روح‌اله نباتی با بیان اینکه سعی می‌کنیم فرصت‌های فضای مجازی را برای مردم به ویژه جوانان تبیین کنیم افزود: به دنبال این هستیم این فضا را بیشتر به جوانان بشناسانیم تا از فرصت‌های خوب فناوری اطلاعات و فضای مجازی بهتر در راستای اشتغال‌زایی، مبارزه با مفاسد، اطلاع‌رسانی، تبیین ارزش‌های انقلاب و اسلام استفاده کنند.
کد خبر: ۸۶۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ 10 June 2020
رئیس گروه رسانه و فضای مجازی مجمع عالی بسیج همدان با بیان اینکه باید در فضای مجازی استقلال خود را حفظ کنیم و اجازه ندهیم کشور‌های دیگر در آن جولان دهند گفت: شبکه ملی اطلاعات مهمترین زیرساخت اقتصاد الکترونیک و دانش‌بنیان است که اشتغالزایی زیادی در بخش فناوری اطلاعات و سایر حوزه‌های مرتبط ایجاد خواهد شد.

به گزارش فارس، نباتی با اشاره به فعالیت کارگروه فضای مجازی و مجمع عالی بسیج رسانه همدان اظهار کرد: در این کارگروه دو موضوع یکی فضای مجازی و مسائل مبتلابه آن و دیگری موضوعات خاص رسانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این دو گاهی با هم تلاقی دارند، آنجایی که فضای مجازی تبدیل به بستری برای اطلاع‌رسانی می‌شود و به عنوان رسانه عمل می‌کند گفت: اینجاست که کار ما سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، علاوه بر این سایر موضوعاتی که در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌ها بوده نیز مورد بحث و بررسی تخصصی و کارشناسی قرار می‌گیرد.

رئیس گروه رسانه و فضای مجازی مجمع عالی بسیج همدان با تأکید بر اینکه رسانه یکی از ابزار‌های قدرتمند قرن حاضر است که در انتقال مطالب و مدیریت و ساماندهی افکار عمومی قدرت بالایی دارد افزود: اگر رسانه در قالب فضای مجازی قرار گیرد و از ابزار‌های این فضا برای اطلاع‌رسانی استفاده کند می‌تواند اثرش چندین برابر بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه خاصیت فضای مجازی و فناوری اطلاعات این است که بر هر چیزی چندین برابر شتاب می‌دهند و سرعت و اثربخشی را بیشتر می‌کنند گفت: به‌عنوان مثال ورود فناوری اطلاعات به حوزه دولت منجر به ایجاد دولت الکترونیک می‌شود، موضوع شفافیت بسیار بیشتر و سرعت کار‌ها بسیار بالا می‌رود و مشکلات، چالش‌ها، آسیب‌ها و مفاسد چندین برابر کاهش می‌یابد.

نباتی بیان کرد: وقتی فناوری اطلاعات در اختیار رسانه قرار می‌گیرد سرعت انتقال، تنوع و اثربخشی آن ده‌ها برابر بیشتر می‌شود و به‌صورت شتاب‌دهنده عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کامپیوتر (نرم‌افزار) ذاتاً یک سیستم پیچیده و ناملموسی است که به‌راحتی نمی‌توان در مورد ماهیت آن به اطلاعات درست و دقیقی رسید گفت: به دلیل تنوع قوانین، نقص در برخی قوانین و ضعف فرهنگی در استفاده از فضای مجازی اثرات منفی بیشتر می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه فضای مجازی در کنار اثرات منفی فرصت‌های بسیاری زیاد و مفیدی دارد که در کارگروه روی این موضوعات بحث می‌کنیم اضافه کرد: سعی می‌کنیم تهدید‌ها و آسیب‌های این فضا را تا جایی که امکان دارد کاهش دهیم و برای حل مشکل راهکار پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم فرصت‌های فضای مجازی را برای مردم به ویژه جوانان تبیین کنیم افزود: به دنبال این هستیم این فضا را بیشتر به جوانان بشناسانیم تا از فرصت‌های خوب فناوری اطلاعات و فضای مجازی بهتر در راستای اشتغال‌زایی، مبارزه با مفاسد، اطلاع‌رسانی، تبیین ارزش‌های انقلاب و اسلام استفاده کنند.

نباتی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات مهمترین زیرساخت اقتصاد الکترونیک و دانش‌بنیان است گفت: با ایجاد شبکه ملی اطلاعات اشتغالزایی زیادی در بخش فناوری اطلاعات و سایر حوزه‌های مرتبط ایجاد خواهد شد که به طور مثال پزشکی آنلاین، آموزش از راه دور، فروش و عرضه محصولات که خود منجر به کاهش واسطه‌گری و دلالی می‌شود گسترش پیدا خواهد کرد.

وی عنوان کرد: با ایجاد زیرساخت اساسی مانند شبکه ملی اطلاعات تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به معنای واقعی پدیدار خواهد شد که این امر منجر به ایجاد اشتغال، کاهش هزینه‌ها، گاهی کاهش و ثبات قیمت‌ها و نهایت منجر به رونق، عدالت و ثبات اقتصادی خواهد شد.

رئیس گروه رسانه و فضای مجازی مجمع عالی بسیج همدان با اشاره به اینکه از طریق کارگروه به این نتیجه رسیده‌ایم که این موضوع در استان قابل پیگیری است تصریح کرد: موضوع دیگر ساماندهی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات و خصوصاً نرم‌افزار یا شبکه اجتماعی اینستاگرام است که اثرات منفی آن روز به روز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چند سال پیش تحقیقی در انگلستان در خصوص اینستاگرام و تهدید شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های آن در کودکان این کشور انجام شده است گفت: دو سال پیش جنبش سلامتی نوجوانان انگلیس تأثیرات مثبت و منفی رسانه‌های اجتماعی را بر سلامت روحی و روانی نوجوانان بررسی کرده‌اند که از بین پنج شبکه اجتماعی معروف نظیر توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و ایمو؛ اینستاگرام از بین سایر این پیام‌رسان‌ها مخرب‌ترین و بدترین شبکه اجتماعی پیام‌رسان شناخته شد که بیشترین آسیب را به روح و روان نوجوانان انگلیسی وارد کرده است.

نباتی خاطرنشان کرد: البته آسیب‌های اجتماعی که مدنظر ماست در انگلستان به عنوان آسیب مطرح نمی‌شود، چون فرهنگ، دین، ارزش‌های ما با آن‌ها متفاوت است.

یکی از زیرساخت‌های مهم برای تحقق اهداف تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است

وی با بیان اینکه در کشور اروپایی و غربی انگلستان اینستاگرام بیشترین آسیب را به روح و روان نوجوانان وارد می‌کند گفت: البته قوانینی برای نحوه دسترسی کودکان در این کشور به شبکه اجتماعی وجود دارد و محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

رئیس گروه رسانه و فضای مجازی مجمع عالی بسیج همدان با اشاره به اینکه متأسفانه در ایران افراد حتی کودکان به راحتی به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند و والدین این فضا را در دسترس فرزندان خود قرار می‌دهند افزود: دو آسیب را در کشور می‌بینیم یکی اینکه به درستی نمی‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم و دیگری اینکه موارد آسیب شبکه اجتماعی به شدت در جامعه اثر می‌گذارد و باید جلوی آن گرفته شود تا به نوعی آسیب‌ها کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد از جمعیت ۸۱ میلیون نفر ایران کاربر اینترنت هستند خاطرنشان کرد: از این ۷۰ درصد حدوداً ۴۹ درصد تحت تأثیر انواع شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، تلگرام و اینستاگرام هستند و این نشان می‌دهد اثرگذاری فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی روی مردم بسیار بالاست و نیازمند ساماندهی است.

نباتی با تأکید به اینکه این موضوع در کارگروه رسانه و فضای مجازی مجمع عالی بررسی شده و پیشنهاد‌هایی ارائه شده است گفت: اگر کار‌های پیشنهادی انجام شود می‌توان جلوی آسیب‌های بیشتر را گرفت در عین حال که مردم کشور بتوانند از این فضا استفاده کنند.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: معتقدیم از فناوری اطلاعات و به نوعی فناوری که در دنیا وجود دارد را باید به نوعی در اختیار کشور قرار دهیم.

رئیس گروه رسانه و فضای مجازی مجمع عالی بسیج همدان تصریح کرد: به دنبال راهکار‌هایی بودیم که هم مردم بتوانند از تکنولوژی به راحتی استفاده کنند و از طرف دیگر آسیب‌های آن کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه یکی از زیرساخت‌های مهم برای تحقق اهداف تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است گفت: اگر این شبکه در کشور راه‌اندازی شود و به معنای واقعی عملیاتی شود مانند این است که مرز‌های کشور خود را مشخص کرده باشیم تا هر کشوری نتواند در آن جولان دهد.

نباتی با بیان اینکه نمی‌توان قبول کرد که در دنیایی ده‌ها کشور وجود داشته باشد و مرزی بین آن‌ها نباشد تأکید کرد: با مشخص کردن مرز، هویت خود را به معنای واقعی حفظ می‌کنیم و از کشورها، همسایگان و دشمنان و... شناخت دقیق خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی خارجی و سایر فناوری‌ها بر بستر اینترنت به راحتی نمی‌توانند وارد کشور شوند و در آن جولان دهند و هر کاری دوست دارند انجام دهند.

رئیس گروه رسانه و فضای مجازی مجمع عالی بسیج همدان تأکید کرد: اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود هر شرکت خارجی نظیر تلگرام، اینستاگرام و گوگل که بخواهد وارد مرز‌های سایبری، حریم خانواده و کشور ما شود، موظف است قوانین ما را اطاعت و از دولت ما تبعیت کند و در عین حال فعالیت‌هایش با اجازه دولت ما باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته گوگل یکی از پوسته‌های تلگرام را از گوشی مردم ایران حذف کرد گفت: این نشان می‌دهد شرکت‌های نرم‌افزاری و فناوری و غول‌های فناوری دنیا وارد مرز‌های ما می‌شوند و اقداماتی را انجام داده و خود را ملزم به تبعیت از قوانین داخلی ما نمی‌بینند.

نباتی تصریح کرد: این مسائل نشان می‌دهد نقطه ضعفی داریم که به نظرم با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که چندین سال است که در حال پیگیری است حل خواهد شد. البته شبکه ملی اطلاعات با اسامی دیگر در بسیاری از کشور‌های دنیا وجود دارد.

وی بیان کرد: بسیاری از کشور‌های دنیا مانند هند، کره جنوبی، آلمان و آمریکا شبکه ملی اطلاعات دارند و این طور نیست که در‌های خود را به روی همه دنیا باز کنند و به شدت از مرز‌های سایبری خود حفاظت می‌کنند.

رئیس گروه رسانه و فضای مجازی مجمع عالی بسیج همدان با اشاره به اینکه بخش دیگری از کار اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای است گفت: برخی از موارد باید جرم‌انگاری شود و جلوی برخی از اقدامات نوظهور در فضای مجازی که ممکن است برای مردم و امنیت آن‌ها خطرناک باشد، گرفته شود.

وی تصویب قوانین جدید را برای فضای مجازی و سایبری و شبکه‌های اجتماعی لازم دانست و گفت: فضای مجازی و رسانه محاسن، معایب، جذابیت‌ها و آسیب‌هایی دارند که برای ورود به آن باید اطلاعات کافی داشت و آموزش دید.

رئیس گروه رسانه و فضای مجازی مجمع عالی بسیج همدان با اشاره به اینکه محاسن و معایب مشخص است یعنی خوبی‌هایی که از این فضا می‌توان گرفت افزود: از منظر محاسن می‌توان در این فضا اشتغال‌زایی کرد و خیلی زود توسعه یافت؛ هزینه‌ها را به شدت کاهش و دولت الکترونیک را به معنای واقعی به‌صورت عملیاتی راه‌اندازی کرد.

وی ادامه داد: می‌توان از طریق فضای مجازی جلوی بسیاری از آسیب‌ها را گرفت که به عنوان مثال در خصوص موضوع کرونا بسیاری متوجه شدند می‌توان از این فضا به صورت بهینه و در راستای آموزش‌های راه دور و دورکاری استفاده کرد.

نباتی خاطرنشان کرد: با ورود کرونا بسیاری از افراد متوجه شدند که چطور می‌توانند از این فضا استفاده کنند؛ آن‌ها دریافتند که فضای مجازی فضای مطلوب برای آموزش و ارتباطات است.

نباید بگذاریم خط، زبان، فرهنگ و ارزش‌های ما در فضای مجازی تهدید شود

وی با بیان اینکه بیشتر افراد خصوصاً جوانان از فناوری مجازی بیشتر برای تفریح و سرگرمی استفاده می‌کنند در حالی که دارای مزایای زیادی است افزود: در کنار مزایا آسیب‌های زیادی جسمی، روحی و مالی هم دارد و باید مواظب بود.

رئیس گروه رسانه و فضای مجازی مجمع عالی بسیج همدان با اشاره به اینکه علاوه بر مزایا و آسیب‌ها جذابیت‌هایی هم در این فضا وجود دارد گفت: بسیاری جذابیت را با مزایا و محاسن اشتباه می‌گیرند در حالی که مزایا و محاسن چیزی است که نفعی برای ما دارد، اما جذابیت آن است که موضوعی را جذاب نشان می‌دهد که ممکن است خاصیتی نداشته و حتی ضرر داشته باشد.

وی بیان کرد: از مزایای فضای مجازی آن است که یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه باشد، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد و باعث ارتباط جهانی شود، سرعت بالای اطلاع‌رسانی، محیط‌های جدید کسب‌وکار و تجارت در بستر آن به وجود آید و مشاغل جدید ایجاد شود.

نباتی با بیان اینکه فضای فناوری اطلاعات می‌تواند باعث رونق اقتصادی شود خاطرنشان کرد: کشور هند یکی از غول‌های نوظهور فناوری اطلاعات است که به‌شدت از این فضا برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به خودیادگیری در فضای مجازی بدون اینکه حضور در کلاس و دانشگاه و فضای آموزشی باشد گفت: مردم یاد می‌گیرند که در فضای مجازی چگونه بر اطلاعات و یادگیری خود بیفزایند و بیشتر یاد بگیرند.

رئیس گروه رسانه و فضای مجازی مجمع عالی بسیج همدان ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته طی چند سال آینده به ازای هر نفر ۶ تا ۷ دستگاه متصل به اینترنت وجود خواهد داشت اضافه کرد به عنوان مثال لب‌تاب، کامپیوتر، گوشی و تلویزیون به اینترنت متصل می‌شود و به‌مرور دستگاه‌هایی که با اینترنت فعال هستند افزایش می‌یابد.

وی افزود: در چند سال آینده بسیاری از تجهیزات اطراف ما مانند کولرگازی، چراغ‌های روشنایی، خودرو، یخچال و... به اینترنت متصل می‌شوند و جهان ما مجازی‌تر و اینترنتی‌تر خواهد شد که آن موقع است آسیب‌های این فضا بیشتر خودش را نمایان می‌کند و از هم‌اکنون باید به فکر بود و جلوی کار را گرفت.

نباتی با بیان اینکه باید در فضای مجازی هم استقلال خود را به دست آوریم عنوان کرد: آن‌هایی که دهکده جهانی را مطرح می‌کنند انگیزه دیگری دارند، در فضای مجازی خط، زبان، فرهنگ و ارزش‌های ما تهدید می‌شود.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر زبان انگلیسی غالب بوده و زبان فارسی را به شدت تهدید می‌کند؛ چون زبان کشور‌های اروپایی غالب است اصرار دارند که مرزی هم وجود دارد برداشته شود، چون زبان آن‌ها رشد پیدا می‌کند که ما به نوعی در اقلیت قرار گرفته‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار