کسب و کار‌های زیادی در این بین متضرر شدند که یکی از آنها، فعالیت‌های هنری گروهی بودند. محل درآمد و گذران زندگی بسیاری از هنرمندان، از فعالیت‌های هنری آن‌ها است و وقتی این فعالیت‌ها تعطیل شدند، این دسته از هنرمندان هم محل درآمدی نداشتند و زندگی‌شان به سختی می‌گذشت.
کد خبر: ۸۶۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 30 June 2020
با وجود اینکه از دوماه پیش بسیاری از کسب و کار‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اما مجتمع‌های فرهنگی تنها چند روز است که بازگشایی شده و فعالیت‌های هنری گروهی هنوز به وضعیت با ثبات و مناسبی نرسیده‌اند.

به گزارش تسنیم، اوایل اسفند سال گذشته بود که مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا، بسیاری از فعالیت‌ها و مناسبات و برنامه‌های ما را تحت تأثیر قرار داد. برنامه‌های گروهی تعطیل شدند و رفت و آمد‌ها به حداقل رسید.

برای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، کلاس‌های آموزشی و فعالیت‌های هنری گروهی هم تعطیل شدند و یا به عرصه مجازی رفتند و از آن طریق فعالیت خود را ادامه دادند.

کسب و کار‌های زیادی در این بین متضرر شدند که یکی از آنها، فعالیت‌های هنری گروهی بودند. محل درآمد و گذران زندگی بسیاری از هنرمندان، از فعالیت‌های هنری آن‌ها است و وقتی این فعالیت‌ها تعطیل شدند، این دسته از هنرمندان هم محل درآمدی نداشتند و زندگی‌شان به سختی می‌گذشت.

اکنون نیز با وجود اینکه از دوماه پیش بسیاری از کسب و کار‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اما مجتمع‌های فرهنگی تنها چند روز است که بازگشایی شده‌اند و فعالیت‌های هنری گروهی هنوز به وضعیت با ثبات و مناسبی نرسیده‌اند.

در این شرایط، انتظار می‌رود نهاد‌های متولی و حامی هنرمندان، این آسیب‌ها را تا حدودی جبران کنند تا هنرمندان بتوانند با فراغ بال، زندگی و فعالیت‌های هنری خود را ادامه دهند؛ اما از صحبت‌های هنرمندان، فهمیده می‌شود که در این شرایط، مسئولین حمایتی از هنرمندان نداشته‌اند و تاکنون به فکر جبران خسارت آن‌ها نبوده‌اند.

کیانوش بهروزپور درباره وضعیت تئاتر همدان در این روز‌های کرونایی اظهار داشت: به طور کلی در همدان، تئاتر وضعیت مناسبی ندارد و از طرف مرکز هنر‌های نمایشی مورد کم لطفی قرار دارد و کرونا هم این وضعیت را تشدید کرده است. به خصوص در استان‌ها این مشکل وجود دارد و رسیدگی و حمایت‌ها کم است و این سبب می‌شود دوستان نتوانند تولیدات داشته باشند، چون تولیدکار نیاز به حمایت دارد و از مرکز هنر‌های نمایشی و اداره کل هنر‌های نمایشی انتظار حمایت بیشتری می‌رود.

رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان همدان عنوان کرد: با توجه به اینکه درحال حاضر، مردم بیشتر برای امور ضروری در محافل عمومی حضور پیدا می‌کنند، ممکن است تمایلی برای دیدن تئائر نداشته باشند که باز هم تئاتر ضرر می‌کند و با این اوضاع، احتمالا جشنواره‌ها تعطیل خواهند شد؛ چون برگزاری جشنواره‌ها همراه با حضور افرادی از نقاط مختلف کشور و خارج کشور و حضور تماشاگران است و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن نیست.

بهروزپور گفت: انتظار می‌رود با وجود اوضاع کنونی و با در نظر گرفتن این موضوع که همواره هنرمندان تئاتر با کمترین دستمزد و خواسته، فعالیت کرده‌اند، اگر قرار است جشنواره‌ای برگزار نشود، بودجه آن را برای کمک به هنرمندان و پشتیبانی و حمایت از آن‌ها در نظر بگیرند تا بتوانند باز هم در آینده مثمرثمر باشند.

وی با بیان اینکه فعلا چنین حمایتی از هنرمندان نشده است، عنوان کرد: حتی قولی هم که برای استفاده هنرمندانی که بیمه هنرمندان دارند، از بیمه هنرمندان، در این سه ماه تعطیلی داده بودند، که حداقل سه ماه از بیمه آن‌ها را دولت پرداخت کند، تاکنون عملی نشده است.

بهروزپور درباره برگزاری جشنواره‌های تئاتر گفت: زمان جشنواره تئاتر مشخص شده بود، اما طبق اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد، احتمالا جشنواره تئاتر کودک همدان و جشنواره خیابانی مریوان، برگزار نمی‌شوند.

وی بیان کرد: خواهشی که از مسئولین مربوطه دارم این است که در این شرایط، حداقل به هنرمندانی که تنها منبع درآمد آن‌ها تئاتر است، کمک کنند، چون برای بسیاری از هنرمندان تئاتر، این هنر تنها محل درآمد آنهاست و از طریق آن، امرارمعاش می‌کنند.

بهروزپور درباره وضعیت هنر‌های نمایشی در ماه‌های آینده اظهار داشت: فکر می‌کنم کسی نمی‌تواند دراین‌باره چشم‌اندازی داشته باشد همانطور که درباره بسیاری مسائل نمی‌توان در این شرایط نظر داد و بستگی به میزان شیوع این بیماری دارد که اگر وضعیت مناسبی نداشته باشیم، باز هم اوضاع تئاتر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مردم همدان تئاتر را دوست دارند؛ اما مسئولین کم‌لطفی می‌کنند

یک کارگردان تئاتر درباره وضعیت هنر‌های نمایشی در همدان بیان کرد: شهر همدان از لحاظ هنری، جایگاه مناسبی در کشور دارد و ده‌ها گروه نمایشی، موسیقی و گروه‌های مختلف هنری در همدان فعالیت دارند و مردم همدان هم از این فعالیت‌ها استقبال می‌کنند.

احمد بیگلریان دراین باره افزود: تئاتر در همدان به شکل حرفه‌ای آن و با فروش بلیط، اجرا می‌شود و در طول سال، گرو‌ه‌های نمایشی، نمایش‌های متعددی اجرا می‌کنند و بخش عمده فروش فعالیت‌های گروه‌های نمایشی در همدان، از تئاتر کودک و نوجوان است؛ چون همدان میزبان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است و مردم و کودکان و نوجوانان استان همدان، با تئاتر کودک آشنایی خوبی دارند و این علاقمندی را با دیدن آثار نمایشی مربوط به خود، نشان می‌دهند.

وی در حالی که جایگاه تئاتر را در همدان مطلوب ارزیابی می‌کرد، تصریح کرد: با این حال تئاتر از نظر ساختاری و امکانات، وضعیت مناسبی ندارد و برای مثال، همان سالن‌ها و پلاتو‌های قدیمی برای تمرین استفاده می‌شود و بخشی از سالن‌های تئاتر همدان نیاز‌مند بازسازی است و وسایل آن‌ها باید تعویض شوند.

این هنرمند درباره حمایت‌ها از هنرمندان عنوان کرد: می‌توانم بگویم حمایت و پشتیبانی از طرف اداره فرهنگ و ارشاد همدان نبوده است مگر در روز‌های برگزاری جشنواره که کمی به سالن‌ها رسیدگی می‌کنند و فعالیتی برای ساخت سالن و ایجاد فضا‌های مناسب و تعمیرات اساسی، نداشته‌اند و از طرف دیگر، گرو‌ه‌های تئاتر، فاقد قرارداد و کمک‌های مالی هستند و مخارج اقتصادی آن‌ها تنها از بلیط فروشی تأمین می‌شود و حمایت و کمکی از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد‌های متولی هنر همدان، وجود ندارد.

وی درباره وضعیت تئاتر و هنر‌های نمایشی در حال حاضر گفت: حدود ۵ ماه است که تحت تأثیر کرونا، سالن‌های سینما و تئاتر وکلاس‌های آموزشی هنری در همه جای دنیا کاملا تعطیل شده است و این اتفاق، تلنگری است برای ما که در برابر چنین حوادثی، چه تدابیری بیندیشیم و رفتار ما چگونه باشد.

بیگلریان افزود: وقتی مراکز و فعالیت‌های هنری پنج ماه تعطیل باشند، قطعا بخشی از درآمد هنرمندان و به دنبال آن زندگی آنان، تحت تأثیر این تعطیلی‌ها قرار می‌گیرد و به همین دلیل، اهالی هنر خیلی متضرر شده‌اند و این ضرر‌ها در جایی دیده نشده است و حتی در بین این حوادث متوجه شدیم که اصلا از نظر وزارت کار، بازیگری شغل محسوب نمی‌شود و شغلی تحت عنوان بازیگری، کارگردانی و کار هنری در این وزارتخانه تعریف نشده است که شامل حمایت باشد و ضرر و زیان‌های این بی‌مهری و بی‌توجهی‌ها، متوجه اهالی هنر است.

این هنرمند تئاتر درباره حمایت از هنرمندان هنر‌های نمایشی همدان با وجود تعطیلی این هنرها، بیان کرد: حمایتی از هنرمندان نشده است و اصلا ارتباطی بین هنرمندان و مسئولین وجود ندارد و بسیاری از هنرمندانی که از راه هنر، زندگی را می‌گذراندند، روز‌های سختی را می‌گذرانند و کسی سراغی از آن‌ها نمی‌گیرد.

وی درباره فعالیت‌های خود در این روز‌ها عنوان کرد: قبل از اینکه کرونا فعالیت‌های هنری گروهی را تعطیل کند، برای اجرای نمایش آیینی سنتی در بهمن و اسفند سال گذشته و در سطح شهر آماده شده بودیم که دیگر نتوانستیم اجرا داشته باشیم و اکنون بیشتر، فعالیت‌های فردی مثل نمایشنامه و فیلم‌نامه نویسی انجام می‌دهم.

در حال ارزیابی خسارات و برآورد منابع مالی هستیم

سید محمدرضا جوادی سرپرست معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار داشت: از اول تیرماه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی، مجتمع‌های هنری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و برنامه‌هایی برای حمایت از هنرمندان در این اوضاع وجود دارد که از جمله آن‌ها بیمه‌ای است که قرار است دولت محترم آن را بپردازد.

وی درباره حمایت اداره فرهنگ و ارشاد همدان از هنرمندان هنر‌های نمایشی در شرایط تعطیلی این هنر‌ها گفت: برآورد‌ها و پیش‌بینی‎هایی انجام شده و در حال ارزیابی منابع اعتباری در این رابطه هستیم که آیا می‌توانیم منابعی به این کار اختصاص دهیم یانه.

جوادی افزود: البته همه هنرمندان در این بین متضرر نشده‌اند و برای مثال یک گروه هنری ممکن است در طول سال ده اجرا داشته باشد و با توجه به اینکه هرسال در بازه زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین، تئاتر تعطیل است، در واقع هنرمندان تئاتر، حدود دوماه امکان اجرای نمایش را به خاطر محدودیت‌های ناشی از کرونا نداشته‌اند، که اطلاعات آن‌ها جمع‌آوری شده و در حال بررسی منابع اعتباری برای این موارد هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار