همدان با دارا بودن بیش از ۵۰ پارک و بوستان مردمی بهترین شرایط را برای استفاده شهروندان و مسافران از این فضای سبز شهری فراهم ساخته، اما در کنار این فرصت تفریحی، امروزه به دلیل بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، به مرکز شیوع ویروس کرونا نیز تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۶۵۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 21 June 2020
همدان اگرچه به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های متنوع فضای سبز به عنوان نخستین شهر سبز پایدار در میان کشور‌های اسلامی نامیده شد، اما اکنون پارک‌ها و تفرجگاه‌های این شهر به منبعی برای انتقال ویروس کرونا تبدیل شده‌است.

به گزارش ایرنا، هر اندازه که توسعه فضای سبز شهر همدان خوشایند همگان به ویژه دوستداران محیط زیست است، اما با آغاز فصل گرم سال و نزدیک شدن به تابستان، پارک‌ها و تفرجگاه‌های همدان خاستگاهی برای اقامت مسافران و دورهمی خانواده‌ها شده است.

همدان با دارا بودن بیش از ۵۰ پارک و بوستان مردمی بهترین شرایط را برای استفاده شهروندان و مسافران از این فضای سبز شهری فراهم ساخته، اما در کنار این فرصت تفریحی، امروزه به دلیل بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، به مرکز شیوع ویروس کرونا نیز تبدیل شده است.

در این بین مولفه‌هایی همچون افزایش دمای هوا، تعطیلی مدارس، ورود به فصل گردشگری و عادت نداشتن به خانه نشینی در این فصل باعث گرایش مردم همدان به شب نشینی و هم نشینی در پارک‌های همدان ارزیابی می‌شود.

با این حال چه بسا هم نشینی شهروندان و مسافران تابستانه با کرونا در پارک‌ها و تفرج گاه‌های همدان موجب شود تا وضعیت این مناطق از زردی رو به سرخی گرایش یابد.

سفره‌های شبانه مردم در پارک‌ها بدون رعایت فاصله اجتماعی تا پاسی از شب به رسم ناخوشایند دوره شیوع موج دوم کرونا تبدیل شده است و باوجود هشدار‌های صادره، گوش جامعه هدف شنوا نیست.

البته این هم نشینی فقط مختص شب‌ها نیست بلکه در اغلب ساعات روز، دورهمی در پارک‌ها جزو اوقات فراغت جوانان شده است و توجهی به بهداشت عمومی و فردی در برابر کرونا هم نمی‌شود.

خیلی‌ها به این تصور هستند که کرونا از فضای سبز شهری رخت بسته و پارک‌ها از شیوع این ویروس در امان است.

استفاده کودکان از وسایل بازی بدون هیچ گونه کنترل و رعایت بهداشت فردی، توزیع انواع خوراکی‌ها در فضای پارک ها، تکیه زدن به چمن زار‌ها و نیمکت‌ها و شلوغی سرویس‌های بهداشتی با افزایش شمار مسافران باعث کمک به شیوع کرونا در پارک‌ها شده است.

همچنین باوجود اینکه نصب چادر در اغلب پارک‌های همدان ممنوع شده است، اما مسافران ترجیح می‌دهند بدون چادر اقامت شبانه را در پارک‌ها به ویژه در مناطق مرکزی شهر نظیر آرامگاه باباطاهر داشته باشند.

صبح‌ها به هنگام عبور از محوطه این آرامگاه با صف طولانی مسافرانی مواجه می‌شوید که با چند پتو بر روی زمین شب را به روز سر می‌کنند و حتی آفتاب صبحگاهی نیز مانع از خواب آن‌ها نمی‌شود.

نصب چادر در ورودی محور ملایر به همدان و تهران به همدان برای مسافران نیز با گلایه‌های مردمی مواجه شده است.

با این حال تصمیمی بر اعمال محدودیت در پارک‌ها و تفرجگاه‌های همدان وجود ندارد و تنها اقدام شهرداری در روز‌های اخیر نیز به جمع آوری قلیان به عنوان منشا شیوع کرونا از این مکان‌ها بوده است.

البته معاونت خدمات شهری شهرداری همدان، سم پاشی و ضدعفونی کردن فضای پارک‌ها در ساعات پایان شب را از اقدام‌های همیشگی در دوره شیوع کرونا عنوان می‌کند و با این حال مردم بی توجه به هشدارها، همچنان شب گردی و دورهمی‌های شبانه در این اماکن را محدود و یا قطع نمی‌کنند.

خیلی‌ها هم تصور می‌کنند با پیاده روی و ایستادن چند دقیقه‌ای در پارک‌ها و در کنار هم انتقال ویروس انجام نمی‌شود و اغلب نیز فاقد ماسک و سایر اقلام بهداشتی هستند.

این در حالی است که به گفته سیدسعید شاهرخی استاندار همدان، شهرستان‌های نهاوند و تویسرکان در وضعیت نارنجی و سایر شهر‌ها در وضعیت هشدار شیوع کرونا قرار دارند.

به گفته سیدسعید شاهرخی استاندار همدان، شهرستان‌های نهاوند و تویسرکان در وضعیت نارنجی و سایر شهر‌ها در وضعیت هشدار شیوع کرونا قرار دارند.

در واقع اعلام وضعیت هشدار شیوع کرونا در همدان نیز تغییری در این آمد و رفت‌ها در سطح شهر به ویژه دورهمی‌های شبانه در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها نکرده است و مردم بی تفاوت به این وضعیت نامطلوب، همچنان قید تفریح را نمی‌زنند.

اصرار کودکان به رفتن در پارک‌ها به ویژه استفاده از وسایل بازی با توجه به تعطیلی مدارس نیز وضعیت موجود را نگران کننده‌تر از قبل کرده است.

با این حال شهردار همدان تاکید دارد که مدیریت شهری براساس ابلاغ ستاد مقابله با کرونا اقدام می‌کند و اگر قرار بر تعطیلی پارک‌ها باشد، این ستاد استانی باید به صورت رسمی موضوع را اعلام کند.

به گفته عباس صوفی افزود: با این حال مراحل ضدعفونی و سم پاشی در پارک‌ها به ویژه در مکان‌هایی که مردم بیشتر تردد دارند، همه روزه انجام می‌شود.

منوچهر کرمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان نیز می‌گوید: روند ابتلا به کرونا در این استان افزایشی است و این روز‌ها شاهد بالاترین آمار موارد ابتلا به این ویروس از ابتدای اپیدمی کرونا در همدان هستیم.

در حالیکه رعایت اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در دورهمی ها، شستشوی مکرر دست‌ها و اجتناب از حضور در تجمع‌ها از جمله مراسم عزا و عروسی یک ضرورت اجتماعی است، اما برخی از شهروندان همدان اقدام به برگزاری دورهمی‌های خانوادگی می‌کنند که ضمن تاکید بر امتناع از این کار توصیه می‌شود در صورت ضرورت برگزاری این مهمانی ها، موازین بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی حتی برای اعضای خانواده مورد توجه باشد.

موضوعی که در بازدید میدانی از پارک‌های سطح شهر که به مکان دورهمی‌های شبانه مردم تبدیل شده است، هرگز رعایت نمی‌شود و صرفا در حد حرف و توصیه به یکدیگر باقی می‌ماند.

وضعیت روبه رشد شیوع کرونا در همدان نیز باعث شد تا دکتر رشیدحیدری مقدم رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان خواستار اجباری شدن استفاده از ماسک به ویژه در اجتماعات به منظور پیشگیری از شیوع کرونا شود.

وی فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی را از دیگر مولفه‌ها دانست و افزود: اگر نسبت به توصیه‌های بهداشتی بی توجهی شود به طور حتم تا دو هفته آینده پیک کرونا را تجربه کرده و در بیمارستان‌های استان تخت خالی نخواهیم داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار