مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد و جوجه ریزی در این استان کاهش نداشته است، اظهار کرد: استان همدان نه تنها کاهش جوجه‌ریزی نداشته بلکه در تیرماه امسال افزایش ۲۹ درصدی داشته است.
کد خبر: ۸۷۳۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱ 11 July 2020
«کمبود مرغ» کلمه بیگانه‌ای برای همدانی‌ها نیست به طوریکه هر سال پس از قیمت‌گذاری‌های جدید مرغ، به ظهر نرسیده یخچال‌های خالی مغازه‌ها خودنمایی می‌کند و فروشندگان مگس می‌پرانند.

به گزارش ایسنا، سال گذشته بود که نوسان قیمت مرغ و افزایش قیمت آن تا مرز هر کیلو ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان منجر شد که ۳۱ تیرماه قیمت نهایی مرغ براساس پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و در راستای حمایت از تولیدکنندگان طبق نظر ستاد تنظیم بازار کشور ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام و بر همین مبنا قیمت مرغ زنده نیز ۸۵۵۰ تومان تعیین شود.

پس از آن معاون امور اقتصادی استاندار همدان در ستاد تنظیم بازار استان اعلام کرد که باید واسطه‌های ایجاد اخلال در بازار شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند و قیمت نهایی مرغ در تابلو روان مرغ فروشی‌ها درج و به مشتری‌ها فاکتور ارائه شود.

تابلوی روان که چه عرض کنم، کاغذ‌هایی که مرغ فروشی‌ها به مغازه هایشان نصب کرده بودند این بار اوایل تیرماه پیش برچیده شد و هر کیلو مرغ در بازار ۱۸ هزار تومان و حتی ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شد تا اینکه مجددا ستاد تنظیم بازار ورود پیدا کرده و قیمت را روی ۱۵ هزار تومان تثبیت کرد و به استانداران هر استان اجازه تعیین نرخ‌ها بنا به اقتضا و قیمت تمام شده محصول داده شد که استاندار همدان صلاح بر آن دید که نرخ مصوب کشوری را در استان اعمال کند.

پس از تصویب قیمت جدید، چند روز بعد بازدیدی میدانی از بازار مرغ فروشان داشتیم که به نکته جدیدی برخوردیم و آن اینکه تا نرسیده به ظهر تمام مرغ‌ها فروخته می‌شود و اگر کسی بعداظهر یا عصر برای خرید مرغ به بازار می‌رفت باید دست خالی برمی گشت. در ابتدا تصور کردیم گرانی باعث استقبال مردم شده یا اینکه افزایش قیمت نهاده‌ها کاهش جوجه ریزی و در نهایت کاهش محصول را رقم زده غافل از اینکه استانداران کردستان و کرمانشاه از اختیار داده از سوی ستاد تنظیم بازار بهره برده و نرخ مرغ را بین ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان درنظر گرفته اند و همین توجه همدانی‌ها را به خود جلب کرده و مرغ هایشان را از استان خارج می‌کنند تا سود بیشتری در این استان‌ها عایدشان شود. این در حالیست که مسئولان استان زیربار کمبود مرغ در بازار نمی‌روند و همین امر اعتراض همگان را برانگیخته است.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد و جوجه ریزی در این استان کاهش نداشته است، اظهار کرد: استان همدان نه تنها کاهش جوجه‌ریزی نداشته بلکه در تیرماه امسال افزایش ۲۹ درصدی داشته است.

علیرضا قره‌گوزلو با بیان اینکه سال گذشته مرغداران استان همدان جوجه‌ریزی خوبی داشتند، گفت: سال گذشته مرغداران با توجه به دیدی که به بازار داشتند، جوجه‌ریزی خوبی داشتند به‌طوریکه سه میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته بود و مازاد بر نیاز استان تولید داشتند، اما به علت شیوع کروناویروس و کاهش تقاضا و صادرات ضرر و زیان زیادی به مرغداران وارد شد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان ۲.۵ درصد تولید کشور را دارد، تصریح کرد: در حال حاضر روازنه ۱۰۰ تا ۱۰۵ تن مرغ در استان همدان کشتار می‌شود و بازار تأمین است.

قره‌گوزلو با تأکید بر اینکه کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد، یادآور شد: شب گذشته ۱۳۵ تن کشتار در استان همدان انجام شد، اما موضوعی که وجود دارد این است که به علت حاشیه سود خوبی که دارد، به خارج از استان می‌رود.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ براساس مصوبه تنظیم بازار ۱۵ هزار تومان است، افزود: در ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ برای رفاه مردم ۱۵ هزار تومان اعلام شد، اما در سایر استان‌ها قیمت مرغ بالاتر از این میزان است و همین موضوع باعث شده مرغ از استان همدان خارج شود.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تولید استان همدان خوب است، اما خروجی از استان زیاد است، اظهار کرد: قیمت مرغ در استان‌های کردستان و کرمانشاه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و از طرفی قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

وی با اشاره به تأمین نهاده‌های مرغداری‌ها، مطرح کرد: با توجه به اینکه استان‌های گرمسیری جوجه‌ریزی ندارند بار تولید به دوش استان همدان گذاشته شده و باید راهکار‌هایی پیدا کنیم که بتوانیم نهاده‌های مورد نیاز جوجه‌ریزی‌های صورت گرفته را تأمین کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار