کسانی که از قبل ازدواج کرده‌اند باید لوازم خانگی مورد استفاده در منزل خود را به خوبی مراقبت کنند چراکه در صورت خراب شدن باید قید عوض کردن آن را بزنند هرچند که این روز‌ها شاهد شلوغی بسیار زیاد تعمیرگاه‌های لوازم خانگی در همدان نیز هستیم.
کد خبر: ۸۶۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰ 30 June 2020
قیمت لوازم خانگی در همدان نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و با افزایش بیش از ۶۰ درصدی نرخ‌ها در برخی کالا‌ها روبرو هستیم که ضرورت نظارت بیشتر بر بازار را گوشزد می‌کند.

به گزارش مهر، گرانی‌ها یکی پس از دیگری جای خود را عوض می‌کنند از مسکن، خودرو، گوشت، مرغ و مایحتاج زندگی مردم تا به امروز که این گرانی‌ها به لوازم خانگی رسیده و با کمبود شدید و گرانی آن در همدان مواجه هستیم.

شمردن صفر‌های چک‌های پرداختی برای خرید لوازم خانگی برای خریداران سرگیجه آور شده و از یخچال ساده ۳۷ میلیون تومانی، ماشین لباسشویی ۲۰ میلیون تومانی تا جاروبرقی ۷ میلیون تومانی نفس اقتصاد هر خانواده‌ای که این روز‌ها جوان دم بخت در خانه دارد را بریده است.

این روز‌ها شاهد شلوغی بسیار زیاد تعمیرگاه‌های لوازم خانگی در همدان نیز هستیم

کسانی که از قبل ازدواج کرده‌اند باید لوازم خانگی مورد استفاده در منزل خود را به خوبی مراقبت کنند چراکه در صورت خراب شدن باید قید عوض کردن آن را بزنند هرچند که این روز‌ها شاهد شلوغی بسیار زیاد تعمیرگاه‌های لوازم خانگی در همدان نیز هستیم.

وضعیت کسانی که قصد تشکیل زندگی مشترک دارند که داستانی بس مفصل دارد چراکه حتی با این قیمت‌های عجیب در تهیه ملزومات اولیه زندگی خود مانده‌اند؛ مغازه‌دار‌ها می‌گویند زوج‌های جوان و خانواده‌های آنان با دیدن قیمت‌ها در تهیه لوازم خانگی دچار مشکل هستند کمااینکه مغازه داران هم توان خرید لوازم خانگی آن چنانی و خارجی برای عرضه را ندارد و مصرف کننده نیز توان خرید کالا‌های خارجی را در خود نمی‌بیند.

دقیق که می‌شویم وجود سودجویانی در این بازار نیز دور از ذهن نیست به طوری که لوازم خانگی را احتکار کرده‌اند و همین امر سبب گرانی باور نکردنی این لوازم شده است.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به شدت با کاهش تعداد مشتری مواجه هستیم، اظهار کرد: علت اصلی گرانی‌ها فروشندگان لوازم خانگی نیستند، چون اگر بنده جنس ارزان بیاورم و در مغازه موجودی داشته باشم به طور قطع فروش بیشتر و سود بیشتری خواهم کرد و در نتیجه سود بنده در فروش محصول و ارزانی کالا است.

محمد زمانی افزود: وقتی یک یخچال فریزر دوقلو تا ۳۷ میلیون تومان فروخته می‌شود به طور قطع کمتر خریداری توان خرید این محصول را از بنده دارد و شاید من باید چند سال این محصول را در مغازه‌ام نگاه دارم که شاید یک خانواده پیدا شود که بتواند این یخچال را از بنده خریداری کند.

وی با بیان اینکه نوسان قیمت لوازم خانگی به شدت در چند ماه گذشته محسوس بوده است، گفت: مردمی که واقعاً نیاز دارند و باید لوازم خانگی تهیه کنند در حال حاضر نسبت به خرید دست نگه داشته‌اند که شاید اگر کالا را نخرند ارزان‌تر شود و همین موضوع یک رکورد و بی ثباتی در بازار ایجاد کرده و فروشندگانی که اجاره‌های چندین میلیونی در همدان پرداخت می‌کنند نیز در بازار کسب و کار دچار مشکل شده‌اند.

در حال حاضر یخچال، ماشین لباس‌شویی و هر محصول لوازم خانگی که ما خریداری کرده‌ایم اگر بفروشیم نه تنها سودی نمی‌کنیم بلکه باید چندین برابر هم پول از جیب خود روی آن بگذاریم تا محصول را جایگزین کنیم
این فروشنده لوازم خانگی با بیان اینکه فروشندگان توان جایگزین کردن محصولات خود را نیز ندارند، بیان کرد: در حال حاضر یخچال، ماشین لباس‌شویی و هر محصول لوازم خانگی که ما خریداری کرده‌ایم اگر بفروشیم نه تنها سودی نمی‌کنیم بلکه باید چندین برابر هم پول از جیب خود روی آن بگذاریم تا محصول را جایگزین کنیم.

زمانی عنوان کرد: دلال‌ها و تولیدکنندگان دلایل اصلی این گرانی هستند و درگذشته هم ما با مشکلات تحریم مواجه بودیم، اما از این چنین تلاطمی خبری نبود.

وی با بیان اینکه محصولات خارجی اگر گران شده‌اند حرفی نیست، اما شاهد هستیم محصولات لوازم خانگی که در کشورمان تولید می‌شود نیز در عرض چند ماه ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند، گفت: قیمت یخچال ایرانی ۴ میلیون تومانی به ۷ میلیون تومان رسیده است.

وی بیان کرد: امروز به ناچار مردم مجبور به خرید کالای ایرانی شده‌اند و دلیل آن هم کیفیت کالای ایرانی نیست بلکه دیگر جنس خارجی در بازار نیست و دوم اینکه ارزان‌تر بودن اجناس ایرانی دلیل این استقبال مردم است.

این فروشنده لوازم خانگی عنوان کرد: باید نظارت دقیق و شدیدی بر تولیدکنندگان ایرانی لوازم خانگی و قطعات وجود داشته باشد.

زوج جوان همدانی نیز که به تازگی قصد تشکیل خانواده را دارند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عدم توان مالی خود در خرید کالا‌های موردنیاز زندگی اظهار داشتند: امروز تشکیل زندگی برای جوان ایرانی بسیار سخت شده و کمتر کسی از پس هزینه‌های زندگی بر می‌آید در همدان حتی اجاره یک آپارتمان کوچک ۵۰ متری هم به آرزو تبدیل شده و باید برای اجاره این آپارتمان حداقل بالای ۵۰ میلیون تومان پیش و اجاره میلیونی داد.

این زوج جوان عنوان کردند: تهیه لوازم خانگی هم حالا به آرزوی دست نیافتنی برای ما تبدیل شده و امیدوار بودیم رفته رفته کمی قیمت‌ها متعادل شود، اما باز هم خبری از تعادل قیمت‌ها نیست و روز بروز قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

این زوج با بیان اینکه به فکر خرید لوازم استوک برای خانه هستیم، بیان کرد: واقعاً توان خرید با قیمت‌های سرسام‌آور لوازم خانگی را نداریم و به دنبال این هستیم لوازم خانگی استوک را برای شروع زندگی انتخاب کنیم.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز با بیان اینکه ۳ جوان مجرد در خانه دارم که زمان تشکیل خانواده برای آن‌ها رسیده است، اما با وضعیت موجود نمی‌توان قدمی در این زمینه برایشان برداشت، گفت: من یک بازنشسته هستم و حتی حقوق دریافتی بنده کفاف چرخاندن زندگی ما را نمی‌دهد.

احمد انتظاری با بیان اینکه بیکاری دو نفر از جوانانم نیز فشاری مضاعف به لحاظ روحی و روانی ایجاد کرده است، گفت: با شرایط موجود و گرانی‌های سرسام آور زندگی بر مردم سخت شده است.

وی که در حال تماشای ویترین یک فروشگاه لوازم خانگی بود ادامه داد: قیمت‌ها را که میبینم باورم نمی‌شود باید برای خرید یک یخچال معمولی این همه هزینه کنیم.

یکی از کارشناسان بازار نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مدیریتی در بازار لوازم خانگی وجود ندارد، اظهار کرد: همه چیز را نمی‌شود گردن گرانی دلار و تحریم‌ها انداخت کالای خارجی وقتی کم‌یاب می‌شود به طبع آن در بازار گران شده و گرانی دلار هم بر روی قیمت آن تأثیر بیشتری می‌گذارد، اما دلیل این را نمی‌فهمم که کالایی که در تهران و اصفهان تولید می‌شود چرا باید در عرض چند ماه ۸۰ درصد گران شود.

کامران صالحی افزود: گرانی کالا‌های ایرانی نشان دهنده عدم نظارت و بی کفایتی مسئولان است چراکه یا تولید کنندگان حاضر به عرضه در بازار نیستند و یا در انبارهایشان کالا‌ها را احتکار می‌کنند و یک مثال آن هم در بازار خودرو که کارخانه خودرو را ۷۰ میلیون قیمت‌گذاری می‌کند، اما در بازار ۱۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه مردم هم دیگر امیدی به ارزانی و تدبیر مسئولان ندارند، بیان کرد: به همین دلیل هر اندازه هم یک کالا گران شود باز هم مردم این کالا را از ترس اینکه باز هم گران‌تر شود خریداری می‌کنند و مسئولان نیز از این داستان سوءاستفاده کرده و به دنبال تغییر شرایط نیستند.

این کارشناس حوزه بازار عنوان کرد: امروز مافیا، دلالان و کاسبان تحریم تمام مایحتاج مردم را قیمت‌گذاری می‌کنند و عملاً دولت از این چرخه خارج شده است.

صالحی با بیان اینکه پدری که باید برای دو دختر خود جهیزیه تهیه کند چه گناهی کرده است که باید فشار مضاعف گرانی‌ها را متحمل شود، گفت: امروز تولید کننده نیز تنها به فکر منافع شخصی و سود خود است و بر اساس قیمت تمام شده برای کالای خود قیمت گذاری نمی‌کند بلکه به شرایط بازار و قیمت مشابه کالای خارجی نگاه می‌کند.

تهیه جهیزیه برای یک نوعروس حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد

وی با بیان اینکه با یک حساب سرانگشتی تهیه جهیزیه برای یک نوعروس آن هم با لوازم ضروری زندگی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، افزود: در شرایط موجود تنها ضرر کننده اصلی مردم هستند که باید این سو مدیریت مسئولان را تحمل کنند.

با این تفاسیر آنچه مسلم است گرانی‌ها کمر مردم را خم کرده و هر روز نیز بیشتر و بیشتر می‌شود حال آنکه مسئولانی که عهده دار تنظیم بازار هستند باید چاره‌ای برای این وضعیت بیندیشند تا بیش از این نارضایتی مردم رقم نخورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار