فرماندار همدان در این جلسه ساخت ۱۷ هزار واحد مسکونی در سال جاری را به مردم همدان نوید داد و معتقد است: در تولید مسکن عقب نیستیم، اما در نظام قیمت‌گذاری و معاملات مسکن نیاز به اصلاح قانون و تغییر رویکرد مردمی داریم.
کد خبر: ۸۵۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲ 02 June 2020
این روز‌ها بحث قیمت مسکن و اجاره بها نقل همه محافل شده است. در هر جمعی حرف‌ها به گونه‌ای به سوی مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها کشیده می‌شود که در رأس همه آن‌ها گرانی مسکن بیش از پیش موجبات بحث و سخنرانی را در مجامع مختلف فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، جمع‌های خانوادگی، دوستانه و حتی در اتوبوس و تاکسی همه از گرانی مسکن در شهر حرف می‌زنند. هر کسی نظر خود را بیان می‌کند، اما در پایان جمله‌ای که می‌شنوی ناامیدی مردم از خانه دار شدن و غصه تهیه ودیعه اجاره مسکن در این وانفساست.

برخی عنوان می‌کنند عوامل متعددی باعث گرانی مسکن در همدان شده است که یکی از مهمترین این عوامل مردم هستند که به مسکن به دید سرمایه نگاه می‌کنند و وقتی کالایی به عنوان سرمایه در سبد خانوار قرار می‌گیرد ناخودآگاه مشمول تورم می‌شود.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان، عدم توسعه متوازن را علت گرانی زمین و ملک در همدان می‌داند و معتقد است: وقتی شهر را فریز کردیم خود به خود قیمت بالا می‌رود.

به گفته علی رحیمی فر، گرانی مسکن مسئله بغرنجی شده است و کاری از دست کسی جز دولت برنمی‌آید. دولت باید ورود کرده و با تنظیم بازار مسکن را نرخ‌گذاری کند.

همچنین رحیمی‌فر در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان مطرح کرده است: از اول هم باید شهر به سمت شمال توسعه می‌یافت که نشد، اما الان که امکان توسعه به سمت شمال و شمال شرق را دارد، چرا کاری صورت نمی‌گیرد؟

نرگس نورالله زاده، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان در حوزه استانی مهمترین عواملی که باعث گرانی مسکن همدان شده عدم نظارت و گرانی زمین دانست و بیان کرد: در همدان شاهد گرانی مسکن هستیم و گرانی مصالح و سایر عوامل بر حوزه مسکن چندان تأثیرگذار نبوده است. وقتی زمین گران باشد هر آنچه در آن ساخته شود قیمت بالایی خواهد گرفت.

فرماندار همدان نیز روز گذشته در کمیسیون امور زیربنایی و تأمین مسکن همدان با تأکید بر اینکه در همدان از مسکن به عنوان سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود، راهکار آن را اصلاح قانون دانست و گفت: اگر قانونی باشد که هر واحد مسکونی هر پنج سال یک بار قابل نقل و انتقال باشد، بسیاری از واسطه‌گری‌ها و دلال بازی‌ها در حوزه مسکن حل می‌شود.

حسین افشاری اظهار کرد: مشاورین املاک و بنگاه‌های ملکی نقش مهمی در این زمینه دارند به طوریکه گاهی این مجموعه‌ها به واسطه‌گری و دلال‌بازی‌ها دامن می‌زنند که امیدواریم در مجلس جدید قوانین به گونه‌ای اصلاح شود که مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای خدماتی تبدیل شود و کسانی که نیاز به مسکن دارند خریداری کنند نه کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند.

فرماندار همدان در این جلسه ساخت ۱۷ هزار واحد مسکونی در سال جاری را به مردم همدان نوید داد و معتقد است: در تولید مسکن عقب نیستیم، اما در نظام قیمت‌گذاری و معاملات مسکن نیاز به اصلاح قانون و تغییر رویکرد مردمی داریم.

مریم که کارمندی در یکی از شهرستان‌های همدان است، به تازگی به مرکز استان منتقل شده و ماه‌هاست که پیدا کردن یک واحد استیجاری دغدغه اوست.

او و همسرش در جستجوی اجاره یک واحد نقلی و کوچک بیشتر بنگاه‌ها و مشاورین املاک همدان را سر زده، اما متأسفانه به قدری مبالغ ودیعه اجاره مسکن بالاست که این بانوی کارمند از عهده تأمین آن برنمی‌آید.

مریم حتی به پایین‌ترین نقاط شهر همدان هم برای اجاره مسکن سر زده است و نکته جالبی که برای ما بیان کرد این بوده که در منطقه منوچهری یک واحد مسکونی کوچک با ۳۰ تا ۴۰ میلیون ودیعه و ماهانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان همدانی با اشاره به آگهی اجاره مسکن در سایت دیوار، گفت: وقتی با همسرم به سایت دیوار نگاه می‌کنیم سرم سوت می‌کشد چرا که مبلغ ودیعه اجاره آپارتمان نسبت به سال گذشته چهار تا پنج برابر شده است.

این مستأجر ادامه داد: اجاره‌های مسکن در همدان سر به فلک کشیده است، حتی خبردار شدم در یکی از نقاط همدان یک آپارتمان با مبلغ ۱۶۰ میلیون ودیعه و ماهانه ۵۰۰ هزار تومان اجاره داده شده است.

پس از صحبت با شهروندان به سراغ چند مشاور املاک در نقاط مختلف شهر همدان رفتیم. یکی از مشاورین املاک شهرک بهشتی از رهن کامل ۱۰۰ میلیونی یک واحد مسکونی در این منطقه خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری آپارتمان‌های شهرک بهشتی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود.

نکته جالبی که این مشاور املاک گفت: افزایش قیمت شدید آپارتمان‌های مسکن مهر در این شهرک بود که تا متری ۶ میلیون تومان هم معامله شده است.

موسوی، یکی از مشاورین املاک واقع در روستای علی آباد که به تازگی به شهر همدان الحاق شده است، از افزایش اجاره نشینی و خرید ملک در این منطقه گفت.

این مشاور املاک ادامه داد: در حال حاضر در علی آباد یک واحد مسکونی با ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود و قمت هر مترمربع نیز بین ۴ تا ۶ میلیون تومان است.

وی معتقد است: به علت اینکه مردم در نقاط دیگر همدان نمی‌توانند مسکن مورد نظر خود را اجاره و یا خریداری کنند به سمت علی آباد می‌آیند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور مالی شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه در حال حاضر با افزایش سه تا چهار برابری قیمت مسکن در همدان مواجه هستیم، از چادرنشینی برخی از شهروندان همدانی خبرداد.

علی‌اکبر کاووسی‌امید در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: افزایش قیمت مسکن و زمین در نقاط مختلف شهر همدان قابل مشاهده است. چه اتفاقی افتاده که قیمت ودیعه مسکن و زمین در همدان گران شده است؟

وی با تأکید بر اینکه علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در همدان را رخنه واسطه‌گران دانست و ادامه داد: دلالان و واسطه‌گران زیادی در صنف مشاورین املاک رخنه کرده اند و خودشان معامله می‌کنند که در بحرانی شدن قیمت مسکن مؤثر هستند؛ به طور مثال در یک مشاور املاک یک ملک سه بار معامله می‌شود.

این عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه معامله غیراصولی و معاملات سوری به گران شدن زمین و مسکن دامن می‌زند، اظهار کرد: در برخی از خیابان‌های همدان سه تا چهار مشاور املاکی وجود دارد که به این اندازه سوپرمارکت در آن خیابان دیده نمی‌شود که این موضوع نیاز به ساماندهی دارد.

وی با بیان اینکه به گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیش از ۵۰۰ نفر متقاضی مشاور املاکی در همدان هستند، افزود: چه سودی به جیب افراد ریخته می‌شود که وارد این سیستم می‌شوند؟ باید مشاورین املاک انقلابی و مؤمن، مدیریت‌های دولتی و قضایی و مردم در این زمینه پای کار بیایند.

کاووسی‌امید با تأکید بر اینکه مردم به هیجانی شدن قیمت مسکن و زمین و اجاره بها کمک نکنند، خاطرنشان کرد: قیمت گذاری بر روی مسکن و اجاره بها توافقی انجام می‌شود و هیچ گونه ضوابطی در این زمینه وجود ندارد.

وی بسته بودن شهر همدان و عدم توسعه شهر به سمت شمال را از دلایل دیگر گرانی زمین و مسکن در همدان دانست و افزود: طرح جامع شهر همدان مدل رشد و توسعه شهر همدان را مشخص می‌کند و اینکه همدان به چه سمتی باید توسعه پیدا کند، اما سه سال است که طرح جامع شهر همدان در حال بررسی بوده که استاندار و مسئولان دولتی باید به صورت جدی پای کار بیایند تا طرح جامع همدان به سرانجام برسد.

این عضو شورای شهر همدان تأکید کرد: به نظر می‌رسد رشد و توسعه شهر همدان از سمت شمال شرقی که زمین هایش از نظر کشاورزی ارزش کمتری دارند و اراضی در اختیار راه و شهرسازی و شهرداری میسر است.

کاووسی‌امید با بیان اینکه دولت در زمینه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تأمین مسکن وظیفه دارد، اظهار کرد: در دولت نهم و دهم مسکن مهر مطرح شد که اقدام مثبتی بود، اما از سال ۹۲ به بعد در بخش مسکن دولت توجهی نداشته است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور مالی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه دولت در این بخش غفلت کرده است، یادآور شد: دولت به طور جدی به وظیفه قانونی خود عمل نکرده است البته از سال گذشته طرح مسکن ملی مطرح شده که می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه شهروندانی هستند که مشکل اجاره مسکن دارند، گفت: روازنه مراجعات زیادی به شورای شهر می‌شود که با مشکل تأمین مسکن و اجاره مسکن مواجه هستند و حتی برخی چادرنشینی می‌کنند.

کاووسی ادامه داد: شورای شهر سعی دارد از طریق خیرین مسائل را حل کند، اما دولت در این زمینه مسئولیت قانونی دارد و باید ورود کند و به طور اساسی راهکار ارائه دهد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان نیز با تأکید بر اینکه اشکال کار در بخش مسکن خیلی بیشتر از این است که بر گردن مشاورین املاک بیندازیم، گفت: مشاورین املاک یک برگ از درخت تنومند گرانی مسکن هستند.

ابراهیم جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عامل اصلی گرانی مسکن و زمین در همدان نبود نظارت است و اینکه کسی نیست برای مسکن قیمت گذاری کند.

وی با بیان اینکه در همدان کسی نیست که ترمز گرانی مسکن را بکشد، تصریح کرد: در همدان هرچه فروشنده پیشنهاد دهد و خریدار قبول کند بر آن اساس معامله صورت می‌گیرد و اینکه گرانی مسکن را به گردن مشاورین املاک بیندازند، درست نیست.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر خیلی از مردم به ویژه خانه اولی‌ها توان خرید مسکن ندارند، یادآور شد: مشاورین املاک در کنار مردم هستند و از اینکه می‌بینیم شهروندان نمی‌توانند خانه بخرند و یا اجاره کنند زجر می‌کشیم.

جمالی با تأکید بر اینکه راهکار کمک به بخش مسکن نظارت بر قیمت هاست، از مشاورین املاک خواست قیمت واقعی ملک را به خریداران اعلام کنند.

وی با بیان اینکه کمترین نرخ خرید مسکن در همدان متری پنج میلیون تومان است، افزود: در نقاط بالای شهر مثل استادان و پردیس به بیش از ۲۰ میلون تومان هم رسیده است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان در پایان گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در کوی فردوس همدان به متری چهار تا پنج میلیون تومان هم رسیده است.

اما آیا به راستی این وضعیت بی حد و مرز گرانی‌ها که باعث شده قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر کوچکی مثل همدان به بیش از ۵ میلیون تومان برسد که البته بعضاً دیده شده تا متری ۲۷ میلیون هم رسیده است، دست خود مردم است؟ آیا واقعاً زیاده خواهی برخی شهروندان باعث شده موجی از گرانی مسکن در شهر ایجاد شود؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار