شورای اجتماعی محلات می‌تواند ظرفیت بزرگی را برای اداره، نگهداری و حل معضلات محلات شهر همدان فراهم کند و اشخاص حقیقی و حقوقی را که در محله نقش ایفا می‌کنند برای انجام امور مختلف کنار یکدیگر جمع کند و از این ظرفیت در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در راستای اداره محله بهره گیرد.
کد خبر: ۸۷۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ 25 July 2020
با آغاز فرایند تشکیل شورای اجتماعی محلات در ۴۸ محله دیگر همه محلات همدان دارای شورای اجتماعی محله می‌شوند.

به گزارش تسنیم، در راستای تقویت تفکر محله‌محوری یکی از اقدامات شورای شهر و شهرداری همدان ایجاد شورای اجتماعی محلات است.

شورای اجتماعی محلات می‌تواند ظرفیت بزرگی را برای اداره، نگهداری و حل معضلات محلات شهر همدان فراهم کند و اشخاص حقیقی و حقوقی را که در محله نقش ایفا می‌کنند برای انجام امور مختلف کنار یکدیگر جمع کند و از این ظرفیت در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در راستای اداره محله بهره گیرد.

آغاز تشکیل شورای اجتماعی محلات همدان از بهمن سال ۹۷

با تشکیل و استقرار دبیرخانه شورای اجتماعی محلات در ۱۳ بهمن ماه سال ۹۷ و نیز با تصویب شورای راهبری، مقرر شد برای نخستین بار به عنوان پایلوت در ۴ محله، واقع در ۴ منطقه همدان شورای اجتماعی محله تشکیل شود.

شهرک مدرس در منطقه ۱، کوی محمدیه در منطقه ۲، محله جولان در منطقه ۳ و کوی کوثر در منطقه ۴، محلاتی بودند که برای تشکیل شورای اجتماعی محله انتخاب شدند.

پس از بررسی عملکرد و نتایج تشکیل شورای اجتماعی محله در ۴ محله پایلوت، از طریق نظرسنجی و نیز محقق شدن اهداف تعیین شده، مرداد ماه سال گذشته با تصویب شورای راهبری مقرر شد در ۸ محله سعیدیه شرقی (بالا) و کوی خاتم در منطقه ۱، محله آقاجانی بیک و صدف در منطقه ۲، شهرک مدنی فاز یک و زمین شهری در منطقه ۳ و منوچهری و کوی الوند در منطقه ۴ شود که پس از طی شدن مراحل انتخابات، شورای اجتماعی در این ۸ محله هم تشکیل شد تا جمع محلات همدان که صاحب شورای اجتماعی هستند به عدد ۱۲ برسد.

وعده تشکیل شورای اجتماعی محلات در ۴۸ محله دیگر.

اما در اردیبهشت امسال بود که رضوان سلماسی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر و عباس صوفی شهردار همدان از تشکیل شورای اجتماعی در تمام محلات همدان تا پایان مهرماه امسال خبر دادند.

شهر همدان دارای ۷۵ محله است که شورای اجتماعی محلات از قبل در ۱۲ محله تشکیل شده بود و ۱۱ محله در باغات همدان و ۴ محله نیز در بازار همدان قرار دارند که با یک حساب سرانگشتی ۴۸ محله دیگر باقی می‌ماند که باید مراحل انتخابات و تشکیل شورای اجتماعی طی شود.

بر اساس اعلام روح الله وجدی هویدا رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری این سازمان برای تشکیل شورای اجتماعی در این ۴۸ محله طی چهار مرحله و در هر مرحله ۱۲ محله فراخوان داده است که اسامی این محلات عبارتند از::دره مراد بیگ، کمال آباد، بختیاری٬ رکنی، مطهری، جنت، شکریه و شهید بهنامجو، روحانی، حقگویان، جعفری، سلمان، شهرک بهشتی، کوی مزداگینه، حصار حاج شمسعلی، کوی سیلو، کوی جنت کوی رضوان، شهرک مدنی فاز ۲، شهرک فرهنگیان فاز ۲ تفکیک رنجبران، شهرک فرهنگیان فاز ۱ و ۳، قاشق تراشان، کولانج وکبابیان، ذوالریاستین، بین‌النهرین، پاستور، قاضیان، خاتونیه٬ آرام، گلزار، شیر سنگی، کوی امیرکبیر و نایب احمد، جعفر طیار، پشت انبار نفت، فرخ سرشت، خضریان، اراک، صنعت٬ قانطورو شهرماشین، خضر جدید، حصار اسلامشهر، حصار امام خمینی (ره)، صادقیه و حصار مطهری، جلالی و سبد بافان، رسالت، رنجبران، خرم رودی‌٬کوچمشکی، عمران، بهارستان، اعتمادیه شرقی، اعتمادیه، پردیس، شاهد، ستایش، بیمارستان بعثت، شهرک مدنی فاز ۳ سه راه سید شهدا، مجید آباد، پل هوایی و خضر، سرگذر و تپه هگمتانه، شهرک ولیعصر ایستگاه اول و دوم، شهرک ولیعصر ایستگاه سوم و چهارم، چرم‌سازی و عقیل، خیابان پرستار _. مردم _. ارم، هنرستان، شکریه، متخصصین، استادان، شهید زمانی، پاسداران، محله ملاجلیل، محله حاجی، کلپا، ۱۵ فروردین، خیابان امیر کبیر، فرهنگ، عارف، آزاد، گلزار، نواب، کوی گلستان وکوی رضا و اندیشه، شهرک مدنی فاز ۳، میدان باباطاهر و علویان، امام زاده عبداله - رفاه و جانبازان.

نحوه انتخاب اعضای شورای اجتماعی محلات.

اما شورای اجتماعی محلات در هر محله متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی است و اعضای آن ۱۱ تا ۲۰ نفر هستند. اعضای حقیقی شورا پس از اعلام فراخوان و طی شدن پروسه ثبت نام و تایید صلاحیت برای انتخابات شرکت می‌کنند.

با اعلام فراخوان جهت ثبت نام نامزدها، نصب بنر در سطح محله برای اصلاع رسانی، پخش بروشور در سطح محله و اعلام مکان و زمان ثبت نام، پروسه ثبت نام آغاز می‌شود.

پس از پر کردن فرم ثبت نام از سوی نامزدها، پروسه احراز صلاحیت و تطبیق مدارک ارائه شده از سوی نامزد‌ها با شرایط تعیین شده طی می‌شود.
در جلسه انتخاب اعضا نیز اگر برای یک نماینده، به عنوان مثال نماینده بانوان در شورا، چند نامزد باقی ماند، ابتدا فرصت داده می‌شود تا آن‌ها از بین خود یک نفر را از بین خود انتخاب کنند در غیر این‌صورت با رای‌گیری نماینده بانوان انتخاب می‌شود.

نماینده ائمه جماعت، نماینده بانوان، کاسبان، جوانان، پیشکسوتان (ریش‌سفیدان) فرهیختگان، ایثارگران و مجتمع‌های مسکونی از جمله اعضای شورای اجتماعی محلات هستند که با انتخابات وارد این شورا می‌شوند.

بی‌تردید با تشکیل شورای اجتماعی محلات در تمام محلات همدان که هدف از آن ترویج محله محوری، افزایش مشارکت اجتماعی و نیز تدوین سند محله است، مدیریت شهری همدان برای توسعه شهر و رفع مشکلات محلات با موانع کمتری مواجه خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار