مدیرکل انتقال خون استان همدان با اعلام اینکه اهدای خون می‌تواند به فعالیت کبد کمک کند، بیان کرد: شما با هر بار اهدای خون در واقع یک بار اضافی آهن که ممکن است در کبد مشکل ساز شود را می‌توانید از بدن خارج کنید.
کد خبر: ۸۸۲۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶ 01 August 2020
مدیرکل انتقال خون استان همدان گفت: افرادی که مرتب و مستمر خون اهدا می‌کنند در قیاس با افرادی که سابقه اهدای خون ندارند، کمتر دچار بیماری‌های ناشی از لخته‌های خون مانند سکته‌های مغزی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر افشین محمدی در رابطه با فواید اهدای خون، بیان کرد: اهداکنندگان کسانی هستند که خود را داوطلب انجام یک کار خیر کرده اند، افرادی که این حس را دارند در بسیاری از موارد دیگر اجتماعی هم از این نوع فعالیت‌های داوطلبانه انجام می‌دهند و حتی در کشور‌های اروپایی افرادی که اهداکننده خون هستند را شناسایی می‌کنند و برخی کار‌های اجتماعی را به این افراد می‌سپارند چراکه عقیده دارند این افراد به مشارکت در کار‌های خیر علاقه دارند و بدون چشمداشت فعالیت می‌کنند.

وی در بحث علمی فواید اهدای خون به این نکته اشاره کرد که عمر گلبول قرمز بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز است و این گلبول‌ها هر چه پیگرد می‌شوند توانایی حمل اکسیژن در آن‌ها کاهش می‌یابد بنابراین هنگام اهدای خون، شما ناخودآگاه مغز استخوان را تحریک می‌کنید تا گلبول قرمز جدیدی بسازد. هنگامی که گلبول قرمز جوان‌تر وارد بدن می‌شود فرد طی چند روز اول اهدای خون حس بهتری دارد چراکه اکسیژن رسانی بهتری انجام می‌شود و آن حس شادابی و حس ناشی از بهبود اکسیژن رسانی کاملاً قابل لمس است.

مدیرکل انتقال خون استان همدان با اعلام اینکه اهدای خون می‌تواند به فعالیت کبد کمک کند، بیان کرد: شما با هر بار اهدای خون در واقع یک بار اضافی آهن که ممکن است در کبد مشکل ساز شود را می‌توانید از بدن خارج کنید.

وی با بیان تأثیر اهدای خون در تنظیم غلظت خون، توضیح داد: بهترین روش تنظیم غلظت خون نوشیدن آب است، مردم باید آب زیادی بخورند تا زمینه لخته شدن خون در بدن آن‌ها کمتر شود و با هر بار اهدای خون نیز می‌توان غلظت یا چسبندگی خون را کم کرد. به صورت علمی ثابت شده افرادی که مرتب و مستمر خون می‌دهند در قیاس با افرادی که سابقه اهدای خون ندارند، کمتر دچار بیماری‌های ناشی از لخته‌های خون مانند سکته‌های مغزی می‌شوند.

محمدی در رابطه با موارد مصرف خون‌های دریافتی از اهداکنندگان مطرح کرد: یکسری افراد مانند بیماران تالاسمی به صورت مرتب به خون احتیاج دارند به طوریکه یک بیمار تالاسمی در خونسازی مشکل دارد و هنگامیکه به آن‌ها خون تزریق می‌کنیم دو تا سه هفته بعد دوباره دچار افت گلبول‌های قرمز می‌شوند بنابراین همیشه سعی می‌کنیم خون تازه و هم گروه و لکوفیلتره برای این افراد تهیه کنیم. لکوفیلتره یعنی جداسازی گلبول‌های سفید تا برای کسانی که دائماً خون دریافت می‌کنند مشکلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: باید بدانیم از هر سه نفر، یک نفر در طول زندگی خود به خون یا فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند و افرادی هستند که ممکن است به علت خونریزی، عمل‌های اورژانسی و غیراورژانسی به خون احتیاج داشته باشند. بیمارانی مانند بیماران سرطانی نیز مشکل آن‌ها در زمینه کمبود پلاکت خون است که برای این افراد نیز پلاکت خون تهیه و آماده می‌کنیم.

محمدی در رابطه با شرایط اهداکنندگان گفت: موارد زیادی برای اهدای خون می‌آیند، اما اجازه اهدای خون به آن‌ها نمی‌دهیم چراکه هم سلامت اهداکننده و هم گیرنده خون برای ما مهم است. هنگامی که افراد به همکاران ما مراجعه می‌کنند فشارخون و نبض آن‌ها معاینه می‌شود تا مشکلی نداشته باشند. افراد اهداکننده باید به سن قانونی رسیده باشند، اگر بار اول است که خون اهدا می‌کنند باید حداکثر ۶۰ سال و اگر سابقه اهدای خون دارند و به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند تا ۶۵ سالگی هم می‌توانند اهداکننده باشند، وزن اهداکنندگان باید بالای ۵۰ کیلوگرم باشد، بیماری زمینه‌ای نداشته باشند، داروی خاصی مصرف نکنند و فشارخون آن‌ها بین ۹ تا ۱۸ باشد.

وی با اعلام اینکه کروناویروس مسئله اهدای خون را نیز مانند تمام مسائل دیگر جهان تحت تأثیر خود قرار داده است، افزود: این ویروس در ابتدای شیوع بیماری تا ۲۰ درصد و الان ۱۰ درصد توانسته بر روی روند کار ما تأثیر داشته باشد، اما خوشبختانه همدان پتانسیل خوبی در اهدای خون دارد و علاوه بر اینکه نیاز استان را تأمین می‌کنیم تاکنون ۱۱۵۰ واحد خون به استان تهران ارسال کردیم، اما دوست داریم این رقم بیشتر شود چراکه خیلی از جراحی‌ها در تهران انجام می‌شود.

محمدی در پایان در رابطه با مشکلات و محدودیت‌های موجود در این سازمان توضیح داد: خوشبختانه کمبود تجهیزات نداریم، اما مسئله تهدیدکننده هزینه‌هایی است که با شیوع کرونا به وجود آمده به طوریکه همکاران ما باید روزانه از ماسک استفاده کنند، سطوح مرتب باید ضدعفونی شود، حتی خیلی از مکان‌هایی که در حالت عادی نیاز به ضدعفونی ندارد، به خاطر کرونا باید ضدعفونی شود و قرار دادن ماسک در اختیار مراجعه کنندگانی که ماسک ندارند، باعث شده در کنار گرانی، هزینه‌های ما به شدت افزایش پیدا کند این در حالیست که ما با محدودیت اعتبارات مواجه هستیم، اما در حد توان تلاش می‌کنیم بتوانیم از این مسیر عبور کنیم.

به گزارش ایسنا، سازمان انتقال خون کشور در ۹ مردادماه سال ۱۳۵۳ تأسیس شد و از آن سال به بعد ۹ مرداد روز ملی اهدای خون در ایران نام گرفت. سازمان انتقال خون استان همدان در این روز میزبان تعدادی از مددجویان انجمن بیماران تالاسمی بود که برای قدردانی از زحمات مدیریت و پرسنل این سازمان و همچنین اهداکنندگان خون به این مرکز آمده بودند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار