دکتر سیده‌زهرا اصغری درباره دانشجویان غیربومی و خوابگاه نشین گفت: خوابگاه‌ها باید ایمن شوند و در همین راستا طرحی به وزارت بهداشت دادیم که مورد استقبال قرار گرفت و الگویی برای بقیه دانشگاه‌ها شد، بر همین اساس مقرر شد در هر بازه زمانی تعداد مشخصی از دانشجو‌ها در دانشگاه حضور یابند تا ظرفیت اتاق‌ها حداکثر دو نفر باشد.
کد خبر: ۸۵۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶ 30 May 2020
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان اعلام کرد: جشنواره نشریات دانشجویی الکترونیکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در همدان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، اصغری ادامه داد: این جشنواره که با عنوان «بازدم» در نیمسال اول سالتحصیلی ۹۹ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار خواهد شد، با محوریت مبارزه با کروناویروس است.

وی محور‌های جشنواره را این گونه معرفی کرد: نشریه برتر، تألیف مقاله علمی، تألیف مقاله اجتماعی و فرهنگی، ترجمه مقاله، گزارش، مصاحبه، عکس، آثار گرافیکی شامل طرح و اینفوگرافی، یادداشت شامل متن ادبی و دلنوشته‌های کادر درمان و دانشجویان محور‌های جشنواره «بازدم» هستند و فرصت ارسال آثار تا پایان خردادماه سال جاری است.

اصغری درباره فعالیت‌های معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی نیز اظهار کرد: یکی از اهداف اولیه یا روساختی‌ترین هدف ورود دانشجویان به دانشگاه مسائل آموزشی، تحصیلی، کسب مهارت و به دست آوردن اطلاعات علمی است، در واقع دانشجویان با ورود به دانشگاه تخصصی کسب می‌کنند که پس از فارغ التحصیلی وسیله خدمت آن‌ها باشد.

وی ادامه داد: اگرچه این هدف ارزشمند است، اما کافی نیست، بنابراین یکی از رسالت‌های دانشگاه این است که بتواند دانشجو را نسبت به نقش اجتماعی که در آینده ایفا می‌کند، شرایط جامعه، کشور و کل جامعه بشری حساس و افق دیدش را بازتر کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید موجب توسعه یافتگی انسانی در بین دانشجویان شود، گفت: در این راستا اقدامات و برنامه‌های فرهنگی که بخشی از فلسفه وجودی معاونت فرهنگی و دانشجویی است، انجام می‌شود.

اصغری با اشاره به اینکه این دیدگاه مهم در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی همدان مورد توجه است، افزود: در حال حاضر با انسجام مدیریتی در دانشگاه و نگاه مثبتی که نسبت به انجام فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد، شرایط انجام امور تسهیل شده است.

یکی از اهداف معاونت فرهنگی

وی بیان کرد: یکی از اهداف معاونت فرهنگی این است که دانشگاه علوم پزشکی همدان را از نظر فعالیت‌های فرهنگی به قطب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تبدیل کند و برای رسیدن به این نقطه مطلوب برنامه‌های ویژه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت درنظر گرفته‌ایم.

اصغری اضافه کرد: از برنامه‌های کوتاه مدت می‌توان به نشست‌ها، جلسات، سیر مطالعاتی، کارگاه‌ها و مواردی این چنینی اشاره کرد که عمدتاً از سوی دانشجویان پیشنهاد می‌شود و سعی می‌کنیم پتانسیل و توانایی دانشجو‌ها در سطح کشور دیده شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های میان مدت در هر نیمسال تحصیلی انجام می‌شود که معمولاً دانشگاه علوم پزشکی همدان پیشنهاددهنده یا میزبان برنامه‌های کشوری است که در نیمه دوم سال ۹۸ جشنواره قرآن انجام شد و برگزاری آن برکات معنوی زیادی برای دانشگاه داشت.

اصغری با بیان اینکه آشنایی و انس با قرآن بالاترین هدف فرهنگی ما است، اظهار کرد: این هدف با برنامه‌های فرهنگی مثل برگزاری جشنواره قرآنی حاصل می‌شود که در دوره اخیر رتبه همدان نیز از مقام ۳۱ به ۱۳ کشوری رسید و در بین دانشگاه‌هایی که ارتقاء رتبه داشتند، سومین دانشگاه بودیم همچنین این جشنواره تعداد قابل توجهی شرکت کننده از بین دانشجویان و اساتید داشت.

وی با اشاره به اینکه میزبانی از فعالان قرآنی به نحو مطلوبی انجام شد، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و مهمان‌ها از برگزاری جشنواره رضایت کامل داشتند و در همین راستا همواره از کانون قرآن و عترت دانشگاه حمایت کرده و کانون قرآن اساتید نیز دو بار در هفته برنامه تفسیر قرآن را برگزار می‌کند.

برگزاری جشنواره قرآن و عترت اواخر سال ۹۹

اصغری با بیان اینکه انجام فعالیت‌های قرآنی به طور مستمر در متن دانشگاه بسیار خوشایند است، گفت: برنامه‌هایی برای جشنواره قرآن و عترت سال ۹۹ که احتمالاً اواخر سال جاری برگزار می‌شود، درنظر گرفته‌ایم که شرکت کنندگان دانشگاه به بهترین نحو در آن شرکت کنند.
 
وی اضافه کرد: جشنواره قرآن امسال یک بخش ویژه با محوریت سردار شهید سلیمانی دارد که شرکت در آن برای عموم مردم آزاد است، از هم استانی‌ها دعوت می‌کنم در این بخش شرکت کنند تا هم از برکات معنوی آن بهره‌مند شوند و هم در کل کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: در شرایط کنونی که جامعه درگیر کرونا است و بعضی از برنامه‌ها تعطیل شده‌اند، دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالانه تلاش می‌کنند و وظیفه‌شان که مقابله و مبارزه با این بیماری است را به خوبی انجام می‌دهند.

اصغری ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش بهداشت و درمان به خوبی از عهده وظایف خود برآمده و با برنامه‌ریزی مطلوب مسئولان و خدمت فداکارانه کادر محترم کووید ۱۹ مهار شده و در وضعیت کنترل است.

ورود داوطلبانه اینترن‌ها به بخش عفونی بیمارستان‌ها

وی اضافه کرد: با شیوع کروناویروس تعدادی از اینترن‌ها به صورت داوطلبانه وارد بخش عفونی بیمارستان‌ها و خدمت به بیماران کرونا شدند و حتی اینترن‌هایی که دوره عفونی را گذرانده بودند در شرایط بحرانی دوباره داوطلب گذراندن این دوره شدند.

اصغری تصریح کرد: تعدادی از دانشجویان نیز در جنبش دانشجویی مبارزه با کرونا ثبت نام کردند و از هر تلاشی برای کمک به رفع و پیشگیری این ویروس دریغ نکردند، از جمله فعالیت دانشجویان مذکور اطلاع‌رسانی، تهیه مطالب علمی، ساخت کلیپ و موشن گرافی، طراحی بنر، حضور در روستا‌ها و اعلام فعالیت داوطلبانه در مکان‌های قرنطینه بود.

وی افزود: در مدت شیوع کرونا تعدادی از دانشجویان در مورد این بیماری مطالبی را در نشریات نوشتند و باید از تلاش آن‌ها به بهترین شکل استفاده شود به همین علت پیشنهاد برگزاری جشنواره نشریات در سطح دانشگا‌های کشور مطرح شد تا مطالب جمع‌آوری و مورد داوری قرار گیرند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ادامه داد: این مطالب داوری علمی و رسانه‌ای می‌شوند بنابراین اطلاعات قابل استفاده برای مردم، دانش‌آموزان، کارمندان ادارات و ... خواهد بود و دانشجویان نیز نقش اجتماعی خود که حساسیت به سلامت افراد است را ایفا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه آثار برتر این جشنواره به صورت کتابچه در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد، گفت: در شرایط فعلی مهمترین فاکتوری که مانع از درگیری فرد به کرونا می‌شود آموزش درست است و دانشجویان علوم پزشکی با توان علمی می‌توانند مطالب معتبر را به نگارش درآورند و ما نیز از این پتانسیل استفاده می‌کنیم.

وجود ۵۰ نشریه فعال

اصغری با اشاره به وجود بیش از ۵۰ نشریه فعال در دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: برای رصد، ارزیابی و بررسی نشریات داخلی جشنواره‌ای برگزار کردیم که بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و برای ارزیابی آثار نیز از خانه مطبوعات استان یاری گرفتیم.

وی در ادامه درباره فعالیت‌های حوزه دانشجویی نیز اظهار کرد: در بازگشایی مجدد دانشگاه، اولویت اصلی حفظ سلامت دانشجویان است. بحث بعدی این است که نمی‌توانیم دانشگاه را تعطیل نگه داریم چراکه جنس فعالیت دانشگاه علوم پزشکی متفاوت است؛ به عنوان مثال دانشجویی که دوره کارآموزی را می‌گذراند، اگر در بیمارستان حضور پیدا نکند و دوره کارآموزی را به پایان نرساند، در کوتاه مدت اینترنی در بیمارستان نخواهد بود که در فعالیت و خدمت رسانی در بیمارستان سهیم شود و به تبع آن اگر اینترن فارغ‌التحصیل نشود، پزشک عمومی نخواهیم داشت که در بخش‌های مختلف و به ویژه در نقاط کم برخوردارتر از نظر سلامت خدمت کند.

وی تصریح کرد: برای حفظ سلامت در بحث کرونا در روستا‌ها و داشتن پزشک عمومی در این نقاط دانشگاه علوم پزشکی باید فعال باشد در غیر این صورت تعطیلی دانشگاه باعث شعله‌ور شدن بیماری می‌شود همچنین بخشی از دانشجویان خدمات سلامت ارائه می‌دهند بنابراین دانشگاه باید با برنامه‌ریزی بازگشایی شود.

خوابگاه‌ها باید ایمن شوند

اصغری درباره دانشجویان غیربومی و خوابگاه نشین هم گفت: خوابگاه‌ها باید ایمن شوند و در همین راستا طرحی به وزارت بهداشت دادیم که مورد استقبال قرار گرفت و الگویی برای بقیه دانشگاه‌ها شد، بر همین اساس مقرر شد در هر بازه زمانی تعداد مشخصی از دانشجو‌ها در دانشگاه حضور یابند تا ظرفیت اتاق‌ها حداکثر دو نفر باشد.

وی با بیان اینکه دانشجویان به تفکیک دانشکده، ورودی و جنسیت در دانشگاه حضور می‌یابند و کلاس‌ها به صورت فشرده برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: دانشجویان حداقل در دو گروه در دانشگاه پذیرش می‌شوند.

اصغری با اشاره به اینکه پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی با جدیت پیگیری و اجرا خواهند شد، اعلام کرد: نحوه برخورد دانشجویان با رعایت مسائل بهداشت فردی و عدم حضور در نقاط پرتردد شهر نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس دارد همچنین دانشجویان شورای صنفی، نمایندگان دانشجویی و دانشجویان پویش مبارزه با کرونا بازو‌های کمک کننده به ما در این امر هستند.

وی با تأکید بر اینکه عدم فعالیت دانشگاه علوم پزشکی آسیب‌های جدی‌تری به جامعه وارد می‌کند، افزود: قابل پیش بینی نیست که وضعیت بیماری در مهرماه چگونه خواهد بود بنابراین دانشگاه باید به امن‌ترین شکل باز و دانشجو مطمئن باشد که اقداماتی برای او انجام شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا درباره جشنواره هنری سیمرغ که هر ساله در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود نیز اظهار کرد: سال گذشته گروه تئاتر دانشگاه علوم پزشکی همدان رتبه دوم را کسب کرد و در بخش‌های مختلف مانند مجری‌گری، تکنوازی و صنایع‌دستی نیز حائز رتبه شد.

افتتاح خوابگاه ریحانه ۲ تا یک سال آینده

وی ضمن تشکر از همکاران بخش معاونت فرهنگی، دانشجویی و آموزشی دانشگاه گفت: حمایت و توجه ویژه ریاست دانشگاه به بحث دانشجویی و دیگر همکاران راه را برای ما هموار کرده است و با تلاش معاونت توسعه دانشگاه خوابگاه ریحانه ۲ با اخذ اعتبار از صندوق رفاه دانشجویان تا یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

اصغری تصریح کرد: با توجه به اهمیت ویژه دانشگاه در بحث بهداشت و درمان کشور از دیگر بخش‌های استان به ویژه شهرداری همدان می‌خواهیم مراحل اخذ مجوز و ساخت و ساز‌های دانشجویی را تسهیل کند تا بتوانیم امکانات لازم و مناسب را به دانشجویان ارائه دهیم.

وی یادآور شد: حمایت و تلاش معاونت فرهنگی وزارت بهداشت کشور در جهت یاری رساندن به معاونت‌های فرهنگی کل کشور بسیار قابل تقدیر است و خوابگاه ریحانه ۲ نیز با پیگیری‌های وی جان تازه‌ای گرفت و فضای ادامه کار فراهم شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار