معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان گفت: پرداخت وام طرح ویژه مسکن روستایی از سال ۸۴ با مبلغ ۵۰ میلیون ریال آغاز و در سال ۱۳۹۸ به ۴۰۰ میلیون ریال رسید، که این مبلغ در سال ۱۳۹۹ افزایش‌یافته است.
کد خبر: ۸۷۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴ 21 July 2020
معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان گفت: پرداخت وام طرح ویژه مسکن روستایی از سال ۸۴ با مبلغ ۵۰ میلیون ریال آغاز و در سال ۱۳۹۸ به ۴۰۰ میلیون ریال رسید، که این مبلغ در سال ۱۳۹۹ افزایش‌یافته است.

به گزارش تابناک همدان، خوش کردار افزود: از سال ۹۵ تاکنون بر اساس موافقت‌نامه فی‌مابین بنیاد مسکن و سازمان برنامه‌وبودجه کشور کمک بلاعوضی تا سقف ۸۰ میلیون ریال به روستاییان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمک بلاعوض به متقاضیانی که ساکن دائمی در روستا بوده، از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی استفاده نکرده باشند، ازلحاظ مالی ضعیف و به هیچ نهاد حمایتی وابسته نباشند و اصول فنی ساختمان را رعایت کرده باشند تعلق می‌گیرد تصریح کرد: از سال ۹۵ تاکنون بالغ‌بر ۲ هزار واحد نیمه‌تمام توسط این کمک بلاعوض به بهره‌برداری رسیده است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان بابیان اینکه طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به‌منظور ارتقاء کیفی و ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش روستائیان، حفظ هویت معماری مسکن روستایی در نظر گرفته‌شده خاطرنشان ساخت: استفاده از تسهیلات به هر خانوار ایرانی یک بار تعلق می‌گیرد و دوره ساخت و بازپرداخت آن جمعاً ۱۸۰ ماه است؛ دو سال دوره ساخت است و در صورت بروز مشکل دو دوره شش ماهه برای ادامه ساخت قابل تمدید است.

خوش کردار با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی مساکن روستایی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است یادآور شد: ایشان در بازدید از مناطق زلزله‌زده روستایی زرند استان کرمان که در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۴ صورت گرفت تأکید فرمودند: دولت فعلی و دولت‌های بعدی باید بحث مقاوم‌سازی را با جدیت دنبال کنند.

وی افزود: از سال ۱۳۸۴ تا کنون مجموعا ۱۱۲۵۳۲ فقره سهمیه بازسازی برای استان همدان درنظر گرفته شده است و در سطح روستا‌های استان تعداد ۹۴۸۱۶ فقره پرونده به بانک‌های عامل معرفی و تعداد ۸۳۵۵۸ فقره با بانک عامل عقد قرارداد بسته اند و تعداد ۷۶۱۹۱ فقره پایان کار صادر گردیده است، لازم به ذکر است با احتساب واحد‌های بازسازی شده پس از زلزله سال ۱۳۸۱ رزن و کبودرآهنگ، بارندگی و سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ مجموعاً ۹۸۹۷۱ تعداد واحد‌های مسکونی روستایی استان است که ۶۰ درصد نسبت به کل واحد‌های مسکونی روستایی بهسازی و نوسازی شده است. 

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان گفت: سال گذشته ۱۲ هزار سهمیه برای طرح ویژه مسکن روستایی با سقف فردی ۴۰ میلیون تومان و سود ۵ درصد اختصاص یافت، سهمیه ابلاغی در سال ۹۸، ۹ هزار و ۲۴۰ فقره است، سهمیه هر شهرستان به تفکیک مشخص شده و ارائه تسهیلات با عاملیت بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، سپه، رفاه کارگران و مسکن انجام می‌شود.

خوش کردار با اشاره به اینکه از ۸ هزار و ۹۳۹ واحد احداثی که به استان همدان اختصاص یافته بیان کرد: ۸ هزار و ۴۱۴ واحد شهری و روستایی با بانک‌های عامل عقد قرارداد بسته اند.

وی با اشاره به اینکه تمامی واحد‌های مسکونی تعمیری ناشی از بارندگی وسیل فروردین ماه ۱۳۹۸ در استان تعمر آن‌ها به پایان رسیده است، اضافه کرد: تسهیل گری در تامین مصالح و فرآیند عقد قرارداد با بانک‌ها و نیروی انسانی برای ساخت و ساز کمک می‌کند تا بازسازی سریعتر انجام شود.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان به تفکیک پیشرفت فیزیکی واحد‌های احداثی شهری و روستایی پرداخت و گفت: شهرستان اسدآباد ۵۱ واحد شهری احداثی، ۸۵۷ واحد روستایی که در مجموع ۷۲۱ واحد به بهره برداری رسیده، شهرستان بهار ۸۳ واحد احداثی شهری، ۷۹۵ واحد احداثی روستای در مجموع ۷۹۰ واحد به بهره برداری رسیده است، شهرستان تویسرکان ۱۷ واحد احداثی شهری، ۴۸۲ واحد روستایی است و ۳۶۷ واحد به بهره‌برداری رسیده است. شهرستان رزن ۳۹ واحد احداثی شهری و ۶۱۹ احداثی روستایی، که ۵۷۹ واحد نیز در این شهرستان به بهره‌برداری رسیده است.

 شهرستان فامنین ۲۷ واحد احداثی شهری و ۴۳۹ واحد روستایی است که ۳۷۹ واحد به بهره‌برداری رسیده است، سهمیه شهرستان کبودرآهنگ ۶ واحد احداثی شهری و ۳۴۷ واحد روستایی است که ۳۰۴ واحد در این شهرستان به بهره‌برداری رسیده است.

 سهمیه شهرستان ملایر ۱۰۸ واحد احداثی شهری، ۱۶۱۳ واحد احداثی روستایی است که ۱۴۱۵ واحد به بهره‌برداری رسیده است، نهاوند و همدان نیز هر یک به ترتیب ۵۱۱ و ۴۸ واحد احداثی شهری، ۲۱۰۸ و ۷۶۴ واحد روستایی دارند و در هر یک از این دو شهرستان به ترتیب ۲۰۶۹ واحد و ۶۹۳ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه بازسازی واحد‌های احداثی در سال جاری صد در صد به پایان می‌رسد، اظهار کرد: انتظار می‌رود همچنان بانک‌ها همکاری لازم را برای تسهیلات بهسازی مسکن‌های روستایی لازم را داشته باشند تا باقی مانده مسکن‌های روستایی نیز به پایان رسد تا مردم سرپناه امن داشته باشند.

وی در انتها افزود: تفاهم نامه‌ای با بانک مهر ایران منعقد شده که اگر واحد مسکونی نتواند در زمان موئد به بهره برداری برسد میتوان از این محل وام در اختیار روستاییان قرار داد، انتظار می‌رود روستاییان عزیز از این تسهیلات استفاده کنند و بانک‌های عامل کمک کنند که تمامی روستاییان با استفاده از تسهیلات و خدمات فنی که بنیاد مسکن می‌دهد، سرپناه امنی برای خود و خانواده داشته باشند.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار