علی شفیعی‌نژاد به نظرم نیاز‌های نسل امروز متفاوت است. یکی از این نیاز‌ها داشتن تفکر مستقل و بنیادین است. این نسل لحظه به لحظه در دنیای امروز مورد هجمه‌های بسیاری از طرف دشمنان قرار می‌گیرند که دقیقا هدفشان هم گرفتن قدرت تفکر و اندیشیدن درست از نسل نوجوان و جوان ماست، آن‌ها این کار را به شکل‌های مختلفی، چون بازی‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها انجام می‌دهند؛ پس در این برهه از زمان تفکر صحیح و منطقی مهم و لازم است. معرفی سبک زندگی اسلامی هم یکی دیگر از نیاز‌های این نسل است. معرفی سبک زندگی باید با الگوی رفتاری باشد. یک الگو‌های عینی که برای بچه‌ها ملموس باشد. از دیگر نیاز‌ها آگاهی و ایمان قلبی است.
کد خبر: ۸۴۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸ 02 May 2020
«علی شفیعی‌نژاد» طلبه همدانی است که فقط پیش‌نماز مدرسه نیست؛ معلم فرهنگ و تفکر و سبک زندگی هم هست، در کلاس‌هایش حقیقت و سبک زندگی را با مثال‌های شیرین بیان می‌کند، روضه می‌خواند، خاطره می‌گوید، قصه شهدا هم که پای ثابت حرف‌هایش است، از سواد رسانه و بازی‌های رایانه‌ای حرف‌ها دارد، فضای مجازی را می‌شناسد و به قول خودمان امروزی است.

به گزارش فارس، وصفش را بار‌ها از صحبت‌های پسرم، دوستانش و والدینشان شنیده بودم. معلمی که خیلی زود در قلب تک تک بچه‌ها جا باز کرد و حتی در این روز‌های به دور از مدرسه همچنان روابط گرم و صمیمی شاگرد و معلمی پابرجاست. معلم جوانی که لباس و شکل ظاهرش با همه معلم‌های مدرسه فرق دارد و روابطش با شاگردانش از جنس رفاقت و برادر بزرگ‌تر.

«علی شفیعی‌نژاد» تنها پیش‌نماز مدرسه نیست بلکه معلم درس فرهنگ و تفکر و سبک زندگی هم هست، او در ساعت‌های کلاسش چه آن زمان که کلاس و مدرسه برقرار بود چه الان که مجازی و از راه دور است حقیقت و سبک زندگی امروز و دیروز را با بیان و مثال‌های شیرین می‌گوید، روضه می‌خواند، خاطره می‌گوید، قصه شهدا هم که پای ثابت حرف‌هایش است، همیشه از سواد رسانه و تبلیغات و بازی‌های رایانه‌ای برای دانش‌آموزانش حرف‌ها دارد، فضای مجازی را خوب می‌شناسد و به قول خودمان امروزی است، جوان است و پرانرژی و خلاق در اداره کلاس و هیأت.

بچه‌ها را هر پنجشنبه شب دور هم جمع می‌کند چه آن زمان که مدرسه باز بود و چه الان که هیأت مجازی است، همه این وصف‌ها باعث شد از او برای حضور در دفتر خبرگزاری به مناسبت «روز معلم» دعوت کنم بنابراین این معلم طلبه جوان شد اولین مهمان خبرگزاری فارس در سال ۹۹.

زودتر از زمان قرارمان به دفتر آمد، همان طور که پسرم گفته بود معلمی خوش‌رو و جوان که بدون مقدمه گفت‌وگو را شروع کردیم.

به شوخی گفتم یک روحانی آن هم در مدرسه غیرانتفاعی موضوع جدیدی است! خنده‌ای کرد و گفت: البته این مدرسه کمی با مدارس غیرانتفاعی دیگر به خاطر سابقه ۷۰ ساله‌اش و عنوان اسلامی‌اش کار را متمایز کرده است.

گفت و گوی فارس با این معلم محبوب را می‌خوانید.

یک «معلم طلبه» در مدرسه باید چه ویژگی خاصی داشته باشد تا دانش‌آموزان جذبش شوند؟

یک روحانی با توجه به عملکرد خود سنجیده می‌شود. در جامعه اینگونه جا افتاده که یک روحانی در مدرسه فقط پیش‌نماز است و بس، اما شأن روحانیت، امامت است و باید راهبری امت خود را داشته باشد حال این امت مقیاس‌های متفاوتی دارد می‌تواند یک کشور باشد، یک استان باشد و یا یک مدرسه. یک روحانی وقتی مسؤولیتی را می‌پذیرد باید تخصص، تعهد کاری و مهمتر از همه اخلاص داشته باشد و وقتی هم معلم می‌شود این ویژگی‌ها باید چند برابر شود.

گاهی اوقات اکثر این بچه‌ها اینقدر با یک روحانی ارتباط نزدیک نداشته‌اند که راحت حرف بزنند و یا حتی شوخی کنند؛ نوع ارتباط‌گیری بچه‌ها با شما سر کلاس و خارج از آن چگونه است؟

من وقتی معلم مدرسه شدم ملبس نبودم و بعد از چند ماه که از سال تحصیلی گذشت ملبس شدم، همین لباس مدتی باعث حجاب بین من و دانش‌آموزان شد، خودم این را احساس می‌کردم، شاید بچه‌ها فکر می‌کردند دیگر نمی‌توانند با من راحت باشند که باید این تصویر ذهنی اشتباه می‌شکست، سعی کردم با اصل حسن خلق و رفاقت با تک‌تک بچه‌ها این حجاب و مانع برداشته شود. معتقدم وقتی خالصانه محبت کنی از طرف مقابل هم به راحتی محبت دریافت می‌شود. من در ابتدا با دانش‌آموزانم رفیق می‌شوم و بعد در جایگاه یک معلم درس می‌دهم، چون معتقدم اینگونه درس دادن در جان و دل آن‌ها می‌نشیند.

در ارتباط نزدیکی که با نسل نوجوان دارید، نیاز امروز این نسل چیست؟

به نظرم نیاز‌های نسل امروز متفاوت است. یکی از این نیاز‌ها داشتن تفکر مستقل و بنیادین است. این نسل لحظه به لحظه در دنیای امروز مورد هجمه‌های بسیاری از طرف دشمنان قرار می‌گیرند که دقیقا هدفشان هم گرفتن قدرت تفکر و اندیشیدن درست از نسل نوجوان و جوان ماست، آن‌ها این کار را به شکل‌های مختلفی، چون بازی‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها انجام می‌دهند؛ پس در این برهه از زمان تفکر صحیح و منطقی مهم و لازم است. معرفی سبک زندگی اسلامی هم یکی دیگر از نیاز‌های این نسل است. معرفی سبک زندگی باید با الگوی رفتاری باشد. یک الگو‌های عینی که برای بچه‌ها ملموس باشد. از دیگر نیاز‌ها آگاهی و ایمان قلبی است.

این نسل به شدت درگیر فضا‌ها و شبکه‌های مجازی است به نظر شما لزوم شناخت معلم با فضای مجازی چیست و الان باید چه خوراکی به این نسل داده شود؟

فضای مجازی مثل یک چاقوست که اگر دست یک پزشک حاذق باشد جراحی‌های بزرگ و ماندگار انجام می‌دهد و باعث نجات بیمارش می‌شود، ولی اگر دست یک فرد بی‌فکر و لاابالی بیفتد هم به خودش آسیب می‌زند و هم به دیگران. در عصر دیجیتال امروز معلم باید نه تنها این فضا را خوب بشناسد بلکه باید خوراک متناسب با سن و ذائقه مخاطبش هم تولید کند و نقش هدایتگری خود را در این فضا به خوبی نشان دهد.

فضای مجازی امروز جزئی از زندگی ما و نسل نوجوان و جوان شده، همین شرایط کرونایی و تعطیلی مدارس را ببینید باعث شده دانش‌آموزان از طریق این فضا درس بخوانند حال اگر معلم این فضا را نشناسد نمی‌تواند موفق باشد و خوب کلاس‌داری کند.

سواد رسانه‌ای یک علم مهم و لازم برای زندگی امروز است که باید همه معلمان آن را بشناسند و عمل کنند. درس سواد رسانه‌ای در پایه دهم تدریس می‌شود که متأسفانه خیلی دیر است و باید این علم و درس به مقطع ابتدایی آورده شود و این آموزش از پایه شروع شود.

وجود هیأت در مدرسه که به اعتقاد عده‌ای مدرسه فقط محل درس خواندن است کاری جدید است که حتی بعد از تعطیلی مدارس این هیأت را در فضای مجازی راه انداختید در مورد این توضیح دهید.

این هیأت در مدرسه «علمی» پنج‌شنبه شب‌ها دایر است که قبل از شرایط کرونا بچه‌ها قبل از نماز مغرب و عشا به مدرسه می‌آمدند و با کمک هم نمازخانه را برای برگزاری هیأت آماده می‌کردند، نماز جماعت می‌خواندیم و من هم سخنرانی کوتاهی می‌کردم و زیارت عاشورا می‌خواندیم و مداحی و سینه‌زنی خود بچه‌ها شروع می‌شد، هر هفته یکی از بچه‌ها مداحی می‌کرد بعد هم یک شام ساده دورهمی.

همه این‌ها برایشان جذاب و خاطره‌انگیز بود و بعد از تعطیلی مدارس با تصمیم مدیریت مدرسه این هیأت را در فضای مجازی راه انداخیتم. حال چرا اینقدر هیأت مهم است که در مدرسه هم هیأت راه انداختیم و بعد در فضای مجازی علتش این است ککه بزرگترین بستر تربیت و هدایت انسان از طریق امام معصوم است و ما می‌دانیم که براساس اندیشه دینی آن چه می‌تواند ما را در حوادث آخرالزمان نجات دهد توسل به ائمه خصوصا سیدالشهداست پس شناخت و توسل به سفینه‌النجاه و رشد و پرورش دانش‌آموزان در این فضای معنوی یک رویکرد کلان از طرف کادر مدرسه است. در شرایط فعلی که موج موج ظلمت دنیا را فرا گرفته بستر سیدالشهدا بستری خیر برای نجات ما از بلا‌ها و تمام شر‌های دنیاست.

از همان روز‌های اول شروع بیماری کرونا شاهد فعالیت و ایثار همین بچه هیأتی‌ها بودیم که با جان و دل وارد میدان شدند و تا به الان شبانه‌روز به شکل‌های مختلف به مردم خدمت می‌کنند. این افراد همگی در مکتب امام حسین و در هیأت‌ها تربیت شده‌اند؛ و یک سوال کلی، به نظر شما شاخص رفتاری یک معلم انقلابی چیست و مدرسه انقلابی چه مدرسه‌ای است؟

هر فردی در این جامعه قبل از اینکه هر شغلی داشته باشد باید هویت انقلاب اسلامی را خوب بداند و بفهمد؛ حال اگر این فرد معلم باشد باید این هویت انقلابی را در تعلیم و تربیت خود مدنظر بگیرد و نگاه بلندمدت برای تربیت شاگردانش داشته باشد یعنی همان کادرسازی برای آینده این انقلاب. متأسفانه این نگاه تربیت بلندمدت خیلی کمرنگ است که باید معلمان انقلابی ما این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

اگر چارچوبی برای مدرسه در نظر نگیریم انقلاب اسلامی ما یک مدرسه بود که افراد زیادی در آن تربیت شدند و ۳۰۰ هزار نفر شهید شدند و اگر مدرسه با چارچوب و شکل ظاهری را در نظر بگیریم باید مکانی باشد که کار آموزشی و تربیتی آن هم جهت با انقلاب باشد و رنگ و بوی خدایی بدهد. هویت و جوهره انقلاب در مدرسه باید نهادینه شود و بحث و مناظره در خصوص انقلاب محدود به دهه فجر نباشد بلکه پیوسته باید مورد بررسی و پژوهش و گفت‌و‌گو قرار بگیرد.

چه قدم‌های موثری باید در جهت تربیت نسل جوان انقلاب برداشته شود؟

به نظرم مهم‌ترین قدم آشنایی نسل جدید با سیره شهداست. وقتی بتوانیم بین دانش‌آموز و یک شهید علقه ایجاد کنیم و آن را الگو معرفی کنیم مطمئن باشید تأثیر خودش را می‌گذارد. مثلا ما در مدرسه برنامه‌ای به نام «وقف در گردش کتاب» در خصوص زندگینامه شهدا داریم که کتاب بین بچه‌ها دست به دست می‌چرخد حتی خانواده آن‌ها هم مطالعه می‌کنند.

در این ایام در فضای مجازی مسابقه کتاب‌خوان، قرائت ۴۰ روز دعای عهد همراه با مسابقه، حکمت‌خوانی نهج‌البلاغه و بازخوانی وصیت‌نامه شهدا و بحث و گفت‌وگو را با هم داشته‌ایم و در این مدت بچه‌ها خیلی خوب استقبال کردند.

داشتن رابطه دوستانه و صمیمی با نسل کودک و نوجوان و گوش شنوای حرف‌های آن‌ها بودن یک قدم مهم و موثر برای تربیت است؛ وقتی رابطه معلم و شاگرد عمیق شد معلم می‌تواند بر روح و روان شاگرد اثر بگذارد البته برای تربیت و انتقال مفاهیم دینی و زندگی باید از ابزار‌های هنر و فضای مجازی بهره گرفت و این مهم نباید فراموش شود.

از وقتی که در اختیار گذاشتید سپاسگزارم؛ اگر صحبتی در پایان دارید بفرمایید

من هم از دعوت شما ممنونم. تنها نکته‌ای که باید در پایان به آن اشاره کنم این است که معلمان و والدین ما باید به موضوع سواد رسانه خیلی توجه کنند و در این زمینه مطالعه داشته باشند تا نحوه درست برخورد کردن با نسل امروز را بدانند در غیر این صورت دچار مشکلات زیادی شده و فاصله‌ها زیاد و زیادتر می‌شود و معلمان و کادر آموزش هم باید از این فضا برای تربیت و راهنمایی کودکان و نوجوان بیشترین بهره را ببرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار