دکتر اعظم بهمنی دانشگاه گفت: آشنایی زوجین با موضوع حقوق مشترک و اختصاصی یکدیگر می‌تواند به دوام و استحکام روابط خانوادگی کمک شایانی نماید و از تعارضات و تنش‌های درون خانواده بکاهد که ضرورت دارد در سطح جامعه؛ سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط زمینه افزایش آگاهی زوجین را با حقوق و تعهدات متقابل آن‌ها نسبت به یکدیگر فراهم نمایند.
کد خبر: ۸۴۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳ 04 May 2020

مدرس دانشگاه گفت: آشنایی زوجین با موضوع حقوق مشترک و اختصاصی یکدیگر می تواند به دوام و استحکام روابط خانوادگی کمک شایانی نماید و از تعارضات و تنش‌های درون خانواده بکاهد که ضرورت دارد در سطح جامعه؛ سازمان‌ها و نهاد‌های ذیربط زمینه افزایش آگاهی زوجین را با حقوق و تعهدات متقابل آن‌ها نسبت به یکدیگر فراهم نمایند.
 
دکتر اعظم بهمنی مدرس دانشگاه در گفت و گوی اختصاصی با تابناک همدان؛ اظهار داشت: متاسفانه عدم آگاهی و شناخت زن و شوهر در ابتدا و حین تشکیل خانواده با حقوق و تکالیف یکدیگر زمینه بروز برخی تعارضات و اختلافات در درون خانواده می شود و گا‌ها شاهدیم که افراد رفتار‌های پرخاشگرانه و خشونت آمیز از خود نشان می دهند که این امر تا حدودی ناشی از عدم آشنایی آن‌ها از حقوق مشترک و اختصاصی آن‌ها است و هریک از زوجین نظرات و عقاید خود را ارجح می دانند و رفتار طرف مقابل خود را برنمی تابند.
 
وی افزود: پیشنهاد می شود که در این زمینه وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ها؛ دانشگاهها؛ نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط با برگزاری جلسات و نشست‌های علمی و تخصصی و بهره گیری از نظرات صاحب نظران حقوقی خصوصا در حوزه حقوق خانواده، روانشناسی و جامعه شناسی زوجین را با حقوق مشترک و اختصاصی بیشتر آشنا نمایند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه خانواده اولین، مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین نهاد اجتماعی به شمار می رود یادآور شد: خانواده نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه و تعلیم و تربیت فرزندان دارد و این نهاد بنیادی در فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز از جایگاه والایی برخوردار است به گونه‌ای که رعایت حقوق زوجین در اسلام بسیار توصیه شده .

بهمنی گفت: بارزترین حقوق مشترک زوجین حسن معاشرت که از مصادیق آن می توان به گذشت، وفاداری و احترام متقابل اشاره نمود و از مهریه و نفقه می توان بعنوان حقوق اختصاصی زن و حق ولایت بر فرزندان و ریاست خانواده و حق تعیین مسکن نیز از حقوق اختصاصی مرد است.
 
وی با اشاره به اینکه از حضانت نیز می توان به عنوان یک حق و هم بعنوان یک تکلیف برای زوجین در قانون و حقوق خانواده یاد کرد خاطرنشان ساخت آگاهی زوجین از حقوق و تعهدات یکدیگر یک راهکار مناسب جهت بالابردن تفاهم در خانواده است که این تفاهم در نتیجه رعایت حقوق زوجین حاصل خواهد شد و در نهایت بنیان این نهاد اجتماعی مهم مستحکم‌تر می شود.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار