کد خبر: ۸۵۸۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۶ 04 June 2020
کوهستان الوندو طبیعت بکرش را به حال خود بگذاریدوبگذرید

 
شاید تا بحال نام قله یخچال را شنیده باشید، یا ذوق وشوق گشت و گذاروفتح قله، شما را راهی فراز وفرود کوهستان الوندنموده باشد، اما اینکه امروز عوامل ضد طبیعت چقدر از وجود قلل یخچال الوند را باقی گذاشته که بتوان نامش را به همین نام که برازنده آن است معرفی نمود، بیانش سخت مشکل است. چرا که صد افسوس و هزاران هزار افسوس که کمتر بقای حیاتی از یخچال هنوز باقیست!

اما از زبان شیرین بزرگتر‌ها و قدر‌های کوهنوردان قدیمی در مورد قلل یخچال اینگونه میشنویم:الوند کوه، قله‌ای بنام یخچال داشت که سالی دوازده ماه انباشته از برف بود، بطوریکه برف امسال تمام نشده، برف سال بعد روی آن قرار می‌گرفت وتا اوایل تابستان اگر گذر رهگذری به این محدوده و خطه سرسبز و زیبامی افتاد، برف زمستانی بصورت پراکنده چشم نواز و خیره کننده می‌نمود. فرایندکروکی قلل یخچال از مسیرگنجنامه همدان به سمت تاریک دره و جاده تویسرکان ترسیم می‌گردد، 

 گذشتگان بر این باور ند که کوه الوند به خودی خودیک رشته کوه است، چراکه همانند رشته کوه‌های زاگرس ازقلل متعددو طولانی تشکیل شده که وجود چنین شاخصه‌ای جاذبه‌ی کوه الوند را دوچندان می‌نماید.. 

اینکه چرا در گذشته قلل یخچال در طول دوازده ماهه سال پر از برف بوده ودر حال حاضر خبری از برف نیست ودر کمتر زمستانی سطح زمین به خود برف می‌بیند عوامل بسیاری در بوجود آمدن چنین فرایند تلخ و ناگواری دخیل است، یکی از دلایل مشهودی که می‌توان بدان اشاره نمود، سوخت‌های فسیلی است، گرمای حاصله از سوخت‌های فسیلی منجر شده به اینکه لایه اوزون ترک بردارد وشکافته شود و این امر باعث شود، اشعه مضر خورشید بخوبی منعکس نگشته و همچو گاز‌های گلخانه‌ای گرمادر کره زمین باقی بماند، همانطور که می‌دانید! لایه اوزون در واقع بعنوان پوشش و محافظ کره زمین متلقی شده و همانند زرهی اجازه نمی‌دهد که گرمای اشعه مضر خورشید در جوزمین منتشر گردد..

همین شهر همدان را در نظر بگیرید تا ۵۰ سال پیشتر از این، در فصل زمستان برف بصورت متری می‌باریدکه به نقل از قدیم تر‌ها در هر یک بار بارش، برف تا کمر عابران می‌رسیدتا انجا که در کوچه‌ها و محله‌ها تونل برفی می‌زدندو چشمه چشمه آب روان در شهر جاری می‌شد و سرسبزی و آبادانی از سر وکول شهر بالا می‌رفت.
واما واما واما! نمنمک و آرام آرام با گرم شدن هوا که علت ان در مطلب فوق ذکر شد، کوه و دشت و صحرا بمانند کویر‌ی از هر سرسبزی و طراوت و سرزندگی خالی شد.
 
کوهستان الوندو طبیعت بکرش را به حال خود بگذاریدوبگذرید

هدف نویسنده از نگارش مطلب، به منزله‌ی تلنگری برای کسانیست که طبیعت را قربانی منفعت طلبی و زر اندوزی می‌نمایند و بی گدار به آب زده و با بی تدبیری حیات طبیعت و موجودات زنده اعم از بشری و گیاهی و جانوری را مورد تهدیدجدی انقراض و مرگ قرا ر. می‌دهند!..
پس اگر دوستدار طبیعت هستید کوهستان الوند و طبیعت بکر ش. را به حال خود بگذارید و بگذرید....
 
 
یادداشت فاطمه بختیاری
روزنامه نگار
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار