خانواده‌های برخی از دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از شهریه‌هایی که سال گذشته پرداخت کرده‌اند و به دلیل بیماری کرونا چندان خدمات نگرفتند گلایه دارند، برخی هم عنوان می‌کنند مگر نه این است که در مدارس دولتی نباید هزینه‌ای دریافت کنند، اما چرا مدیران به خانواده‌ها فشار می‌آورند که حتما هزینه‌ای بابت شهریه و کمک به مدرسه پرداخت کنند.
کد خبر: ۸۷۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 25 July 2020
در حالی که مسئولان آموزش و پرورش بار‌ها اعلام کرده‌اند مدارس دولتی حق دریافت هیچ وجهی بابت ثبت نام ندارد، اما برخی مدارس همدان به خصوص در مناطق پایین شهر به این موضوع بی‌توجهند تا جایی که در ازای پرداخت هزینه کارنامه دانش‌آموزان را تحویل می‌دهند.

به گزارش فارس، این روز‌ها برخی از خانواده‌ها نسبت به گرفتن شهریه از سوی برخی از مدارس گلایه‌هایی دارند و خواستار رسیدگی به این وضعیت هستند.

 والدین برخی از دانش‌آموزان معتقدند در قبال وجهی که مدارس می‌گیرند خدماتی دریافت نمی‌کنند و اکثر آن‌ها هم نمی‌دانند در قبال چه خدمتی باید هزینه پرداخت کنند.

خانواده‌های برخی از دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از شهریه‌هایی که سال گذشته پرداخت کرده‌اند و به دلیل بیماری کرونا چندان خدمات نگرفتند گلایه دارند، برخی هم عنوان می‌کنند مگر نه این است که در مدارس دولتی نباید هزینه‌ای دریافت کنند، اما چرا مدیران به خانواده‌ها فشار می‌آورند که حتما هزینه‌ای بابت شهریه و کمک به مدرسه پرداخت کنند.

یکی از معترضان می‌گوید «در منطقه دیزج زندگی می‌کنم، یکی از مناطق پایین شهر همدان که وقتی برای گرفتن کارنامه و ثبت نام فرزندم اقدام کردم گفتند ابتدا باید شهریه پرداخت کنم، مگر نه این است که در مدارس دولتی هر کسی خواست می‌تواند کمک به مدرسه داشته باشد و نتوانست هم می‌تواند پرداخت نکند پس چرا گروکشی می‌کنند؟»

فرد دیگری می‌گوید «ما شهریه را پرداخت کردیم تا ثبت‌نام فرزندم انجام شود، ۳۰ هزار تومان پول کتاب شد، اما ۱۰۰ هزار تومان دادیم که ۷۰ هزار تومان برای بیمه و مدرسه بود البته برخی از خانواده‌ها چند نفری به مدرسه آمدند و اعتراض کردند که اتفاقا پولی از آن‌ها نگرفتند و فقط پول کتاب را پرداخت کردند، پدری هم به مدیر مدرسه گفت که پولی همراهش نیست و تنها ۵۰ هزار تومان دارد و آن مبلغ را داد و ثبت‌نام را انجام دادند»

مادری هم عنوان می‌کند «ما در منطقه سبدبافان هستیم که ۱۲۰ هزار تومان پول مدرسه پسرم می‌شود، گفته‌اند تا پرداخت نکنیم کارنامه‌اش را نمی‌دهند، تقریبا با پول کتاب‌هایش ۱۵۰ هزار تومان می‌شود که باید به مدرسه بدهیم».

یکی از والدین می‌گوید «سال گذشته ۲۰۰ هزار تومان شهریه مدرسه دخترم شد که کتاب‌هایش را هم آزاد گرفتیم، اتفاقا مدرسه‌اش هم دولتی است و هیات امنایی نیست، ولی این مبلغ را از همه خانواده‌ها می‌گرفتند، هرچند برخی نداشتند و به سختی جور می‌کردند؛ خودم معتقدم کمک به مدرسه کار خیری است و هر سال این مبالغ را پرداخت می‌کنم، اما برخی از والدین به دلیل شرایط اقتصادی انتظار دارند مدارس هزینه‌ای در قبال کمک به مدرسه و شهریه از آن‌ها دریافت نکنند یا اینکه اجباری در کار نباشد که امیدوارم این مسائل حل شود.»

سرپرست معاونت ابتدایی آموزش و پرورش همدان پیرامون نحوه بازرسی مدارس و رسیدگی به نحوه دریافت شهریه و شکایات خانواده‌ها اظهار کرد: بر اساس ۱۴ معیار برای مدارس غیرانتفاعی شهریه تعریف شده است.

حمیدرضا فتاحی ادامه داد: میزان شهریه متوسط موسسان وارد سامانه می‌شود و بعد به آموزش و پرروش منطقه انتقال داده می‌شود تا با فیلتر‌های موجود کنترل‌هایی صورت گیرد، از طریق استان نیز کنترل وجود دارد.

وی بیان کرد: شهریه‌ها در استان سقفی دارند و مبلغ آن با توجه به وضعیت هر استان و شرایط موجود و نیز مختص هر منطقه و مدرسه تنظیم می‌شود.

همدان شهریه فوق برنامه غیردرسی ندارد

سرپرست معاونت ابتدایی آموزش و پرورش همدان با بیان اینکه شهریه مصوب شده دارای دو بخش است افزود: برای استان همدان تنها شهریه فوق برنامه درسی را مصوب کرده‌ایم و شهریه فوق برنامه غیر درسی نداریم در صورتی که اکثر استان‌ها این شهریه را دارند.

وی با اشاره به اینکه تنها در استان همدان شهریه دروس اصلی که در کلاس‌ها اجرا می‌شود برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است گفت: اگر همدان مانند استان‌های دیگر عمل می‌کرد شهریه‌ها بالاتر از این مبالغ بود.

فتاحی با تاکید به اینکه شهریه همدان نسبت به استان‌های اطراف متعادل است ادامه داد: به عنوان مثال در مدرسه ابتدایی همدان طول هفته ۲۵ ساعت دروس اصلی تدریس می‌شود که ۶ ساعت نیز می‌تواند فوق برنامه درسی باشد که در نهایت ۳۱ ساعت شود، اما برخی از استان‌ها ۱۱ ساعت هم غیر از این دروس در نظر می‌گیرند و شهریه فوق برنامه غیردرسی دریافت می‌کنند که طی هفته ۴۲ ساعت برنامه تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما در استان همدان در کمیته تخصصی و در شورای موسسان و نظارت روی این مسئله سه ماه کار کردیم و به این نتیجه رسیدیم ۱۱ ساعت برنامه در توان دانش‌آموزان ابتدایی نیست افزود: حتی اکثر مدارس هم فرصت و وقت لازم را برای این موضوع ندارند.

سرپرست معاونت ابتدایی آموزش و پرورش همدان تاکید کرد: وقتی فرصت لازم نباشد در نتیجه نظارت سخت می‌شود و احتمال دارد برخی از موسسان هزینه را دریافت، اما کلاس را تشکیل ندهند.

وی تصریح کرد: با تجربه ۱۲ ساله و با شور و مشورت به این نتیجه رسیدیم ۱۱ ساعت برنامه فوق درسی در همدان منظور نشود چرا که اگر مصوب می‌شد مصوبه ناعادلانه‌ای بود و راه را برای تخلف دیگر موسسات باز می‌کرد.

فتاحی با اشاره به اینکه سال تحصیلی امسال تا ابتدای اسفندماه مدارس باز بود و بعد به علت کرونا تعطیل شد گفت: برخی مدارس هزینه‌هایی را دریافت کرده بودند که به دلیل کرونا تعدادی برنامه‌ها برگزار نشده بود، طبق بازرسی انجام شده سعی کردیم هزینه اضافی را به خانواده‌ها برگردانیم.

وی اضافه کرد: در برخی از مدارس قانون اجازه فعالیت‌هایی را داده که البته فوق برنامه حساب نمی‌شود مثلا اجازه داده شده که با مصوبه انجمن اولیا و مربیان، موسسان و مدارس غیردولتی به دانش‌آموزان خدماتی مانند دادن غذا در مدرسه، برگزاری کلاس چرتکه، کلاس‌های ورزشی در سالن‌های بزرگتر زیر نظر سازمان ورزش و جوانان و... داشته باشند و هزینه‌ای دریافت کنند که به دلیل کرونا برخی برگزار نشده بود و برگردانده شد.

سرپرست معاونت ابتدایی آموزش و پرورش همدان ادامه داد: مصوبه شورای سیاستگذاری وزارت آموزش و پرورش این است که مدارس غیردولتی شهریه دریافت کنند، اما اگر خدماتی ارائه شد تا آن روزی که دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند باید محاسبه شود، در غیر این صورت باید برگردانده شود؛ البته اگر این برنامه‌ها را حتی یک نفر از دانش‌آموزان نخواهند مدرسه نمی‌تواند اجبار کند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی صورت گرفته و پیگیری انجام شده تمام مدارس غیردولتی هزینه‌ها را بعد از بیماری کرونا به خانواده‌ها برگرداندند افزود: ۱۷ ناظر در استان فعالیت دارند که تمام مدارس را هر دو ماه یکبار از لحاظ مالی، پرورشی، آموزشی، اداری و... بازرسی می‌کنند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

فتاحی با اشاره به اینکه با اعلام وزیر آموزش و پرورش در بازگرداندن شهریه به خانواده‌ها، برخی از آن‌ها تصور می‌کردند باید شهریه مصوب برگردد در صورتی که اینطور نیست گفت: البته اوایل ما نیز پیگیری می‌کردیم که شهریه مصوب هم به خانواده‌ها برگردد، اما بخشنامه‌ای از تهران ارسال شد که مدارس شهریه مصوب را دریافت کنند و بقیه هزینه‌ها قابل برگشت است.

انتقال دانش‌آموزان از مدارس غیرانتفاعی به مدارس دولتی

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت کرونا خانواده‌ها احساس می‌کنند که سال تحصیلی آینده کلاس‌ها غیرحضوری خواهد شد و به همین دلیل فرزندان خود را از مدارس غیردولتی به مدارس دولتی انتقال می‌دهند افزود: مدارس غیرانتفاعی هم پافشاری می‌کنند که بدهی‌های قبل را خانواده‌ها پرداخت کنند و اگر این کار صورت نگیرد پرونده را در اختیار خانواده‌ها قرار نمی‌دهند.

سرپرست معاونت ابتدایی آموزش و پرورش همدان عنوان کرد: با مراجعه برخی از خانواده‌ها به آموزش و پرروش، پیگیری کردیم ثبت نام‌ها انجام شود و دانش‌آموزی بدون مدرسه نماند، اما ما نیز مطیع قانون هستیم و موسسه می‌تواند شهریه مصوب شده را دریافت کند و حق با اوست.

وی افزود: ما نیز نهایت همکاری را با خانواده‌ها داشته‌ایم؛ به عنوان مثال برخی از مدارس دولتی کلاس نداشتند که ورود کرده و کلاس اضافه کردیم و اجازه ندادیم یک دانش‌آموزی بدون ثبت‌نام بماند.

فتاحی با بیان اینکه امسال کمترین مشکل را در ثبت‌نام دانش‌آموزان داشتیم افزود: سال‌های گذشته مراجعات برای ثبت‌نام به اداره کل بسیار بود، اما امسال به کمترین مورد رسیده است، باوجود اینکه احساس می‌کردیم امسال بسیار بیشتر باشد، چون دانش‌آموزان زیادی از مدارس غیردولتی به مدارس دولتی منتقل می‌شوند.

بیش از ۸۵ درصد دانش‌آموزان همدان ثبت‌نام شده‌اند

وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته بیش از ۸۵ درصد دانش‌آموزان استان ثبت نام شده‌اند خاطرنشان کرد: امسال فضا‌ها را باز کرده و کلاس‌های بیشتری برای دانش آموزان در نظر گرفتیم و خوشبختانه جا برای تحصیل همه دانش‌آموزان وجود دارد و مشکلی در این زمینه نیست.

سرپرست معاونت ابتدایی آموزش و پرورش همدان با اشاره به اینکه البته مدارس غیردولتی نیز تا حد قانونی باید حمایت شوند چراکه اگر به آن‌ها فشار زیادی بیاوریم ممکن است تعطیل شوند و سال آینده با مشکل مدرسه نیز مواجه شویم تاکید کرد: هدف ما این است به صورت قانونی مدارس دولتی و غیردولتی حمایت شوند که خانواده‌ها و دانش آموزان نیز در اولویت هستند.

وی با بیان اینکه ستاد ثبت‌نام دانش آموزان به صورت شبانه‌روز فعال است خاطرنشان کرد: مدیرکل آموزش و پرورش نیز شخصا ورود کرده و بنده نیز تا ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲ در اداره هستم و برنامه‌ریزی‌ها را انجام می‌دهیم تا مشکلی در ثبت نام نباشد.

فتاحی با بیان اینکه مدارس سه دسته‌اند دولتی، غیردولتی و دولتی که قانون اجازه مشارکت‌های مردمی را به آن‌ها داده است گفت: مدارس دولتی که قانون اجازه مشارکت‌های مردمی را به آن‌ها داده نیز چند دسته هستند.

 وی ادامه داد: مدارس هیات امنایی از نوع دولتی با مشارکت‌های مردمی هستند که حق گرفتن شهریه را ندارند، اما می‌توانند فوق برنامه تشکیل دهند و بابت این برنامه‌ها هزینه دریافت کنند.

سرپرست معاونت ابتدایی آموزش و پرورش همدان با بیان اینکه مبلغ شهریه فوق برنامه را شورای آموزش و پرورش مصوب می‌کند گفت: هر شهرستانی شورای آموزش و پرورش دارد که در آن شهریه توسط مدارسی نظیر هیات امنایی پیشنهاد داده می‌شود و بعد مصوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته مدیرکل آموزش و پرورش استان دستور داد که ریالی این شهریه اضافه نشود تا به مردم فشار وارد نشود خاطرنشان کرد: امسال نیز اعلام کرده‌ایم که شهریه فوق برنامه اضافه نشود و اگر سال گذشته مبلغی را گرفته‌اند و کلاس‌هایی به دلیل کرونا تشکیل نشده نیز مبالغ به خانواده‌ها برگردد.

فتاحی تاکید کرد: نحوه برگرداندن این هزینه به این صورت است که اگر دانش‌آموزی سال گذشته اول ابتدایی بوده و امسال به کلاس دوم می‌رود از شهریه فوق برنامه امسال برایش کم کنند و اگر به پایه ششم رفته، باید هزینه را به خود دانش‌آموز برگردانند و اگر هم می‌خواهد از آن مدرسه خارج شود نیز باز هزینه به دانش آموز برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه هزینه تمام کلاس‌ها و درس‌ها مشخص است و تیم نظارتی ما بازرسی لازم را انجام می‌دهند گفت: اگر در این بازرسی‌ها مشخص شود هزینه فوق برنامه برنگشته اولا با مدیر مدرسه برخورد می‌شود و ثانیا حتما به خانواده‌ها هزینه برگردانده می‌شود.

سرپرست معاونت ابتدایی آموزش و پرورش همدان تاکید کرد: به طور جدی این مسائل بررسی می‌شود و روند نظارتی این هفته نیز شتاب بیشتری گرفته است.

وی با تاکید به اینکه هیچ مدارسه‌ای حق ندارد تحویل کارنامه را به دانش‌آموز را به پرداخت هزینه موکول کند گفت: مدارس دولتی شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند مگر اینکه خانواده‌ای خود بخواهد کمکی به مدرسه داشته باشد.

فتاحی با بیان اینکه اگر چنین چیزی باشد جلوی قضیه را خواهیم گرفت و با مدارس برخورد خواهیم کرد افزود: خانواده‌ها این مدارس را به ما معرفی کنند تا برخورد لازم صورت گیرد؛ حتی شماره تلفن ستاد ثبت نام و بازرسی را اعلام کرده‌ایم تا موارد اعلام شود و برخورد صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی را بیشتر خواهیم کرد تا خانواده‌ها بهتر در جریان این امور باشند گفت: در مدارس دولتی خانواده‌ها تنها باید پول بیمه و کتاب را پرداخت کنند و کمک به مدرسه نیز به اختیار خود آنهاست.

سرپرست معاونت ابتدایی آموزش و پرورش همدان گفت: طی بازرسی که اخیرا از یک مدرسه ۲۰۰ و چند نفری داشتیم ۱۳۰ دانش آموز توان پرداخت حتی هزینه کتاب را نداشتند که این هزینه‌ها تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قبلا از این قبیل مشکلات زیاد بود، اما طی چند سال اخیر بسیار کم شده است؛ امسال کار خوبی که وزارت آموزش و پرورش انجام داد این بود که ستاد ثبت نام را از ستاد نظارت جدا کرد و بازرسی‌ها از دو مرکز صورت می‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار