرده و بهبود پیدا نکرده اند چراکه بهبودی یک فرآیند طولانی مدت است و هنگامی که فرد سم زدایی می‌شود باید بهبودی مستمر ادامه پیدا کند و شرایطی فراهم شود که خانواده و اجتماع در کنار هم قرار بگیرند تا بستر مناسب حضور فرد در جامعه را فراهم کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار