افزایش اعتماد اجتماعی و مشارکت اعضا، خوشحالتر شدن افراد، آسانتر شدن ارتباطات، ایجاد حس خود مقاوم بودن و رضایت روانی با امکان پذیر کردن اشتراک گذاری را می‌توان بخشی از مزیت‌های بهره گیری از شبکه‌های اجتماعی دانست.
کد خبر: ۸۷۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵ 12 July 2020
همه‌گیری ویروس کرونا، قرنطینه خانگی و محدودیت فعالیت‌­های درسی و تفریحی کودکان و نوجوانان موجب دسترسی آسان آن‌ها به فضای مجازی برای دریافت مطالب آموزشی شده و والدین باید مراقب باشند این فرصت به تهدید، بحران و چالش تبدیل نشود.

به گزارش ایرنا، امروزه استفاده از فضای مجازی به بخشی از زندگی روزمره اغلب افراد تبدیل شده است و با سرعت پیشرفت در دنیای کنونی، فضای مجازی از جمله شبکه‌های اجتماعی و نرم افزار‌های پیام رسان مزایای متعددی به همراه دارند.

افزایش اعتماد اجتماعی و مشارکت اعضا، خوشحالتر شدن افراد، آسانتر شدن ارتباطات، ایجاد حس خود مقاوم بودن و رضایت روانی با امکان پذیر کردن اشتراک گذاری را می‌توان بخشی از مزیت‌های بهره گیری از شبکه‌های اجتماعی دانست.

اما نبود قانون مداری و استفاده بی رویه از آن مشکلات و اثرات مخربی نیز در پی دارد چراکه اینترنت ابزار قدرتمندی است که هم می‌تواند باعث رشد علمی، فرهنگی و تعلیم و آموزش در بین نوجوانان و هم باعث بروز فساد‌های فکری و رفتاری شود.

اینترنت ابزار قدرتمندی است که هم می‌تواند باعث رشد علمی، فرهنگی و تعلیم و آموزش در بین نوجوانان و هم باعث بروز فساد‌های فکری و رفتاری شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قشر کودک و نوجوان انرژی و ظرفیت‌های زیادی دارند و به دلیل محرک‌های محیطی و اجتماعی سطح هوشیاری آن‌ها نیز بالا است بنابراین نمی‌توان با محدودیت، محرومیت و کنترل سخت‌گیرانه آن‌ها را از استفاده از فضای مجازی دور کرد چراکه استفاده نکردن از این فضا بسیار دشوار است.

مهتا سنگستانی به بیان آثار مخرب شبکه‌های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان در سن بلوغ پرداخت و افزود: تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر نوجوانان و افراد در سن بلوغ، به دلیل اینکه از یک طرف، گروهی آسیب پذیرند و از طرف دیگر جزو پرتعدادترین کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: گرچه استفاده از شبکه‌های اجتماعی نقشی اساسی در گسترش ارتباطات اجتماعی و آموختن مهارت‌های ارتباطی دارد، اما از عواقب و خطرات آن نمی‌توان چشم پوشی کرد.

سنگستانی بیان کرد: نوجوانان به دلیل نبود خودمراقبتی و نیز آسیب پذیری بیشتر در برابر فشار‌های روانی با مشکلات بیشتری در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کارافزار‌های (اپلیکیشن) پیام رسان مواجه خواهند شد واین مشکلات تهدید‌هایی واقعی هستند که به دلیل سرعت و گستردگی انتشار مطالب در فضای مجازی مانند بیماری­های ویروسی، همه گیر می‌شوند.

وی مشکلات رایج استفاده از شبکه‌های اجتماعی را علاوه برآسیب­های جسمی مانند چاقی، کم تحرکی و تغییر شیوه زندگی که ناشی از استفاده بی رویه از این شبکه‌ها است شامل قرار گرفتن در معرض زورگویی مجازی دانست.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان توضیح داد: زورگویی مجازی نوعی رفتار پرخاشگرانه است که طیف وسیعی دارد که شامل تهدید کردن، ارسال پیام­های ناخوشایند یا غیراخلاقی، انتشار مطالب شخصی افراد بدون اجازه (نقض حریم شخصی)، توهین به قومیت و نژاد و ...... است.

سنگستانی ادامه داد: گرچه به طور معمول هویت فرد زورگو فاش می­‌شود، اما به دلیل احتمال ناشناس ماندن، برخی افراد به راحتی به این عمل نادرست اقدام می‌کنند.

استفاده نامحدود از اینترنت موجب از دست رفتن فرصت و زمان و افت تحصیلی به دلیل کاهش تمرکز بر فعالیت‌های پُر اهمیت مانند انجام تکالیف درسی می‌شود.

وی افزایش احتمال بروز اختلالات روانی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب، اقدام به خودکشی را از تاثیر‌های مخرب فضای مجازی دانست و گفت: استفاده نامحدود از اینترنت و از دست رفتن فرصت و زمان برای شکوفایی موجب افت تحصیلی به دلیل کاهش تمرکز بر فعالیت‌های پُر اهمیت مانند تکالیف درسی و تحلیل استعداد‌های درونی می‌شود.

وی شبه افکنی در اعتقادات و باور‌های مذهبی و اعتقادی کاربران، هویت‌زدایی از کاربران و ترویج سبک زندگی غربی، قرارگرفتن در معرض اطلاعات نامناسب، تشویق به استفاده از الکل، سیگار و مواد مخدر یا روانگردان، شرط‌بندی، اعتیاد به استفاده از فضای مجازی، اعتیاد به دریافت تعداد بالای تایید (لایک)، دنبال کننده بالا، دیده شدن زیاد را از دیگر آثار منفی استفاده بی رویه از فضای مجازی دانست.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره راهکار‌های مقابله با اثرات منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفت: نظارت والدین بر رفتار کودکان و نوجوانان، تهدید‌های شبکه‌های مجازی را می‌تواند به فرصت تبدیل کند بنابراین والدین باید ابتدا مراقب رفتار خود در استفاده از تلفن همراه و حضور در فضای مجازی باشند.

سنگستانی افزود: والدین به فرزندان آموزش‌های لازم را ارائه داده تا از سنین پایین رفتار‌های درست در آن‌ها تبدیل به عادت شود و صحبت کردن درباره شبکه‌­های اجتماعی و نحوه استفاده از آن بهترین راه برای پیشگیری از به وجود آمدن هر گونه خطر برای فرزندان است.

وی ادامه داد: صحبت کردن در این زمینه به فرزندان می‌آموزد که چگونه در شبکه‌های اجتماعی صحبت و با دیگران ارتباط برقرار کنند، چه رفتار‌هایی در شبکه‌های اجتماعی خطرناک است، انتشار اطلاعات شخصی در شبکه‌های اجتماعی چه خطراتی در پی دارد.

فرزندان باید یاد بگیرند که هرگونه رفتار نامتعارف و زشت را به سرعت با والدین خود در میان بگذارند یا در برابر افرادی که اطلاعات شخصی آن‌ها را می‌خواهد چگونه رفتار کنند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: فرزندان باید یاد بگیرند که هرگونه رفتار نامتعارف و زشت را به سرعت با والدین خود در میان بگذارند یا در برابر افرادی که اطلاعات شخصی ان‌ها را می‌خواهد چگونه رفتار کنند همچنین نام کاربری خود را در اختیار دیگران نگذاشته و از ارتباط گیری با افراد ناشناس پرهیز کنند.

سنگستانی با بیان اینکه باید چند ساعت پیش از خواب شبانه، ابزارک‌ها (گجت) را خاموش کرد تا کیفیت خواب افزایش یابد توصیه کرد: استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمان و مکان مناسب همواره مورد تاکید است به عنوان مثال نباید در زمان انجام تکالیف یا صرف غذا از این فضا استفاده شود.

وی انتشار مطالب آموزشی متناسب با سن افراد و خارج شدن از حساب کاربری در صورت استفاده از رایانه‌های عمومی در مکان‌های عمومی برای وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی را پس از اتمام کار، خواستار شد.

با توجه به افزایش میزان استفاده از فضای مجازی به دنبال شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش و پرورش همدان نیز برای تبدیل این ظرفیت به فرصت آموزش وارد میدان شد و محتوا‌های آموزش مجازی، به صورت فایل‌های تصویری و صوتی برای دوره‌های مختلف تحصیلی در مدارس همدان تولید کرد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش همدان این محتوا توسط هنرآموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای استان برای آموزش دانش‌آموزان، از شبکه چهار و شبکه هفت سیما تولید می‌شود.

محمد پورداود با بیان اینکه از تمام ظرفیت‌ها و امکانات استان برای توسعه آموزش‌های مجازی استفاده شده است افزود: امروز به همت همکاران فرهنگی از وقفه تحصیلی دانش‌آموزان جلوگیری شده و آموزش همچنان جریان دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار