مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سرانه مصرف مرغ در همدان ۲۵ کیلوگرم است، افزود: سالانه حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد از تولیدات مرغ استان همدان مازاد بر نیاز بوده و به سایر استان‌ها صادر می‌شود، اما از نظر صادرات به سایر کشور‌ها متأسفانه هنوز قابلیت صادرات ندارد.
کد خبر: ۸۵۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 23 May 2020
گوشت مرغ به علت ارزش غذایی بالا و قیمت مناسب از منابع پروتئینی پرطرفدار است به‌طوریکه مصرف سرانه آن در کشور حدود ۲۴ کیلوگرم برآورد می‌شود که براساس گفته مسئولان استانی این سرانه در همدان ۲۵ کیلوگرم است.

به گزارش ایسنا، با توسعه واحد‌های مرغداری طی سالیان اخیر تولید مرغ در کشور به میزان زیادی افزایش یافته که علاوه بر خودکفایی در تأمین نیاز داخلی مازاد تولید گوشت مرغ را به همراه داشته است.

استان همدان با ۵۲۷ واحد پرورش مرغ گوشتی، ۲.۳ ظرفیت تولید کشور را به خود اختصاص داده است، با این وجود سالانه ۲۰ تا ۳۵ درصد از تولیدات مرغ استان مازاد بر نیاز بوده که نتیجه آن کاهش قیمت فروش به ویژه در مواقعی از سال که مصرف وتقاضا برای مرغ کم است را شاهد هستیم که گاهی اوقات باعث وارد شدن ضرر و زیان به تولیدکنندگان این بخش می‌شود.

یکی از راهکار‌های مدیریت مازاد تولید گوشت مرغ، افزایش صادرات این محصول به کشور‌های متقاضی است که عمدتاً کشور‌های واردکننده گوشت مرغ در همسایگی کشورمان و یا در منطقه قرار گرفته‌اند، اما به علت نبود شرایط لازم در محصول تولیدی برای صادرات، امکان صادرات گوشت مرغ کمتر محقق شده است.

از طرف دیگر با توجه به سرانه گوشت مرغ در کشور، ارتقاء کیفیت گوشت مرغ تولیدی به منظور تأمین سلامت مصرف‌کنندگان اهمیتی دوچندان می‌یابد بنابراین نیاز امروز صنعت مرغ گوشتی کشور تولید محصولی با کیفیت مطابق با استاندارد‌های جهانی است.

یکی از مهمترین رویداد‌هایی که در صنعت مرغداری کشور باید رخ دهد تکمیل زنجیره تولید مرغ است که در بستر آن محصولی با کیفیت، سالام و صادراتی تولید خواهد شد.

متأسفانه در کشور ما به دلایل رعایت نشدن دوره رشد استاندارد در مرغداری‌ها، مدت رشد به ۵۰ تا ۶۰ روز رسیده و در نهایت مرغ‌هایی با وزن بالا تولید می‌شود این درحالیست که وزن استاندار مرغ مصرفی در بازار‌های جهانی بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ گرم است.

از طرفی فرهنگ مردم در انتخاب سایز مرغ‌ها در تولید این محصول نقش اساسی خواهد داشت به طوریکه اگر استقبال مردم از مرغ‌هایی با وزن بالا کاهش یابد به طور قطع تولیدکننده به دنبال کاهش دوره پرورش مرغ خواهد رفت.

نکته قابل توجه در تولید مرغ که هر تولیدکننده‌ای باید به آن توجه کند این است که هر چقدر وزن مرغ از میزان استاندارد بیشتر باشد کیفیت گوشت آن کاهش یافته علاوه بر افزایش ضریب تبدیل خوراک که موجب مصرف غذای بیشتر می‌شود به افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها و افزایش احتمال مصرف دارو‌ها بویژه آنتی بیوتیک‌های مختلف منجر شده که از این نظر سالیانه میلیارد‌ها تومان به صنعت مرغداری و اقتصاد کشور ضرر وارد می‌کند.

متأسفانه الگوی نادرست خرید لاشه‌های مرغ با وزن بالا در استان علاوه بر کاهش کیفیت محصول تولیدی، باعث شده تا تولیدات مرغداری‌های ما مورد پسند بازار‌های منطقه و جهان نباشد و در نتیجه امکان صادرات مرغ مازاد بر نیاز استان را نیز کاهش داده بنابراین تولید مرغ در بستر زنجیره یکی از ضروریات صنعت مرغداری استان همدان است.

علاوه بر تولید مرغ سالم با وزن و سایز استاندارد، پایین آوردن ریسک و هزینه‌های تولید، بازاررسانی یکپارچه و برندسازی و افزایش بهره‌وری در قالب زنجیره صورت می‌گیرد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه دو زنجیره تولید مرغ در همدان راه‌اندازی خواهد شد، ابرازامیدواری کرد که حداقل دو زنجیره تولید مرغ را تا شهریور امسال در همدان راه‌اندازی کنیم.

علیرضا قره‌گوزلو با تأکید بر اینکه ایران رتبه نخست تولید مرغ را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است، گفت: صنعت طیور بعد از نفت دومین صنعت کشور است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل گرفته است، اما متأسفانه صادرات خوبی را به خود اختصاص نمی‌دهد در حالیکه بازار‌های خوبی در اطراف کشور برای تولیدات ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه اجزای خوبی در بحث زنجیره مرغ در همدان وجود دارد، تصریح کرد: در استان همدان واحد جوجه‌کشی، کارخانه خوراک، کشتارگاه و واحد پرورشی گوشتی خوبی وجود دارد، اما چون همگرایی خوبی نداریم، خروجی خوبی ندارد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: در صنعت مرغ هر بار مشکلاتی رخ داده در صورتی که توان هر کدام از اجزای زنجیره به تنهایی خیلی بالاست به همین علت بحث ایجاد زنجیره تولید مرغ از سال ۹۲ مطرح شده تا علاوه بر تولید محصول سالم، قیمت تمام شده محصول کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه با تشکیل زنجیره تولید تأمین نهاده‌ها و فروش محصول راحت‌تر خواهد بود، بیان کرد: در کشور ۴۳ زنجیره تولید مرغ گوشتی وجود دارد، اما در استان همدان با وجود تلاش‌های زیادی که شده تاکنون زنجیره‌ای شکل نگرفته است.

قره‌گوزلو با بیان اینکه از از دو ماه گذشته با متولیان تولید مرغ استان نشست‌هایی برگزار شده و امیدواریم حداقل دو زنجیره تولید را تا شهریور امسال در همدان راه‌اندازی کنیم، افزود: تلاش داریم از زنجیره‌های موجود سایر استان‌ها جوجه مورد نیاز واحد‌های زیان دیده استان که به علت کرونا توان جوجه‌ریزی ندارند را تأمین کنیم، اما در نهایت به دنبال ایجاد زنجیره تولید استان هستیم.

وی با بیان اینکه دولت در راستای تأمین سلامت مردم بحث تولید مرغ سایز را مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: با ایجاد زنجیره تولید به تولید مرغ سایز خواهیم رسید و با تولید مرغ سایز به چند هدف می‌رسیم که مهمترین آن سلامت جامعه خواهد بود.

قره‌گوزلو با تأکید بر اینکه حسن بزرگ مرغ سایز کاهش ضریب تبدیل است، ادامه داد: ضریب تبدیل تولید مرغ در کشور و استان ۲ تا ۲.۱ است در حالیکه در کشور‌های پیشرفته ۱.۸ است بنابراین اگر بخواهیم ضریب تولید خوبی کسب کنیم تنها راه ما کاهش سن پرورش و کشتار است.

وی با اشاره به اینکه سن پرورش مرغ در ایران ۵۵ روز است، یادآور شد: در ایران چهار بار در سال با طور دوره ۵۵ روزه پرورش مرغ انجام می‌شود این در حالیست که در کشور‌های پیشرفته شش تا پنج دوره با طول دوره ۳۸ تا ۴۲ روز پرورش مرغ انجام می‌گیرد.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه با تولید مرغ سایز تلفات گله و بیماری‌ها کاهش می‎یابد، تصریح کرد: زمانی که تراکم گله بالا می‌رود بیماری در سنین بالا بیشتر خود را نشان می‌دهد بنابراین مرغ سایز در کاهش تلفات و بیماری گله‌ها کمک کننده است.

وی درباره افزایش صادرات تولیدات استان در قالب زنجیره و مرغ سایز، گفت: در کل دنیا سایز مرغ صادراتی یک کیلو و ۵۰۰ گرم تا یک کیلو و ۶۰۰ گرم است در حالیکه تولید مرغ ما بیش از این میزان بوده و خریداری در بازار‌های جهانی ندارد.

وی با اشاره به خرید تضمینی مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان، افزود: شرکت پشتیبانی نیز مرغ‌های یک کیلو و ۲۰۰ تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم را از مرغداران استان با نرخ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کرده و مرغ‌های با وزن یک کیلو و ۶۰۰ گرم را با نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرد.

قره‌گوزلو ادامه داد: مرغداران ما هیچ مشکلی برای تولید مرغ سایز ندارند، اما فقط استقبال مردم دغدغه اصلی ماست چراکه متأسفانه فرهنگ مردم به‌گونه‌ای است که به دنبال مرغ‌های درشت هستند در حالیکه مرغ بالای دو کیلوگرم دارای ۱۷ درصد چربی یعنی ضایعات است که این باعث زیان به اقتصاد خانوار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تولید مرغ سایز در ابتدا نیازمند فرهنگسازی است، بیان کرد: قرار شده کار فرهنگسازی را انجام دهیم که این کار آغاز شده و در سطح شهرستان‌های استان پوستر‌ها و بنر‌هایی در رابطه با مصرف مرغ سایز توزیع شده است.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان اظهار کرد: با ایجاد زنجیره تولید مرغ سایز در استان دیگر مرغ‌های بالای یک کیلو و ۸۰۰ گرم اجازه عرضه در شهر را ندارند و همچنین مرغ‌های خارج از سایز استان‌های دیگر نیز اجاره ورود به استان نخواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه سه حلقه اصلی زنجیره تولید مرغ سایز در استان وجود دارد، اعلام کرد: قرار نیست کارخانه و کشتارگاه جدیدی احداث کنیم بلکه به دنبال این هستیم که با داشته‌های استان زنجیره را ایجاد کنیم چراکه حلقه‌های اصلی در استان وجود دارد، اما فقط برای یک نفر نبوده و قرار است که یک شرکت چهارمی برای زنجیره تشکیل شود.

قره‌گوزلو با بیان اینکه استان همدان ۲.۳ درصد از ظرفیت تولید مرغ کشور را داراست، خاطرنشان کرد: در استان همدان ۵۲۷ واحد پرورش مرغ گوشتی وجود دارد که سالانه ۶۳ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف مرغ در همدان ۲۵ کیلوگرم است، افزود: سالانه حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد از تولیدات مرغ استان همدان مازاد بر نیاز بوده و به سایر استان‌ها صادر می‌شود، اما از نظر صادرات به سایر کشور‌ها متأسفانه هنوز قابلیت صادرات ندارد.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان در پایان یادآور شد: در اردیبهشت امسال دو میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های پرورش مرغ استان همدان صورت گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار