محمدامین عقیلی گفت: آتش سوزی ساعت ۱۳:۰۳ دقیقه روز جمعه ۱۶ خردادماه از سوی میراث فرهنگی همدان اعلام شد و ساعت ۱۳:۰۵ دقیقه اکیپ اعزامی آتش نشانی از ایستگاه مرکزی باباطاهر در محل حاضر شدند و عملیات اطفای حریق تا ساعت ۱۴:۰۷ ادامه داشت.
کد خبر: ۸۵۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸ 06 June 2020
کارشناس روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: آتش سوزی در تپه باستانی هگمتانه به علت پوشش گیاهی محوطه بوده و به بافت تاریخی آسیب نزده است.

به گزارش ایسنا، عقیلی اظهار کرد: آتش سوزی در محوطه تپه هگمتانه به علت سطح وسیع پوشش گیاهی در این تپه هر ساله اتفاق می‌افتد و قطعاً در روز‌های آینده هم شاهد آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: آتش سوزی ساعت ۱۳:۰۳ دقیقه روز جمعه ۱۶ خردادماه از سوی میراث فرهنگی همدان اعلام شد و ساعت ۱۳:۰۵ دقیقه اکیپ اعزامی آتش نشانی از ایستگاه مرکزی باباطاهر در محل حاضر شدند و عملیات اطفای حریق تا ساعت ۱۴:۰۷ ادامه داشت.

عقیلی اضافه کرد: این اتفاق در تپه هگمتانه مشکل شایعی است و در سال‌های گذشته بار‌ها از سوی آتش نشانی تذکر داده شده که تدبیری برای آن اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: از جمله پیشنهادات سازمان آتش نشانی زدن سم آفت کش است که ظاهراً تا حدودی انجام شده، اما سطح گسترده پوشش گیاهی در سال‌هایی که بارندگی مناسب است، به دلایل انسانی یا گرمای هوا منجر به آتش سوزی می‌شود.

عقیلی درباره این گونه آتش سوزی‌ها که هر ساله در تپه باستانی هگمتانه اتفاق می‌افتد، گفت: این آتش سوزی‌ها اغلب عامل انسانی دارد و یا گرمای هوا و انعکاس آفتاب در شیشه منجر به آن می‌شود.

وی با بیان اینکه نتیجه کارشناسی آتش سوزی روز قبل هنوز اعلام نشده است، افزود: این موضوع می‌تواند هشداری باشد که همیشه آتش سوزی زود مهار نمی‌شود و ممکن است آسیب‌هایی در پی داشته باشد.

عقیلی با اشاره به اینکه این موضوع نیازمند تدبیری است که مشکل را برای همیشه حل کند، خاطرنشان کرد: شاید راهکار را باید کارشناسان کشاورزی ارائه دهند که علف هرزی در محوطه رشد نکند چراکه وقتی علف‌های هرز خشک می‌شوند، احتمال آتش سوزی وجود دارد.

وی در پایان یادآور شد: آتش نشان‌ها در آتش سوزی‌های تپه هگمتانه که هر ساله اتفاق می‌افتد، از جان مایه می‌گذارند چراکه همه نقاط دسترسی به خودروی آتش نشانی ندارند و اکیپ‌های آتش نشانی مجبور هستند بعضی مناطق را با امکانات ابتدایی مهار کنند و به هر علتی اگر یکی از آتش سوزی‌ها مهار نشود، به بافت تاریخی آسیب خواهد زد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار