کد خبر: ۸۵۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰ 25 May 2020
یک بام و دو هوای گردشگری در مدیریت «کرونا»

در ایام تعطیلات عید فطر، همدان هم از قافله انتخاب مقصد سفر توسط گردشگران فراری از قرنطینه جان سالم به در نبرده و زیر آسمان شهر‌های وضعیت زرد در این استان تاسیسات گردشگری به چرخه فعالیت بازگشته‌اند.

تعطیلات عید فطر امسال پس از روز‌های کرونایی و ممنوعیت‌ها و پرخطر بودن‌هایش مثل گل زدن در دقیقه نود از راه رسید. پلاک‌های غیر بومی در خیابان‌های شهر و ترافیک‌های شبانه مناطق گردشگری نشاندهنده آن بود که همدان هم از قافله انتخاب مقصد سفر توسط گردشگران فراری از قرنطینه جان سالم به در نبرده است.

عصر چهارشنبه حجم زیادی از خانوار‌ها که در تعطیلات عید نوروز موارد ایمنی مربوط به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را رعایت کرده بودند راهی سفر شدند. البته نوع اطلاع‌رسانی دولت درباره کرونا نیز بر این خانوار‌ها که به صورت داوطلبانه از سفر در تعطیلات عید نوروز خودداری کردند تاثیر قابل‌توجهی داشته است، زیرا دولت صراحتا اعلام کرد: «خانوار‌هایی که قصد سفر و ورود به شهر‌های دیگر را دارند جان خود را به خطر می‌اندازند.» علاوه بر آن در کنار این اطلاع‌رسانی و صراحت، دولت اقدامات دیگر همچون ممنوعیت سفر‌های بین استانی و تعیین جرایم سنگین را انجام داد که همین عوامل موجب شد شهروندان ایرانی در سفر نرفتن خوش بدرخشند. اما این بار از یک سو دولتی‌ها در روز‌های اخیر درباره مخاطره سفر در تعطیلات عید فطر سکوت کردند و از سوی دیگر چراغ سبز مسوولان گردشگری موجب شد جاده‌های منتهی به دو استان توریستی با حجم زیاد مواجه شوند.

با وجود اینکه شیوع ویروس کرونا همچنان در جهان و ایران ادامه دارد، اما اغلب گردشگران داخلی بیشتر از این نتوانستند به شعار «در خانه می‌مانیم» پایبند بمانند و از آستانه آغاز تعطیلات به مناسبت عید فطر راهی سفر شدند، خبر‌های مربوط به ترافیک‌های جاده‌ای مهر تاییدی بر این امر است. زیرا براساس اعلام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از شامگاه روز چهارشنبه جاده‌هایی که به مقاصد جذاب برای گردشگری منتهی می‌شوند دارای ترافیک سنگین و نیمه سنگین بوده‌اند.

تردد و ترافیک سنگین در جاده‌های شمالی هم خود مزید بر علت شد تا شاهد شکسته شدن حصار‌های تنهایی مردمی باشیم که حالا در تصوراتشان کرونا محو شده بود، در واقع در گذشته در دوران تعطیلات عید نوروز و تعطیلات موردی مناسب سفر شاهد چنین ترافیکی در جاده‌های منتهی به شهر‌های گردشگرپذیر بوده‌ایم. این امر همیشه در تعطیلات عادی رخ می‌داد در صورتی که مسوولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که تعطیلی عید فطر امسال یک تعطیلی عادی نیست. زیرا تک‌تک شهروندان ایرانی در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و حتی توصیه اکید بر سفر نرفتن توریست‌های داخلی دارند.

با این حال مسوولان حوزه گردشگری در دولت متفاوت از توصیه و هشدار مقامات بهداشتی و ستاد مبارزه با کرونا از هماهنگی و آمادگی کامل همه مراکز اقامتی و خدمات گردشگری در تک تک استان‌ها خبر داده‌اند که همین اطلاعات نشان می‌دهد که هیچ محدودیت و مانعی برای سفر در تعطیلات عید فطر وجود ندارد.

در واقع نه ممنوعیت‌های تردد بین استانی و نه حتی تعطیلی مراکز اقامتی شبیه آنچه در عید اجرا شد وجود ندارد بنابراین زمانی که در تعطیلات عید نوروز اعلام شد که هیچ‌یک از مراکز اقامتی در استان‌ها خدمات ارائه نمی‌دهند مسافران حتی اگر با هر ترفندی می‌توانستند ممنوعیت تردد را پشت‌سر گذاشته و سفر کنند، چون جایی برای سکونت وجود نداشت از سفر منصرف می‌شدند. در واقع چنین حجمی از سفر به سمت شهر‌های شمالی حاکی از آن است که گویا قرنطینه به پایان رسیده و مردم نسبت به شیوع ویروس کرونا بی اعتنا شده‌اند.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روز چهارشنبه گذشته که آغاز تعطیلات پایان رمضان بود عنوان کرد: تمام مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، واحد‌های پذیرایی و گردشگری در سراسر کشور برای شروع فعالیت دوباره خود در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام و پروتکل‌های بهداشتی را دریافت کرده‌اند، بنابراین همه تاسیسات گردشگری که وزارت بهداشت وضعیت آن‌ها را سفید اعلام کرده است آمادگی کامل برای خدمات‌رسانی به مسافران احتمالی در تعطیلات عید فطر را دارند».

علاوه بر آن در سایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صحبت از گردشگری هوشمندانه، مسوولانه و حرفه‌ای شده است. در همین راستا ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده که در طول این مدت همه پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌هایی که در ابعاد جهانی مطرح شد را در کشور به همه تاسیسات گردشگری ابلاغ کرده‌ایم. تمام این امور حاکی از آن است که همه عرضه‌کنندگان خدمات سفر آماده ارائه خدمات به گردشگران داخلی هستند.

با این حال ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد: سفر به مناطق سفید کرونایی هم خطرناک است. اصلی‌ترین عامل شیوع بیشتر کرونا، افزایش تعداد تماس افراد با دیگران است بنابراین از همه هموطنان خواهش می‌کنم که به سفر‌های غیرضروری نروند. زیرا سفر به مناطق قرمز باعث می‌شود خودمان به خطر بیفتیم و سفر به مناطق سفید باعث می‌شود مردم آن شهر‌ها به خطر بیفتند.

در همدان هم خبر‌های ضد و نقیض از تصمیم‌گیری‌های غیر منسجم در رسانه‌ها منتشر شد؛ در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها به نقل از فرماندار همدان عنوان شد: پذیرش مسافران در تعطیلات عید فطر به همدان ممنوع شد، در این اخبار آمده بود به تمام هتل‌ها و مراکز مسافرپذیر ابلاغ شده که از پذیرش مسافر جلوگیری شود، اما ساعاتی بعد این خبر تکذیب شد و از سوی دیگر سازمان متولی گردشگر و برخی تاسیسات دیگر گردشگری اعلام کردند همه اماکن گردشگری استان همدان فعالیت خود را آغاز کردند.

در همین زمینه خبری از معاون علوم پزشکی استان در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه وضعیت همه شهرستان‌های استان زرد است و ورود برای مسافران تهرانی و لرستانی و خوزستانی ممنوع است.

کارشناسان و برنامه ریزان در ستاد مقابله با کرونا در سطح کشور، اما بر این باور بودند که انجام سفر‌های جدید خطر ابتلای جدید به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد و این امر در شرایطی که هیچ دلیل علمی مبنی بر تضعیف ویروس کرونا وجود ندارد، خطرناک است. گرچه رعایت بهداشت و همراهی خوب مردم سبب کاهش ابتلا به کرونا در همدان با یک شیب ملایم شد، اما کمتر شهرستانی در استان به شرایط مطلوب بازگشت؛ رو به بهبود رفتن شرایط که نیازمند ادامه همراهی مردم بومی برای شکست زنجیره کرونا بود حالا با تلنگر تعطیلات عید فطر متزلزل شده است.

بررسی‌های اخبار رسانه‌ها و انتشار جداول آمار کرونا در استان‌ها نشان می‌دهد، در حال‌حاضر وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در همدان چندان هم مطلوب نیست، زیرا براساس اعلام آمار متولیان امور درمانی و بهداشتی شهر‌های همدان همچنان در شرایط زرد هستند.

معاون عمرانی استاندار نیز در این باره عنوان کرد: هدف اصلی برنامه‌ریزان حوزه گردشگری از سرگیری کسب و کار‌های فعال در بازار گردشگری است که در کنار آن سلامت مردم را نیز در نظر گرفته‌ایم بنابراین برای اینکه بتوانیم همزمان روی هر دو مورد تمرکز کنیم اعلام کرده‌ایم گردشگران داخلی سفر کنند، اما با رعایت پروتکل سفر هوشمند تا با این روش هم فعالان گردشگری کسب درآمد کنند و هم علاقه‌مندان با سلامتی کاملا به سفر بروند.
 
محمودرضا عراقی افزود: با وجود اینکه شرایط فعالیت در گردشگری رو به تغییر است با این حال بر این باوریم برای بهبود شرایط می‌طلبد در راستای حفظ سلامت جامعه همسو با شعار «در خانه می‌مانیم» حرکت کنیم، در صورتی که مصوبه‌ای از سوی دولت و ستاد مبارزه با کرونا مبتنی بر تعطیلی مراکز گردشگری وجود ندارد و تاسیسات گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند.
 
 
منبع: فارس
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار