ابراهیم جمالی با اشاره به اینکه در حوزه خرید و فروش مسکن باید کمیته قیمت گذاری تشکیل داده شود، یادآور شد: باید قیمت ملک توسط کارشناسان به صورت مکتوب به مشاورین املاک داده شود تا در بنگاه فایل شود که با این اقدام می‌توان بازار مسکن را کنترل کرد.
کد خبر: ۸۶۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵ 23 June 2020
رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با بیان اینکه مالکان حاضر به افزایش ۲۵ درصدی به اجاره بها نیستند، گفت: ۸۰ درصد از مالکان با بخشنامه افزایش ۲۵ درصدی قراردادهای رهن و اجاره موافق نیستند.

به گزارش ایسنا، جمالی با اشاره به ورود مسئولان استان برای کنترل قیمت مسکن در همدان، اظهار کرد: بخشنامه‌ای که از سوی دادستان همدان مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی قراردهای رهن و اجاره به مشاورین املاک ابلاغ شده، از سوی مالکان پذیرفته نشده است.

وی با تأکید بر اینکه مالکان زیربار افزایش ۲۵ درصدی اجاره و رهن بها نمی روند، تصریح کرد: وقتی از مالکان می‌خواهیم قولنامه سال گذشته را برای محاسبه ۲۵ درصد افزایش در اختیار مشاور املاک قرار دهند از این کار سرباز زده و بنگاه را ترک می‌کنند و به صورت زیردرختی و توافق با مستأجر قولنامه دستی می‌نویسند.

جمالی با اشاره به رکود کسب و کار مشاورین املاک در همدان، افزود: متأسفانه مالکان مبالغ هنگفتی برای رهن و اجاره پیشنهاد می‌دهند و وقتی مشاورین املاک تذکر می‌دهند در جواب به آنها می‌گویند مستأجر راضی است شما چه کاره‌اید؟

وی ادامه داد: مشاورین املاک حتی در صورتی که مستأجر راضی به پرداخت مبالغ بالا باشد مخالفت می‌کنند اما متأسفانه همکاری بین مردم و مشاوران املاک وجود ندارد و به همین علت توافقات دستی و زیردرختی بیشتر شده است و در این بین مشاورین املاک متضرر می‌شوند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان یادآور شد: البته در این بین هستند مالکانی که با همان قیمت سال گذشته قرارداد مستأجران خود را تمدید کردند که این اقدام آنها ستودنی است.

وی با تأکید بر اینکه بخشنامه افزایش ۲۵ درصدی قرارداد اجاره و رهن توسط مقام عالی قضایی استان صادر شده است، گفت: این بخشنامه تأثیر زیادی در کاهش معاملات با قیمت‌های کاذب در بنگاه‌ها داشته به طوریکه معاملات رهن و اجاره متوقف شده است.

جمالی افزود: در حال ابلاغ بخشنامه به ۱۳۰۰ بنگاه موجود در همدان و حومه هستیم اما زمان می‌برد تا همه بنگاه‌ها از این دستور تبعیت کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه خرید و فروش مسکن باید کمیته قیمت گذاری تشکیل داده شود، یادآور شد: باید قیمت ملک توسط کارشناسان به صورت مکتوب به مشاورین املاک داده شود تا در بنگاه فایل شود که با این اقدام می‌توان بازار مسکن را کنترل کرد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان درباره نقش سایت‌های دیوار و شیپور در گرانی مسکن، افزود: متأسفانه این دو سایت عمده‌ترین علت گرانی مسکن در همدان هستند به‌طوریکه همانگونه که درج آگهی در این سایت ها برای هیچ شهروندی ممنوعیت ندارد برای مشاورین املاک هم ممنوعیت نداشته اما به علت اینکه دستوری در زمینه جلوگیری از فعالیت مشاورین املاک در فضای مجازی به دست ما نرسیده است، نمی‌توانیم مخالفت کنیم.

وی با بیان اینکه تخصص مشاورین املاک در حوزه قیمت‌گذاری نیست، ادامه داد: شتابزدگی مردم، گرانی مصالح و دخالت‌های بی رویه مشاورین املاک باعث گرانی مسکن شده است در حالیکه مشاورین املاک حق قیمت گذاری ندارند.

جمالی حضور سوداگران و دلالان در بنگاه‌های معاملات ملکی را از دیگر دلایل افزایش قیمت مسکن در همدان دانست و اظهار کرد: وقتی بازار آشفته می‌شود دلالان زیاد می‌شوند و در همدان نیز سوداگرانی که در مشاورین املاک به صورت سرپایی خرید و فروش می‌کنند، علت گرانی هستند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن در همدان را صنعتی نبودن این استان دانست و تأکید کرد: شهری که صنعتی نداشته باشد هیچ جایی امن‌تر از ملک و زمین برای سرمایه‌گذاری نیست.

وی در پایان با اشاره به اینکه متأسفانه حس انسان دوستی در بین مردم کمرنگ شده است، بیان کرد: مالکان باید خدارا درنظر بگیرند و به ضعیفان کمک کنند و به گرانی‌ها دامن نزنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار