آیت‌الله حبیب الله شعبانی با بیان اینکه الوند نماد و شناسنامه همدان است، افزود: تصرفات انسانی در محیط زیست باید به اندازه حداقل و ضرورت باشد.
کد خبر: ۸۵۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲ 31 May 2020
نماینده، ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه تصرفات انسانی در محیط زیست باید به اندازه حداقل و ضرورت باشد گفت: تخریب دامنه الوند نباید ادامه پیدا کند.

به گزارش تسنیم، شعبانی در دیدار با جمعی از پیشکسوتان و قهرمانان کوهنوردی استان همدان با قدردانی از دغدغه‌مندی ایشان برای حفظ کوهستان الوند، اظهار داشت: اصل اینکه الوند باید حفظ شود بدیهی است و کسی نباید در این موضوع تردید کند.

وی با بیان اینکه الوند نماد و شناسنامه همدان است، افزود: تصرفات انسانی در محیط زیست باید به اندازه حداقل و ضرورت باشد.

امام جمعه همدان گفت: رهبر معظم انقلاب بار‌ها در مورد زمین خواری و کوه‌خواری و ضرورت برخورد قاطع با این معضل تذکر داده و تاکید کرده‌اند.

وی ساخت و ساز‌ها در دامنه الوند در دو دهه اخیر را غیر معمول و قابل تامل دانست و بیان کرد: این ساخت و ساز‌ها و تخریب کوهستان در دامنه الوند نباید ادامه پیدا کند و در صورت نیاز نیز باید با نگاه کامل کارشناسی و در حد ضرورت باشد.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک مطالبه عمومی باید در موضوع دامنه الوند ورود کارشناسی داشته باشد، گفت: توضیحات افراد و دستگاه‌ها در مورد ساخت و ساز‌های دامنه الوند باید راستی آزمایی شود.

وی با تاکید بر اینکه حد و حدود تصرف در دامنه الوند باید مشخص شود، مطرح کرد: لازم است از تخریب بیشتر کوهستان الوند ممانعت شود.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه وضعیت زیست محیطی الوند تاسف آور و در شان همدان نیست، ابراز کرد: سمن‌ها و مجموعه‌های مردمی برای حفاظت از الوند باید ورود و مطالبه‌گری کنند.

به گزارش تسنیم در این جلسه، بیات از کوه‌نوردان پیشکسوت و فعال محیط زیست نیز گفت: الوند زادگاه تمدن ایران زمین است که بیش از ۲۰ هزار چشمه در آن وجود دارد، اما متاسفانه در چند سال اخیر مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و آسیب‌های جدی دیده است.

وی با بیان اینکه برخی برای منافع شخصی در سکوت دستگاه‌های مسئول الوند را تخریب کرده‌اند، مطرح کرد: طرح توسعه گردشگری آسیب جدی به الوند زده و برخی افراد برای منافع خود با تجهیزات مکانیکی به جان الوند افتاده‌اند.

بیات تصریح کرد: از نماینده، ولی فقیه می‌خواهیم از بدتر شدن وضعیت کوهستان الوند جلوگیری کند، چرا که دیری نخواهد گذشت که همدان با خبر بزرگترین کوه‌خواری کشور در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

باقری از کوه نوردان و کاشف غار علیصدر نیز بیان کرد: دشت میشان نگین کوه‌نوردی کشور است، اما عده‌ای برای تامین منافع شخصی به دنبال تخریب الوند هستند.

درخواست بغض آلود قهرمان کوهنوردی جهان ازامام جمعه همدان برای ممانعت از تخریب الوند

چشمه قصابانی از قهرمانان هیمالیا و فاتح اورست با بیان اینکه در ۳۹ آیه قران به عظمت کوهستان اشاره شده است، گفت: متاسفانه شاهد بی مهری به کوهستان الوند هستیم.

وی با تاثر شدید از وضعیت پیش آمده و با صدای بغض آلود از نماینده، ولی فقیه در استان خواست تا از تخریب بیش از پیش کوهستان الوند که تمام کوه‌نوردان کشور به آن تعلق خاطر دارند، ممانعت کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار