مهرداد هوشمند گفت: طلاق از غم انگیزترین پدیده‌های اجتماعی و انسانی است و آثار شومی بر جنبه‌های مختلف جامعه و خانواده‌ها دارد و تعادل انسان‌ها و خانواده‌ها را برهم می‌زند، میزان آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد، تأثیرات زیان باری از نظر جسمی، روحی و اجتماعی بر فرزندان دارد، آموزش و تربیت آن‌ها را دچار مشکل می‌کند و نگرانی‌ها و استرس‌ها را در بین اعضای خانواده تشدید می‌کند بنابراین باید برای کاهش آن برنامه ریزی‌های جدی و اصولی انجام گیرد.
کد خبر: ۸۶۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳ 01 July 2020
یک پژوهشگر اجتماعی گفت: بررسی آمار طلاق در سال‌های گذشته بیانگر آن است که وضعیت طلاق به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم متأسفانه شرایط مطلوبی نداشته که این روند افزایشی می‌تواند تهدیدی برای سلامت نظام اجتماعی و نهاد خانواده باشد که باید برنامه‌های پیشگیری و کاهش آن چاره اندیشی شود.

به گزارش ایسنا، هوشمند اظهار کرد: واقعیت این است که افزایش آمار طلاق در جامعه می‌تواند مشکلات و پیامد‌های نامطلوب و ناگواری برای جامعه و خانواده‌ها ایجاد و زمینه را برای بروز و افزایش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی در جامعه فراهم کرده و دوام و قوام نهاد تربیتی خانواده را تهدید کند؛ در این راستا ضرورت دارد برنامه‌های آموزشی و فرهنگی پیشگیری و کاهش این پدیده منفور در اولویت و دستور کار سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف اجتماعی و مرتبط قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طلاق با بسیاری از آسیب‌های اجتماعی رابطه دارد، یعنی بخش عمده‌ای از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی بین جامعه و خانواده با طلاق و ازهم گسیختگی خانوادگی مرتبط است، ادامه داد: واقعیت این است که طلاق به کلیت جامعه برمی‌گردد و همه ابعاد و اضلاع جامعه را دربرمی گیرد و می‌تواند منشأ بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی شود، بنابراین یک موضوع و معضل جدی است و باید برای آن برنامه ریزی کرد و راهکار عملی و اجرایی مطرح کرد، لذا برنامه ریزان و نهاد‌ها و سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی و خانواده‌ها نمی‌توانند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند.

این مدرس آموزش خانواده تصریح کرد: طلاق عوارض و پیامد‌های نامطلوبی برای جامعه و خانواده‌ها دارد و نمی‌توان به این عوارض بی اعتنا و بی تفاوت بود. جامعه سالم و پویا با خانواده‌های سالم معنا پیدا می‌کند و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند ادعای سلامت کند، در صورتی که خانواده‌های ناسالم و از هم گسیخته داشته باشد. طلاق پیامد‌های زیان باری بر تربیت و آموزش فرزندان دارد و تربیت آن‌ها را با مشکل و چالش مواجه خواهد کرد.

هوشمند در ادامه گفت: طلاق از غم انگیزترین پدیده‌های اجتماعی و انسانی است و آثار شومی بر جنبه‌های مختلف جامعه و خانواده‌ها دارد و تعادل انسان‌ها و خانواده‌ها را برهم می‌زند، میزان آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد، تأثیرات زیان باری از نظر جسمی، روحی و اجتماعی بر فرزندان دارد، آموزش و تربیت آن‌ها را دچار مشکل می‌کند و نگرانی‌ها و استرس‌ها را در بین اعضای خانواده تشدید می‌کند بنابراین باید برای کاهش آن برنامه ریزی‌های جدی و اصولی انجام گیرد.

وی بیان کرد: متأسفانه در این سال‌ها شاهد حضور زوج‌های جوانی هستیم که در ابتدای ازدواج خود در راهرو‌های دادگاه‌ها می‌خواهند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند که این افزایش طلاق‌های توافقی در جامعه یک هشدار جدی برای قوام خانواده و سست شدن بنیان‌های روابط خانوادگی است و شاخص خوبی برای سلامت جامعه و خانواده نیست و ضرورت دارد عوامل افزایش و ایجادکننده این شرایط از دیدگاه کارشناسان و صاحب نظران اجتماعی، روانشناسی و حقوقی از جنبه‌های مختلف مورد مطالعه و ارزیابی علمی و تخصصی قرار گیرد و برای آن راه حل‌های اساسی و کاربردی مطرح شود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار