حجت الاسلام میلاد صالحی با اعلام اینکه متوسط فرزندآوری ایرانیان در حال حاضر ۱.۷ درصد است، ادامه داد: اگر روند کاهشی جمعیت به همین شیوه ادامه یابد تا سال ۱۴۳۰ جمعیت ایران پیرترین کشور منطقه غرب آسیا می‌شود.
کد خبر: ۸۵۱۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴ 18 May 2020
رئیس مجمع استانی فعالان عرصه جمعیت همدان گفت: جمعیت استان همدان در حال حاضر یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است که ۵۴ درصد این افراد طبق آمار منتشر شده در مرکز مطالعات ثبت احوال بالای ۳۰ سال سن دارند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام صالحی به مناسبت هفته جمعیت در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه تاکنون رهبر معظم انقلاب در بیش از ۱۷ سخنرانی به مبحث جمعیت اشاره داشته اند، مطرح کرد: طبق بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شد، این سیاست جمعیتی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب برنامه‌هایی در جهت افزایش نرخ باروری به بیش از حد جانشینی، رفع موانع ازدواج، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج‌های جوان، حمایت از بانوان در دوره بارداری زایمان و شیردهی، پوشش بیمه‌ای حمایت از زنان و دیگر مسائل این چنینی برنامه ریزی شده است.

وی بیان کرد: هدفگذاری برای کاهش جمعیت در کشور از سال ۶۸ تا ۹۰ برنامه ریزی شده بود و طی این برنامه جمعیت ایران باید طی ۲۲ سال از ۶.۷ به ۴ درصد کاهش پیدا کند که این مهم فقط طی سه سال محقق شد، اما پیگیری این سیاست‌ها همچنان متوقف نشده و زیرپوستی ادامه دارد.

صالحی با اعلام اینکه متوسط فرزندآوری ایرانیان در حال حاضر ۱.۷ درصد است، ادامه داد: اگر روند کاهشی جمعیت به همین شیوه ادامه یابد تا سال ۱۴۳۰ جمعیت ایران پیرترین کشور منطقه غرب آسیا می‌شود.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۲۰ ایران در دوران پنجره جمعیتی قرار دارد، یعنی ۷۰ درصد جمعیت آن بین ۱۵ تا ۶۴ سال سن دارند و این زمان بهترین موقع برای اصلاح فعالیت‌های کشور در عرصه‌های علمی و فناوری است، اما اگر از این پنجره غفلت شود علاوه بر از دست دادن نیروی فعال جوان، نیرویی برای حمایت از سالمندان نیز نداریم.

رئیس مجمع استانی فعالان عرصه جمعیت همدان در رابطه با آمار‌های جمعیتی در استان همدان بیان کرد: جمعیت استان همدان در حال حاضر یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است که ۵۴ درصد این افراد طبق آمار منتشر شده در مرکز مطالعات ثبت احوال بالای ۳۰ سال سن دارند.

صالحی در ادامه گفت: مجمع فعالان عرصه جمعیت همدان فعالیت خود را به صورت رسمی از شهریورماه ۹۸ به عنوان دومین مجمع استانی پس از استان مازندران آغاز کرده و متشکل از ارکان و نیرو‌های مردمی مختلفی، چون پزشکان، پرستاران، ماماها، خیرین اقتصادی، فعالان دینی و رسانه‌ای است.

وی درباره فعالیت‌های این مجمع اظهار کرد: مجمع طی یک سال گذشته اقدام به تشکیل جلسه شبکه سازی استانی، برگزاری جلسات با نخبگان و عموم افراد جامعه، تشکیل کارگروه جمعیت، راه اندازی نمایشگاه مفهومی جمعیت در موکب اربعین شهید همدانی، راه اندازی غرفه کودک و چالش فرزندآوری در نمایشگاه کودک همدان، ساخت مستند اجتماعی جمعیت و حضور در نمایشگاه ملی خانواده کرده است.

وی ادامه داد: باشگاه مادران مهرپرور برای بانوانی که حداقل سه فرزند و حداکثر ۳۵ سال سن دارند و شکوه مادری برای خانم‌هایی که حداقل چهار فرزند و حداکثر ۴۰ سال سن دارند، تشکیل شده و این افراد می‌توانند با عضویت در این باشگاه‌ها از خدمات ویژه آن استفاده کنند. افراد واجد شرایط برای عضویت می‌توانند به آدرس چهارراه تختی، ساختمان جام جم، واحد ۹ مراجعه یا با شماره تلفن‌های ۰۹۱۸۶۷۲۷۲۸۰ یا ۰۸۱۳۲۵۳۴۵۰۰ تماس بگیرند.

صالحی اعلام کرد: نشست مبلغان دینی عرصه جمعیت، رونمایی از بازی خانوادگی با رویکرد خانواده و بهداشت، رونمایی از دو کتاب تحت عناوین هفت خان خیالی پژوهشی در باب معیشت و فرزندآوری و آرزو‌های کودکانه، حضور در برنامه‌های رادیو و تلویزیون از برنامه‌های مجمع برای هفته جمعیت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار