احمدرضا احسانی با بیان اینکه مدیران استان در زمینه کرونا جهادی عمل کرده و بین آن‌ها همدلی، هماهنگی و هم افزایی شدیدی وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به اینکه اصناف و کسب و کار‌ها شرایط عادی تری به خود گرفته، نیاز است که بخش اطلاع رسانی با رویکرد جدیدتری وارد عمل شود.
کد خبر: ۸۵۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷ 18 May 2020
در آغازین روز‌های گسترش شیوع کروناویروس در کشور شاهد بروز شایعات متعدد در سطح فضای مجازی و انتشار برخی اخبار غیرواقع در برخی رسانه‌ها بودیم که باعث ایجاد جو روانی در جامعه شد و همین امر بر افزایش التهاب روانی و ترس فزآینده در بین آحاد مختلف جامعه دامن زند که خود بدتر از بروز این بیماری بود.

به گزارش ایسنا، حرف‌های ضدونقیض مسئولان در مواجهه با این ویروس موجب از دست رفتن اعتماد عمومی شده بود به طوریکه یک روز بر ماسک نزدن عموم مردم تأکید می‌شد تا ماسک در اختیار بیماران خاص و کرونایی قرار گیرد، اما روزی دیگر بر استفاده از ماسک اصرار می‌کنند و مردم در به در تهیه ماسک تمام داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی و حتی سوپرمارکت‌ها را گشتند تا به محصول مورد نظر دست یابند، اما دریغ... تا اینکه با ورود گروه‌های جهادی و تغییر خطوط تولیدی برخی واحد‌ها این معضل حل شد.

اما اعتماد عمومی وقتی کاهش یافت که روزانه آمار مبتلایان به تفکیک استان‌ها منتشر می‌شد و دانشگاه‌های علوم پزشکی در هر استان نیز آمار را به رسانه‌های بومی می‌دادند و اینجا بود که تناقض‌های آماری خودنمایی می‌کرد و کار رسانه‌ها هم زیرسوال می‌رفت بنابراین تصمیم بر آن شد تا فقط آمار کشوری منعکس شود و مردم فقط به کم و زیاد شدن آمار دلخوش کرده و در دلهره بر سر می‌برند. با این وجود از یک سو مقامات بر عادی سازی شرایط و انجام امور روزمره و از سوی دیگر بر جدی دانستن اوضاع، رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تأکید دارند غافل از اینکه مردمی که ما می‌بینیم دیگر برایشان شرایط کرونایی معنا و مفهوم ندارد و بی هیچ ترسی در سطح شهر تردد، خرید، ورزش، تفریح، دور دور می‌کنند ...

حال برای جویا شدن از شرایط اطلاع رسانی و اقدامات مسئولان و رسانه‌ها برای آگاه سازی شرایط کرونایی و جلب اعتماد عمومی میزگردی مجازی تحت عنوان «بررسی نحوه اطلاع رسانی انتشار و گسترش کروناویروس در سطح استان همدان» ترتیب دادیم و با مسئولان امر درباره وضعیت اطلاع رسانی در سطح استان صحبت کردیم.

مدیرکل مرکز صداوسیمای مرکز همدان در این‌باره در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اطلاع رسانی باید شفاف و دقیق بوده و مردم محرم دانسته شوند، اعلام کرد: در بسیاری از موارد انعکاس واقعیات موجود در جامعه درباره مشکلات اقشار مختلف باعث افزایش اعتماد عمومی به رسانه‌ها خواهد شد.

مهدی دهقان‌نیری، استناد به منابع موثق و یکسان بودن منابع در زمینه اطلاع رسانی را از موانع ایجاد تناقض در اخبار دانست و افزود: پرهیز از برجسته سازی افراطی مشکلات سایر کشور‌ها و بیان مشکلات به وجود آمده در داخل کشور، تبیین وضعیت کسب وکار‌های تعطیل شده در شرایط کنونی و بیان الزامات دولتی در جهت حمایت از آنها، پرهیز از القای کارآمدی افراطی در ایجاد وحدت و توجه به آمار واقعی از دیگر موارد لازم برای افزایش اعتماد عمومی به رسانه‌ها است.

وی بیان کرد: متأسفانه به علت برخی از مصلحت اندیشی‌ها از جمله پرهیز از التهاب آفرینی در جامعه، مردم در اطلاع رسانی‌ها به درستی درباره کرونا توجیه نشده و به ابعاد بحران پی نبرده اند بنابراین باید در شیوه‌های اطلاع رسانی تجدیدنظر کرده و ابعاد بحران برای مردم تشریح شود.

دهقان نیری درباره نقاط قوت و ضعف اطلاع رسانی در شرایط کنونی اظهار کرد: مصلحت اندیشی‌های بی مورد، خودسانسوری، یکسونگری در برخی از موارد، کمبود تحلیل و تفسیر در اطلاع رسانی ها، تأثیرگذاری سیاستمداران و مسئولان بر نحوه اطلاع رسانی، بازتاب کمرنگ نظرات و خواسته‌های مردم از نقاط ضعف اطلاع رسانی و صداقت از جمله نقاط قوت در شرایط کنونی است.

مدیرکل صداوسیمای مرکز همدان با بیان اینکه اطلاع رسانی باید به روز، سریع، دقیق، درست، کامل و جامع و با استناد به منابع موثق همراه با ارائه گزارش تصویری باشد، گفت: جهان امروز دنیای ارتباطات بوده و لازمه پیشرفت در دنیای مدرن امروزی دانستن و آگاهی است بنابراین با توجه به وجود رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌های دیجیتال و رقابت آن‌ها برای جذب مخاطب اطلاع رسانی دقیق و سریع ضروری است و مردم هرچه آگاه‌تر باشند، رشد و بالندگی جامعه زودتر رخ خواهد داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه تعداد محدودی از رسانه‌ها برخلاف رویه جاری حوزه اطلاع رسانی در ایام شیوع کروناویروس در جامعه فعالیت می‌کردند، اما اکثر رسانه‌های استان در این ایام مانند تمام اتفاقات و رویداد‌های گذشته عملکرد قابل قبولی داشتند و در کنار مردم بودند.

احسانی با بیان اینکه رسانه‌های استان همدان در زمان شیوع کرونا در زمینه آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، اعلام اخبار درست از مراجع رسمی، ترویج فاصله گذاری اجتماعی و پویش در خانه بمانیم به خوبی عمل کردند، افزود: در بخش تولید محتوا نیز بعضی از اصحاب رسانه با کارشناسان فرهنگ و هنر ارتباط گرفته و اخبار ارزشمندی تولید کردند و در کل عملکرد آن‌ها در این مدت با چشم پوشی از چند مورد محدود قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه امیدواریم هر چه زودتر بساط این ویروس از سطح جامعه برچیده شود، اضافه کرد: اکنون وضعیت کرونا غیرقابل پیش بینی است، اما شرایط استان همدان با پای کار بودن و مسئولیت اجتماعی رسانه ها، خبرنگاران، مدیران استانی و مردم نسبت به استان‌های دیگر بهتر بوده و تاحدی نیز کنترل شده است.

احسانی با بیان اینکه مدیران استان در زمینه کرونا جهادی عمل کرده و بین آن‌ها همدلی، هماهنگی و هم افزایی شدیدی وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به اینکه اصناف و کسب و کار‌ها شرایط عادی تری به خود گرفته، نیاز است که بخش اطلاع رسانی با رویکرد جدیدتری وارد عمل شود.

وی با تأکید بر اینکه اخبار دست اول، دقیق و شفاف باید در اختیار مردم قرار بگیرد، بیان کرد: رسانه‌ها باید با توصیه‌های دقیق و هنرمندانه مردم را از عواقب عدم رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی آگاه کرده و با اطلاع رسانی صحیح و به موقع مانع از عادی سازی این شرایط و کرونا برای آن‌ها شوند همچنین لازم است حساسیت این موضوع را برای تمامی اقشار جامعه حفظ کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر لزوم افزایش و تقویت روحیه مردم خاطرنشان کرد: کرونا نزدیک به سه ماه است که تمام ارتباطات و برنامه‌ها را تحت شعاع قرار داده بنابراین باید ایجاد نشاط اجتماعی و افزایش روحیه مردم در دستور کار قرار گیرد، رسانه‌ها نیز می‌توانند در کنار سیاست اطلاع رسانی خود سازمان‌های فعال در زمینه فرهنگ و هنر را برای رسیدن به این موضوع یاری کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند با تولید و پخش اخبار مثبت باعث ایجاد نشاط اجتماعی شوند، اعلام کرد: یکی از نقاط ضعف یا در عین حال نقاط قوت در شرایط کنونی این است که اخبار به سرعت در فضای مجازی و سایت‌ها پخش می‌شود و میزان دسترسی مردم به اخبار به صورت لحظه‌ای شده است.

احسانی با بیان اینکه در حال حاضر محدود کردن اخبار به منابع و مراجع رسمی بسیار دشوار شده است، گفت: سرعت زیاد گردش اطلاعات و اخبار یک ظرفیت خوب به شمار می‌رود، اما از طرفی این سرعت زیاد کنترل اخبار غیرواقعی و کذب را سخت کرده و این اخبار کذب خیلی زودتر از اینکه مراجع رسمی و رسانه‌ها خبر درست را اعلام کنند، پخش شده و اثرات مخربی را برجای می‌گذارند.

احسانی با بیان اینکه انتشار اخبار کذب و غیرواقعی در زمینه شیوع کرونا نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: در روز‌های آغازین و شیوع اولیه کرونا هر لحظه اخبار مربوطه از مراکز مختلف منتشر شده و روحیه مردم را تحت تأثیر قرار می‌داد، اما اکنون شرایط اطلاع رسانی بهتر شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه ادامه روند اطلاع رسانی به همین شکل کنونی باید نظر متخصصان رسانه دخیل باشد چراکه آن‌ها در این زمینه صاحب نظر هستند، افزود: در شرایط کنونی نیاز است که حساسیت مردم در بحث بیماری کمرنگ نشود چراکه هر قدر مردم شرایط را عادی‌تر ببینند و حساسیت آن‌ها کمتر شود به همان میزان جامعه دچار آسیب خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه اطلاع رسانی باید با دو رویکرد تولید اخبار دقیق، شفاف و واقعی و حفظ حساسیت مردم در این زمینه انجام شود، مطرح کرد: اکنون که شرایط مقداری نسبت به روز‌های اولیه شیوع کروناویروس عادی‌تر شده، نیاز است در شیوه‌های اطلاع رسانی تجدیدنظر شود.

وی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی که برای حوزه‌ها و صنوف مختلف تعریف شده است باید توسط رسانه‌ها اطلاع رسانی شود و مردم در این جریان این نکات بهداشتی قرار گیرند، اظهار کرد: در روز‌های اولیه شیوع کرونا تصور می‌شد با گرم شدن هوا این ویروس قدرتش را از دست می‌دهد، اما اکنون شاهد شیوع گسترده کرونا در مناطق گرمسیری مانند خوزستان و هرمزگان هستیم بنابراین نیاز است در شیوه‌های اطلاع رسانی موارد این چنینی دقیق‌تر بررسی شود.

وی با بیان اینکه هرچه اخبار و اطلاعات بهتر و بیشتر در دسترس مردم قرار گیرد فضا برای اخبار کذب و غیرواقعی کمتر می‌شود، گفت: آموزش نکات ایمنی و بهداشتی یکی دیگر از مواردی است که رسانه‌ها می‌توانند در این ایام به آن بپردازند و بخش آموزشی می‌تواند مکمل کار اطلاع رسانی باشد.

احسانی با اشاره به دسترسی سریع مردم به اخبار مختلف از طریق فضای مجازی بیان کرد: حضور شبانه روزی و اطلاع رسانی سریع و چابک توسط رسانه‌ها لازمه مقابله با اخبار کذب و غیرواقعی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه اطلاع رسانی و خبرنگاری نیز دارای چارچوب و منشوری است و از نظر قانونی و اخلاقی باید این موارد رعایت شوند، افزود: در حوزه اطلاع رسانی باید بسیار متعهدانه، منصفانه، عادلانه، بدون هر گونه حب و بغض، بدون احساس وابستگی و بازی‌های سیاسی و جناح بندی و خیلی شفاف اصل موضوع و سوژه مدنظر قرار گرفته شود.

احسانی با بیان اینکه اطلاع رسانی درست، پاک، صادقانه و بدون جانبداری باعث افزایش اعتماد مردم به رسانه‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران به اصول حرفه‌ای خود پایبند هستند، اما در بعضی مواقع نیاز است که ما دقت نظر بیشتری داشته باشیم و از مدار اخلاق و قانون خارج نشویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، جلب اعتماد عمومی را یکی از فرصت‌های کروناویروس برشمرد و اظهار کرد: در این شرایط سخت و دشوار حوزه بهداشت و درمان توانست با اقدام بهنگام و اطلاع‌رسانی شفاف اعتماد عمومی را بیش از پیش به حوزه سلامت و بهداشت جلب کند.

دکتر رشید حیدری‌مقدم با اشاره به اینکه در ستاد استانی مبارزه با کرونا کمیته‌های مختلفی تشکیل شد، افزود: نسبت به عملکرد کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی و رسانه‌ها رضایت وجود دارد و در حوزه اطلاع‌رسانی و شبهه‌زدایی اقدامات خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از بروز هر گونه تناقض اطلاع‌رسانی با مسئولیت مدیر روابط عمومی و ثبت و گزارش دهی با مسئولیت مدیر آمار، انفورماتیک و فناوری اطلاعات دانشگاه است.

حیدری مقدم با قدردانی از رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در زمینه مقابله با کروناویروس بیان کرد: بهترین راهکار مقابله با این بیماری رعایت بهداشت فردی و کمترین حضور در مجامع عمومی و اطلاع رسانی به بستگان و اطرافیان است تا حتی‌المقدور از کار‌های غیرضروری و مسافرت‌ها جداً خودداری کنند.

وی بیان کرد: به منظور شفاف‌سازی و تبیین افکار عمومی علاوه بر اطلاع رسانی در رسانه‌ها و مصاحبه‌های خبری، اطلاعیه‌هایی به صورت منظم منتشر شد همچنین اطلاع‌رسانی درباره پیشگیری و مراقبت از کروناویروس مشتمل بر برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور گروه‌های هدف پرسنلی و اقشار مختلف جامعه، توزیع تراکت و محتوای آموزشی، پخش تیزر تلویزیونی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، تبلیغات محیطی در قالب نصب بنر در میادین اصلی شهر‌ها ارائه شد و در زمینه راه‌اندازی ایستگاه‌های آموزش همگانی هم‌اندیشی و هماهنگی‌های لازم صورت گرفت.

حیدری‌مقدم آموزش درباره کرونا ویروس را یک وظیفه قانونی، شرعی، ملی و میهنی دانست و با تأکید بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت شهرستان‌ها از مدیران شهرستان‌ها درخواست کرد تا با رفتار هوشمندانه و منطقی کمک کنند تا به این مشکل فائق آییم.

وی استفاده از پتانسیل مردمی به ویژه دانشجویان در جهت اطلاع‌رسانی در خوابگاه‌ها و جامعه از طریق آموزش چهره به چهره را یکی از نقاط مثبت اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه کرونا عنوان کرد و افزود: باید با اطلاع‌رسانی صحیح شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد تا مردم از تجمعات غیرضروری بپرهیزند و تا حد امکان در منزل بمانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا آموزش و اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی به همه گروه‌ها و کانال‌های خبری را با اهمیت دانست و ابرازامیدواری کرد که با بکارگیری مناسب فضای مجازی در جهت رسیدن به اهداف و کمک‌گیری از جامعه برای کنترل مشکل موجود پرداخته شود.

وی یادآور شد: آموزش و اطلاع رسانی کروناویروس در قالب شیوه‌نامه‌های آموزشی به همه گروه‌های پرسنلی به طور گسترده در بخش‌های بهداشتی و درمانی، صنایع و ادارات و حوزه‌های مختلف انجام شده همچنین پیگیری و آموزش اطرافیان فرد متوفی و اطلاع رسانی درباره دفن بهداشتی و عدم برگزاری مراسم در دستور کار بوده است.

حیدری‌مقدم با معرفی سایت www.salamat.gov.ir و با اشاره به آمادگی پاسخگویی به مراجعان در مراکز یاد شده از ساعت ۸ صبح تا ۲۴، گفت: لازم است شهروندان با مراقبین سلامت که از طریق تماس تلفنی با شماره ۴۰۳۰ وضعیت سلامت آن‌ها را از لحاظ بیماری کروناویروس پیگیری می‌کنند، همکاری کنند.

وی تقویت اطلاع رسانی در این زمینه را خواستار شد و ابرازامیدواری کرد که با شعار «همه با هم، کرونا را شکست می‌دهیم» با این اپیدمی مبارزه خواهیم کرد و آن را شکست می‌دهیم.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بعد از اعلام شیوع کروناویروس رسانه‌ها عمدتاً فعالیت خود را در دو بخش فرهنگسازی درباره مسائل فرهنگی و بهداشتی و اطلاع رسانی صرف درباره اخبار و اتفاقات پیرامون حوزه کرونا آغاز کردند.

مهرداد حمزه افزود: در بحث فرهنگسازی رسانه‌ها باید مردم را برای تغییر سبک زندگی آگاه و مجاب می‌کردند که رسانه‌ها در این زمینه به خوبی عمل کرده و توانستند در سطح جامعه تأثیرگذار باشند به حدی که سبک زندگی مردم بعد از دهه اول اعلام شیوع این ویروس تغییر کرده و این فرهنگسازی موجب شد مردمی که عادت به استفاده از ماسک و دستکش و شستشوی مداوم دست‌ها نداشتند، به این امور روی آورده و از خود مراقبت کنند.

وی اطلاع رسانی درباره اخبار و رویداد‌های کرونا را بخش دیگری از فعالیت‌های رسانه‌ها در این مدت برشمرد و اظهار کرد: رسانه‌ها برای ارائه و انتشار آمار و ارقام و اتفاقات نیاز به یک منبع دارند و رسانه‌های رسمی نمی‌توانند براساس گمانه زنی‌ها و شایعات فعالیت کنند و موظف هستند اخبار اعلام شده از منابع رسمی را انعکاس دهند.

حمزه بیان کرد: رسانه‌ها در بخش انعکاس آمار و اطلاعات نیز به خوبی عمل کردند، اما اینکه این آمار و اطلاعات اعلام شده تا چه میزان صحت دارد موضوعی است که باید بعد‌ها درباره آن بحث شود همچنین ممکن است ستاد مربوطه بخش‌هایی از آمار را بنا به مصلحت منتشر نکرده باشد که رسانه‌ها باید از قوانین تبعیت کرده و این آمار را منتشر نکنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در زمینه فرهنگسازی مسائل بهداشتی بسیار موفق بودند، خاطرنشان کرد: طبیعتاً ما اکنون هم نیاز داریم آموزش‌های بهداشتی به مردم داده شود چراکه هنوز روال زندگی به حالت عادی و قبل بازنگشته و آن‌ها باید همچنان نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان با بیان اینکه کرونا از بین نرفته بنابراین فرهنگسازی باید ادامه داشته باشد و اطلاعات مربوط به این موضوع به طور مرتب به روزرسانی شده و در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: هر روز ابعاد جدیدی از این بیماری و بحرانی که جامعه را دربرگرفته، مشخص می‌شود و رسانه‌ها باید این ابعاد را اطلاع رسانی کرده و مردم اطلاعات کامل تری در زمینه این بیماری داشته باشند.

وی بحران کرونا را یک مورد عجیب، پیچیده و متفاوت با تمام بحران‌های قبلی دانست و خاطرنشان کرد: در بحران‌هایی مثل سیل و زلزله یک نقطه از کشور درگیر شده و بقیه استان‌ها و مردم برای رفع بحران به آن‌ها کمک می‌کردند، اما بحران کرونا تمام بخش‌های کشور، جامعه، شهر و روستا و اقشار را درگیر کرده است.

حمزه با بیان اینکه در روز‌های آغازین شیوع کرونا در ایران رسانه‌ها آمادگی برخورد با چنین بحرانی را نداشته و سردرگم بودند و اصلاً نمی‌دانستند باید چه کنند، ادامه داد: مردم عمدتاً از رسانه‌ها سوال می‌کنند بحران کرونا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اما پاسخ این سوال را حتی مسئولان وزارت بهداشت و پزشکان نیز نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند به بخش آرامش روانی جامعه پاسخ دهند، اعلام کرد: بحران کرونا و بحث قرنطینه بسیار عجیب و سخت بوده و برای مردم دشوار است که مدت زمان زیادی در خانه بمانند و یا از انجام کار‌های قبلی خود به علت رعایت مسائل بهداشتی چشم پوشی کنند و این موارد باعث ایجاد فشار روحی و روانی در آن‌ها می‌شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان با بیان اینکه رسانه یکی از قسمت‌هایی است که می‌تواند با ارائه آموزش و مشاوره‌های لازم این فشار روحی و روانی را به راحتی کنترل کند، گفت: در بحران کرونا عده‌ای از مردم و گروه‌های مختلف جامعه با مشکلات زیادی مواجه شدند که اصلاً در جامعه دیده نمی‌شوند بنابراین رسانه باید به عنوان یک پل برای رساندن حرف مردم به مسئولان و بازتاب مشکلات آن‌ها در این دوران عمل کرده و باعث حل بخشی از مشکلات مردم شود.

حمزه با بیان اینکه اطلاع رسانی چالش جدی کشور است، اضافه کرد: اطلاع رسانی سالم و صحیح و با تأخیر در ایران انجام می‌شود بدان معنا که رسانه‌ها اجازه می‌دهند یک خبر غیرواقعی و کذب در فضای مجازی پخش شده و بعد از اینکه کار از کار گذشت، درباره آن موضوع اطلاع رسانی می‌کنند که این امر باعث می‌شود تأثیر آن خبر از دست برود.

وی با بیان اینکه بسیاری از اوقات اطلاعات مسئولان درباره سوژه اطلاع رسانی درست است، اما زمان زیادی از آن گذشته و مردم دیگر آن اطلاعات را باور نمی‌کنند، افزود: بهترین کار در حوزه اطلاع رسانی برای جلب اعتماد مردم این است که مسئولان خیلی زود خبر را با حداقل اطلاعات موجود از طریق منابع رسمی اطلاع رسانی کرده و در ادامه خبر‌های تکمیلی در زمینه مربوطه کار شود.

حمزه با بیان اینکه اطلاع رسانی یک امر لازم است و مردم باید در پیگیری اخبار حالت تعادل را رعایت کنند، اظهار کرد: اعلام نکردن اخبار آن هم در شرایط امروز جامعه و استفاده مردم از انواع و اقسام پیام رسان‌های داخلی و خارجی و سایت‌های مختلف کار اشتباهی است و اطلاع رسانی را نمی‌توان تعطیل کرد و باید اخبار به موقع و با ظرافت منتشر شوند.

وی با بیان اینکه خبر یک فرآیند تکمیلی است و نمی‌توان در آن حکم قطعی داد، خاطرنشان کرد: بحران کرونا برای مردم و پزشکان بسیار ناشناخته بود و جامعه پزشکی با آزمون و خطا حرکت می‌کردند بنابراین بخشی از تناقض‌های موجود در اخبار طبیعی است.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان با بیان اینکه تأخیر در اطلاع رسانی یکی از عوامل ایجاد تناقض در اخبار است، گفت: در یک پدیده‌ای مانند کرونا وزارت کشور یک مدل اخبار و وزارت بهداشت طور دیگری اخبار را اعلام می‌کند که این باعث ایجاد تناقض در اخبار می‌شود و اگر از همان روز اول سخنگوی مجموعه‌ها و موضع گیری‌ها مشخص باشد، این مشکل رفع خواهد شد.

حمزه با بیان اینکه در استان همدان بعد از گذشت یک ماه از شیوع کرونا سخنگوی ستاد مقابله با کرونا مشخص شد، افزود: خروج اطلاعات و آمار از چند کانال مختلف مهمترین علت ایجاد تناقض آماری است بنابراین باید برای رفع این مشکل اخبار به موقع اطلاع رسانی شده و مرجع اعلام خبر از روز اول مشخص باشد.

وی بیان کرد: در گذشته مردم برای اطلاع از اخبار باید منتظر روزنامه روزانه می‌ماندند، اما امروزه ظرفیت‌های اطلاع رسانی بسیار زیاد شده و آن‌ها به صورت لحظه‌ای به اخبار و اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند و تعداد زیادی از رویداد‌ها به صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شود.

حمزه با بیان اینکه افزایش سرعت اطلاع رسانی یک حُسن بزرگ بوده، اما این موضوع باعث آسیب‌هایی نیز شده است، ادامه داد: افزایش سرعت اطلاع رسانی باعث شده که دقت فدای سرعت شود و در این مدل یک خبر ابتر از مراکز متعدد اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه فضای مجازی کار را برای روزنامه نگاران و خبرنگاران تنگ کرده است چراکه آن‌ها قبل از پخش یک خبر درباره آن مطالعه و تحقیق می‌کنند، اما کسانی که خودشان را فعال فضای مجازی می‌دانند قوائد کار خبر را ندانسته و بدون فکر و تحقیق فقط خبر را منتشر می‌کنند.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان با تأکید بر اینکه افزایش سرعت اطلاع رسانی باعث عجول شدن و کاهش سواد ما در حوزه رسانه و اطلاع رسانی می‌شود، گفت: بحث اطلاع رسانی مسابقه نیست و باید مطالب آن نیز بامحتوا و دقت تنظیم شود.

در پایان اینکه وقتی یک ماه از شیوع کرونا سخنگوی ستاد مقابله با کروناویروس استان همدان مشخص می‌شود و اخبار ستاد فقط در اختیار یک رسانه خاص قرار می‌گیرد، نمی‌توان انتظار داشت اخبار درست و دقیقی در فضای مجازی مخابره شود و تا رسانه‌های دیگر به خود بجنبند شایعات بر واقعیات پیشی گرفته و جو روانی به وجود آمده را به سختی می‌توان مدیریت کرد با این وجود رسانه‌های استان از جان مایه گذاشته و در جهت اطلاع رسانی صحیح و دقیق گام برداشتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار