رییس شورای شهر همدان گفت: فعالیت روزبازار‌ها به عنوان محل تجمع افراد، تهدیدی برای سلامت مردم است.
کد خبر: ۸۸۲۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱ 01 August 2020
این روز‌ها بازار روز‌های همدان بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی به هسته اصلی در انتقال ویروس کرونا تبدیل شده‌ند.

به گزارش ایرنا، بازارچه‌های فصلی، هفتگی و دائمی همدان به عنوان تامین کننده نیاز روزانه زندگی مردم به ویژه کالا‌های خوراکی ارزان قیمت بیشترین ازدحام مردمی را دارا هستند و در این بین اغلب شهروندان نه تنها فاصله اجتماعی لازم را رعایت نمی‌کنند بلکه الزم استفاده از ماسک نیز نادیده گرفته می‌شود.

در این بین روز بازار‌ها به جهت تنوع اجناس و در دسترس بودن خانوارها، بیشترین تردد و ازدحام مردم را به همراه دارند و بر اساس آمار‌های منتشر شده به طور روزانه بیش از ۱۰ هزار تن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این بازار‌ها خرید می‌کنند.

تراکم غرفه‌های عرضه کننده کالا‌های مورد نیاز مردم در این بازارچه‌های محلی نیز اوضاع را نامطلوب‌تر کرده است و خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

این در حالیست که بار‌ها نسبت به خودداری مردم از تجمع‌ها و حضور در مکان‌های پرجمعیت هشدار‌های پیاپی اعلام شده است، اما به نظر می‌رسد که هیچ عامل بازدارنده‌ای برای توقف این شرایط وجود ندارد.

ارزانی قیمت، تنوع در کالا‌ها و از همه مهمتر در دسترس بودن روزبازار‌ها سبب شده تا مردم استقبال گسترده از این مکان‌ها داشته باشند.

ارزانی قیمت، تنوع در کالا‌ها و از همه مهمتر در دسترس بودن روزبازار‌ها سبب شده تا مردم استقبال گسترده از این مکان‌ها داشته باشند.

روزبازار‌ها در همدان به صورت "هر روز یک محله" دایر است و بیش از ۵۰۰ غرفه کالا‌های مورد نیاز مردم را عرضه می‌کنند.

در ماه‌های اخیر شیوع کرونا باعث تعطیلی مقطعی این روزبازار‌ها شد، اما اعتراض فروشندگان به این وضعیت که منجر به بیکار شدن آن‌ها شده بود، به ناچار منجر به بازگشایی مجدد این بازار‌ها شد.

البته می‌شد پیش بینی کرد که همزمان با بازگشایی این روزبازار‌ها، شهروندان همانند قبل استقبال لازم را داشته باشند و همین مساله باعث شده تا امروزه این دسته از بازارچه‌های محلی به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شوند.

مکان‌هایی که اغلب در مسیر پرتردد خودرو‌ها دایر می‌شوند و براحتی در دسترس عموم قرار دارند و هیچ منعی برای حضور مردم وجود ندارد.

چیدمان غرفه‌ها نیز چسبیده بهم بوده و همین مساله باعث شده تا مردم به هنگام خرید از هر غرفه توقف در مسیر و ازدحام جمعیت را منجر شوند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که تردد مردم در روزبازار‌های جنوب شهر همدان بیش از سایر مناطق است و با این وضعیت ارتباط نزدیک مردم در بازار‌های روز و حضور تعداد زیادی خریدار و فروشنده در این اماکن، خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

رییس شورای شهر همدان در این باره گفت: فعالیت روزبازار‌ها به عنوان محل تجمع افراد، تهدیدی برای سلامت مردم است.

رییس شورای شهر همدان: روزبازار‌ها باید با تعیین فاصله مشخص، خط‌کشی و ایجاد سایبان ایجاد شوند، اما متاسفانه تاکنون این موارد ضروری عملیاتی نشده است.

کامران گردان افزود: با این حال کنترل وضعیت این بازارچه‌های محلی به دلیل شرایط اقتصادی مردم نیز غیرممکن شده است.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود ساماندهی این روزبازار‌ها در اولویت اقدام‌های مدیریت شهری قرار بگیرد و پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت شود.

گردان خاطرنشان کرد: روزبازار‌ها باید با تعیین فاصله مشخص، خط‌کشی و ایجاد سایبان ایجاد شوند، اما متاسفانه تاکنون این موارد ضروری عملیاتی نشده است.

وی افزود: اگرچه کنترل وضعیت این مناطق به دلیل نیاز ضروری مردم با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی امکان پذیر نیست، اما از شهروندان می‌خواهیم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مکان‌ها اقدام کنند.

رعایت بهداشت در روزبازار‌ها الزامی است

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی روزبازار‌های همدان الزامی است و بازرسی‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.

وحید علی ضمیر افزود: از غرفه داران خواسته شده است تا نسبت به استفاده از ماسک و تشویق مردم به رعایت فاصله اجتماعی اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم نیز باید نسبت به رعایت بهداشت فردی توجه ویژه داشته باشند، گفت: استفاده از ماسک از ضرورت‌های حضور در روزبازار‌ها است.

علی ضمیر خاطرنشان کرد: بی توجهی مردم به هشدار‌ها و توصیه‌ها باعث به خطر افتادن سلامت آن‌ها شده و ضمن اینکه سلامت غرفه داران نیز با این وضعیت تهدید می‌شود.

وی افزود: در نحوه فعالیت روزبازار‌ها تابع تصمیم ستاد مقابله با کرونا هستیم و اگر وضعیت این مناطق بحرانی تشخیص داده شود، امکان تعطیلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه همه روزه مکان‌های پرتردد سم پاشی و ضدعفونی می‌شوند، گفت: از مردم نیز می‌خواهیم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند و تا حد امکان در این مناطق تردد نکنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار