دکتر ارتین کمالی گفت: در دو ماهه سال گذشته ۷۳۵ زن، ۱۸۳۹ مرد و در مجموع ۲۵۷۴ نفر و امسال ۴۸۵ زن، ۲۱۳۳ مرد و در مجموع ۲۶۱۸ نفر به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که افزایش ۱.۷ درصدی داشته است.
کد خبر: ۸۶۹۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲ 30 June 2020
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان اعلام کرد: امسال ۴۸۵ زن، ۲۱۳۳ مرد و در مجموع ۲۶۱۸ نفر پس از صدمات ناشی از نزاع به پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند.

به گزارش ایسنا، دکتر کمالی به میزان مراجعات مردم به پزشکی قانونی پس از صدمات ناشی از نزاع زد و اظهار کرد: سال ۹۷، ۴۲۲۲ زن، ۱۰ هزار و ۷۳۵ مرد و در مجموع ۱۴ هزار و ۹۵۷ نفر و سال گذشته ۴۲۰۴ زن، ۱۰ هزار و ۳۰۵ مرد در مجموع ۱۴ هزار و ۵۰۹ نفر به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که کاهش ۲.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در دو ماهه سال گذشته ۷۳۵ زن، ۱۸۳۹ مرد و در مجموع ۲۵۷۴ نفر و امسال ۴۸۵ زن، ۲۱۳۳ مرد و در مجموع ۲۶۱۸ نفر به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که افزایش ۱.۷ درصدی داشته است.

وی در ادامه گفت: در بسیاری موارد مشاهده می‌شود افراد آسیب دیده در نزاع و یا تصادفات جرحی با همان ظاهر خون آلود و پیش از مراجعه به مراکز درمانی، برای تعیین خسارت به پزشکی قانونی مراجعه و تصور می‌کنند با چنین وضعیت ظاهری خسارات بیشتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان ادامه داد: مراجعه به پزشکی قانونی پیش از دریافت خدمات اولیه درمانی هیچ تأثیری در تعیین خسارت ندارد و آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی قرار می‌گیرد، نوع جراحت است.

وی تصریح کرد: ظاهر خون آلود تأثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد و آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی در زمینه جراحات است، نوع جراحت و عمق آن است بنابراین معاینه دقیق‌تر ضایعات نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناسان پزشکی قانونی است و دیگر چیزی به نام طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی‌شود و این هم یکی دیگر از باور‌های نادرست به یادگار مانده از گذشته است.

کمالی با بیان اینکه برای صدور نظریه کارشناسی درباره صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشکی قانونی ارائه معرفی نامه از مراجع قضایی و یا کلانتری الزامی است، توصیه کرد: در مواردی برای بررسی دقیق‌تر جراحات و یا عوارض صدمات نیاز به اخذ مشاوره و یا تصویربرداری و یا سایر اقدامات پاراکلینیک است و این امر برای حفظ حقوق مراجعان و اظهارنظر دقیق درباره صدمات است بنابراین صبر و شکیبایی بیشتر مراجعان را می‌طلبد.

وی ادامه داد: در صورت وجود جراحات و صدمات عمده و تهدیدکننده، فرد می‌تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشکی قانونی مراجعه کنند و سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی از مرجع درمان کننده اخذ خواهد شد تا حقی از فردی ضایع نشود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان بیان کرد: صدمات ایجاد شده در نزاع شامل آثار ضرب و جرح یا مشمول دیه است یا اَرش؛ دیه مقدار مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده است. اَرش نیز دیه غیرمقدر است و میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت مُجنی علیه و میزان خسارت وارده با درنظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می‌کند.

وی افزود: بنابراین در مواردی که برای صدمه وارده، دیه مقدر وجود نداشته باشد کارشناس پزشکی قانونی بر اساس نوع جراحت و کیفیت آن و تأثیر بر سلامت مُجنی علیه و ایجاد یا عدم ایجاد نقص عضوی و تأثیر در کارآیی عضو یا اندام اقدام به تعیین اَرش می‌کنند که میزان اَرش نسبت به دیه کامل انسان تعیین می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار