با برخی مواجه شدم با فرزندان خود بدون ماسک در حال پرسه زدن بودند و زمانی که علت عدم استفاده از ماسک را پرسیدم با پاسخی این چنین مواجه شدم، بچه‌ها گوش نمی‌دهند و وقتی ماسک را با اجبار می‌زنند هزار بار دست به سمت دهان برده و ماسک را بالا و پایین می‌کنند که خطر آن از نزدنش بالاتر است، در نهایت وقتی بچه‌ها ماسک نمی‌زنند چه فایده دارد من بزنم؟
کد خبر: ۸۶۹۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹ 01 July 2020
در پی آغاز پویش «من ماسک می‌زنم» گذری در همدان دل‌ها را به لرزه می‌اندازد. از آرامگاه بوعلی که به سمت میدان می‌روم، مردمی را می‌بینم که هنوز وخامت موضوع را درک نکرده اند البته شاید حق دارند از ابتدای شیوع کروناویروس هیچ قانون سفت و سختی برایشان نبوده که از جانشان حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، دوست داشتم مقابل تک تک همه مردم بایستم و خواهش کنم که عروسی، مهمانی و بیرون آمدن‌های غیرضرور را کنار بگذارند و برای حضور چند دقیقه‌ای در خیابان از ماسک استفاده کنند. یک آن خود را مقابلشان دیدم و همین کار را کردم و از آن‌ها سوال کردم که چرا از ماسک استفاده نمی‌کنند، اما هر یک علتی داشتند.

عده‌ای می‌گفتند مهم نیست و از زندگی خسته شده اند، اما به آن‌ها گفتم به این فکر کنند پدر، مادر، خواهر، برادر و یا همسر و فرزندشان بخواهند آن‌ها زنده بمانند.

با برخی مواجه شدم با فرزندان خود بدون ماسک در حال پرسه زدن بودند و زمانی که علت عدم استفاده از ماسک را پرسیدم با پاسخی این چنین مواجه شدم، بچه‌ها گوش نمی‌دهند و وقتی ماسک را با اجبار می‌زنند هزار بار دست به سمت دهان برده و ماسک را بالا و پایین می‌کنند که خطر آن از نزدنش بالاتر است، در نهایت وقتی بچه‌ها ماسک نمی‌زنند چه فایده دارد من بزنم؟

خواهر من شما وقتی کودک خود را نمی‌توانی کنترل کنی بیرون آوردن کودکان از تمام توضیحاتت خطرناک‌تر است، پس به عنوان وظیفه مادرانه و سلامت خودت به عنوان مادر در خانه بمان و سنگربان سلامتی خانواده خود باش.

عده‌ای دیگر در محل کار از ماسک زدن به بهانه گرمای هوا، بوی دهان و گوش درد کلافه بودند و درو اقع ترجیح می‌دادند که ماسک نزنند.

چند لحظه با خود حساب کتاب کنید و ببینید تحمل سختی چند ساعته در روز بهتر است و یا درگیر شدن یکی از اعضای خانواده با این ویروس که شما برای آن‌ها برده و ممکن است به قیمت جان آن‌ها تمام شود؟ و آن زمان قطعاً تصمیم بهتری خواهید گرفت.

خانمی از مقابل می‌آمد، بدون ماسک. جلو رفتم و علت را جویا شدم که با خنده گفت: آرایشم زیر ماسک پاک می‌شود، خانم خدا بزرگه و خودش از ما محافظت می‌کند، قوی باش و نترس که ترس راه ورود این ویروس به بدن شما خواهد بود.

باید به این خانم گفت: نزدن ماسک نشانه قدرت نیست، کسی که در این ایام بی تفاوت است و دیگران را به بی توجهی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کند برای ادامه همراهی با شما خطرناک است چراکه بسیاری از مسائل ابتدایی زندگی را درک نکرده است.

علت‌های غیرقابل توجیه مانند یادم رفت، ماسک گران است، در کیف دارم، در جیبم است، قصد استفاده از آن را دارم، یک لحظه آمدم از خانه سریع برمی گردم و من فاصله را رعایت می‌کنم و احتیاج به ماسک نیست هم سوهانی بود بر روحم که درکش کمی سخت بود.

در کشوری که هم ماسک هست و هم شیوه‌های ابداع شده برای استفاده از آن، دیگر دلیلی بر عدم استفاده از ماسک نمی‌بینم.

نکته بسیار مهم در این میان نگاه مردم به سلامت خودشان است، اینکه ماسک بزنیم، فاصله را رعایت کنیم و مهمانی نگیریم فقط به میزان اهمیت ما به سلامتیمان ربط داشته و باید هر مسئله‌ای را از خودمان شروع کنیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: بیش از چهار ماه از اعلام رسمی شیوع کروناویروس در کشور می‌گذرود و روز‌های سختی برای مردم، کادر درمان و خانواده‌های آن‌ها بوده و قطعاً فشار‌های روحی و جسمی بسیاری برای همه داشته است.

دکتر ایرج خدادادی تصریح کرد: برای بحران و تشدید بیماری راه‌های زیادی وجود دارد، اما در حال حاضر استفاده از ماسک و رعایت فاصله از این بیماری جلوگیری می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر ماسک با تنوع نوع و قیمت در بازار موجود بوده و علتی برای نخریدن و استفاده نکردن وجود ندارد چراکه خانواده‌ها روزانه چند برابر این مبالغ را هزینه امور دیگر می‌کنند.

خدادای از مردم خواست از ماسک استفاده کره تا از خود و عزیزانشان محافظت کنند و تأکید کرد: عمر استفاده از ماسک هشت ساعت و در برخی موارد تا زمان خیس شدن ماسک است، اما برخی ماسک‌های قابل شست‌وشو زمان استفاده بیشتری دارد.

امروز صبح همسایه را دیدم که با چشمانی‌تر از کنار دیوار حیاط داشت عبور می‌کرد، از دور حال همسرش را پرسیدم و با بغض شکسته شده در گلو گفت: فرزندانم آمده اند برای خداحافظی.

با لحنی متأثر پرسیدم یعنی دارویی چیزی برای درمانش نیست؟ سر بالا انداخت و گفت: پزشکان همه چیز را امتحان کرده اند، ریه هایش کاملاً گرفتار شده و دکتر از ما خواسته با او خداحافظی کنیم.

حال دلگیریم از شمایی که ماسک در مرامتان نیست، غیرضروری بیرون می‌روید و فاصله را رعایت نمی‌کنید. این کار‌ها نهایت بی مرامی و بی انصافی در حق خودتان و دیگران است. بیایید با این افکار و اندیشه‌ها خداحافظی کنیم:

* کرونا یک سرماخوردگی ساده است.
* کرونا افراد جوان را درگیر نمی‌کند.
* کرونا برای دیگران است و برای ما اتفاق نمی‌افتد.
* کرونا با بچه‌ها مشکل ندارد.
* کرونا چیست؟ ما در اطرافیانمان کسی نگرفته است؛ و به این بیندیشیم که سلامتی همه در خطر است...
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار