مریم روانبخش*
کد خبر: ۸۸۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱ 09 August 2020
آنچه شهروندان بایستی از حقوق و تکالیف خود در شهرداری مطلع باشند

اطلاع شهروندان از حقوقشان موجب اشاعه عدالت اجتماعی می‌شود و نظارت، پیگیری و اجرای قانون هم موجب حفظ حقوق عامه خواهد بود.

* وجه التزام چیست؟

وجه التزام، تضمین‌کننده پایبندی طرفین در معاملات است که به صورت شرط ضمن عقد در متن قرارداد‌ها ذکر می‌شود. این شرط را می‌توان مجازاتی در نظر گرفت که طرفین قرارداد در متن قرارداد قرار می‌دهند تا چنانچه هریک از طرفین قرارداد از مفاد قرارداد و التزامات پذیرفته شده در عقد، تخلف کنند، مبلغی را به طرف مقابل بپردازند.
* وجه التزام در قرارداد‌ها باید دوطرفه باشد.

عدالت، حکم می‌کند وجه التزام در قرارداد‌ها دوسویه باشد. شورای شهر وفق مصوبه‌ای به شهرداری ابلاغ کرده که چنانچه برای طرف مقابل در انجام تعهداتش وجه التزام قراردادی قرار می‌دهد، همین وجه التزام را برای خود به نفع شهروندان قائل باشد.

به عبارت دیگر «آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند»؛ از این‌رو توجه به اینکه مصوبات شورای شهر مادامی که ابطال نشود، در حکم قانون است و اجرای آن برای شهرداری و ارگان‌های تابعه لازم‌الاجراست؛ بنابراین چنانچه شهروندان رفتاری مغایر و خلاف این مصوبه مشاهده کردند، می‌توانند موضوع را به شورای شهر و کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان منعکس کنند.

* رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای اسلامی شهر همدان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار