بیش از ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی که اغلب به صورت خام از استان خارج می‌شوند، منتظر صنایعی است که برای این محصولات ارزش افزوده ایجاد کند و در نتیجه برای استان ثروت و شغل بیافریند.
کد خبر: ۸۷۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴ 25 July 2020
افزایش صنایع تبدیلی در همدان، به یک ارتباط دوطرفه وابسته است، به طوری که مردم با خرید این محصولات به ماندگاری آن در داخل استان کمک کنند و این صنایع نیز نیاز‌های اولیه خود را در داخل تأمین کنند، اتفاقی که صنایع غذایی «رازیان» آن را سرلوحه کار خود قرار داده است.

به گزارش فارس، تور رسانه‌ای همدان به همت سازمان جهاد کشاورزی استان راهی شهرستان تازه تأسیس درگزین شد، تا از واحد جوان صنایع غذایی رازیان بازدید کنند. «رازیان» مصداق همان آرزوی دیرینه‌ای است که سال‌ها در پیشانی صفحات روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نقش بسته و شاکله اصلی سخنرانی‌های مسؤولان، کارشناسان و اساتید دانشگاه را تشکیل می‌دهد.

بیش از ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی که اغلب به صورت خام از استان خارج می‌شوند، منتظر صنایعی است که برای این محصولات ارزش افزوده ایجاد کند و در نتیجه برای استان ثروت و شغل بیافریند.

جالب توجه اینکه درخواست این واحد صنعتی که با قدرت نیز کار خود را آغاز کرده این است که شهروندان استان با خرید این محصولات، از صنایع داخلی حمایت کنند، همانطور که این واحد صنعتی تلاش می‌کند، مواد اولیه و تمام نیاز‌های خود را در داخل استان تأمین کند.

سخنان مدیرعامل این مجموعه موفق را که با آغوش باز پذیرای اهالی رسانه استان همدان بود را باهم می‌خوانیم.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی رازیان با بیان اینکه ۲۰ سال است که در حوزه خرید و فروش گیاهان دارویی به صورت فله در سطح شهرستان فعالیت می‌کنیم اظهار کرد: مهم‌ترین مرکز تولید رازیانه کشور شهرستان رزن است که بیش از ۹۵ درصد محصولات ایران را تولید می‌کند.

ایرج جعفری با اشاره به اینکه پیش از این رازیانه به صورت فله از شهرستان و استان خارج می‌شد افزود: به این فکر افتادیم که رازیانه را برندسازی کرده و از فروش خام آن جلوگیری کنیم که البته دو سال طول کشید برند آن را به اسم «رازیان» ثبت کردیم و به دنبال ثبت جهانی آن نیز هستیم.

وی با بیان اینکه اولویت اول ما سورت و بسته‌بندی رازیانه بود که کار را شروع کردیم تصریح کرد: دستگاه سورت را تهیه کردیم تا علاوه بر رازیانه، گیشنیز را که ۴۸ درصد کل تولیدات کشور در نهاوند تولید می‌شود، بسته‌بندی و سورت کنیم و علاوه بر تولیدات نهاوند سایر مناطق نزدیک همچون کنگاور را نیز خریداری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی رازیان با اشاره به اینکه در حال حاضر رازیانه و گیشنیز بسته‌بندی و صادر می‌شود ادامه داد: دستگاه روغن‌گیری هم خریداری کردیم تا روغن‌گیری کنجد، خشخاش، رازیانه، کلزا و سایر روغن‌های گیاهی، دارویی و خوراکی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه شهرستان رزن و درگزین قطب تولید میوه تبدیل شده است خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تنها در یک روستا، یک باغ ۱۵۰ هکتاری میوه وجود دارد که به اندازه توان خود، تولیدات آن‌ها را خریداری خشک و بسته‌بندی می‌کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه شهرستان رزن و درگزین ۵۰ نوع گیاه دارویی بکر و دست‌نخورده دارد که خودرو است گفت: به همین دلیل به سمت بسته‌بندی گیاهان دارویی برای دمنوش به صورت تی‌بگ رفتیم و از دو سال پیش دستگاه تی‌بگ هرمی آن را وارد کشور کردیم.

وی با بیان اینکه معاونت غذا و دارو استان همدان از این ایده استقبال و حمایت کردند اظهار کرد: چای ایرانی را نیز بسته‌بندی می‌کنیم که هدف اصلی ما است، اما در کنار آن چای کلکته هند نیز وارد خواهیم کرد تا سبد ما کامل شود.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی رازیان با اشاره به اینکه محصولات خود را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی معروف، چون دیجی‎کالا به فروش می‌رسانیم افزود: بنده عضو اتاق ایران و روسیه نیز هستم به طوری که قرار شد غرفه دائمی در سرای ایرانیان واقع در آستاراخان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیارد تومان به جز بخش ساختمانی در این مجموعه سرمایه گذاری شده است تصریح کرد: این مجموعه حداقل برای ۱۲ نفر به صورت مستقیم و صد‌ها نفر به صورت غیر مستقیم از جمله تولیدکنندگان روستایی اشتغال ایجاد کرده است.

جعفری با اشاره به اینکه بسته‌بندی، کارتن، لیبل، چاپ و ... همه در داخل استان انجام شده است ادامه داد: تعصب خاصی برای خرید مواد اولیه در همدان داریم، امیدوارم که شهروندان استان نیز نسبت به خرید محصولات ما نیز داشته باشند.

وی با بیان اینکه محصولات استان را معرفی و مصرف کنیم تا واحد‌هایی نظیر ما حمایت می‌شوند و افراد بیشتری شغل داشته باشند خاطرنشان کرد: حداقل در سمینار‌ها و جلسات داخلی استان همدان از دمنوش‌ها و محصولات این کارخانه استفاده شود.

باغ جایگزین زراعت در رزن و درگزین

مدیر جهادکشاورزی شهرستان‌های رزن و درگزین نیز با اشاره به اینکه شهرستان رزن یکی از قطب‌های تولید کشاورزی است اظهار کرد: ابتدای کار نگران کاهش منابع آبی بودیم که به کشاورزی ما آسیب برساند، بنابراین به جایگزینی باغات به جای زراعت و توسعه کشت گیاهان دارویی روی آوردیم.

محمود فتحی با بیان اینکه رزن یکی از قطب‌های تولید رازیانه است به طوری که بیش از ۹۵ درصد رازیانه کشور را تولید می‌کند افزود: ۷ هزار و ۵۰۰ تن در بیش از ۲ هزار هکتار زمین کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این واحد صنعتی از تسهیلات بانکی اندکی استفاده کردند تصریح کرد: رزن و درگزین می‌تواند قطب تولید گیاهان دارویی کشور شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‌های رزن و درگزین با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها را نیز با جدیت دنبال می‌کنیم ادامه داد: شهرک گلخانه‌ای عمان در ۳۰ هکتار در دست اقدام است و سایر گلخانه‌ها نیز در حال احداث هستند.

وی با بیان اینکه امید است امسال بتوانیم ۵۰ درصداین پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم خاطرنشان کرد: می‌توانیم در بخش گلخانه‌ها به قطب استان نیز بدل شویم.

فتحی با اشاره به اینکه به دلیل کم‌آبی بخشی از باغات ما خشک شدند گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار تن ظرفیت سردخانه داریم که ۵۰ هزار تن نیز سردخانه در شهرستان‌های رزن و درگزین احداث خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار