خواننده خوش صدای همدانی گفت: متأسفانه در استان همدان آنطور که باید از هنرمندان حمایت نمی‌شود، با وجود اینکه تمام هزینه‌های ساخت اثر به صورت شخصی و بدون حمایت تولید می‌شود، علاقه به این کار مرا از مسیر خود منحرف نمی‌کند.
کد خبر: ۸۴۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸ 27 April 2020
انقلاب و دفاع مقدس، گنجینه‌ای سرشار از مفاهیم معنوی، جلوه‌های زیبای عشق به معبود و ایثار و فداکاری است، این گنجینه در قالب هنر ارزشی و انقلابی می‌تواند به زیبایی به تصویر کشیده شود.

به گزارش ایسنا، قطعاً هر لحظه و هر صحنه این دو رخداد بزرگ می‌تواند سال‌ها خوراک فکری و منبع الهام هنرمندان باشد، در کنار این دو عنصر شخصیت بزرگی، چون سرتیپ شهید سلیمانی تبدیل به ستاره بزرگی در آسمان هنر ارزشی شده است.

بسیاری از هنرمندان ما، این روز‌ها ایده فعالیت خود را از این بزرگمرد می‌گیرند و روح تازه‌ای را در کالبد هنر‌های ارزشی دمیده است.

هنرمندان ارزشی شهر ولایت‌مدار شهر مریانج نیز این منبع الهام را در پیش‌روی اهداف خود قرار داده‌اند و ایجاد اثری با نام ایشان جلای خاصی به کارنامه هنری آن‌ها بخشیده است.

خواننده خوش صدا

«فرشید نجفی»، خواننده خوش صدا و جوان ۲۲ ساله مریانجی می‌گوید: چند سالی است به صورت جدی حرفه خوانندگی را در مضامین دفاع مقدس و انقلاب دنبال می‌کنم. دانشجوی رشته حقوق هستم و حدود شش سال است به حرفه خوانندگی روی آورده‌ام. از زمان آغاز فعالیتم به عنوان خواننده ۱۶ قطعه با محتوای دفاع مقدس، شهدا و انقلاب منتشر کرده و در مسابقات کشوری حائز رتبه اول در بین تک خوانان کشور و در مسابقات تواشیح و همخوانی رتبه برتر کسب کرده ام.

او عشق به اهل بیت (ع) و آرمان‌های دفاع مقدس را علت انتخاب مضامین موسیقی خود می‌داند و ادامه می‌دهد: در شهر و خانواده‌ای رشد کرده و تربیت یافته‌ام که بسیار بر مسائل دینی و انقلابی مقید هستند و عشق وافری به اهل بیت (ع) دارند.

نجفی با بیان اینکه علاوه بر حرفه خوانندگی در مراسمات مذهبی نیز مداحی می‌کنم، اظهار می‌کند: چه در خوانندگی و چه در مداحی هدف در اصل انتقال لذت یا شادی مردم است، اینکه مردم از یک اثر لذت ببرند برای من کافی است.

او می‌گوید: تمامی اثر‌های منتشر شده ام حاوی محتویات ارزشی انقلابی و مضامین دفاع مقدس مانند فرزندان ایران، سربازان آسمان، مردان شیرافکن، سنگر خونین و جمعه‌های انتظار است، اما در بین این آثار قطعه «سردار دل ها» ویژه شهید سرتیپ سلیمانی، «علمدار غیرت» با مضمون دلاوری‌های حضرت عباس (ع) و «عید شیعیان» با موضوع عید غدیر با استقبال بیشتری روبرو شد.

این خواننده ارزشی با اشاره به اینکه خوانندگی را در کنار تحصیل در رشته‌ام ادامه خواهم داد، خاطر نشان می‌کند: سبک تولید محتوای کار‌های آهنگ خوانی را تغییر نمی‌دهم و همچنان این مسیر را ادامه خواهم داد.

او بیان می‌کند: متأسفانه در استان همدان آنطور که باید از هنرمندان حمایت نمی‌شود، با وجود اینکه تمام هزینه‌های ساخت اثر به صورت شخصی و بدون حمایت تولید می‌شود، علاقه به این کار مرا از مسیر خود منحرف نمی‌کند.

او نقش خانواده به ویژه پدرش را در موفقیتش بسیار مؤثر می‌داند و ادامه می‌دهد: خانواده‌ام تا حد ممکن از مسیری که انتخاب کرده ام، حمایت و دفاع می‌کنند و حتی بخشی از هزینه‌های مورد نیازم را پدرم پرداخت می‌کند.

این خواننده جوان می‌گوید: جوانان زیادی با توجه به علاقه خود برای آموزش به من مراجعه کردند که برای شکوفایی استعداد‌های آن‌ها راهکار‌های لازم را ارائه داده ام چراکه معتقدم این راه، عاقبت به خیری به همراه دارد.

نجفی در پایان با اشاره به اینکه از هنرمندان ارزشی باید حمایت بیشتری شود، خاطرنشان کرد: مسئولان تنها برای پر کردن جدول برنامه‌های خود از ما استفاده نکنند بلکه با حمایت همه جانبه موجب رشد و شکوفایی جوانان شوند.

کارگردان پرتلاش

«احمد لطفیان» متولد سال ۵۸ و از پرسنل نیروی انتظامی همدان که چندین سال است با تلاش و پشتکار صحنه‌های نمایش خود را با عطر و بوی شهدا را به تصویر می‌کشد، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نخستین نمایش خود را با کمک معلمم در سن ۱۴ سالگی به صحنه تئاتر بردم، اظهار می‌کند: نمایش صحنه‌ای «عَلَم عِلم» نخستین نمایشی بود که در سن کم کارگردانی کردم سپس دومین کار خود با عنوان «در قلمرو اسارت» را به مدت ۳۰ دقیقه در صحنه نمایش یکی از سلول‌های اسیران ایرانی و بخشی از جانفشانی اسراء به تصویر کشیدم.

این کارگردان مریانجی اضافه می‌کند: با تلاش زیاد هر سال به عنوان نماینده شهر مریانج در جشنواره‌های دانش آموزی مقام اول تا سوم را کسب می‌کردم که نمایش‌هایی، چون طلای سفید، هرچه خوار آید، روزی به کار آید و نمایش لحظه‌های آسمانی جزء تئاتر‌هایی بود که بنده کارگردانی، بازیگردانی یا بازیگری آن را برعهده داشتم.

لطفیان ادامه می‌دهد: نمایش لحظه‌های آسمانی با مضمون سلام به امام حسین (ع) از راه دور یکی از نمایش‌هایی بود که در کشور در بین ۳۷ هزار اثر ارزشی موفق به کسب رتبه‌های اول آن جشنواره شد.

او می‌افزاید: ایده این نمایش را از کتاب حاج عباس قمی یعنی مفاتیح الجنان گرفتم چراکه اعتقاد داشتم امام حسین (ع) را می‌توان در هر لحظه‌ای از راه دور زیارت کرد، این اثر مورد توجه جمال شورجه کارگردان بزرگ کشورمان نیز قرار گرفت.

این کارگردان با بیان اینکه شهدا بسیار مظلوم، اما بزرگ هستند و دوست داشتم برای شهدا گامم‌های بزرگی بردارم، می‌گوید: ایده نخستین منظومه نمایشی شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی پس از شهادت سردار همدانی به ذهنم آمد سپس با کمک بسیج پیشکسوتان مریانج متن نمایش «گل باغ دل ها، حبیب رمضان» با محوریت زندگینامه سردار شهید حبیب الله مظاهری ایجاد شد.

او با اشاره به اینکه منظومه نمایشی گل باغ دل‌ها حبیب رمضان به عنوان نخستین منظومه نمایشی دفاع مقدس به نام خودم ثبت ملی شده است، ادامه می‌دهد: این نمایش با استقبال خوبی روبرو شد و با کمک بسیج پیشکسوتان و نشر لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) متن این نمایش به عنوان کتاب در دست چاپ قرار گرفت.

این کارگردان مریانجی بیان می‌کند: سال ۹۷ هنگام آماده شدن یکی از نسخه‌ها پس از رایزنی‌های زیاد کتاب به دست سردار شهید سرتیپ سلیمانی رسید و موجب سعادت است که این شهید بزرگوار بر روی این کتاب تقریظ زیبا و دلسوزی زده است.

لطفیان اظهار می‌کند: منظومه نمایشی شبیه خوانی سردار شهید حاجی بابایی با عنوان «ستاره قراویز شقایق کوشک» و منظومه نمایش سردار اکبر یارمحمدی با عنوان «گل باغ انقلاب اکبر شهادت» نیز در حال آماده‌سازی است.

او با بیان اینکه شهدای مریانج بسیار گمنام هستند و سردارانی، چون شهید مظاهری و شهید حاج بابایی، همت‌های مریانج هستند، خاطرنشان می‌کند: هنرمندان استان در راه معرفی این ستارگان گام بردارند چراکه فرهنگ دفاع مقدس بسیار غریب است و قدر این نعمت را تا هستیم باید بدانیم.

این نویسنده مریانجی اعلام می‌کند: در حال حاضر به پرده‌خوانی و نقالی شهدا در مدارس و دبیرستان‌های شهر مریانج می‌پردازم، جالب اینجاست برخی دانش آموزان پس از اتمام نمایش از اینکه چنین اسطوره‌هایی در شهرمان داریم، بسیار تعجب می‌کنند.

او با اشاره به اینکه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس نباید سال به سال کمرنگ و کمرنگ‌تر شود، اظهار می‌کند: فرهنگ دفاع مقدس بسیار فوق العاده است، گام گذاشتن در چنین راه ارزشمندی بسیار ضروری است و در راه فرهنگ دفاع مقدس باید گام‌های بلندی برداریم.

لطیفیان اضافه می‌کند: اغلب به هنرمندان به ویژه هنرمندان ارزشی بها داده نمی‌شود و از آنان حمایت چندانی صورت نمی‌گیرد، اما این مسئله نباید حرکت در مسیر انقلاب و شهدا را متوقف سازد.

او در پایان می‌گوید: در نمایشنامه‌های آی کچله، مورموران و پیوستگان ایفای نقش داشته ام همچنین در دو مورد تله تئاتر در مورد واقعه عاشورا به بازی پرداختم که در تلویزیون پخش شد و در جُنگ‌های عصرگاهی برنامه رادیویی با عنوان برنامه اشک‌گاهی، در مقام بازیگر به ایفای نقش پرداختم.

نقاش با استعداد

«مجتبی نائینی» نقاش ۳۱ ساله مریانجی که استعدادی خودجوش و عجیب در نقاشی دارد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح می‌کند: از کودکی علاقه‌ای شدید به نقاشی داشتم، اما به علت حرف‌های دلسرد کننده اطرافیان که نقاشی برای تو آب و نان نمی‌شود، این هنر را به صورت تفریحی دنبال کردم و با مدرک کارشناسی حسابداری فارغ التحصیل شدم، اما علاقه ام به این حرفه در نهایت مرا به سمتی کشاند که از سال ۹۶ نقاشی حرفه‌ای را با نگاهی انقلابی و ارزشی آغاز کردم.

او بیان می‌کند: تاکنون پرتره‌های زیادی از تصاویر مقام معظم رهبری، شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس همچون سردار همدانی و سردار سلیمانی کشیده ام همچنین در یکی از نمایشگاه‌های نقاشی گروهی در تهران پرتره بنده از مقام معظم رهبری و سپهبد شهید سلیمانی بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

نائینی عدم حمایت مسئولان و وعده وعید‌های دائمی آن‌ها را خسته کننده می‌خواند و ادامه می‌دهد: کار‌های هنری هزینه‌های زیادی را دربرمی گیرد به ویژه حرفه نقاشی، من دوست دارم تنها نقاشی ارزشی و شهدا را دنبال کنم، اما برای امرار معاش مجبور هستم به انواع دیگر نقاشی نیز بپردازم کنم که دلخواهم نیست.

او خاطرنشان می‌کند: علاقه زیادی دارم تا بتوانم نمایشگاهی از تصاویر شهدای مدافع حرم استان برپا کنم، حتی از ادارات مرتبط پیگیر آن شدم تا با کمک حداقلی در هزینه‌های رنگ و ابزار اولیه این امر را برای من ممکن کنند چراکه چنین نمایشگاهی باید شامل ۳۰ اثر باشد که هزینه و زمان بسیار زیادی می‌خواهد.

این نقاش بیان می‌کند: قبل از شهادت سردار سلیمانی پرتره‌ای از او کشیدم و به چند اداره مراجعه کردم و تصویر را نشان دادم که اصلاً مورد حمایت قرار نگرفتم، اما پس از شهادت سردار سلیمانی تمام این ادارات مجدد به دنبال این نقاشی بودند همچنین در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن که مصادف با چهلمین سالروز شهادت سردار سلیمانی بود، بنده به صورت زنده پرتره او را کشیدم که پس از اتمام آن یکی از ادارات فرهنگی استان وعده حمایت و حتی آموزش به هنرجو‌ها را به بنده داد، اما با وجود پیگیری‌های فراوان هنوز خبری نیست.

نائینی با اشاره به اینکه مجوز آموزش نقاشی به هنرجو را کسب کرده‌ام، اظهار می‌کند: آموزش نقاشی را به صورت حضوری و مجازی به هنرجو‌هایی از سراسر کشور دارم، حتی یکی از هنرجوهایم در نیشابور با حمایت یکی از دستگاه‌ها از نمایشگاه عکس خود رونمایی و بعد از آن پیشنهاد کار نیز دریافت کرد، اما در همدان شاهد چنین حمایت‌هایی نیستیم.

او می‌افزاید: تمام هزینه‌هایم برای نقاشی از جیب خودم خرج می‌شود که بسیار هم زیاد است، تنها یک جعبه مدادرنگی ویژه نقاشی سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و هزینه رنگ‌های روغنی نیز حدود شش میلیون تومان می‌شود که چنین کاری سرمایه بسیار زیاد یا حمایت دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد.

این نقاش اعلام می‌کند: از زمانی که نقاشی می‌کشم تصاویر زیادی از شهدا را به تصویر درآورده و به خانواده‌های آن‌ها هدیه داده ام که حس بسیار خوبی داشت همچنین پرتره رهبر معظم انقلاب نیز برایم لذت بخش‌ترین اثرم بود چراکه زمان زیادی را با لذت برای آن گذاشتم و در نتیجه کار بسیار زیبایی از آب درآمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار