حال که زمان ریشه کنی کرونا مشخص نیست، اگر به این مراکز مراجعه کردید نکات بهداشت فردی و عمومی را حتماً رعایت کنید؛ بنابراین نکات مهمی که مورد تأیید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است، درباره پیشگیری از کروناویروس توسط آرایشگران مطرح می‌کنیم:
کد خبر: ۸۴۳۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹ 28 April 2020
چند روز پس از شنیدن خبر ورود کروناویروس به کشور، نخستین نمونه مشاهده شده در همدان حکایت از ورود کووید ۱۹ به شهر ما را داشت و تمام مسئولان در گوشه گوشه شهر را به تکاپو انداخت.

به گزارش ایسنا، از جزئی‌ترین مشاغل تا مدیران دولتی و خصوصی درگیر مقابله با کرونا شدند و از سوی دیگر ناچار به تبعیت از دستور ستاد ملی کرونا بودند. از نخستین مشاغلی که به‌علت احتمال شیوع کرونا ناچار به تعطیلی بود، صنف آرایشگران و سالن‌های زیبایی بود، به ویژه که با توجه به نزدیکی ایام عید و شلوغی بیش از اندازه این محیط ها، ستاد ملی کرونا دست روی این صنف برای تعطیلی گذاشت.

در استان همدان نیز اتاق اصناف طی ابلاغیه‌ای به اتحادیه آرایشگران، خواستار تعطیلی واحد‌ها شد و تمامی آرایشگاه‌هایی که مبلغی را به عنوان پیش پرداخت گرفته بودند را ملزم به بازگرداندن وجوه کرد.

از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۸ تمامی آرایشگاه‌ها در همدان تعطیل شدند و اتاق اصناف اعلام کرد با واحد‌های متخلف در صورت بازگشایی برخورد خواهد شد که در همدان این واحد صنفی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کاملاً تعطیل شد. هر چند بودند کسانی که مخفیانه تا نیمه شب آرایشگاه‌های خود را باز کرده و فعالیت می‌کردند یا با تماس تلفنی به محل کارشان می‌رفتند تا کار مشتری‌های ثابتشان راه بیندازند و آن‌ها را از دست ندهند یا برای امرار معاش به خانه هایشان می‌رفتند. حالا از روز شنبه بازگشایی آرایشگاه‌ها و درج کد بهداشتی بر روی شیشه هایشان خودنمایی می‌کند و برایمان سوال پیش آمده آیا ستاد کرونا اجازه بازگشایی این واحد‌ها را صادر کرده است؟

تعطیلی آرایشگاه‌ها پایان یافت

رئیس اتاق اصناف همدان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کروناویروس برای تصمیم گیری در زمینه بازگشایی آرایشگاه‌ها از اتاق اصناف نظرسنجی کرده و در استان همدان اعلام آمادگی برای بازگشایی در این نظرسنجی ثبت شده است.

حسین محرابی تصریح کرد: بازگشایی آرایشگاه‌ها روز شنبه در ستاد مقابله با کرونا مطرح شد و با موافقت ستاد آرایشگاه‌ها از روز یکشنبه ۷ اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با تأکید بر رعایت اصول بهداشتی در انجام امور آرایش و پیرایش در سالن‌های زیبایی بیان کرد: از روز بازگشایی نظارت شدیدی برای رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌های زیبایی آغاز شده و ریزفعالیت آن‌ها زیرنظر اتاق اصناف است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان اسدآباد نیز روز گذشته -دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه- در جلسه بررسی و تصمیم گیری در رابطه با بازگشایی آرایشگاه‌های سطح شهرستان اسدآباد، از اجازه آغاز فعالیت مجدد آرایشگاه‌های زنانه و مردانه این شهرستان خبر داد و اعلام کرد: آرایشگاه‌های زنانه و مردانه شهرستان از امروز به شرط رعایت دستور‌های بهداشتی مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی و فاصله‌گذاری اجتماعی و با داشتن کد بهداشتی اجازه فعالیت خواهند داشت.

حمزه عبدکوند با بیان اینکه ضوابط و دستور‌های سختگیرانه بهداشتی برای آن‌ها درنظر گرفته شده است که هدف اصلی آن تأمین سلامت آرایشگران و مشتریان آنهاست و به شدت نیز بر آن‌ها نظارت می‌شود، ادامه داد: آرایشگاه‌هایی که نسبت به پروتکل و دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه شده توجه نکرده باشند، در بین نظارت‌های مستمر و تشدید شده به طور قطع بدون هیچ تعارفی پلمب خواهند شد.

داشتن سیستم تهویه و کارتخوان در آرایشگاه، غربالگری و تکمیل خوداظهاری سلامت آرایشگران و شاگردان، استفاده از ماسک و دستکش، ضدعفونی و گندزدایی و بهداشت محیط، نوبت دهی تلفنی و اینترنتی، الزام ثبت واحد آرایشگاهی در سامانه سلامت و داشتن کد بهداشتی از دیگر مواردی بود که معاون فرماندار به عنوان شرط بازگشایی آرایشگاه‌های سطح شهرستان برشمرد و یادآور شد: آرایشگاه‌ها با از سرگیری فعالیت خود، از پذیرفتن مشتری تجمعی حتماً خودداری کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازگشایی آرایشگاه‌های زنانه و مردانه به صورت آزمایشی بوده و در صورت بروز شرایط سخت‌تر تعطیلی با تصمیم مراجع قانونی اجرا خواهد شد، اظهار کرد: کلیه واحد‌های صنفی موظف هستند در سامانه سلامت ثبت‌نام کرده و تمام موارد را رعایت کنند.

بیژن ترابیان با اشاره به اینکه واحد‌های صنفی باید نوبت دهی را رعایت کرده و از هر گونه تجمعی در آرایشگاه‌ها جلوگیری کنند، بیان کرد: داشتن امکانات بهداشت فردی برای آرایشگران و مشتری‌ها اجباری است و مقرر شده تمام آرایشگاه‌های زنانه از مواد محلول‌های ضدعفونی کننده در محل آرایشگاه‌ها استفاده کنند.

گلایه آرایشگران از ضرر به جا مانده در روز‌های کرونایی

حال به سراغ تعدادی از آرایشگران می‌رویم تا نظرات آن‌ها را در این زمینه جویا شدیم که چند نکته قابل توجه بود. «حمید»، آرایشگر مردانه‌ای واقع در مرکز شهر است که تعطیلی برای رعایت بهداشت و جلوگیری از شیوع بیماری را امری ضروری دانست و گفت: هر چند ما روزانه تمام تجهیزات خود را ضدعفونی می‌کنیم، اما حضور در آرایشگاه خود تهدیدی برای سلامتی ما و مشتریان بود.

او با گلایه از بی توجهی مسئولان در ادامه روند تعطیلی خاطرنشان کرد: ما برای سلامت مردم آرایشگاه را تعطیل کردیم و صاحب مغازه اجاره دو ماه را بخشید، اما پرداخت اجاره بهای منزل بزرگ‌ترین دغدغه ما شده و مجبورم برای سیر کردن شکم خانواده ام به منزل مشتریان رفته و امور پیرایش آن‌ها را انجام دهم، غافل از آن که تمام این مدت یک پیگیری از سوی اتحادیه برای امرار معاش نداشتیم.

به سراغ سالن زیبایی زنانه‌ای رفتیم و مسئول این واحد گفت: ما برای بازار داغ شب عید خود مقدار زیادی مواد اولیه تهیه کرده بودیم و برای تهیه آن‌ها مجبور به پرداخت وجوه سنگین و یا چک شده بودیم، حال با کلی بدهی و چک‌های برگشتی در بازار دست و پنجه نرم می‌کنیم.

او همچنین افزود: صاحب ملک ما نه تنها اجاره بهایش را نبخشید بلکه از پول پیش که نزد وی امانت داشتیم، مبلغی را به عنوان دیرکرد دوماه از ما کسر کرد.

سالن زیبایی زنانه دیگری در منطقه خضر همدان به خبرنگار ایسنا گفت: بازگشایی سالن‌ها از روز شنبه و مصادف شدن آن با ماه مبارک رمضان کار را کساد کرده و هیچ رفت و آمدی در این منطقه وجود ندارد.

او تصریح کرد: ما اجاره بهایی برای مغازه نداریم و ملک شخصی است، اما با توجه به بازار کساد در این ماه توان پرداخت بدهی بابت خرید لوازم تهیه شده را نداریم.

هرچه بیشتر می‌پرسیدیم بیشتر به ضرر‌های متحمل شده می‌رسیدیم که حرف همه آن‌ها توجه بیشتر به این صنف بوده و خواستار اعطای وام به واحد‌های متضرر هستند تا بتوانند برای امرار معاش روی پا‌های خود بایستند.

حال که زمان ریشه کنی کرونا مشخص نیست، اگر به این مراکز مراجعه کردید نکات بهداشت فردی و عمومی را حتماً رعایت کنید؛ بنابراین نکات مهمی که مورد تأیید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است، درباره پیشگیری از کروناویروس توسط آرایشگران مطرح می‌کنیم:

آرایشگران باتوجه به اینکه در ارتباط بیشتری با افراد مختلف هستند و آگاهی از سلامت آن‌ها ندارند، باید بیشتر از سایرین نکات بهداشتی را رعایت کنند.

آرایشگران بهتر است مشتریانی را بپذیرند که با آن‌ها سابقه آشنایی دارند و از رعایت بهداشت فردی آن‌ها مطمئن هستند.

افراد باید به محض ورود به آرایشگاه ضدعفونی شوند.

 تجمع افراد در یک محیط سربسته احتمال ابتلا به کروناویروس جدید را بیشتر می‌کند بنابراین اجازه ندهید محیط آرایشگاه شلوغ شود.

 آرایشگاه‌ها باید از تهویه هوای مناسب برخوردار باشند.

 تمام سطوح و ابزار‌ها باید به درستی مدام گندزدایی شوند.

 الکل برای ضدعفونی دست‌ها باید در دسترس مشتریان بگذارند.

 استفاده از تجهیزات آرایشگاهی یک‌بار مصرف از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

 پرهیز از دست دادن و رعایت بهداشت فردی را به مشتریان یادآوری کنید.

 از مراجعه کنندگان خود بخواهند لوازم شخصی اصلاح و آرایش را همیشه همراه خود بیاورند.

 از ضد عفونی کردن محیط و صندلی و تجهیزات سالن بعد از خروج مشتری‌ها مطمئن شوند.

مردم باید بدانند که منطقی‌ترین و درست‌ترین اقدام در شرایط فعلی به تعویق انداختن دریافت خدمات آرایشی و زیبایی در سالن‌ها تا ریشه کنی کامل کرونا است، اما اگر به هر علتی به آرایشگاه‌ها مراجعه کردید حتماً نکات زیر را برای کاهش انتقال کروناویروس رعایت کنید:

به سالن‌های شلوغ مراجعه نکنید.

از انجام مواردی که ارتباط مستقیم با رعایت بهداشت دارند و به نوعی کار‌های مربوط به زیبایی است مانند کاشت ناخن، تتو و... تا حد ممکن بپرهیزید.

همراه خود مواد ضدعفونی کننده داشته باشید.

از لوازم آرایشی که با چشم و دهان تماس دارد، استفاده نکنید.

از آرایشگر خود بخواهید قبل از شروع کار، دست‌ها را کاملاً شسته و ضدعفونی کند.

بعد از اتمام کار حتماً دست و صورت تان را بشویید و ضدعفونی کنید.

در بازگشت به منزل هم لباس هایتان را عوض کنید.

در صورتی که ممکن است به حمام بروید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار