محمدرضا مومنی از ایجاد حریق در مراتع به عنوان یکی از معضلات منابع طبیعی یاد کرد و گفت: با شروع خردادماه که اراضی و مراتع شروع به خشک شدن می‌کنند معضل حریق که ناشی از سهل‌انگاری برخی افراد است در مراتع بوجود می‌آید که در صور مشاهده مسبب آن دستگیر می‌شود
کد خبر: ۸۵۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹ 21 May 2020
مسئول یگان حفاظت اداره منابع طبیعی نهاوند گفت: از ابتدای سال جاری ۱۲۴ فقره پرونده تخلف در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی نهاوند تشکیل شده است.

به گزارش فارس، مومنی با بیان اینکه امسال ۱۲۴ فقره پرونده تخلف در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی نهاوند تشکیل شده است اظهار کرد: این پرونده‌ها عمدتا در زمینه ورود زودهنگام دام روستائیان و عشایر به مراتع شهرستان بود.

وی به تخلفات صورت گرفته در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان اشاره کرد و افزود: بیشترین تخلفات مربوط به ورود زودهنگام دام به مراتع بوده است به گونه‌ای که ۷۲ فقره پرونده مربوط به ورود زودهنگام دام روستائیان و ۳۱ فقره دیگر نیز مربوط به ورود دام عشایر به مراتع خارج از موعد مقرر بوده که باعث آسیب رساندن به پوشش گیاهی منطقه شده است.

مسئول یگان حفاظت اداره منابع طبیعی نهاوند گفت: علاوه بر این تشکیل سه فقره پرونده علف‌فروش یا حق علف‌چر و ۱۰ فقره پرونده تخریب اراضی ملی به صورت شخم کردن زمین برای کشاورزی از دیگر مواردی بوده که توسط یگان حفاظت پیگیری شده و برای مقام قضایی ارسال شده است.

وی از اجرای احکام هشت فقره پرونده در سال جاری خبر داد وو افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و صدور حکم از سوی مقام قضایی هشت فقره پرونده به مرحله اجرای احکام رسیدند.

مومنی در این خصوص افزود: در اثر اجرای احکام مربوط به هشت فقره پرونده که مجرمان به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند پنج هکتار از اراضی ملی رهاسازی شده و در اختیار ما قرار گرفت که با بذرپاشی گیاهان مرتعی در آن زمین به حالت اولیه بازگشت.

وی گفت: یگان حفاظت منابع طبیعی نهاوند با بهره‌گیری از دو اکیپ و یک پاسگاه حفاظتی در تمامی ساعات شبانه‌روز و حتی روز‌های تعطیل مشغول گشت‌زنی در عرصه‌های زیر پوشش است.

مسئول یگان حفاظت اداره منابع طبیعی نهاوند افزود: از مجموع ۱۶۷ روستای نهاوند در بیش از ۱۵۰ روستای آن عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ما با استفاده از نیرو‌های خود گشت مراقبت را در آنجا انجام می‌دهیم.

وی از همکاری همیاران طبیعت و اعضای شورا و دهیاران برای پیشگیری از وقوع تخلف در عرصه‌های طبیعی خبر داد و افزود: به منظوری جلوگیری از تخلف در منابع طبیعی ما قرق‌بان‌هایی را برای محدوده‌های مرتعی تعیین می‌کنیم و همیاران طبیعت و نماینده دامداران را در آن ساماندهی می‌کنیم.

مومنی از ایجاد حریق در مراتع به عنوان یکی از معضلات منابع طبیعی یاد کرد و افزود: با شروع خردادماه که اراضی و مراتع شروع به خشک شدن می‌کنند معضل حریق که ناشی از سهل‌انگاری برخی افراد است در مراتع بوجود می‌آید که در صور مشاهده مسبب آن دستگیر می‌شود

وی نگهداری از عرصه‌های جنگلی شهرستان را از دیگر وظایف یگان حفاظت عنوان کرد و گفت: یگان حفاظت شهرستان به منظور نگهداری از جنگل‌های طبیعی واقع در منطقه گاماسیاب، گیان و سیاهدره که به عنوان ذخیره‌گاه جنگلی طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس است به طور مداوم گشت‌های مراقبت را برقرار می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار