اسفند ماه بود و هنگام خرید شب عید و برگزاری عید نوروز و استقبال از فصل بهار، اما ترس از ابتلا به کرونا و اینکه مبادا با رفت و آمد‌های نا به جا سبب بیماری پدر و مادرهایمان شویم ترجیح دادیم عید امسال بخاطر سلامت ماندن عزیزانمان هیچ دید و بازدیدی نباشد و تردد در داخل و بیرون شهر را به حداقل رساندیم. مراعات‌های مردم در ایام عید و ماندن در خانه در روز سیزده بدر سبب کاهش چشمگیر تعداد مبتلا‌های کرونا در استان همدان شد.
کد خبر: ۸۷۰۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹ 02 July 2020
عدم استفاده از ماسک و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی آمار ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن را در استان همدان را افزایش داده است.

به گزارش تسنیم، روز‌های گرم تابستان را در شرایطی پشت سر می‌گذاریم که ویروس کرونا روزانه تعداد زیادی از مردم جهان را مبتلا کرده و عده‌ای را هم به کام مرگ می‌کشاند و استان همدان نیز از این آلودگی در امان نمانده است. به‌صورتی که کادر درمانی استان همدان از اسفند ماه گذشته درگیر جنگ با این بیماری خطرناک و کشنده شده است.

اسفند ماه بود و هنگام خرید شب عید و برگزاری عید نوروز و استقبال از فصل بهار، اما ترس از ابتلا به کرونا و اینکه مبادا با رفت و آمد‌های نا به جا سبب بیماری پدر و مادرهایمان شویم ترجیح دادیم عید امسال بخاطر سلامت ماندن عزیزانمان هیچ دید و بازدیدی نباشد و تردد در داخل و بیرون شهر را به حداقل رساندیم. مراعات‌های مردم در ایام عید و ماندن در خانه در روز سیزده بدر سبب کاهش چشمگیر تعداد مبتلا‌های کرونا در استان همدان شد.

در فروردین ماه مسئولان برای کنترل بیماری و حفظ سلامت مردم اقدام به تعطیلی اصناف غیر ضروری و تالار‌ها و رستوران‌ها کردند. اما از اواسط اردیبهشت ماه برای بهبود شرایط اقتصادی کسبه و رونق تولید به تدریج شاهد بازگشایی اصناف و واحد‌های تعطیل بودیم. همین بازگشایی سبب شد تا بسیاری ازمردم شرایط را عادی تصور کرده و خطر کرونا را به دست فراموشی بسپارند.

از نیمه دوم خرداد ماه با شروع مراسم‌های عروسی، میهمانی‌ها و مسافرت‌ها، شرایط بیماری نه تنها در استان همدان بلکه بسیاری از دیگر نقاط کشور متحول شد و تعداد بیماران مبتلا به افزایش سه برابری و حتی بیشتر رسید. تردد در خیابان‌های شهر اوج گرفت و متاسفانه رعایت و توجه به پروتکل‌های بهداشتی فقط در رسانه‌ها شنیده شد و در عمل کمرنگ شد.

برگزاری مجالس ترحیم و عروسی زحمات چهار ماهه پرسنل بهداشتی و درمانی را بر باد داد و برخی ازمردم که با خیالی آسوده در این مراسم‌ها شرکت کردند پس از چند روز دچار علائم کرونا شده و بیماری را به اعضای خانواده و چندین فرد دیگر انتقال دادند. در این میان تعدادی بر اثر شدت و وخامت بیماری فوت شدند و داغی همیشگی بر دل عزایزانشان نشاندند.

برگزاری عروسی و شرکت در آن ممکن است شروع یک سوگواری و مرگ چندین تن از نزدیکانتان باشد، مجالس عروسی و میهمانی‌ها را در این روز‌ها برپا نکنید. خطر مرگ در کمین تمام گروه‌های سنی است و از آن جا که این بیماری ناشناخته است و اطلاعات چندانی درباره آن وجود ندارد قابل پیش بینی نیست و ممکن است انسانی سالم و جوان را هم قربانی خود کند.

برگزاری مراسم ترحیم و عروسی سبب تشدید کرونا شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: از ماه گذشته شاهد برگزاری مجالس عروسی و عزا در نقاط مختلف استان هستیم که این اقدام سبب افزایش آمار مبتلایان کرونا و مرگ و میر در منطقه ما شده است.

رشید حیدری مقدم تصریح کرد: اگر مردم رعایت نکنند و شرایط به همین روال پیش برود استان همدان از نظر شیوع کرونا به وضعیت قرمز می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت چند مورد از بیمارستان‌های استان در حال تکمیل است و با محدودیت در امکانات و تجهیزات مواجه هستیم، اظهار داشت: کلید کنترل و مهار کرونا در دستان مردم است که آن هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی قابل تحقق است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه با برگزار کنندگان مجالس عروسی و ترحیم و ایجاد تجمع برخورد می‌شود، گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا به ظاهر سالم و بدون علائم بیماری هستند، اما با این حال میتوانند ویروس را به چندین نفر منتقل و حتی سبب مرگ آن‌ها شوند.

ماسک بزنید تا کرونا نگیرید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه با افزایش موارد مثبت کرونا ویروس رو به رو هستیم، گفت: ماسک بزنید تا از بیماری کرونا در امان بمانید.

منوچهر کرمی با تاکید بر اینکه هنوز هم تنها توصیه ما به مردم استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است، تصریح کرد: در همه شهرستان‌های استان شاهد موارد جدید مبتلا هستیم و شهرستان سفیدی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مردم باید نحوه برخورد و زندگی در شرایط کرونایی را یاد بگیرند، افزود: این بیماری حداقل تا یک سال و نیم آینده وجود دارد و پس از آن تبدیل به یک بیماری بومی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه مردم به هیچ عنوان در میهمانی و دورهمی‌های خانوادگی شرکت نکنند، ابراز کرد: خطر مرگ بر اثر کرونا در کمین همه مردم است و تنها راه پیشگیری از آن هم کاهش ترددات و رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

کرمی با بیان اینکه موارد بستری در بیمارستان‌ها نیز افرایش یافته است، گفت: مراکز ۱۶ ساعته ما برای غربالگری و خدمات رسانی به افراد مشکوک در دارای علائم آماده باش است.

رئیس نظام پزشکی همدان نیز با بیان اینکه افزایش موارد مثبت کرونا سبب مراجعات بیشتر مردم به مراکز درمانی و افزایش تعداد بیماران بستری شده، گفت: کادر درمانی را خسته‌تر نکنید.

علیرضا مدرکیان با تاکید بر اینکه پزشکان، پرستاران و کلیه پرسنلی که با بیماران در تماس اند در خطر ابتلا به کرونا قرار دادند، تصریح کرد: این پرسنل چندین ماه است که بی وقفه در حال خدمت رسانی به بیماران هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون چندین پزشک و پرستار در استان همدان به ویروس کرونا مبتلا شده اند، ابراز کرد: خوشبختانه درصد بالایی از آن‌ها بهبود یافته و به محل کار خود برگشته اند.

رئیس نظام پزشکی همدان با تاکید بر اینکه افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا سبب فرسودگی کادر درمانی می‌شود، گفت: به مردم توصیه می‌کنم از تردد‌های غیر ضروری بپرهیزند و با استفاده از ماسک به سلامتی خود و اطرافیانشان کمک کنند.

به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه امکانات و تجهیزات مراکز درمانی محدود است، درصورتیکه مردم به ساده انگاری کرونا ادامه دهند و سیر افزایشی بیماری تداوم یابد با بحران کرونا رو به رو می‌شویم و آن وقت است که ظرفیت بیمارستان‌ها و بخش مراقبت‌های ویژه تکمیل شده و ممکن است بیماری بخاطر کمبود امکانات جان خود را از دست بدهد. پس تا فرصت باقیست و به مرحله بحران و بروز فاجعه نرسیده ایم با استفاده از ماسک و شرکت نکردن در دورهمی‌های خانوادگی و مجالس، به سلامتی خود و عزیزانمان کمک کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار